«جف کیلی» یکی از بزگترینهای نامهای دوران کنونی صنعت سرگرمی است و دنبالکنندگان این صنعت او را با «گیم اواردز» شناختند. فردی که رهبری مثالزدنی و مؤثری دارد و موفق شده با مخاطبین مد نظرش ارتباط ویژهای برقرار کند. در همین راستا، سال گذشته ایدهی برنامهی آغازین گیمزکام را داد تا این رویداد مهم صنعت بازیهای ویدیویی نیز در زمینه معرفی و ارائهی محصولات تأثیر بیشتری داشته باشد و در قالب یک شو معرفیهای مهم صورت بگیرند. همین ایدهی اصلی بود که توجه افراد مهم صنعت را به خود جلب کرد. مراسم سال گذشته بهنسبت خوب بود و بااینکه ایدهآل نبود، به عنوان نخستین اپنینگ نایت لایو راضیکننده بود. امسال حتی امیدها به این مراسم بیشتر از سال گذشته نیز بود. با توجه به برگزار نشدن E3، کیلی تصمیم گرفت تا جایگزینی برای آن معرفی کند و این جایگزین Summer Game Fest بود. قرار بود در طول تابستان، بازیهای جدید از این جایگاه و معرفی شوند و دنبال کردن آنها راحتتر باشد. پردهی پایانی این فستیوال نیز مراسم Opening Night Live یا به اختصار ONL بود و انتظار میرفت عناوین بزرگ و انحصاری زیادی را شاهد باشیم. از طرفی سونی و مایکروسافت طی رویدادهای اختصاصی خودشان از عناوین ریز و درشتی پرده برداشتند و اطلاعات بیشتر آنها ممکن بود از طریق ONL بهاطلاع علاقهمندان برسد؛ در ادامه یادداشتهای اعضای تحریریهی دنیای بازی را دربارهی رویداد آغازکنندهی گیمزکام ۲۰۲۰ مرور میکنیم. پس با دنیای بازی و نگاهی به مراسم Gamescom Opening Night Live 2020 همراهم ما باشید.
نگاهی به مراسم گیمزکام ۲۰۲۰
مهرشاد مرادزاده
شاید بزرگترین مشکل ONL خلق انتظارات بسیار زیاد بود و این رویداد قربانی همین پیشبینیها و توقعات شد. این مراسم دو ساعته که مدت زمان آن بسیار بیشتر حس میشد، نه تنها از عناوین انحصاری بهره نمیبرد، بلکه در ارائهی اطلاعات جدید از بازیهای از پیش معرفی شده نیز ناموفق عمل کرد. گویی این مراسم فقط برگزار شد تا روند سالانه آن حفظ شود. استیصال کیلی در برگزاری این مراسم جایی نمایان شد که هنگام معرفی بازی Teardown گفت: «من از دوستم خواهش کردم تا یک تریلر را سر هم کند و از این تریبون برای معرفی بازیش استفاده کند». از همان ابتدا برای نگهداشتن مخاطبان گفته شد که قرار است فصل دوم Fall Guys و Ratchet & Clank را ببینیم و پتانسیل مواردی که میتوانستند غافلگیریهای بزرگی باشند به هدر رفت. دیگر عنوانی که برای اولین بار در این مراسم دیده شد، Unknown 9 بود که هیچ اطلاعات واضحی از آن ارائه نشده و خود تریلرش نیز به شدت گیجکننده بود. در زمانی که تنها چندین ماه فاصله با نسل نهم باقی مانده، این کمبود بهشدت به چشم میآید و مخاطب را آزردهخاطر میکند.
دو شرکت بزرگ صنعت هم حضور بسیار کم و غیرمستقیمی در این رویداد داشتند. سونی که با بازی Ratchet & Clank: Rift Apart به این مراسم آمده بود، نمایشی از گیمپلی این عنوان داشت که تنها چندین ثانیه از نمایش قبلی بیشتر بود و اطلاعات ارائه شده نیز به هیچ وجه جالب توجه نبودند. مایکروسافت هم از این فرصت استفاده کرد تا از سیاستهای مبتنی بر گیم پس خود حمایت کند و از ویژگیهای این سرویس گفت. عنوانی مثل کرش بندیکوت ۴ با بهانهی معرفی یک سیستم چالش جدید به این مراسم آمد، اما حضورش بهطور کامل نابهجا بود و اگر نبود هم هیچ اتفاقی نمیافتاد. از طرفی با توجه به شایعات ماههای قبل انتظار میرفت نسخه جدید Call of Duty به صورت انحصاری در این مراسم معرفی شود و طی حرکتی عجیب، Call of Duty Black Ops: Cold War چند روز زودتر معرفی شد و در این مراسم اطلاعات بهنسبت بیشتری در اختیار علاقهمندان قرار گرفت. شاید معرفی یک Call of Duty جدید میتوانست وضعیت مراسم را بهتر کند.
جف کیلی همیشه با سلبریتیهای دنیای هنر ارتباط ویژهای داشته و سعی کرده از آنها به نفع خود و مراسمهایش استفاده کند. این مورد را به عنوان یک ویژگی بد مطرح نمیکنم، بلکه این رویکرد باعث میشود توجه افراد بیشتری به صنعت گیم و اهمیت آن جلب شود. اینبار اما این استفادهاش از افراد مشهور، همانند یک ترن هوایی بود که هرگز بالا نرفت. با پخش شدن موسیقی Back to the Future و آمدن «کریستوفر لوید»، تمام تماشاگران انتظار معرفی بازی این سری فیلم محبوب را داشتند و در نهایت همهچیز به بازی Surgeon Simulator 2 و آن فضای سورئالش ختم شدند. شاید مهمترین نمایش این رویداد، به عنوانی که مربوط میشد که در E3 سال گذشته نیز آن را دیده بودیم. بازی ۱۲Minutes که از همان لحظهی معرفی اتمسفر بهشدت گیرا و ایدهی داستانی بسیار خاصی داشت و یادآور آثار «استنلی کوبریک» بود، این بار با یک نمایش بسیار مختصر توانست پیشرفت خوب پروژه را به نمایش بگذارد. پیشرفتی که به حضور بازیگران موفقی مانند «جیمز مکآووی»، «دیزی ریدلی» و «ویلم دفو» ختم شده و انتظار برای این عنوان را بیش از پیش سختتر میکند. در کفه دیگر ترازو، بازی Godfall قرار دارد که در سال گذاشته بیش از پنج بار نمایش داده شده و هر بار، میزان علاقهی طرفداران نسبت به خرید آن کمتر شده. گویی سازندگان قصد دارند مردم را از خرید بازی منصرف کنند. این بار با معرفی یک مورد داخل بازی طرف بودیم؛ درحالی نه تنها هیچ ایدهای از خود آن نداریم، بلکه بازی را هم تجربه نکردهایم.
همه این موارد موجب شدند تا این مراسم برای من و بسیاری ناامیدکننده باشد. Summer Game Fest در طول برگزاری مجبور بود برای گرفتن رونماییهای انحصاری با رویداد مشابه IGN رقابت کند و در نهایت این رقابت به ضرر هر دو تمام شد. پردهی پایانی این فستیوال نیز که به طور کامل در دستان شخص جف کیلی قرار داشت، نتوانست مخاطبان را راضی کند و ایدهی جانشینی E3 به کلی فراموش شد.
احسان محمدیه
یکی از رویدادهای بزرگ مرتبط با صنعت بازی دنیا، گیمز کام ۲۰۲۰ بالاخره اینجاست تا کمی هیجان وارد زندگی گیمرها کند. این مراسم امسال به صورت آنلاین برگزار شد که قطعا به باشکوهی مراسم سالهای گذشته نبود، اما با توجه به کمبود مراسمهای مرتبط با بازیهای ویدیویی در دوران کرونا، غنیمتی برای گیمرها به حساب میآمد.
بدون شک مهمترین عنوان نمایش داده شده در این مراسم Call of Duty Black Ops: Cold War بود که داستان نبردهای مربوط به جنگ سرد را روایت میکند. دورهای خطرناک که شاهد رویارویی دو ابرقدرت آن روزها یعنی شوروی و آمریکا بوده است. شبیهسازی کاراکتر «رونالد ریگان»، رئیس جمهور وقت ایالات متحده در تریلر نمایش داده شده از بخشهای جذاب این معرفی بود.
تا از حال و هوای جنگ خارج نشدیم بد نیست به شمارهی جدید بازی Medal of Honor هم اشارهای کنیم که یکی از عناوین قدیمی این سبک بوده و توسط اکشنساز قهار یعنی استودیوس Respawn در دست ساخت قرار دارد. بسته الحاقی عنوان Doom Eternal نیز معرفی شد که عاشقان این اکشن دیوانهوار بیصبرانه منتظر معرفی آن بودند. نبرد بیپایان با شیاطین در این عنوان همچنان ادامه دارد.
شرکت EA نیز همچنان در حال بهرهبرداری مالی از حق استفاده خود از سری Star Wars است. Squadrons به نظر من یکی دیگر از محصولات ضعیف EA خواهد بود. از دیگر عناوین قابل اشاره در این مراسم نیز میتوان به Ratchet & Clank: Rift Apart و Mafia Remake، کرش بندیکوت ۴ و Unknown 9 اشاره کرد. در یک نگاه کلی، خبر دسته اول چندانی در مراسم افتتاحیهی گیمزکام ۲۰۲۰ ارائه نشد اما بودن آن در هر صورت دلگرم کننده است و شاید خاطره روزهای خوب گذشته را زنده کند.
عباس کشتکار
طی سالهای اخیر نمایشگاه E3 افول محسوسی داشت. طوری که از سال ۲۰۱۶ به بعد دیگر هرگز آن شور و اشتیاقی که برای این نمایشگاه داشتیم تکرار نشد. در حالی که شرکتهای بازیسازی هر کدام در حال تدارک دیدن مراسمی برای خودشان بودند، نمایشگاههایی مانند گیمزکام، هفته گیم پاریس و توکیو گیم شو، دوباره ما را دور خودشان جمع میکردند. تا این که به ۲۰۲۰ و پاندمی منحوس کووید ۱۹ رسیدیم و هر نمایشگاهی که برای بازی و غیر بازی بودند، لغو شدند. در این بین جف کیلی که مجری و تهیه کنندهی مشهوری در صنعت محسوب میشود، خبر داد که گیمزکام ۲۰۲۰ به شکل مجازی نمایش داده میشود. در ادامه جف کیلی وعده داده که نمایش عظیمی از بازیها در راه است، اما گیمزکام ۲۰۲۰ نیز تبدیل به یکی دیگر از نمایشهای ضعیف سالیان اخیر شد. این نمایش که با محوریت نمایش بازیهای نسل بعد تبلیغات میشد، به هیچ وجه ما را برای نسل بعد هیجانزدهتر نکرد. جای سوال است که به جز Ratchet and Clank: Rift Apart، کدام بازی بود که در نسل فعلی ساختش غیر ممکن بود؟ از طرفی بازی واقعیت مجازی Medal of Honor: Above and Beyond دقیقا چیزی است که طرفداران مجموعه نمیخواهند. ما منتظر مدال افتخاری هستیم که سنتهای همیشگی سریهای Battlefield و Call of Duty را کنار بگذارد. از نمایش Dragon Age چه بگویم جز این که چند کانسپت آرت دیدیم و بس. این سبک از نمایش دادنِ بازی محبوبی مثل Dragon Age، آنهم بعد از سالها، اصلا لذتبخش نیست. بعد از Ratchet هم عنوان بهترین نمایشها به Little Nightmares II و ۱۲Minutes میرسد. از بقیه بازیها نیز حتی قبل از این مراسم هم گیمپلیهای طویلی دیده بودیم. بعضی از دیگر بازیها هم برای رونمایی نیاز به گیمزکام نداشتند. امیدواریم جف کیلی برای برنامه The Game Awards نمایشی مفصلتر و با کیفیتتر در نظر داشته باشد. این سوال که چرا جف کیلی همیشه از میکروفن دستی به جایه یقهای استفاده میکند هم همیشه وجود دارد! در کل با گیمزکامی که دیدیم، رویداد DC FanDome همچنان بهترین رویداد ۲۰۲۰ باقی ماند.
کیوان عادتی
اساسا رخدادهای مرتبط با صنعت بازیهای رایانهای در سال پایانی عمر کنسولها یک حال و هوای متفاوتی دارد. همگی با دقت و هیجان خاصی منتظر سورپرایز و اتفاقات جدید و تازهای از استودیوهای مختلف هستیم: معرفیهای جدید برای کنسولهای نسل جدید. گیمزکام امسال به نظرم در مجموع نمرهی قابل قبول و خوبی کسب کرد و توانست تا حد زیادی انتظارات هواداران را برآورده کند.
نمایش مخصوص بسته الحاقی جدید Destiny 2 که با تمرکز بر زیر-کلاسهای جدید Stasis بود، چراغ اول را در شب افتتاحیه روشن کرد. این نمایش بسیار راضی کننده بود. تریلر نسخهی جدید از مجموعهی ابرمحبوب Call of Duty تحت عنوان Call Of Duty Black Ops: Cold War نکتهی خاصی نداشت اما لااقل تکلیفمان را روشن کرد که قرار است مثل همیشه پولمان را بابت چه چیزی خرج کنیم.
تریلر گیم پلی عنوان سایبرپانکی و بسیار جذاب جدید استودیوی One More Level یعنی Ghostrunner خیلی چشم من را به خود خیره کرد و منتظر نمایشها و اطلاعات بیشتر از آن هستم. ۶ دقیقه گیمپلی عنوان Quantum Error نویدبخش عنوانی اتمسفریک و خوش ساخت را میدهد. کرش بندیکوت که کافیست فقط لوگوی آن را ببینید و ذوق مرگ شوید، نمایش بسیار جذاب و توقعبرانگیزی را شاهد بودیم. Crash Bandicoot 4: It’s About Time توسط استودیوی Toys for Bob برای تمامی پلتفرمها در حال ساخت و توسعه است و قطعا علاقهمندان منتظر آن هستند. Bright Memory: Infinite توسط یک استودیوی چینی به نام FYQD در دست ساخت است که مطمعنم با دیدن آن تحت تاثیر هیجان و جذابیت این تریلر قرار خواهید گرفت. تیراندازی اول شخصی که ترکیب سلاح سرد و گرم را به شکل زیبایی پیادهسازی کرده است. طبق اعلام سازندهی بازی، این عنوان انحصاری زمانی کنسول نسل جدید مایکروسافت Xbox Series X خواهد بود و پس از مدتی برای PS5 پورت خواهد شد. چندین و چند نمایش دیگر از بستههای الحاقی به همراه اخبار ریز و درشتی که هر کدام از آنهای قطعا ارزش خبری بالایی داشتند و دارند، در مجموع رویداد گیمزکام ۲۰۲۰ را شیرین و جذاب در آورد.
حامد محمدپور
ویروس کرونا؛ مطمئنا الان این نام بیشتر از هر چیزی شما و کل جمعیت جهان را درگیر کرده است و چه بسیار تاثیر آن را روی صنعت بازیهای ویدئویی نیز میبینیم. از تغییر تاریخ انتشار بازیها تا روی آوردن اعضای استودیوهای بازیسازی به دورکاری که باعث شده تاثیر این ویروس بیش از پیش قابل لمس باشد. یکی دیگر از تغییرات مهمی که تحت تاثیر ویروس کرونا با آن روبرو هستیم، تغییر شکل و نحوه برگزاری مراسمات مختلف از جمله E3 و گیمزکام است که کمپانیهای بزرگ را به این وا داشت که مراسمهای خود را به صورت دیجیتالی برگزار کرده و توسط ادیتهای ویدئویی اقدام به معرفی محصولات خود بکنند. بر همین اساس به قطع کیفیت رویدادها تحت تاثیر ویروس کرونا ممکن است آنطور که باید، نباشد و لذا نباید انتظار آنچنانی از مراسمها داشته باشیم.
با وجود این که همیشه رویداد گیمزکام زیر سایهی مراسم E3 قرار میگرفت اما در یکی دو سال اخیر و بهخصوص با عدم حضور سونی در این مراسم، میتوان گفت توجه اغلب مخاطبین به سمت گیمزکام جلب شد. البته سونی همچنان کم و بیش در این مراسم هم حضور آنچنان قدرتمندی نداشت اما امسال برخلاف سالهای گذشته در ابتدای رویداد گیمزکام ۲۰۲۰ شاهد یکی از عناوین انحصاری PS5 یعنی Ratchet & Clank: Rift Apart بودیم که از قضای روزگار یکی از بهترین نمایشهای مراسم بود. البته سونی معرفی بازی را دو ماه پیش در رویداد مخصوص به خودش انجام داده بود اما جزییات جدید و نمایش جدید در گیمزکام واقعا جذاب و دلنشین بود.
با توجه به اخباری که از Halo Infinite به گوش میرسید، انتظار نمایشی از این بازی را نداشتیم و به همین دلیل، متاسفانه به جای اینکه به عنوان یک مخاطب همیشگی، شاهد نمایشهایی از قبیل تریلر گیمپلی و جزییات جدید از بازیها باشیم، بیشتر شاهد تبلیغات استودیوها بر روی موتور و نمایش قدرت انجینهایی بودیم که در آن به نمایش جزئیات گرافیکی و تواناییهای کنسولهای نسل بعد اشاره میشد. بنابراین رویداد گیمزکام امسال نیز آنچنان چنگی به دل نزده و برای شخص من که خستهکننده بود. از بین بازیهایی هم که نمایش داده شد، با توجه به علاقهای که به مافیا دارم، دیدن تریلری از این بازی برایم جالب توجه بود. در این بین دیدن نمایش اندک عناوینی همچون Little Nightmares 2 از نکات جذاب گیمزکام ۲۰۲۰ بود که به نظرم حتی بهترین نمایش امسال نیز میتواند باشد.
با این که نمیخواهم تاثیر ویروس کرونا روی کیفیت مراسمهای مختلف را نادیده بگیرم، اما در حالت کلی دورنمای خوبی نسبت به نسل جدید نمیبینیم. چند ماه آینده کنسولهای نسل جدید منتشر خواهند شد و عملا تا به اینجای کار ما گیمرها به عنوان مخاطب بازیهای ویدئویی، عنوان دندانگیری را مشاهده نکردیم. اکثر بازیهای نام دار هم یا کنسل شدهاند، یا تاخیر خوردهاند یا یک نسخه بازسازی شده هستند و یا اینکه بیشتر یک بسته الحاقی و فاقد ارزش یک بازی کامل در خود هستند و از همین رو به نظرم برای شروع نسل جدید نباید عجلهای داشته باشیم.
نظر شما دربارهی مراسم گیمزکام ۲۰۲۰ چیست؟ آیا این مراسم امسال توانست انتظارات را برآورده کند و در سایهی لغو برگزاری مراسم E3 2020 توانست جایگزینی برای این دورهمی سالانه باشد؟