بازیهای ماجرایی با شروع دهه ۲۰۰۰ به مرور زمان در حال کمرنگتر شدن بودند و به ندرت میتوانستیم نمونههای با ارزشی را در میان آنها مشاهده کنیم. با وجود این شرکت «تل تیل گیمز» (Telltale Games) با عرضه بازیهای داستان محور و سریالی مردگان متحرک (walking dead) موفق شد نوع جدیدی از داستانگویی چند شاخه را به وجود آورد که حق انتخابهای گستردهای را در اختیار کاربر قرار میداد. پس از این بازی بود که شرکتهای مختلف شروع به الگوبرداری از آن کردند. برای نمونه شرکتهای «Cherrymochi» و «Mebius» در سال ۲۰۱۷ یک بازی به نام «توکیو تاریک: یادآوری» (Tokyo Dark: Remembrance) را برای PS4، PC و مک ساخته و توسط اسکوئر انیکس منتشر شد. همچنین نسخه نینتندو سوییچ این بازی به تازگی عرضه شده است. در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی بازی Tokyo Dark: Remembrance روی کنسول نینتندو سوییچ بپردازیم. با بررسی Tokyo Dark: Remembrance با دنیای بازی همراه باشید.
بررسی بازی Tokyo Dark: Remembrance پس از پایان یک مرتبه بخش داستانی و انجام ۱۰ ساعت بازی نوشته شده است.
سرنوشت یا حق انتخاب
داستان بازی Tokyo Dark: Remembrance از جایی آغاز میشود که کارگاه پلیسی به نام «ایتو آیامی» (Itō Ayami) است که به دنبال همکار گم شده خود با نام «کازوکی تاناکا» (Kazuki Tanaka) میگردد. در واقع همهچیز از زمانی شروع میشود که یک گروگانگیری در توکیو اتفاق میافتد و کازوکی از ایتو کمک میخواهد.
در زمان گروگانگیری یک پیرزن ماسکی را به ایتو میدهد که باعث میشود تاریکی را مشاهده کرده و کنترل خود را از دست بدهد. این نیروی تاریک تعادل روانی ایتو را از بین میبرد و در نتیجه وی به طور ناخواسته به گروگان گیر شلیک میکند. از این لحظه به بعد ایتو مرتباً چهره دختر، تصاویر و صداهای استرسزایی را در مقابل خود مشاهده میکند. حال وظیفه شما است که با کنترل ایتو وی را در حل راز پشت پرده ماسک و حوادث بازی هدایت کنید.
داستان بازی به خوبی روایت میشود و میتواند شما را تا انتها به دنبال خود بکشد. این بازی دارای ۱۱ پایان مختلف است که بر پایه انتخابات و عوامل مختلفی هرکدامشان ممکن است رخ بدهد. با وجود این تنها تعدادی از کاراکترهای اصلی به خوبی شخصیتپردازی شدهاند و به افراد فرعی کاملاً پرداخته شده است.
به دنبال سرنوشت
بازی Tokyo Dark: Remembrance در سبک ماجرایی اشاره و کلیک و با زاویه دوربین ۲تشر شده است؛ اما تقریباً هیچگونه معمایی در بازی وجود ندارد و تنها مشغول صحبت کردن و پیش بردن خط داستانی هستید. از طرفی نقاط قابل تعامل در بازی نیز تا زمان زدن یک دکمه به شما نشان داده نمیشوند؛ بنابراین به صورت پیوسته مجبور هستید روی آنها کلیک کنید. با وجود این رنگ مربعهایی که به دور اشیا قابل تعامل ظاهر میشوند نیز بعضی مواقع در پسزمینه گمشده و به سختی دیده میشوند.
جوابهایی که در زمان مکالمه انتخاب میکنید تأثیر مستقیمی روی روند داستان میگذارند؛ اما در این بازی یک عامل دیگر نیز وجود دارد که سرنوشت ایتو و پایان داستان را تعیین میکند. در این بازی شما باید تعادل روانی خود را حفظ کنید. حالت روحی ایتو با ۴ عامل مختلف شامل سلامت عقل، حرفهای گری، هوشمندی و استرس نشان داده میشود. کم یا زیاد بودن هر یک از این عواملی پیشرفت شما تأثیر میگذارد.
برای مثال در همان ابتدای بازی اگر به گونهای گزینهها را انتخاب کنید که امتیاز حرفهای گری و هوشمندی شما به میزان مشخصی نرسد، تنها گزینه در دسترس برای باز کردن در سطل زباله شلیک گلوله خواهد بود که مجدداً به کاهش امتیاز شما میانجامد. از طرفی به نظر میرسد اضافه یا کاهش امتیازها نیز بعضی مواقع غیر منطقی باشد. برای نمونه کمک به همکارتان برای رساندن یک نامه از امتیاز حرفه شما به شدت میکاهد. به طور کلی به سختی میتوانید شرایط روحی خود را در حالت مثبت نگاه دارید؛ اما اگر انتخاب شما منفی شود، به سادگی گزینههایی در اختیارتان قرار میگیرد که به سقوط شما سرعت میبخشد و نمیتوانید به همین راحتی به تعادل برگردید. به خصوص که داستان بازی به شدت روی فاکتور سلامت عقلی ایتو تأثیر منفی میگذارد.
در بازی امکان هیچگونه ذخیرهسازی دستی قرار داده نشده و تصمیمهای شما در لحظه ذخیره میگردند و مطلق هستند؛ اما نکته جالب این است که بازی دارای حالت «New Game +» است. پس از پایان بازی در نوبت اول شما میتوانید به New Game + وارد شوید که امکان ذخیرهسازی دستی را به شما میدهد. در نتیجه میتوانید این بار با سرعت بیشتری نتیجه همه انتخابها را مشاهده کرده و به پایانهای مختلف بازی دسترسی پیدا کنید.
زلزله در توکیو
تمام محیط و پسزمینههای بازی که به صورت دو بعدی طراحی شدهاند، متنوع و زیبا هستند؛ اما این توکیو زیبا یک مشکل بزرگ دارد. فرقی نمیکند که در حالت دستی بازی کنید یا خانگی، در همه محیطها به وضوح افت فریم و پرش تصویر را مشاهده میکنید. این مسئله در زمان دویدن ایتو یا انجام بازی به صورت خانگی بسیار شدیدتر است و توی ذوق میزند.
در مقابل طراحی محیطها و پسزمینهها بسیار زیبا و پر جزئیات هستند و در بیشتر محیطها بهخوبی شما را درگیر داستان میکنند.
موسیقی و افکتهای صداگذاری بازی به خوبی میتواند نقش خود را ادا کرده و در مواقع لزوم استرس را به شما وارد کند؛ اما در مقابل شخصیتها صامت هستند و تنها چندین کلمه ثابت و تک واج برای آنها تعریف شده است.
انتخاب شما چیست؟
بازی Tokyo Dark: Remembrance داستان زیبایی را ارائه میدهد؛ اما از مشکل فنی بزرگینج میبرد. همچنین اگر بخواهید همه پایانهای آن را ببینید شاید تا ۲۰ ساعت نیز شما را سرگرم کند؛ بنابراین اگر دوست دار بازیهای ماجرایی هستید و داستان برای شما در اولویتهای بالا قرار داردین عنوان را از دست ندهید؛ زیرا تنها عاملی که شما را تا انتها پای بازی نگه خواهد داشت، داستان آن است.
Verdict
Platform: Switch – Score: 5 out of 10
Tokyo Dark: remembrance have a good story, but has big issues with frame rate. but you can still enjoy it you prefer story other then visuals in adventure titles
(نقدی که مطالعه کردید، نسخهی منتقدین بازی Tokyo Dark: Remembrance بود که توسط ناشر بازی برای دنیای بازی ارسال شده است.)