هرآنچه باید درباره ویندوز ۱۱ بدانید

در ۱۴۰۰/۰۴/۱۴ , 23:20:13
هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

چند روز قبل شرکت مایکروسافت (Microsoft) نسخه جدید سیستم عامل خود را با نام ویندوز ۱۱ معرفی کرد. این نسخه از نظر بصری بهبود یافته است و همچنین برنامه Microsoft Teams تعامل بهتری با سیستم عامل Windows 11 دارد که این مورد برای افراد دورکار بسیار حائز اهمیت است. علاوه‌ بر این، ما در نسخه جدید ویندوز شاهد فروشگاه جدید مایکروسافت هستیم. ما در این مطلب می‌خواهیم هرآنچه از سیستم عامل ویندوز ۱۱ می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه با دنیای بازی همراه باشید.

پانوس پانای (Panos Panay)، مدیر بخش تولید مایکروسافت ادعا کرده که تیم توسعه ویندوز ۱۱ وسواس زیادی به خرج داده‌اند تا بتوانند بهترین نتیجه را به کاربران ارائه دهند. او گفت:

نحوه انتقال بین صفحه‌های مختلف، رابط کاربری و جلوه‌های بصری، همه و همه با دقت کار شده‌اند تا کاربران از کار با سیستم عامل Windows 11 لذت ببرند.

البته برخی از این اطلاعات که به صورت رسمی توسط مایکروسافت منتشر شد، چند ماه پیش به بیرون درز کرده بود. در ادامه به بخش‌های مختلف سیستم عامل ویندوز ۱۱ می‌پردازیم.

رابط کاربری

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

شاید مهم‌ترین تغییر در رابط کاربری ویندوز ۱۱، قرار گرفت منوی استارت (Start) و دکمه استارت در وسط نوار ابزار باشد. وقتی منوی استارت را باز می‌کنید، چند برنامه پین شده، بخش پیشنهادات (Recommended) که درواقع همان انتخاب‌های اخیر هستند و قسمتی برای جستجو را خواهید دید. همچنین مایکروسافت قابلیت Snap Layouts را نیز در این نسخه معرفی کرده است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که با نگه داشتن موس روی دکمه بزرگ کردن پنجره (Maximize)، چینش دلخواه‌تان را برای پنجره‌های مورد نظر انتخاب کنید. با این قابلیت دیگر لازم نیست به صورت دستی پنجره‌های باز شده را جا‌به‌جا کنید و با انتخاب یکی از چینش‌ها سریعا به نتیجه مورد نظرتان خواهید رسید.

اگر یک چینش خاص را برای چند برنامه انتخاب کرده باشید، قابلیت Snap Groups به شما اجازه می‌دهد که آن را چینش را ذخیره کنید. در واقع اگر خواستید از برنامه دیگری استفاده کنید، پس از اتمام کار می‌توانید دقیقا به همان چینش قبلی برگردید.

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

یکی دیگر از مزایای رابط کاربری سیستم عامل Windows 11، این است که در آن راحت‌تر می‌توانید کارهای مختلف را انجام دهید. در حقیقت این نسخه به شما اجازه می‌دهد که صفحه دسکتاپ (Desktop) خود را در با توجه به حالاتی نظیر استفاده عادی، استفاده برای پروژه‌های مدرسه، استفاده کاری یا بازی کردن، شخصی‌سازی کنید؛ حتی می‌توانید برای هر مورد صفحه پس‌زمینه مخصوصی انتخاب کنید.

از دیگر ویژگی های ویندوز ۱۱ می‌توان به بهبود بصری آن اشاره کرد. جدیدترین نسخه از سیستم عامل شرکت مایکروسافت، لبه‌هایی گردتر را برای برنامه‌ها در نظر گرفته و شکل و شمایل آیکون‌ها نیز جذاب‌تر از گذشته شده است. علاوه بر این، ما در این نسخه شاهد حالت‌های مثل Light Mode و Dark Mode هستیم.

فیدها (Feed) نیز در این نسخه کاملا قابل شخصی‌سازی هستند و به یک هوش مصنوعی قدرتمند نیز مجهز شده‌اند. در نتیجه آب و هوا، تقویم و اخبار کاملا مطابق با سلیقه شما برای‌تان نمایش داده می‌شوند. در ادامه می‌توانید چند عکس ویندوز ۱۱ را مشاهده کنید:

ویندوز ۱۱: تعامل بهتر با برنامه Microsoft Teams

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

مایکروسافت در رویداد معرفی ویندوز ۱۱ اعلام کرد که برنامه Microsoft Teams به صورت پیشفرض در این سیستم عامل وجود دارد و تعامل بهتری را برای کاربران ویندوز به ارمغان خواهد آورد. پانای در همین رابطه گفت:

شما با این برنامه در ویندوز ۱۱ می‌توانید به راحتی با افراد مختلف ارتباط نوشتاری، صوتی و تصویری برقرار کنید؛ این ارتباط روی پلتفرم‌های مختلف، از ویندوز گرفته تا iOS و اندروید با کیفیت بالا صورت می‌پذیرد.

همچنین جی. پی. گوندر (JP Gownder) معاون شرکت Forrester نیز خاطر نشان کرد:

در واقع این اقدام به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در ۲ سال گذشته رخ داده است. همه‌گیری کووید-۱۹ موجب شد تا بیشتر کسب و کارها به صورت دورکاری به فعالیت خود ادامه دهند و اهمیت کامپیوترها بیش از پیش در مرکز توجهات قرار گیرد.

کیبورد ویندوز ۱۱

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

برای کسانی که علاقه زیادی به استفاده از تبلت‌ها دارند، سیستم عامل ویندوز ۱۱ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. زیرا اگر کیبورد فیزیکی به دستگاه متصل نباشد از نظر بصری شما با شرایطی مشابه یک تبلت روبه‌رو خواهید شد.

یکی دیگر از ویژگی های ویندوز ۱۱، داشتن یک کیبورد مجازی خوب با قابلیت نوشتن از طریق دریافت صوت است. این سیستم حتی به صورت خودکار نقطه‌گذاری می‌کند و می‌تواند از دستورات صوتی نظیر «آن واژه را پاک کن» پیروی کند.

بازی‌های ویدیویی

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

قابلیت Auto HDR نیز یکی دیگر از ویژگی های ویندوز ۱۱ است که برای گیمرها بسیار سودمند خواهد بود. این قابلیت موجب بهبود خودکار رنگ‌ها و نورپردازی‌های بازی می‌شود. قابل ذکر است که تکنولوژی Auto HDR اولین بار در کنسول‌های ایکس باکس به کار رفته بود.

سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) نیز قرار است تعامل خوبی با سیستم عامل Windows 11 داشته باشد و لیستی طولانی از بازی‌های مختلف را برای کاربران مایکروسافت به ارمغان خواهد آورد.

سیستم مورد نیاز ویندوز ۱۱

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

  • پردازنده: ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • رم: ۴ گیگابایت
  • فضای مورد نیاز: بیش از ۶۴ گیگابایت
  • کارت گرافیک: سازگار با DirectX 12 یا بالاتر | پشتیبانی از WDDM 2.0
  • سیستم باید از TPM 2.0 و Secure boot پشتیبانی کند
  • وضوح تصویر ۱۳۶۶ × ۷۶۸
  • ارتباط اینترنت و داشتن حساب کاربری مایکروسافت برای نصب ویندوز ۱۱ Home Edition

فروشگاه مایکروسافت

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

به گفته پانای، تیم سازنده فروشگاه مایکروسافت (Microsoft Store) را به طور تمام و کمال بازسازی کرده‌اند. فروشگاه جدید تنوع برنامه بیشتری دارد و کاربران می‌توانند برنامه‌های اندرویدی را نیز از فروشگاه آمازون (Amazon App Store) دریافت کرده و روی ویندوز جدید خود نصب کنند.

توسعه دهندگان نیز می‌توانند با استفاده از فروشگاه جدید مایکروسافت سیستم پرداختی مخصوص به خود را پیاده‌سازی کنند و شرکت Microsoft هیچ پورسانتی دریافت نخواهد کرد. پانای در همین راستا گفت:

ما قصد داریم Microsoft Store را توسعه دهیم و راه را برای توسعه دهندگان جدید باز کنیم تا برنامه‌های خود را در فروشگاه ما قرار دهند. همچنین کاربران نیز می‌توانند از فروشگاه مایکروسافت در ویندوز ۱۱ برنامه‌های متنوع را دریافت کرده و لذت ببرند.

البته Microsoft Store هیچوقت نقطه قوت ویندوز نبوده است. زیرا دانلود نرم‌افزار‌ها از طریق سایت‌های دیگر به صورت فایل exe. همچنان ادامه دارند و در این مورد هیچ کاری از دست مایکروسافت برنمی‌آید. البته این شرکت با رویکرد جدیدی که نسبت به توسعه دهندگان اتخاذ کرده، امیدوار است که تغییری در شرایط موجود به وجود آورد.

آیا ویندوز ۱۱ وجود دارد؟

شرکت مایکروسافت در تاریخ ۳ تیر (۲۴ ژوئن) در رویدادی مجازی، جدیدترین سیستم عامل خود را با نام Windows 11 معرفی کرد. این نسخه قرار است ویژگی‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد و از جنبه‌های مختلف دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است.

چگونه ویندوز ۱۱ را نصب کنیم؟

پیش از هر چیزی باید بدانید که ویندوز ۱۱ به صورت یک به روز رسانی رایگان برای دارندگان ویندوز ۱۰ عرضه خواهد شد. پس دیگر نیازی نیست که برای تهیه نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت به سایت‌های مختلف سر بزنیم. قابل ذکر است که مایکروسافت به صورت رسمی نسخه اولیه این سیستم عامل را برای اینسایدرهای ویندوز (Windows Insiders) در دسترس قرار داده است؛ شما می‌توانید با این روش به صورت کاملا ایمن، Windows 11 را نصب کرده و نسخه اولیه آن را تجربه کنید. با این حال، همانطور که ذکر شد این نسخه، ورژن کامل ویندوز ۱۱ نیست و باید انتظار مواجه شدن با باگ‌های مختلف را داشته باشید. در ادامه به نجوه نصب ویندوز ۱۱ خواهیم پرداخت.

قبل از اقدام به دانلود این سیستم عامل، مطمئن شوید که حداقل سیستم مورد نیاز را دارید. اگر حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز ۱۱ را نداشته باشید، احتمالا با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد.

۱. به پروژه اینسایدرهای ویندوز بپیوندید

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

برای ملحق شدن به پروژه اینسایدرهای ویندوز (Windows Insider Program) باید از منوی Settings گزینه Update & Security را انتخاب کرده و گزینه Windows Insider Program را بزنید. اگر این مورد را نمی‌بینید، باید وارد بخش Settings  شده و از سربرگ Privacy گزینه Diagnostics & feedback را انتخاب کنید. سپس در این منو تیک گزینه Optional Diagnostic Data را بزنید.

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

در پنجره Windows Insider Program گزینه Get started را انتخاب کنید. در ادامه پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که از طریق آن باید گزینه Link an account را زده و حساب کاربری مایکروسافت‌تان را انتخاب کنید؛ سپس گزینه Continue را بزنید.

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

۲. به  Dev Channel ملحق شوید

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانیددر حال حاضر پروژه اینسایدر ویندوز ۱۱ فقط برای کاربران Dev Channel در دسترس قرار دارد. این بخش مخصوص توسعه دهندگان نرم‌افزارها است و شما از این راه می‌توانید به نسخه اولیه Windows 11 دسترسی پیدا کنید. از همین رو، باید در صفحه Pick your Insider settings، گزینه Dev Channel را انتخاب کرده و روی Confirm کلیک کنید.

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

سپس پنجره‌ای برای‌تان باز می‌شود که توضیحاتی پیرامون فعال کردن این حالت را به شما ارائه می‌دهد. در صورت تمایل برای ادامه روند، گزینه Confirm را انتخاب کنید. در ادامه با انتخاب گزینه Restart Now، کامپیوترتان را ریستارت کنید.

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

۳. نصب Windows 11 Insider Preview

هرآنچه باید درباره ویندوز 11 بدانید

در پنجره باز شده گزینه Check for updates را انتخاب کنید. در ادامه باید Windows 11 Insider Preview برای‌تان به نمایش درآید. در این حالت شما می‌توانید آن را درست مانند یک آپدیت معمولی برای ویندوز ۱۰ نصب کنید.

ویندوز ۱۱ کی میاد؟

مایکروسافت تا این لحظه تاریخ عرضه ویندوز ۱۱ را اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد که این سیستم عامل در ماه اکتبر (مهر یا آبان) در دسترس قرار گیرید.

ویندوز ۱۰ یک موفقیت بزرگ برای مایکروسافت بود و این سیستم عامل در حال حاضر روی ۱.۳ میلیارد دستگاه نصب شده است. حالا پس از گذشت ۶ سال، شاهد رونمایی از ویندوز ۱۱ بودیم که اطلاعات منتشر شده از آن بسیار امیدوارکننده است. حالا باید منتظر باشیم تا نسخه نهایی Windows 11 در دسترس قرار گیرد تا همه‌ی ابهامات درباره آن برای‌مان رفع شوند.

این بود هرآنچه از سیستم عامل Windows 11 می‌دانستیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره ویندوز ۱۱ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.


1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. سلام خسته نباشید
    یه سوال داشتم
    در صورت نصب ویندوز ۱۱ نرم افزار های نصب شده داخل ویندوز ۱۰ قبلی آنیستال میشن؟
    چون موقع عوض کردن ویندوز که قاعدتا انیستال میشن اما توی مقاله بالا نوشتید مثل یه آپدیت برای ویندوز ۱۰ میاد برای همین پرسیدم شاید آنیستال نشن

    ۲۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر