10 مشکل ماندگار Anthem ۱۰ مشکل ماندگار Anthem
در ۱۳۹۸/۱۲/۰۵ , 03:09:03

۱۰ مشکل ماندگار Anthem

2
در ۱۳۹۸/۱۲/۰۵ , 03:09:03

یک سال از انتشار آخرین بازی بایوور یا بهتر از بگوییم از شروع مشکلات Anthem گذشت. هنوز هم باور این که استودیو‌ی کانادایی محبوب و با تجربه‌ی BioWare به این حال و روز افتاده سخت است. بعد از «دوران اژدها: تفتیش»(Dragon Age: Inquisition) که یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۴ بود، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که جدید‌ترین نسخه از سری مس افکت(Mass Effect) که بدون شک یکی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ بود به یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های آن سال تبدیل شود.

در کمال تعجب اما پس از افتضاح «مس افکت: اندورمدا» EA و بایوور چندان در جهت بهبود بازی از دست رفته‌ی خود تلاش نکردند. در عوض با فاصله‌ی اندکی از آیپی جدید بایوور با نام Anthem رونمایی شد. بازی‌ای که قرار بود با الگو قرار دادن بازی‌های MMO لوت‌محوری همچون Destiny و Division و البته استفاده از خلاقیت و تجربه‌ی بایوور تجربه‌ی جدیدی را در این سبک(که چند سالی می‌شود که حسابی روی بورس است) به ارمغان بیاورد.

از کمپین تبلیغاتی مناسب، دمو‌ها و بتا‌هایی با بازخورد خوب و نمایش‌هایی خیره‌کننده، همه چیز خبر از بازی معرکه‌ای می‌داد؛ بازی‌ای که قرار بود خاطره‌ی بد مس افکت اندرومدا را جبران کند. نمره‌های بازی اغلب تا زمان انتشار بازی منتشر نشدند، معدود نقد‌هایی هم که سه چهار روز قبل از عرضه منتشر شده بودند، همگی با نمره‌ی ۷ مخاطبین را بلاتکلیف گذاشتند.

بالاخره اما انتظار‌ها به سر رسید و در تاریخ سوم اسفند ۹۷(بیست و دوم فوریه ۲۰۱۹) جدید‌ترین بازی بایوور منتشر شد. کم کم نقد‌های بیشتری از بازی نیز بر روی ژورنال‌ها قرار گرفت (نقد متنی و ویدیویی دنیای بازی) و از تمام آن امید و آرزو به ناگه تلی از خاکستر بر جای ماند. در حقیقت Anthem در برخی از زمینه‌ها قوی ظاهر شده بود؛ برای مثال مکانیک پرواز موجود در گیم‌پلی این بازی یکی از بهترین تجربیات پرواز در بازی‌های ویدیویی است.

پس مشکل Anthem کجا بود؟ چه چیزی باعث شد که Anthem همانند مس افکت اندرومدا و حتی بد‌تر از آن در زمان عرضه شکست سنگینی بخورد و باعث سقوط سهام EA شود؟ پاسخ این سوال را باید در محتوای نه چندان مناسب Anthem به عنوان یک بازی MMO در مقابل رقیبانی همچون Destiny، و البته مشکلات فنی بازی جست و جو کرد.

البته Anthem هرگز همانند اندرومدا کنار گذاشته نشد و در طول این یک سال به‌روز‌رسانی‌هایی را دریافت می‌کرد، اما در حقیقت هیچ یک از این به‌روز‌رسانی‌ها به قدری بزرگ و اساسی نبودند تا مشکلات فنی اساسی و کمبود محتوای بازی را جبران کنند. هنوز هم با وجود گذشت یک سال Anthem دارای مشکلات فنی آزار دهنده‌ای است که تجربه‌ی آن را دشوار می‌سازد.

هر‌چند مدتی پیش از شروع نگارش این متن بایوور، بعد از یک سال، از برنامه‌ی خود برای بازیابی Anthem خبر داد ولی آن هم برنامه‌ی بلند مدتی است که مشخص نیست چه قدر باید برایش انتظار بکشیم و در انتها چه چیزی تحویلمان داده خواهد شد. به هر حال با توجه به اولین سالگرد انتشار آخرین ساخته‌ی بایوور، یعنی سوم اسفند ۹۸، تصمیم گرفتیم تا لیستی از ده مشکل فنی که بازیکنان Anthem همچنان، با گذشت یک سال، با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند را لیست کنیم.

لازم به ذکر است در این لیست فقط به مشکلات فنی Anthem که پس از یک سال هنوز در بازی وجود دارند پرداخته شده است و دیگر مشکلات بازی نظیر کمبود محتوا و یا تحریم کشور ما توسط EA لحاظ نشده است.

احتمال رخ‌دادن این مشکل: همیشگی

یکی از اولین، مهم‌ترین و آزار‌دهنده‌ترین مشکلاتی که از همان بدو ورود به Anthem با آن رو به رو خواهید شد، صفحات بارگذاری بسیار طولانی بازی است. این مشکل نه تنها از ابتدای انتشار بازی همواره و تقریباً در تمام لودینگ‌ها(که تعدادشان چندان کم هم نیست) دیده می‌شود؛ بلکه پیش از انتشار Anthem و در نسخه‌های آلفا و بتای آن نیز وجود داشت.

بازیکنانی که نسخه‌های آلفا یا بتای Anthem را تجربه کرده بودند، وقتی به تجربه‌ی نسخه‌ی نهایی بازی نشستند، از دیدن این که این مشکل همچنان حل نشده است تعجب کردند، اما هیچ یک خبر نداشتند که با وجود گذشت یک سال، Anthem همچنان از این مشکل که می‌توان آن را اصلی‌ترین مشکل فنی بازی دانست رنج می‌برد. شاید برای کسانی که بازی را تجربه نکرده‌اند سوال پیش بیاید که مگر لودینگ‌های این بازی چقدر طولانی هستند؟ در پاسخ باید گفت که در برخی از لودینگ‌ها شما می‌توانید از پای بازی بلند شوید و به انجام دیگر کار‌های خود بپردازید!

البته روش‌هایی برای بهبود و کاهش طول زمان بارگذاری در Anthem وجود دارد، ولی هیچ یک از آن‌ها رسمی و از طرف بایوور یا EA نیست.

مشکلات Anthem
صفحه‌ی اصلی بازی که بار‌ها با آن رو به رو خواهید شد
احتمال رخ‌دادن: گاهی اوقات

لودینگ‌های طولانی مشکلی است که اگر بر تصمیم خود مبنی بر بازی کردن Anthem پایبند باشید، به آن عادت خواهید کرد؛ اما مشکل دیگری وجود دارد که گاهی گریبان بازیکنان این عنوان را می‌گیرد، صفحات بارگذاری بی‌پایان!

این مشکل یک باگ است که بیشتر به دلیل مشکل در ارتباط با سرور‌های بازی، در طول لودینگ‌های طولانی آن رخ می‌دهد. با رخ دادن این مشکل بازی شما هرگز بارگذای نمی‌شود و چاره‌ای به جز خروج اجباری برای گیمر باقی نمی‌ماند. اما این مشکل وقتی پیچیده‌تر می‌شود که با دیگر مشکلات فنی موجود در این لیست ترکیب می‌شود، به خصوص مشکل شماره‌ی ۱ و ۸.

لودینگ‌های معمولی و طولانی بازی و به هم ریختگی پخش موسیقی در هنگام بارگذای ممکن است باعث شود که مخاطب در زمان رخ دادن باگ لودینگ بی‌پایان، متوجه این اتفاق نشود و تا مدت‌ها به امید بارگذای بازی به صفحه‌ی نمایشگر خیره شود… .

مشکلات Anthem
جولین بی‌سر آمد!
احتمال رخ‌دادن: گاهی اوقات

جولین‌ها لباس‌های روباتیکی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان در جهان مرگبار سودا(Coda- نام جهان بازی در Anthem) زنده ماند. بایوور در طراحی جولین‌ها عملکرد خوبی از خود نشان داده است و چهار نوع مختلف جولین که در بازی وجود دارد، در حقیقت کلاس‌های مختلف بازی را تعریف می‌کند. بازیکن‌ها می‌توانند با لوت‌ها و البته خرید‌های درون برنامه‌ای جولین‌(های) خود را شخصی‌سازی کرده و ارتقا دهند و به نوعی، هدف Anthem نیز به عنوان یک بازی لوت شوتر همین است. اما همه‌ی این‌ها چه فایده‌ای دارد اگر جولین شما سر نداشته باشد؟!

این مشکل نیز یکی از باگ‌های عجیب و غریب بازی است که بر اثر دانلود نصفه و نیمه‌ی اطلاعات از سرور یا مشکل در بارگذاری بازی رخ می‌دهد. طی این باگ گیمر به بازی دسترسی پیدا می‌کند ولی در کمال تعجب جولین خود را بدون سر یا احتمالاً بدون شخصی‌سازی‌ها و ارتقا‌های انجام شده می‌بیند! البته در زمان رخ دادن این باگ، سرور پس از مدت نه چندان طولانی، اختلال در ارتباط کاربر را شناسایی کرده و وی را حذف(kick) می‌کند و گیمر مجبور است دوباره بارگذاری‌های طولانی بازی را تحمل کند.

در کنار این مشکلات فنی، تحریم بودن ایران در سرور‌های بازی را نیز نباید فراموش کنیم. تحریم بازی دیگر EA یعنی  Apex: Legends پس از چند ماه با کمپین‌ها و پیگیری‌های مختلف برداشته شد، اما آن حجم از پیگیری‌ها را در مورد Anthem شاهد نبودیم و متاسفانه این بازی همچنان تحریم است.

احتمال رخ‌دادن: اغلب اوقات

یکی از مشکلات کمبود محتوای Anthem را می‌توان به تنوع نه چندان زیاد دشمنان بازی، به عنوان یک بازی MMO دانست. دشمنان کلی بازی به سه دسته‌ی دومینیون‌ها، وحشی‌ها و یاغی‌ها تقسیم می‌شوند و البته دو سه دشمن متفرقه نیز وجود دارد. با وجود این اما نمی‌توان طراحی خوب و هوش مصنوعی نسبتا خوب دشمنان در Anthem را کتمان کرد.

با وجود همه‌ی این‌ها اما اغلب اوقات باگی در بازی وجود دارد که در زمان درگیری با دشمنان ممکن است گیمر را اذیت کند. پس از این که دشمنان (این مشکل در باس‌ها دیده نمی‌شود) بازی را می‌کشید، احتمالی وجود دارد که به دلیل نا‌مشخصی، مدل آن دشمن بدون هیچ حرکت خاصی، تا مدتی در میدان نبرد باقی بماند. این باگ زمانی آزار‌دهنده می‌شود که ممکن است بازیکن این مدل‌های باگ‌شده‌ی مرده را با دشمنان واقعی و زنده‌ی روبرویش اشتباه بگیرد… .

مشکلات Anthem
با وجود مشکلات گرافیکی، بی‌انصافی است اگر زیبایی‌های گرافیک بازی را انکار کنیم
احتمال رخ دادن: به ندرت

کرش کردن یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین مشکلات فنی در بازی‌های ویدیویی است، این مشکل در Anthem نیز وجود دارد اما به ندرت رخ می‌دهد، می‌پرسید چرا؟

برخلاف برخی بازی‌های که بدون تعارف در زمان رخ دادن مشکل خاصی بازی را می‌بندند، Anthem علاقه‌ی چندانی به بیرون انداختن بازیکنان خود ندارد! در عوض با باگ‌هایی نظیر لودینگ‌های بی‌پایان، کاری می‌کند که فرد خود مجبور به بستن بازی شود. از طرفی هم در مواقعی که ارتباط گیمر با سرور دچار مشکل می‌شود، Anthem بازی را نمی‌بندد بلکه به منوی اصلی بازی ارجاع می‌دهد، اما این مسئله آن جا عذاب‌آور می‌شود که این ارجاع دادن خود از طریق یک صفحه‌ی بارگذاری انجام می‌شود… .

بایوور
یک خطای عادی در هنگام تجربه‌ی Anthem
احتمال رخ دادن: گاهی اوقات

این مشکل که در واقع یک سری مشکلات مربوط به ارتباط با سرور‌های بازی است، ارتباط مستقیمی با کیفیت اینترنت مورد استفاده‌ی کاربر دارد. اما اگر بهترین اینترنت ممکن را هم داشته باشید باز هم احتمالاً حداقل یکی دو باری با خطا‌هایی نظیر «عدم امکان بازیابی اطلاعات» و یا «عدم ارتباط به سرور‌های بازی» مواجه خواهید شد.

حداقل جای شکرش باقی است که مشکلات مربوط به ارتباط به سرور‌های بازی اغلب در منوی اصلی رخ می‌دهند و به ندرت پیش می‌آید که درون بازی با چنین خطا‌هایی روبرو شویم.

مشکلات Anthem
اگر فایل‌های ذخیره‌ی شما از بین برود، این خطا تنها چیزی است که بازی به شما نشان خواهد داد
احتمال رخ‌دادن: خیلی نادر

این مشکل یکی از نادر‌ترین مشکلات فنی موجود در بازی است، بسیاری از افرادی که به سراغ Anthem می‌روند شاید هرگز با این مشکل مواجه نشوند، ولی مشکلی که راجع به آن حرف می زنیم به قدری تکان‌دهنده و تاسف‌بار است که باید در این لیست لحاظ شود.

وقتی در طول تجربه‌ی Anthem با هر یک از مشکلات فنی‌ای که تا به حال نام برده شدند، به غیر از لودینگ‌های طولانی که همراه همیشگی شماست، مواجه می‌شوید و اقدام به بارگذاری مجدد بازی می‌کند، شانس بسیار کمی وجود دارد که به دلیل فرستاده شدن اطلاعات متناقض، فایل‌های ذخیره‌ی شما در فضای ابری سرور‌های EA خراب یا اصطلاحاً corrupt شود.

اگر این اتفاق نادر در طول بازی برای شما بیافتد، دیگر نمی‌توانید به سیو‌های خود دسترسی پیدا کنید؛ در نتیجه جولین شما، پیشروی‌تان در داستان و ماموریت‌ها، لوت‌ها و هر چیز دیگری که در بازی به دست آورده بودید از بین می‌رود و مجبور خواهید شد تا بازی را از صفر شروع کنید. بدبختانه همانند اغلب بازی‌های MMO، فایل‌های ذخیره‌ی Anthem نیز به طور کامل در فضای ابری ذخیره‌سازی می‌شود و کاربر دسترسی مستقیم به آن‌ها ندارد تا در صورت وقوع چنین مشکلی به اصلاح آن‌ها بپدازد.

البته خرید‌های درون برنامه‌ای که ممکن است در طول تجربه‌ی Anthem انجام دهید، نه بر روی شخصیت درون بازی شما، بلکه بر روی حساب کاربری کلی‌تان ذخیره می‌شود و خوشبختانه در صورت وقوع چنین مشکلی، هزینه‌های مالی که متحمل شده‌اید به باد فنا نخواهند رفت، اما در مورد وقت و زمانی که پای بازی هزینه کرده‌اید نمی‌توان چنین حرفی زد.

موتور Frostbite تا به حال در بازی‌های مختلفی از سبک‌های مختلفی به کار گرفته شده است، اما چرا در آخرین بازی بایوور چنین افتضاحی منجر شد؟ پاسخ را احتمالا باید در عدم بهینه‌سازی این موتور برای این سبک از بازی جست و جو کنیم.

احتمال رخ‌دادن: گاهی اوقات

همان طور که احسان محمدیه در نقد Anthem عنوان کرد، این بازی آلبوم موسیقی بسیار گوش‌نوازی دارد. به جرئت می‌توان گفت اگر تنها یک زمینه باشد که Anthem در آن توان رقابت با رقیب اصلی خود یعنی Destiny را داشته باشد، آن موسیقی متن بازی است. اما در کنار این گوش‌نواز بودن، یکی از مشکلات فنی Anthem به پخش ناهمگون و به هم ریخته‌ی موسیقی در هنگام بارگذاری بازی است.

شاید این مشکل به خودیی خود چندان آزار‌دهنده نباشد، ولی وقتی که این مشکل با مشکل لودینگ‌های بی‌پایان ترکیب می‌شود، ممکن است به گیمر این توهم را القا کند که بازی طبق معمول در حال بارگذاری است و در نتیجه وی را در یک انتظار واهی باقی گذارد.

در بازی‌های ویدیویی زمانی که صحبت از بهینه‌سازی می‌شود، نگاه‌ها به طرف پلتفرم رایانه‌های شخصی جلب می‌شود؛ زیرا کنسول‌ها سیستم مشخص و ثابتی دارند، اما رایانه‌های شخصی از گستره‌ی وسیعی از پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی، سیستم‌های عامل و… دیگر عوامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف تشکیل شده‌اند و بازی‌سازان باید از عملکرد ایده‌آل بازی خود با هر یک از این مولفه‌ها اطمینان حاصل کنند.

البته Anthem بهینه‌سازی چندان مطلوبی بر روی رایانه‌های شخصی ندارد؛ برای مثال، با این که حداقل رم مورد نیاز بازی ۸ گیگابایت ذکر شده است اما بازی عملکرد مناسبی روی این میزان رم از خود نشان نمی‌دهد. اما نباید فراموش کنیم که Anthem جزو معدود بازی‌هایی بود که روی کنسول‌های نیز عملکرد بهینه‌ای نداشت. احتمالاً ماجرای خراب شدن PS4 به دلیل اجرای این بازی را به یاد دارید.

مشکلات Anthem
برخلاف برخی از بازی های Frostbite، کیفیت چهره‌ها در Anthem، علی زغم این همه مشکل، مثال‌زدنی است
احتمال رخ‌دادن: به ندرت

البته مشکل از کار افتادن کیبورد مشکلی است که صرفاً مختص Anthem نمی‌شود و مدتی است که در اغلب بازی‌هایی که با موتور Frostbite توسعه می‌یابند دیده می‌شود؛ برای نمونه در Battlefield V نیز شاهد رخ دادن این مشکل بودیم. مشکل از کار افتادن کیبورد از آن دسته مشکل‌هاست که گیمر را وادار می‌کند تا بازی را به طور کامل ببندد و دوباره آن را اجرا کند. خوشبختانه این مشکل به ندرت رخ می‌دهد.

در این لیست ده عدد از آزار‌دهنده‌ترین مشکلات فنی آخرین بازی استودیو بایوور را که با وجود گذشت یک سال از عرضه‌ی بازی هنوز در آن دیده می‌شوند را مرور کردیم. البته که مشکلات این بازی صرفا به این لیست محدود نمی‌شوند و مشکلات ریز و درشت دیگری نیز در بازی وجود دارد.

هیچ گیمری از دیدن حال و روز این روز‌های بایوور خوشحال نمی‌شود، با توجه به اعلامیه‌ی اخیر این استودیو که بعد از یک سال از عرضه‌ی Anthem از برنامه‌ی بلند مدت خود برای اصلاح و بازسازی آن خبر می‌دهد، می‌توان امید داشت که یک سال دیگر، Anthem و بایوور را در شرایط بهتری ببینیم.

مهدی هفته خانک

منتقد سینمایی، کارشناس بازی؛ ادب‌جوی ادبیات، پناه‌جوی موسیقی

AnthemMass Effect: Andromedaشرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)
مقالات بازی

2 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. مشکل لودینگ واقعا آزار دهنده هستش! نه تنها لودینگ بازی طولانیه، بلکه تعداد دفعات لودینگش هم زیاده. وارد ماموریت میشی… لودینگ! تو ماموریت وارد دانجن میشی… لودینگ! ماموریت تموم میشه و میخواد نتایج رو نشون بده… لودینگ! بعد اعلام نتایج و جوایز میخوای از ماموریت خارج بشی… لودینگ! موهام سفید شد سر این لودینگ ها!

    ۱۰
    1. دقیقاً همینطوره…
      به عنوان یکی از اون روش‌هایی که گفتم برای بهبود سرعت لودینگ هست میشه به نصب بازی روی SSD اشاره کرد که متاسفانه امکانش برای همه فراهم نیست.

      ۲۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر