خرید کدام کنسول نسل نهمی برای پی‌سی گیمر‌ها منطقی است - مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 با کامپیوتر شخصی - پی‌سی گیمر‌ها - مشخصات Xbox Series X - مشخصات PS5 - کامپیوتر خفن خرید کدام کنسول نسل نهمی برای پی‌سی گیمر‌ها منطقی است؟
در ۱۳۹۹/۰۶/۲۱ , 10:47:15

خرید کدام کنسول نسل نهمی برای پی‌سی گیمر‌ها منطقی است؟

7
در ۱۳۹۹/۰۶/۲۱ , 10:47:15

سال ۲۰۲۰ رو به اتمام است و به خوبی می‌دانیم که تا حدود سه ماه دیگر وارد نسل جدید کنسول‌های بازی می‌شویم. گیمر‌هایی که از کنسول به عنوان پلتفرم اصلی بازی استفاده می‌کنند در آستانه یک انتخاب مهم هستند که پلی استیشن ۵ را انتخاب کنند یا ایکس باکس سریز ایکس؟ اما در سوی دیگر قشر قابل توجه دیگری به نام پی‌سی گیمر‌ها هستند و هیچ پی‌سی گیمری بدش نمی‌آید با خدماتی که سونی و مایکروسافت ارائه می‌دهند کنسول هم داشته باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم وضعیت خرید کنسول‌های نسل نهم را بررسی کنیم. با دنیای بازی و مقاله‌ی “خرید کدام کنسول نسل نهمی برای پی‌سی گیمر‌ها منطقی است” همراه ما باشید.

انتخاب بین کنسول‌های نسل بعد برای کنسول گیمر‌ها آسان است

اگر نسل هشتم بازی‌ها را با پلی‌ استیشن ۴ یا از ایکس باکس وان سپری کرده باشید بدیهی است که می‌دانید برای نسل بعد باید کدام کنسول را تهیه کنید. سونی نسل هشتم را بسیار محکم و با برنامه ریزی حساب شده آغاز کرد. این شروع طوفانی نه تنها طرفداران پلی ‌استیشن را راضی نگه داشت بلکه موجب شد بسیاری از طرفدارانی که از مایکروسافت ناامید شده بودند نیز جذب پلتفرم پلی استیشن شوند. از اقدامات خوب سونی در ابتدای نسل می‌توان به قیمت پایین‌تر کنسول نسبت به رقیب، قوی‌تر بودن نسبی پلی استیشن ۴ نسبت به ایکس باکس وان و اجباری نبودن اتصال به اینترنت اشاره کرد. حتی کنسول پلی استیشن ۴ این امکان را به گیمرها می‌داد که دیسک بازی را در هر کنسولی قرار دهند و سپس مشغول بازی شوند؛ اما در کنسول ایکس باکس وان دیسک بازی فقط در یک دستگاه قابل اجرا بود ولاغیر. هرچند که بعدتر این امکان به ایکس باکس وان هم اضافه شد. مجموع این اشتباهات به علاوه‌ی بازی‌های انحصاری باکیفیت‌تر، موجب پیروزی قاطع سونی در نسل هشتم شد.

خرید کدام کنسول نسل نهمی برای پی‌سی گیمر‌ها منطقی است - مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 با کامپیوتر شخصی - پی‌سی گیمر‌ها - مشخصات Xbox Series X - مشخصات PS5 - کامپیوتر خفن
حال تکلیف مخاطبان کنسولی مشخص است. گیمر‌هایی که با کنسول سونی خاطرات خوشی را سپری کردند و بازی‌های انحصاری این شرکت برای‌ آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، دوباره کنسولی از همین شرکت یعنی پلی استیشن ۵ را انتخاب خواهد کرد. در مقابل طرفداران مایکروسافت که نسلی بسیار کم‌رمق‌تر از تجربه فراموش نشدنی ایکس باکس ۳۶۰ را تجربه کردند، باید تصمیم مهمی بگیرند. گزینه اول این است که به تیم «فیل اسپنسر» یک فرصت دیگر بدهد. هر چه باشد اسپنسر تصمیم گیرنده‌ی اتفاقات وحشتناک اوایل عرضه‌ی ایکس باکس وان نبود و در ادامه با کنار رفتن «دان متریک» اوضاع ایکس باکس بهتر شد. اسپنسر در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل ستایشی در راستای بهبود جایگاه برند ایکس باکس انجام داده است‌. از خرید استودیو‌های متعدد تا راه اندازی سرویس ارزشمند ایکس باکس گیم پس. در این مقطع زمانی که نفس‌های نسل هشتم به شماره افتاده است گیمر‌هایی که ایکس باکس وان داشتند، می‌توانند افق‌های آینده‌ی ایکس باکس را روشن‌تر از قبل ببینند و با خرید کنسولی قدرتمند‌تر از سونی، خرید خود را توجیه پذیر کنند. حتی این امکان برای این دسته از گیمرها وجود دارد که کنسول ارزان‌تر مایکروسافت یعنی سری اِس را با قیمتی کمتر تهیه کرده و همه‌ی بودجه‌ی خود را صرف خرید سری ایکس نکنند.

خرید کدام کنسول نسل نهمی برای پی‌سی گیمر‌ها منطقی است - مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 با کامپیوتر شخصی - پی‌سی گیمر‌ها - مشخصات Xbox Series X - مشخصات PS5 - کامپیوتر خفن

انتخاب برای کنسول اولی‌ها هم سخت نیست

اگر هم اولین بار است که می‌خواهید وارد دنیای کنسول‌های بازی شوید، باید به بازی‌های انحصاری دو شرکت مایکروسافت و سونی توجه‌ کنید. فرمول خرید کنسول ساده است. طبق سلیقه‌ی خود باید انتخاب کنید که به کدام بازی‌های انحصاری بیشتر علاقه دارید و برای خرید کنسول خود برنامه‌ریزی کنید. در غیر اینصورت، اگر به بازی‌های انحصاری دو شرکت علاقه خاصی ندارید و مقصد اصلی شما بازی‌های مولتی پلتفرم است، بهتر است که کنسول ایکس باکس سریز ایکس را تهیه کنید. زیرا هم کنسول قوی‌تری است (حداقل روی کاغذ) و هم سرویس خوبی به نام گیم پس دارد که بازی‌های مولتی پلتفرم فراوانی در بین آن‌ها یافت می‌شود. همچنین قیمت مناسب این سرویس دلیل بسیار مهم دیگری است. لازم به ذکر است که اگر بازی‌های آنلاین بخش مهمی از زمان بازی شما را تشکیل می‌دهند، کنسول ایکس باکس سریز ایکس انتخاب بسیار خوبی است. طی سال‌های اخیر ثابت شده که شبکه ایکس باکس لایو کیفیت بهتری در بازی‌های مولتی‌پلیر نسبت به شبکه پلی استیشن در اختیار گیمرها قرار می‌دهد.

انتخاب بین کنسول‌های نسل بعد برای پی‌سی گیمر‌ها آسان‌تر است

می‌توان به جد گفت که تصمیم خرید پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سریز ایکس، برای کسانی که با پی‌سی بازی‌ می‌کنند و حالا قصد تهیه یک کنسول را هم دارند، امر دشواری نیست. بیایید شرایط را مرور کنیم. پی‌سی گیمر‌ها اغلب یک پی‌سی حداقل متوسط و مناسب بازی دارند. بالاخره اگر پی‌سی این افراد تا انتهای نسل هشتم توان اجرای بازی‌ها را داشته باشد، توان اجرای بازی‌های نسل بعد را نیز دارد. بله ممکن است که مجبور شوند رزولوشن یا تنظیمات گرافیکی بازی را در سطوح‌ پایین‌تری نسبت به قبل تنظیم کنند، اما یک تجربه به نسبت مناسب و قابل بازی‌ برای‌ آن‌ها فراهم خواهد شد. حتی اگر به سیستم مورد نیاز بازی‌هایی که برای نسل بعد قرار است عرضه شوند نگاه کنید، می‌بینید که در بخش حداقل سیستم مورد نیاز از CPU-های چند نسل پیش Intel یا AMD نام برده شده است. در بخش گرافیک هم کارت گرافیک‌‌های سری GTX 10xx شرکت Nvidia و سری RX 5xx شرکت AMD اکثرا برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰ مناسب هستند. در کیس‌های پی‌سی گیمر‌ها اغلب این پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک که اشاره کردیم دیده می‌شوند. همین چند ماه پیش بود که استیم خبر داد محبوب‌ترین کارت گرافیک گیمر‌ها در این شبکه بازی، کارت گرافیک ۱۰۶۰ GTX انویدیا است.

حال بهتر است بازی‌هایی که پی‌سی گیمر‌ها به آن‌ها دسترسی دارند را بررسی کنیم. آن‌ها به تمام بازی‌های استیم و اپیک گیم دسترسی دارند و علاوه بر آن به تمام بازی‌های انحصاری شرکت مایکروسافت که برای کنسول ایکس باکس سری ایکس قرار است منتشر شوند هم دسترسی خواهند داشت. پی‌سی گیمر‌ها حتی به سرویس ایکس باکس گیم پس برای پی‌سی نیز دسترسی دارند و می‌توانند با خرید ماهانه این سرویس به تمام بازی‌های انحصاری مایکروسافت و بسیاری بازی‌های دیگر دسترسی پیدا کنند. اگر در شرایط فعلی سخت‌گیری نکنیم، آن‌ها به انبوهی از بازی‌های کرک شده نیز دسترسی دارند. به استناد به تمام موارد گفته شده حال چه دلیلی دارد که پی‌سی گیمر‌ها کنسول ایکس باکس سریز ایکس را خریداری کنند؟

خرید کدام کنسول نسل نهمی برای پی‌سی گیمر‌ها منطقی است - مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 با کامپیوتر شخصی - پی‌سی گیمر‌ها - مشخصات Xbox Series X - مشخصات PS5 - کامپیوتر خفن

تنها بازی‌هایی که این قشر به آن‌ها دسترسی ندارند بازی‌های انحصاری پلی استیشن است. که البته سونی کم کم دارد این تابو را هم می‌شکند و احتمال عرضه‌ی بازی‌های انحصاری سونی برای ‌پی‌سی نیز بیشتر شده. اگر پی‌سی گیمر‌ها ایکس باکس سریز ایکس را انتخاب کنند در واقع هیچ برگ برنده‌ی خاصی به آن‌ها اضافه نشده و تازه ماوس و کیبورد را نیز از دست داده‌اند. شاید تنها قابلیت جذاب سری ایکس برای پی‌سی گیمر‌هایی که سیستم متوسطی داشته باشند، ویژگی ری تریسینگ است. این ویژگی هم احتمال بسیار زیاد با آنچه در کارت‌های گرافیکی پرچمدار انویدیا (RTX 30xx) دیده‌اید، فاصله معناداری خواهد داشت. چرا که با توجه به مشخصات، قدرت گرافیکی کنسول‌های نسل نهمی به احتمال در حدی نیست که آن‌ها بتوانند یک بازی را در رزولوشن ۴K با نرخ فریم ۶۰ و البته با ری تریسینگ تحویل گیمر دهند. شاید کنسول‌های نسل نهمی نهایتا بتوانند در رزولوشن ۴K با نرخ فریم ۳۰ همراه با ری تریسنیگ بازی ها را اجرا کنند. از طرفی تهیه‌کننده‌ی پردازنده گرافیکی کنسول‌های نسل بعد شرکت AMD است و ما تا کنون نمایشی از ری تریسینگ با کارت گرافیک‌های این شرکت ندیده‌ایم. شرکت AMD تنها وعده داده است که کارت گرافیک‌های این شرکت که با معماری RDNA 2 ساخته می‌شوند، این قابلیت را خواهند داشت. این که ری تریسینگ چقدر برای پی‌سی گیمر‌هایی که حالا می‌خواهند کنسول بخرند مهم است و شرکت AMD چه کیفیتی از ویژگی ری تریسینگ را به گیمر تحویل می‌دهد، جای سوال دارد.

جمع بندی

پی‌سی گیمر‌ها می‌توانند اصلا کنسول نخرند و هزینه آن‌ را صرف خرید قطعات بهتری برای سیستم خود بکنند. یا اگر قصد ورود به دنیای کنسولی را دارند پلی استیشن ۵ گزینه مناسب‌تری برای آن‌ها به نظر می‌رسد. زیرا از بازی‌های انحصاری سونی محروم نمی‌شوند و نیازی نیست سال‌ها منتظر عرضه این بازی‌ها برای پی‌سی باشند و موازی با آن سیستم قبلی خود را دارند که تمام بازی‌های انحصاری کنسول ایکس باکس سریز ایکس را در کیفیت‌های مختلف (بسته به قدرت سیستم) اجرا می‌کند. همچنین این قابلیت را دارند که بعد‌تر برای ارتقا قطعات سخت افزاری سیستم خود اقدام کنند. حتی آن ری تریسینگی که در هاله‌ای از ابهام است، در کنسول پلی استیشن ۵ هم وجود دارد. در این صورت اگر خیلی به ری‌ تریسینگ علاقه دارند، این خواسته نیز برآورده می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم با استدلال‌هایی که به ذهنمان می‌رسید، پی‌سی گیمر‌ها را برای ورود به دنیای کنسول‌های نسل بعد آماده کنیم. شما چه پیشنهاداتی دارید؟ دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

عباس کشتکار

تحلیل، نقد و بررسی، مقاله نویسی و آموزش در رابطه با فناوری، بازی، سینما و علاقه‌مند به گفت‌و‌گو و تبادل نظر در مورد آن.

PlayStation 5Xbox Series Sپی سی گیمینگ (PC Gaming)کنسول Xbox Series X
مقالات بازی

7 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. سلام امیداورم حالتون خوب باشه،،،، ببینید از نظر من اگر تلویزیون ۴k ندارین اصلا ps5 یا xbox series x نخرید چون کیفیت اصلی رو نمی‌بیند روی تلویزیون های ساده،،،، اگر تلویزیون ساده دارید،،، xbox series s کارتون رو راه میندازه:) چون هم از لحاظ قیمت خیلی عالیه و با ۹ میلیون میتونید بازی های نسل ۹ رو تجربه کنید و یک کیفیت ۱۰۸۰ کافیه برای شما،،،، مرسی که تا آخر خوندید

    ۱۱
  2. به لطف اقایون ما فقط دعا دعا میکنیم کارت گرافیکه نسوزه که ماله نسله قبلی رو هم دیگه نمیشه گرفت چه برسه به خرید کنسول

    ۵۰
  3. خسته نباشی عباس جان، ‌کامل و عالی بود.
    فقط به نظر من باید یک بخش هم در نظر میگرفتی که گیمرهای بدبخت ایرانی چه کنسولی بخرن؟
    :27:
    با این قیمتا فقط سری اس همراه گیم پس ممکنه، باقی موارد واسه مرفهین بی‌درده!

    ۹۰
    1. علی جان جواب مشخصه!
      گیمرهای ایرانی تا نسل یازدهم صبر کنن تا بتونن کنسولای نسل نهم رو بخرن!

      ۸۱
  4. تحلیل خوب و مفیدی بود البته من به شخصه یکی دوتا نکته رو هم اضافه کنم بد نیست :)
    یکی این که الان قیمت‌های سری اکس و اس برای اکس‌باکس مشخص شد که خب واقعا معقول هستن (برای اونوری‌ها البته -_-) و این که احتمال زیاد سونی هم باید تلاش کنه تا قیمت خیلی رقابتی‌تری نسبت به مایکروسافت عرضه بکنه.
    نکته‌ی دوم هم قیمت‌گذاری کارت‌های سری RTX 30 هست که خب از تمام میم‌های ساخته شده براش بگذریم، واقعا عالیه و ممکنه یه پی‌سی گیمر رو هیچوقت ترغیب نکنه بره سمت کنسول‌ها، البته این رو هم باید در نظر داشت که کنسول‌ها چه عملکردی از خودشون نشون میدن، ولی خب از اون جایی که Long live PCMR، احتمالا پی‌سی همچنان در عملکرد رمپیج بزنه =)

    پ.ن: فک کنم یه خلوار فن بوی کنسول‌هارو از خواب بیدار کردم…

    ۵۰
    1. دسترسی به گیم پس عملا خرید اکس باکس رو، در صورتی که PC دارین، منتفی میکنه و شاید بهترین ترکیب نسل بعد یک PC قوی در کنار PS5 باشه جون بر خلاف مایکروسافت، سونی عمده تمرکز خودش رو روی راضی نگه داشتن مخاطبین فعلیش داره و آنچنان دنبال این نیست که پی سی گیمرهارو هم به سمت خودش بکشونه، هر چند با سرویس PS Now یه حرکت‌هایی زده!
      (پ.ن: “خروار” واحد اندازه‌گیری وزنه :40: )

      ۴۳
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر