بهترین بازی های سری Dead Space بهترین بازی های سری Dead Space
در ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ , 11:00:22

بهترین بازی های سری Dead Space

0
در ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ , 11:00:22

بهترین نسخه های مجموعه بازی Dead Space کدامند؟ بازی Dead Space Remake اخیراً توسط استودیوی بازی‌سازی Motive و کمپانی الکترونیک آترز یا به اختصار EA برای کنسول‌های خانگی و رایانه‌های شخصی منتشر شده است که به همین واسطه، قصد داریم در این مقاله پیرامون چهار مورد از بهترین بازی های سری Dead Space یا همان مجموعه فضای مرده صحبت کنیم. برای مطالعه کامل بهترین بازی های مجموعه Dead Space، با وب سایت دنیای بازی همراه باشید.

وقتی صحبت از ژانر ترس و بقاء می‌شود، خیلی از گیمرها فوراً به تجمید از مجموعه‌های بزرگی مثل Resident Evil یا Silent Hill می‌پردازند که از سال‌های دور، به نوعی پدر معنوی این سبک از عناوین شناخته می‌شوند و برای خیلی از استودیوهای سازنده، به الگویی تبدیل شدند تا آن‌ها هم بتوانند مهارت خودشان را در این زمینه با کاربران و بازیکن‌ها به اشتراک بگذارند.

هر چقدر هم با عناوین خلاقانه‌ای مثل Outlast یا Until Dawn مواجه باشیم که البته سناریوها و شاکله‌های متفاوتی نسبت به دو مجموعه اول از خودشان بروز می‌دهند، اما به هر ترتیبی که هست، یک بازی در بین این عناوین قدیمی و جدید وجود دارد که بدون شک هم در آن سال‌ها و هم در بازه زمانی کنونی، معیار جدیدی از «ترس» را تعریف می‌کند و نمی‌توانیم آن فرانچایز را نادیده بگیریم، یا آنکه به راحتی از کنارش عبور کنیم.

در اینجا صحبت ما روی سری بازی فضای مرده یا به عبارت انگلیسی‌اش مجموعه Dead Space است که البته در نسل هفتم کنسول‌های خانگی متولد شد و در انتهای همان نسل هم به یاد و خاطرات پیوست تا آنکه استودیوی بازی‌سازی Motive بعد از گذشت یک دهه، دوباره بازیکنان را در فضای دلهره‌آور جهانی خارج از کره زمین قرار دهد و مجبور نباشد تا سایه سنگین Silent Hill یا Resident Evil یا هر مجموعه مشابه‌ای را روی سر خودش ببیند.

با این حال، ما در این مقاله قصد داریم تا مجموعه موردبحث را بیشتر به زیر ذره‌بین ببریم تا برای آن دسته از مخاطبانی که تاکنون شانس تجربه کردن هیچ یک از نسخه‌های فضای مرده را نداشتند، این موضوع مشخص شود که کدام یک از عناوین در بهترین بازی های سری Dead Space ارزش بیشتری برای تجربه کردن دارند. بدون اتلاف وقت به سراغ فهرست بهترین بازی های سری فضای مرده می‌رویم:

شماره ۵ | بازی Dead Space: Extraction

سازنده: Eurocom Entertainment

تاریخ انتشار: ۲۰۰۹

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳ و Wii U 

بهترین بازی های سری فضای مرده

شاید باورش برای شما سخت باشد که کنسول دستی Wii U نیز میزبان یکی از نسخه‌های مجموعه Dead Space با نام بازی Dead Space: Extraction بوده است که البته در سال ۲۰۰۹ میلادی به صورت مشترک توسط دو استودیوی بازی‌سازی Redwood Shores و Eurocom Entertainment ساخته شد و در نهایت الکترونیک آرتز وظیفه انتشار آن را برعهده گرفت. البته هدف تیم‌های سازنده فقط کنسول دستی کمپانی نینتندو بود و بعدها در سال ۲۰۱۱ نیز پورتی مخصوص از این عنوان برای کنسول پلی‌استیشن ۳ نیز در دسترس قرار گرفت.

چه چیزی باعث شد تا ما این بازی را جزو یکی از بهترین بازی های سری Dead Space در نظر بگیریم؟ بگذارید از داستان آن به صورت خلاصه شروع کنیم. بازی Dead Space: Extraction در سال ۲۵۰۸ میلادی روایت می‌شود که به لحاظ عملکردی، پیش‌‌درآمدی بر بازی Dead Space Remake یا فضای مرده ۱ شناخته می‌شود و علّت انقراض بخش عمده‌ای از بشریّت و منابع محدود آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت به این موضوع می‌پردازد که دولت زمین یا همان EarthGov به همراه شرکت CEC چه کارهایی را برای نجات زمین انجام دادند.

بازی Dead Space: Extraction شما را از وقایع ایجیس هفتم و سفر باقی‌ماندگان به کشتی فضایی ایشیمورا آگاه می‌کند. شخصیت‌هایی که در این بازی با آن‌ها مواجه می‌شوید شامل نیت مک نیل (کارآگاه تیم مستعمره استخراج‌ کننده)،  گیب ولر (سرباز معمولی کشتی ایشیمورا که کمتر تحت تأثیر ماده نشانگر قرمز قرار گرفته)، لکسین مرداک (یکی از ساکنین سیاره ایجیس هفتم)، واران اکهارت (مدیر اجرایی کشتی فضایی ایشیمورا) و دکتر کارن هالول (سرتیم پزشکی کشتی فضایی ایشیمورا)‌ می‌شود.

از لحاظ گیم‌پلی، با یک محصولی کاملاً متفاوت نسبت به سه‌گانه اصلی مجموعه Dead Space روبه‌رو هستید که از نگاه اول شخص به تجربه‌اش می‌پردازید و نسخه اصلی این محصول در حقیقت با استفاده از کنترلر Wii Remote و قابلیت Nunchuk کنسول دستی Wii U مورد تجربه قرار می‌گرفت. بخش اصلی داستانی بسیار کوتاه، اما امیدوار کننده بود و به ده فصل تقسیم می‌شد.
نکرومورف‌ها در این محصول با روش خلاقانه‌ای مثل قطع دست یا پا کشته می‌شدند و حداکثر ده سلاح مختلف را می‌توانستید در دل بازی پیدا کنید که با کمکشان به جنگ دشمنان بروید. با همین قابلیت‌ها بود که بازی یادشده در رتبه پنجم بهترین بازی های سری Dead Space قرار گرفت.

بهترین بازی های سری Dead Space رتبه ۴: بازی Dead Space 3

سازنده: Visceral Games

تاریخ انتشار: ۲۰۱۳

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه‌های شخصی

بازی Dead Space 3

بازی Dead Space 3 یا به نوعی فضای مرده ۳ یکی دیگر از دنباله‌های این مجوعه ترسناک شناخته می‌شود که البته خیلی با دو نسخه قبل تفاوت داشت و تیم سازنده بیشتر به دنبال ارائه یک محصول اکشن بودند تا بهترین نکات دو نسخه قبلی را پیشرفت داده و یک محصول ترسناک دیگر در سطح جهانی منتشر کنند؛ به همین دلیل در لیست بهترین نسخه های مجموعه بازی Dead Space در رتبه آخر در میان سه‌گانه قرار گرفت. این بازی در سال ۲۰۱۳ میلادی که آخر عمر کنسول‌های نسل هفتم شناخته می‌شد، در دسترس قرار گرفت و به نوعی با این بازی به پایان کار مجموعه Dead Space هم نزدیک شدیم.

داستان بازی Dead Space 3 یا همان بازی فضای مرده ۳ همچنان پیرامون آیزاک کلارک می‌چرخید و این بار او به همراه متحدان جدیدش به سیاره یخ زده تاو ولانتیس (Tau Volantis) سفر می‌کنند تا ریشه‌های تهدید آمیز و گسترش‌دهنده نکرومورف‌ها را یکبار برای همیشه پیدا کرده و آن‌ها را نابود کنند. البته در این قسمت از بازی نیز مخاطبان با نوعی از انسان‌ها به نام آنتیلوژیست (از همان کلیسای معروف سری بازی فشای مرده) به مبارزه می‌پردازند تا روند تکراری دو بازی قبلی خسته کننده نشود.

مطلب پیشنهادی: تولد مرگ در جهنم یخ‌زده؛ پیش‌نمایش فضای مرده ۳ (Dead Space 3)

بازی Dead Space 3 برای اولین‌ بار در سری بود که از بخش چندنفره آنلاین پشتیبانی می‌کرد و یکی از مخاطبان در نقش آیزاک کلارک و دیگری در نقش شخصیت جدیدی به اسم جان کارور به ایفاء نقش می‌پرداختند. تولید بازی فضای مرده ۳ در سال ۲۰۱۱ و دقیقاً بعد از انتشار بازی Dead Space 2 آغاز شد؛ اما همانطور که گفتیم، این بازی به خاطر شاکله اکشنی که داشت و البته از پرداخت‌های درون برنامه‌ای به صورت Pay-To-Win پشتیبانی می‌کرد، مورد انتقاد شدید همه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.

بهترین نسخه های مجموعه بازی Dead Space

البته عملکرد بازی Dead Space 3 در بخش روایی همچنان مورد تحسین قرار گرفت، اما سازندگان هیچ وقت به این سوال پاسخ ندادند که چرا فضای مرده ۳ به یکباره از محصولی ترسناک به عنوانی اکشن تبدیل شده است. با بالا گرفتن انتقادات بازیکنان از شاکله گیم‌پلی، در نهایت تیم سازنده یک بسته الحاقی تازه برای آخرین ساخته خودشان با نام Awakened منتشر کردند که در این بسته الحاقی، باز هم حال و هوای ترسناک مجموعه Dead Space پیدا شد و ما را با دیگر جنبه سیاه سیاره تاو ولانتیس آشنا کرد. رتبه چهارم بهترین بازی های سری Dead Space هم به نسخه سوم تعلق می‌گیرد تا در نهایت تکلیف سایر نسخه‌ها مشخص شود.

شماره ۳ | بازی Dead Space (ارجینال)

سازنده: Visceral Games

تاریخ انتشار: ۲۰۰۸

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه‌های شخصی

بازی Dead Space

بهترین بازی های سری فضای مرده هرگز روی موضوعات کلیشه‌ای مثل زامبی‌ها یا انسان‌های جن‌زده یا این قبیل از موضوعات پا نمی‌گذارد تا مخاطب با خودش فکر کند که چنین چیزی وجود خارجی ندارد. در عوض شما در شرایطی قرار می‌گیرید که مدام از خود می‌پرسید، آیا همچنین چیزی وجود دارد؟ اگر فضای خارج از کره زمین چنین موجوداتی دارد، چگونه می‌توانیم از ورود یا هجوم آن‌ها جلوگیری کنیم؟ با تجربه گیم‌پلی همینطور سوالات در ذهنتان مرور می‌شود و البته بیشتر هم خواهد شد.

یک تفاوت بزرگ و اساسی در سری بازی Dead Space وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. در بازی‌های مشابه، زمانی که احساس ترس می‌کنید یا می‌بینید که مهمات کمی دارید؛ از درگیری با دشمنان خودداری کرده یا عقب می‌کشید و به جایی می‌روید تا نفسی چاق کرده یا مهماتی تهیه کنید؛ درست است؟ خب فضای مرده و البته نسخه اول آن چنین امکاناتی را به شما ارائه نمی‌کند. چنین صحنه‌ای را تصور کنید که در یک راهروی کاملاً تاریک با یک چراغ چشمک‌زن هستید و باید از درب جلوییتان عبور کنید.
نمی‌دانید پشت آن در چیست یا چه موجودی منتظر شما است یا اصلاً آیا آن پشت خبری هست یا نه؟ اما خب نه راه برگشت دارید و نه راه میانبر، در نتیجه فکر و خیال به سمتتان می‌آید و اغلب خودتان را آماده مواجه شدن با موجودی می‌کنید. سیستم جدید رویدادهای تصادفی در بازی Dead Space برای همین ساخته شدند که شرایط غیرقابل پیشبینی برای بازیکن رقم بخورد. در نتیجه چه احساسی بوجود می‌آید؟ ترس!

بازی Dead Space

مطالب مرتبط: روایتی از یک شکست | چه اتفاقی برای Visceral و پروژه‌اش افتاد؟

این همان چیزی است که بهترین نسخه های مجموعه بازی Dead Space و البته این بازی را برای ما ارزشمندتر می‌کند و الگوریتمی است که حتی در هیچ یک از بازی‌های هم سبک مشاهده نکردید و امیدواریم که نسخه‌های بعدی فرانچایز فضای مرده یا محصولات مشابه مثل Silent Hill و مجموعه Resident Evil که نسخه جدید آن‌ها در دست تولید قرار دارند؛ چنین حسی را به کاربر القاء کرده و دیگر محصولات اکشن قهرمانانه به ما تحویل ندهند. رتبه سوم بهترین بازی های سری Dead Space را نیز با اکراه به اولین بازی این سری اهداء می‌کنیم.

بهترین بازی های سری Dead Space رتبه ۲: بازی Dead Space 2

سازنده: Visceral Games

تاریخ انتشار: ۲۰۱۱

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه‌های شخصی

بهترین بازی های سری فضای مرده

بازی Dead Space 2 یا همان فضای مرده ۲ چیزی بود که باید به دنباله راه نسخه اول می‌رفت و اتفاقاً همین موضوع هم رقم خورد و در نهایت موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه عاید استودیوی بازی‌سازی Visceral Games شد و بدون شک جزو بهترین بازی های مجموعه Dead Space به حساب می‌آید. البته این استودیو بعدها شکست خورد و شاید دلیل عدم انتشار نسخه‌های بعدی یا بازسازی شده این فرانچایز به خاطر نابودی شرکت یادشده باشد؛ اما به هر حال خوشبختانه فضای مرده با قدرت احیاء شد و شانس این را خواهیم داشت که حتی نسخه بازسازی بازی Dead Space 2 و حتی شاید Dead Space 3 را نیز تجربه کنیم.

وقتی صحبت از یک مجموعه می‌شود، طرفداران همیشه با یکدیگر بر سر این موضوع که کدام نسخه بهترین بازی آن فرانچایز است، بحث و مجادله می‌کنند که البته موضوعی کاملاً طبیعی در این حوزه شناخته می‌شود. شاید خیلی از شما طرفدارانی که در حال مطالعه این مقاله هستید، با معرفی بازی Dead Space Remake به عنوان بهترین محصول فرانچایز مخالف باشید و بازی Dead Space 2 را از هر جهت بهتر بدانید که البته حق با شما است.

اگر قرار بود بازی ارجینال را مد نظر قرار ندهیم، قطعاً‌ جای نسخه اول و دوم مجموعه فضای مرده در لیست بهترین بازی های سری فضای مرده با یکدیگر عوض می‌شد؛ اما به هر حال بازی Dead Space 2 توانست از هر جهت ارزشمند باشد و تجربه‌ای متفاوت را برای ما رقم بزند. آیزاک کلارک که اکنون باز هم در نقش مهندس شرکت CEC شناخته می‌شود، وظیفه دارد تا به سراغ شخصی به اسم نولان استروس، شخصیتی که در پایان نسخه اول به واسطه قرار گرفتن در اشعه ناشنگر قرمز دیوانه شد و هانس تایدمن، مدیر EarthGov و مسئول پروژه اسپراول برود تا از وقوع اتفاقات شوم دیگر جلوگیری کند.

بازی Dead Space 2 همچنان از دیدگاه سوم شخص روایت شد بازیکنان این وظیفه را داشتند تا در بازی فضای مرده ۲ یک بخش داستانی کاملاً خطی را پیگیری و پازل‌های درون محیط را حل کرده و همچنان با موجوداتی به نام نکرومورف‌ها مقابله کنند. این بازی در بیشتر زمینه‌ها همچنان الگوریتمی از فضای مرده ۱ داشت و همچنان مخاطبان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر باید از طریق هولوگراف‌های موجود در محیط اطلاعات بخش داستانی را به دست آورند. به هر حال با شیوه‌ روایی و البته جزئیات جدید صوتی و گرافیکی به همراه برخی از شاکله‌های جدید، بازی Dead Space 2 به یکی از ارزشمندترین محصولات ترسناک نسل هفتم کنسول‌های خانگی و رایانه‌های شخصی تبدیل شد تا جایگاه دوم بهترین بازی های سری Dead Space را از آن خود کند.

بهترین بازی مجموعه Dead Space: بازی Dead Space Remake

سازنده: EA Motive

تاریخ انتشار: ۲۰۲۳

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس سری اکس،‌ ایکس باکس سری اس و رایانه‌های شخصی

بهترین نسخه های مجموعه بازی Dead Space

بدون هیچ تعللی، بازی Dead Space Remake می‌رسیم که بازسازی نسخه اول تلقی می‌شود و آن بازی هم در سال ۲۰۰۸ میلادی برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه‌های شخصی منتشر شده بود. با توجه به کیفیت ساخت بالای این محصول و نمرات بسیار خوبی که از منتقدان و بازیکنان دریافت کرده، نه تنها به ما در انتخاب بهترین گزینه موجود در فهرست پیش رویتان کمک کرد، بلکه حتی این بازی بهترین توضیحی است که چرا طی این سال‌ها یا بهتر است بگویم در طول عمر نسل هشتم، هیچ نسخه بازسازی شده یا ارتقاء یافته‌ای از سری Dead Space را دریافت نکرده بودیم.

همانطور که گفته شد، بازی Dead Space Remake در حقیقت داستان نسخه اول از سری بازی فضای مرده را روایت می‌کند که البته در این بین تفاوت‌هایی روایی هم وجود دارد؛ اما به گونه‌ای نیست که خیلی از نسخه ارجینال فاصله بگیریم. در همین راستا، اگر اطلاعاتی از داستان نسخه اول در اختیار ندارید، یا آن را به طور کامل فراموش کرده‌اید، ما در وب سایت دنیای بازی داستان کامل آن را برای شما گردآوری کردیم که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را مطالعه کنید:

مطلب پیشنهادی: داستان کامل بازی Dead Space

سخن آخر

بازی Dead Space

با توجه به احیاء مجدد مجموعه Dead Space و البته بازسازی اساسی نسخه اول، انتظار می‌رود که تعداد عناوین موجود در این فرانچایز طی سال‌های آینده بیشتر شود و احتمالاً استودیوی بازی‌سازی Motive به دنبال بازسازی نسخه دوم و سوم هم می‌رود تا در نهایت با نسخه چهارم داستان جدیدی روایت شود.

اینکه آیا کمپانی الکترونیک آرتز به صورت محدود و بدون هیچ برنامه‌ریزی روی احیاء مجدد این مجموعه سرمایه‌گذاری کرده است یا خیر، سوالی است که به مرور زمان به آن پاسخ داده می‌شود؛ اما هنوز برای تجربه سه‌گانه اصلی دیر نشده و اگر امکانش را دارید، حتماً به تجربه‌اش بپردازید.

همچنین در دنیای بازی بخوانید: آیا بازی Dead Space 4 ساخته خواهد شد؟ خالق Dead Space آرزو دارد روزی بتواند دنباله سری را بسازد

در این مقاله سعی کردیم که چهار مورد از بهترین نسخه‌های مجموعه فضای مرده را برای شما گردآوری کنیم تا در کنار تجدید خاطرات گیمرهای قدیمی، گیمرهای جدیدتر هم با یکی از بهترین مجموعه بازی‌های ترسناک تاریخ صنعت بازی بیشتر آشنا شوند.

نظر شما در خصوص بهترین بازی های مجموعه Dead Space چیست؟ آیا شما هم یکی از بازیکنانی بودید که به تجربه تمام نسخه‌های سری بازی فضای مرده پرداخته‌اید یا برای اولین بار است که با چنین فرانچایزی روبه‌رو می‌شوید؟ نظرات خود را پیرامون بهترین نسخه های مجموعه بازی Dead Space با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازی‌های ویدیویی را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه کنید.

علی جلیلی
بازی Dead Space

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر