چرا پلی استیشن ۵ بخریم؟ چرا این کنسول گران است؟

در ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ , 23:24:19
PlayStation 5, پلی استیشن (Playstation), شرکت سونی (Sony)

چرا پلی استیشن ۵ (PS5 – Play Station 5) بخریم؟ این سوالی است که ذهن خیلی از افراد را درگیر خود کرده است. در سال ۱۹۹۴ بود که اولین نسخه از کنسول پلی استیشن در ژاپن و یک سال بعد از آن به صورت جهانی عرضه شد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت. از همان آغاز نسل کنسول‌های خانگی گیمر‌‌ها و منتقدان آینده‌ی درخشانی را برای این دسته از پلتفرم‌‌ها پیش بینی کردند. چرا که شما با هزینه‌ای مناسب می‌توانید به آثاری بسیار با کیفیت و حتی انحصاری دسترسی داشته باشید؛ اتفاقی که شاید در دیگر پلتفرم‌ها رخ دادن آن ممکن نباشد. شاید باورش برایتان سخت باشد اما در مدت زمانی ۱۲ ساله (سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۴) پلی استیشن ۱ توانست به آمار فروش ۱۰۴.۲۵ دستگاه برسد که واقعاً حیرت‌انگیز است.

حال بعد از گذشت چند دهه از عرضه‌ی اولین پلی استیشن شاهد طراحی و عرضه دستگاهی دیگر از سوی سونی هستیم؛ کنسول پلی استیشن ۵ که مدتی کوتاه بعد از عرضه به بازار ایران هم راه پیدا کرد. البته با قیمتی بسیار فضایی و ناعادلانه. شاید خیلی از افراد دلیلی برای خرید کنسول جدید سونی نداشته باشند یا حتی برعکس، با تمام وجود می‌خواهند این کنسول را بخرند اما هیچ اطلاعی درباره‌‌ی سخت‌افزار، نرم‌افزار، مشکلات و مزایای آن ندارند. با من و دنیای بازی همراه باشید تا در مقاله چرا پلی استیشن ۵ بخریم؟ چرا این کنسول گران است؟ به بررسی کنسول پلی استیشن ۵ به صورت کلی بپردازیم و به سوال‌‌ اصلی شما شما پاسخ دهیم. آیا PS5 ارزان می شود؟

چرا Play Station 5 نخریم؟ چرا این کنسول گران است؟

هزار بار این را شنیده‌ایم؛ کمبود محصولات و نایاب شدن آن‌ها باعث گران شدن می‌شود، قاعده‌ای که کنسول‌های نسل نهمی سونی از آن مستثنا نیستند. در مدت گذشته به علت شیوع ویروس کرونا، مردم بیشتر اوقات خود را در خانه سپری می‌کنند، چه برای انجام کار و چه برای انجام تفریحات مختلف. به همین علت می‌توان گفت که چند ماهه‌ی گذشته یکی از بهترین زمان‌ها برای فروش کالا، ارائه دادن خدمات یا هرچیز دیگری به صورت آنلاین بوده است. حال به این فکر کنید که به علت شیوع کرونا شما نمی‌توانید از خانه بیرون بروید، چه می‌کنید؟ خب اول از همه به دنبال تفریحی برای گذراندن اوقات خود می‌گردید؛ کاری که خیلی از افراد آن را با تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند. همین جا است که بحث کمبود به میان می‌آید.

چرا پلی استیشن 5 بخریم؟ - play station 5

همانطور که گفتیم به علت شیوع ویروس کرونا بیشتر مردم در خانه هستند. این باعث می‌شود که شرکت‌های تولید کننده‌ی تراشه از سامسسونگ گرفته تا TSMC در کمترین حد فعالیت خود باشند و نتوانند به اندازه‌ی نیاز تراشه تولید کنند. همچین به علت تقاضای زیاد مردم، هرچقدر هم که تولید زیاد شود از جهتی دیگر تقاضا وجود دارد. این دو عامل دست به دست همدیگر داده‌اند تا کالا‌های مختلفی از کنسول‌های بازی گرفته تا قطعات سخت‌افزاری به شدت افزایش قیمت داشته باشند. همچنین قابل توجه است که به علت اینکه در اوایل تولید کنسول‌ها هستیم به احتمال زیاد شاهد مشکلات زیادی در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن‌ها باشیم که در طراحی‌های اولیه یا اصطلاحن پرتوتایپ‌ها وجود دارند. پس به همین علت توصیه می‌شود که تا زمان نهایی و پایدار شدن این کنسول‌ها چه از نظر قیمت و چه از نظر پرفورمنس و کارایی صبر کنید.

قابل توجه است که تنها دلیل گرانی کمبود و تقاضای زیاد نیست. با توجه به نرخ دلار، تورم و البته از همه مهم‌تر گمرک، شاهد قیمت‌های بعضاً فضایی و من در آوردی هستیم. در این بین دلالان هم از موقعیت سوء استفاده می‌کنند و برای خود سود چند میلیونی کنار می‌گذارند.

چرا پلی استیشن ۵ بخریم – آیا PS5 ارزان می شود؟ 

آیا ps5 ارزان می شود؟

طبق اطلاعات موجود و اخبار منتشر شده. شرکت‌های تراشه سازی دنیا با همکاری هم، تمام توان و پشتکار خود را گذاشته‌اند تا ظرفیت تولید خود را در ۶ ماه الی ۱ ساله‌ی آینده افزایش دهند. Tsmc در بیانیه‌ی رسمی خود اعلام کرده که در سال ۲۰۲۲ شاهد اضافه شدن خط تولید جدیدی به شرکت آن‌ها خواهیم بود که ظرفیت تولید تراشه را در مدتی کوتاه به اندازه‌ی قابل توجهی افزایش می‌دهد. این بدین معنی است که با از بین رفتن کمبود تراشه و همچنین کمتر شدن تقاضا به مرور زمان (در طول ۶ ماه الی یک ساله آینده افراد زیادی به خرید کنسول و سخت‌افزار می‌پردازند و این باعث می‌شود بخشی از نیازها مرتفع شود) شاهد افت قیمت کنسول‌های نسل نهم در کشورمان ایران خواهیم بود.

PS5 بخریم یا نه؟ چرا پلی استیشن ۵ بخریم؟

بر خلاف نکاتی که در بخش‌های قبلی ذکر کردیم کنسول نسل نهمی سونی پر از نکات مثبت، هیجان انگیز و جذاب است که می‌تواند شما را به خرید هرچه سریع‌تر آن ترغیب کند. در این بخش به مهمترین نکاتی می‌پردازیم که باعث می‌شود پلی استیشن ۵ ارزش خرید بالایی داشته باشد.

انحصاری‌های با کیفیت

در مراسم The Game Awards سال ۲۰۱۸ بود که یکی از برترین انحصاری‌های سونی یعنی گاد آف وار ۲۰۱۸ توانست عنوان برترین بازی سال را تصاحب کند، آن هم در سالی که رقیب قدرتمندی مثل Red Dead Redemption 2 وجود داشت. سونی با داشتن چندین استدیوی کارکشته و حرفه‌ای مثل ناتی داگ، سانتی مونیکا، گوریلا گیمز و … توانسته است خیال بازیکنان را از بخش گیم‌های انحصاری و با کیفیت راحت کند. نکته‌ای که می‌تواند به تنهایی باعث این شود که شما به خرید این کنسول ترغیب شوید. عناوینی که به تازگی راه خود را به بازار عظیم پیسی گیمینگ باز کرده‌اند تا سونی بتواند از پورت عناوین با کیفیت خود، بدون هیچ دغدغه‌ای سود کلانی را به جیب بزند و گیمر‌های پلتفرم پیسی را تشنه‌ی آثار بیشتری از این استدیو‌ها کند.

چرا پلی استیشن 5 بخریم؟ - play station 5

همچنین قابل توجه است که در چند سال اخیر شاهد افزایش کارکنان و اضافه شدن افراد زیادی به تیم‌ها و کمپانی‌های زیر دست سونی بوده‌ایم. برای مثال چند ماه پیش بود که ناتی داگ از تأسیس استدیویی جدید خود رونمایی کرد.

 

چرا Play Station 5 بخریم؟ – دسته دوال سنس

آیا ps5 ارزان می شود

با ورود به نسل نهم بازی‌های ویدئویی، طراحان و متخصصان سونی دست به کار شدن تا بار دیگر با ابداع و توسعه‌ی دسته‌ی بازی بتوانند تجربه‌ی بازیکنان را متحول کنند. در این بین شاهد نکات بسیار جذابی بودیم که باعث می‌شود دسته‌ی دوال سنس یک انقلاب در این بخش باشد و بتواند تجربه‌ی جدیدی را در اختیار شما قرار دهد. مهم‌ترین آن‌ها را می‌تواند آداپتیو تیریگر و هپتیک فیدبک دانست که به شما کمک می‌کنند تجربه‌ی واقع‌گرایانه‌تری از بازی خود داشته باشید.

 

چرا پی اس فایو بخریم – پشتیبانی از فورکی و ۱۲۰ فریم بر ثانیه

چرا پلی استیشن 5 بخریم؟ - play station 5

در کنفرانس‌‌های سونی و همچنین معرفی بازی‌هایی که روی کنسول جدید این شرکت منتشر می‌شوند، شاهد مواردی از قبیل پشتیبانی از رزولوشن ۴K و خروجی ۱۲۰ فریم بر ثانیه هستیم، حرفی که تا حدود زیادی درست است. با توجه به قدرت چند برابر پلی استیشن ۵ نسبت به کنسول‌های نسل پیش، قاعدتاً شاهد ارتقاء بازی‌ها از همه لحاظ هستیم، از گرافیک گرفته تا فیزیک و مواردی دیگر. دو گزینه‌ی رزلوشون و فریم ریت بالا نیز در دسترس خواهند بود، اما برای عناوین سبک مثل فورتنایت، رینبو و حتی آثاری مثل وارزون که در آینده شاهد اضافه شدن این قابلیت‌ها خواهیم بود. اما برای آثار دیگری مثل COD: BO COLD WAR نیز شاهد رزولوشن ۴K نیتیو نیستیم که تا حدودی قابل پیشبینی بود، اما باز هم می‌توان ارتقاء گرافیکی بازی‌ها را به صورت کامل مشاهده کرد.

آیا PS5 ارزان می شود  – حافظه‌ی SSD

چرا پلی استیشن 5 بخریم؟

اولین نسل از بازی‌های ویدئویی که کنسول‌ها نیز از حافظه‌ی پر سرعت SSD استفاده می‌کنند و دیگر خبری از هارد‌های مکانیکی نیست. با این کار سونی و مایکروسافت توانسته‌اند دریچه‌ی جدیدی را به دنیای گیم باز کنندY کوتاه شدن لودینگ‌ها، حذف استاتر و لگ‌ها (نسخه کنسولی بازی) و از این قبیل مشکلات به حداقل خود می‌رسند. همچنین لول دیزاینر‌ها بسیار دست باز‌تری برای انجام کار خود دارند و همانطور که در تریلر رچت اند کلنک شاهد بودیم بدون هیچ صفحه‌ی لودینگی مپ بازی به کلی دچار تغیییر شد.

 

چرا پلی استیشن ۵ بخریم – صدای سه بعدی

آیا ps5 ارزان می شود - play station 5

هدف از معرفی این قابلیت به نحوی ایجاد تجربه‌ای باکیفیت‌تر به بازی‌های ویدئویی است تا جایی که شما به جای استفاده از هدست، از بلندگو یا اسپیکر‌های درون خود کنسول استفاده کنید. محوریت اصلی این قابلیت را می‌توان در بازی‌های آنلاین دانست چرا که گرفتن صدا و جهت گیری یکی از مهمترین نکات آن‌ها است. این قابلیت که با نام Immersive Sound شناخته می‌شود می‌تواند کنسول شما را به یک اسپیکر سینمایی تبدیل کند.

رابط کاربری جدید پی اس فایو

آیا ps5 ارزان می شود

در کنسول پلی استیشن ۵ شاهد استفاده از رابط کاربری جدیدی هستیم که هدف اصلی آن راحتی بازیکنان است. شما می‌‌توانید با یک دکمه اسکرین شات بگیرید، بازی خود را ضبط کنید یا تمام صدا‌ها را قطع کنید. این قابلیت‌ها همگی قابل تغییر و تنظیم هستند که همه چیز را هیجان انگیزتر می‌کند‌. همچنین قابل توجه است که نرم افزاری‌های بخصوص برای این کار‌ها تعیین شده و همچنین کیفیت ویدئو‌های ضبط شده افزایش چشمگیری داشته است. قابل توجه است که تمام این کارها با دسته‌ی جدید کنسول یعنی دوال سنس انجام می‌شود.

چرا پلی استیشن ۵ بخریم – قابلیت بکوارد Play Station 5

چرا پلی استیشن 5 بخریم؟ - play station 5

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که برای اولین بار در کنسول‌های سونی مشاهده می‌شود قابلیت بکوارد است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که آثار و بازی‌های نسل قبل را بازی کنید. در این مورد شما فقط می‌توانید بازی های پلی استیشن ۴ را تجربه کنید که باز هم نکته‌ی مثبت و خوبی برای کنسول جدید سونی یعنی Play Station 5 است.

آیا PS5 ارزان می شود  – سرویس پی اس ناو

آیا ps5 ارزان می شود

مدت زیادی است که سونی در حال ارائه‌ی سرویسی برای جامعه‌ی گیمینگ سونی به نام پلی استیشن ناو (Play Station Now) است. سرویسی که در طی چند روز اخیر توانسته پیشرفت‌هایی داشته باشد و آثار با کیفیت‌تری را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار دهد. سرویسی که شما می‌توانید در کنسول Play Station 5 به استفاده از بپردازید.

سونی در نسل نهم تغییر را سیاست قیمت گذاری خود اتخاذ نکرد و به همین علت شاهد قیمت ۵۰۰ دلاری سابق برای کنسول PS5 و همچنین قیمت ۴۰۰ دلاری برای نسخه‌ی دیجیتالی Play Station 5 هستیم. به دلیل قیمت مدیریت شده و نسبت پایینی که این کنسول در بازار جهانی دارد. دور از انتظار نیست که در چند ماه آینده شاهد ریزش قیمت این کنسول باشیم و همگی بتوانند از نسل نهمی با کیفیت همراه با سونی لذت ببرند.

ممنون که تا اینجای مقاله با من همراه بودید، امیدوارم از مطلب براتون مفید بوده باشه.


5 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. ps5 حتی با وجود قیمت غیر منصفانه تو بازار ایران بازم ارزش خرید بالایی نثبت به پی سی داره اگه بخواهید پی سی ای بخرید هم قدرت ps5 باید خیلی بیشتر از قیمت ps5 خرج کنید حالا پی سی مزیت هایی هم داره دردسر هایی هم داره خلاصه اگه قیمت ps5 کمی ارزون تر میشد خوب بود?الان گمرک ۲۰درصد قیمت ps5 رومیزاره روش دلال هاهم بجای خود باهمه اینا حالا حالاها فکر افت قیمتم نکنید?

    ۱۱۰
  2. با توجه به قیمت کارت های گرافیک گرون که نیست هیچ مفت هم هست :41:
    برا کارت ۴k 120 فرم rtx حداقل باید بالای ۵۰ تومن تا صد میلیون پیاده شد حالا خرج باقی سیستم بماند

    با شرایط فعلی کنسول ها به صرفه ترین انتخاب هستن. (البته در بخش بازی موضوع متفاوت میشه :'( )

    ۹۷
    1. کی تلوزیون ۴k داره ؟ یا کدام گیم ۴k است ؟ یا اصلا میتونیم فرق ۴k با full HD تشخیص بدیم؟ اگر گیمر باشی دنبال تجملات نیستی بلکه جویای لذت هیجان خود گیمی
      یک pc قدرتمند full HDبا قیمت خوب ۳۰ یا حتی ۲۰ تومن ببند و
      بهترین بازی یا کرکی یا با تخفیفات خوب و ریجن آرژانتین یا ترکیه بخر
      همیشه گیمر باش

      ۹۶
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر