هر آنچه از بازی Resident Evil 4 Remake میدانیم: هرچند نسل هشتم کنسولهای بازی را به عنوان نسخه ریمیکها و ریمسترها میشناختند اما، در نسل فعلی چندین و چند بازی بزرگ و کلاسیک در قالب نسخههای ریبوت و ریمیک برای پلتفرمهای جدید روانه بازار شدهاند. بازیسازان و ناشران قرار است سال ۲۰۲۳ ریمیک چندین بازی دیگر را روانه بازار کنند که بدون شک بزرگترین و مورد انتظارترین آنها ریمیک رزیدنت اویل ۴ است. این نوشته هم پیش نمایش بازی رزیدنت اویل ۴ ریمیک است. بازی جریان ساز کپکام سال ۲۰۰۵ برای اولین بار روانه بازار شد و از آن زمان تا کنون بارها و بارها برای پلتفرمهای مختلف و در مناطق گوناگون عرضه شده است. در وصف بزرگی این بازی همین کافی است که بگوییم کمتر پلتفرمی را مییابید که RE 4 روی آن عرضه نشده نباشد. پس از بازسازی نسخههای دوم و سوم مجموعه رزیدنت اویل که آنها هم جزو بزرگترین بازیهای وحشت-بقا هستند و تحسین میلیونها مخاطب را در سراسر دنیا برانگیختهاند، نوبت به ساخت ریمیک بازی Resident Evil 4 رسیده است. هرچند به عقیده بسیاری این بازی هنوز هم از ارزش تجربه بالایی برخوردار است و فارغ از برخی بحثهای فنی هنوز هم یک بازی مدرن محسوب میشود. قطعا ارکان زیادی از بازی وجود دارد که میتوان آنها را ارتقا داد و دست سازندگان از این حیث کاملا بازی است. حال باید پرسید کپکام کدام بخشهای بازی را تغییر داده، کدوم قسمتهای نسخه اورجینال را حفظ کرده است و اصولا چه انتظاراتی از بازی Resident Evil 4 Remake میتوان داشت؟ آیا تجربه جدیدی در انتظار طرفداران قدیمی است؟ آیا مخاطبان جدید باید با دانش قبلی به سراغ این بازی بروند؟ برای پاسخ به این پرسشها و پرسشهای دیگر در ادامه همه چیز در مورد رزیدنت اویل ۴ ریمیک با دنیای بازی و پیش نمایش بازی Resident Evil 4 Remake همراه باشید.
پیش نمایش بازی رزیدنت اویل ۴ ریمیک: تغییرات گرافیکی
علی رغم اینکه زمان زیادی از عرضه بازی Resident Evil 4 میگذرد اما این بازی همچنان چشمنواز و زیبا است و نمیتوان گفت گرافیک آن کاملا از رده خارج شده است. البته مسلما توانایی رقابت با بازیهای فعلی را ندارد اما، نسخه ریمیک این خلا را جبران میکند. کافی است تنها یکی از تریلرهای گیمپلی بازی را تماشا کرده باشید تا کاملا متوجه این مفهوم بشوید. کپکام در سالهای اخیر و با ارتقا موتور بازیسازی RE نشان داده در خلق تجربههای بصری چشمنواز یکی از بهترینها است. نورپردازی یکی از ارکان اصلی هر بازی به ویژه در ژانر وحشت-بقا است و باید گفت [با توجه به نمایشهای فعلی] سازندگان به نحو احسن این کار را انجام دادهاند. کیفیت بافتها و جزئیات چهره شخصیتها بسیار واقع گرایانه است و تم سنگین و خشن حاکم بر بازی اعم از لاشه فاسد شده حیوانات و قربانیانی که به تازگی به قتل رسیدهاند، همگی به زیبایی هرچه تمامتر در فضا سازی بازی اثرگذار هستند.
با این ارتقاهای گرافیکی حس خفقان و ایزوله بودن از جهان بیرون از روستا و امنیت به شکل بهتری به مخاطب انتقال داده میشود. اکت افتتاحیه بازی شاید بهترین مثال باشد. در تریلر بازی لئون را میبینیم که در حال نزدیک شدن به کلبه یکی از روستاییان است. جنگل مابین آنها تاریک، خاموش و ترسناکتر از نسخه اورجینال است و به خوبی خبر از مصائبی میدهد که انتظار شخصیت اصلی و مخاطب را میکشد. طراحی شخصیتهای فرعی نیز دستخوش تغییراتی شده است. کارکتر اشلی (دختر رئیس جمهور) اکنون بالغتر از نسخه اورجینال است و ظاهرا سازندگان تصمیم گرفتهاند وی را با استانداردهای امروزی سازگار کنند و (شاید) وابستگی به لئون و بیدفاع بودن او در نسخه ریمیک کم رنگتر شده باشد. سالازار (شخصیت منفی اصلی) دیگر شخصیتی است که در پیش نمایش بازی Resident Evil 4 Remake به سراغ آن میرویم. آنطور که از طراحی ظاهری وی برمیآید، ظاهرا سازندگان تصمیم گرفتهاند شخصیت پردازی او را کمی واقع گرایانهتر کنند و حالت شخصیت منفی کمیک بوکی را از او گرفتهاند. دیگر خبری از تماسهای ویدیویی میان لئون و رابط وی با دیالوگهای آبکی و کمیک نیست و تمامی این قسمتها در قالب میانپرده به مخاطب ارائه میشود.
هر آنچه از بازی Resident Evil 4 Remake میدانیم: داستان
داستان نسخه ریمیک در مقایسه با نسخه اورجینال تغییر چندانی نکرده و ظاهرا همان روایتی است که طرفداران قدیمی بارها و بارها آن را تجربه کردهاند. پس از وقایع راکون سیتی که منجر به مطرح شدن نام لئون اس. کندی شده و وی را از یک پلیس ساده تا مامور ویژه کاخ سفید ارتقا داده است. یک فرقه مرموز و خطرناک به نام ganado دختر رئیس جمهور را میربایند و لئون شخصا مامور نجات وی میشود و مسیر تحقیقات خود، متوجه وجود سرنخهایی از حضور اشلی در یک روستا در اسپانیا میشود. این فرقه عجیب و خطرناک توسط انگلی به نام «لاس پلاگاس» (Las Plagus) کنترل میشوند و عملا هیچ اختیاری روی تصمیمات خود ندارند. به نظر میرسد تغییراتی (هرچند جزئی) در داستان بازی Resident Evil 4 Remake اعمال شده تا با سایر نسخههای مجموعه همخوانی بیشتری داشته باشد.
در دنیای بازی بخوانید: رتروز: رزیدنت ایول ۴ (Resident Evil 4)
به عنوان مثال در یکی از تریلرهای بازی که مربوط به داستان آن میشد، نمادهای فرقه مادر میراندا (از بازی Resident Evil Village) را میبینیم که روی دیوارههای عبادتگاه ganadoها حکاکی شده است. وقایع رزیدنت اویل ۴ حدودا ۲۰ سال پیش از وقایع بازی Resident Evil Village روایت میشود و تاثیرات و توانمندیهای انگل لاس پلاگاس شباهتهایی به «Cadou» (انگلی که باعث جهش دشمنان در بازی Resident Evil Village) دارد. شاید در نسخه ریمیک شاهد حضور مادر میراندای جوان باشیم و از پیش زمینه داستانی این شخصیت و اسطوره شناسی جهان رزیدنت اویل اطلاعات بیشتری کسب کنیم. در ادامه مطلب پیش نمایش بازی Resident Evil 4 Remake به سراغ گیمپلی بازی میرویم.
پیش نمایش بازی Resident Evil 4 Remake: گیمپلی
سازندگان بارها در مصاحبههای خود اعلام کردهاند که تلاش میکنند ذات و روح گیمپلی نسخه اورجینال در هسته گیمپلی نسخه ریمیک حفظ کنند و هرچند تغییرات بیشماری در بازی اعمال کردهاند. از تغییرات گرافیکی و طراحیهای فنی و هنری گرفته تا تغییرات مربوط به مکانیزمهای بازی. این نسخه از بازی رزیدنت اویل ۴ قرار است یک شوتر سوم شخص اکشن-وحشتناک باشد و با توجه به بازخوردهای ژورنالیستهایی که تا کنون موفق به تجربه بازی شدهاند، ظاهرا سازندگان قصد دارند المان وحشت پررنگتر از نسخه اورجینال باشد. برخی از تکنیکهایی که سازندگان در راستای رسیدن به این هدف به کار گرفتهاند عبارتند از نزدیکتر کردن دوربین به شانههای لئون، بزرگتر کردن ابعاد دشمنان و تنگتر کردن فضا و محیطهایی که لئون در آنها حضور مییابد.
نکته قابل توجه در همه چیز در مورد رزیدنت ایول ۴ ریمیک که خبرنگاران به آن اشاره کردهاند، تصمیم سازندگان مبنی بر حفظ برخی ویژگیهای کمیک بوکی است که پس از گذشت این همه سال، هنوز طرفداران قدیمی آنها را به خاطر دارند. به عنوان مثال لئون همچنان پس از هر بار که از پنجره بیرون میپرد، یک ژست پلیسی شبیه به شخصیتهای هالیوودی میگیرد. لگدهای چرخشی لئون که باعث پرتاب شدن چند دشمن به صورت همزمان میشد، در نسخه ریمیک حضور دارند و سوبلسهای ویران کننده شخصیت اصلی به مخاطب این امکان را میدهد که به نمایشیترین حالت ممکن دشمنان را از پا درآورد. در این میان برخی مکانیزمها که با استانداردهای مدرن همخوانی ندارند، به طور کامل کنار گذاشتهاند که در ادامه پیش نمایش بازی Resident Evil 4 Remake به آنها میپردازیم.
مطلب مرتبط: بهترین DLCهای سری Resident Evil
به عنوان مثال در نسخه ریمیک امکان حرکت و شلیک کردن وجود دارد، موضوعی که در نسخه اورجینال نبود و یک بعد دیگر از اضطراب را به مخاطب انتقال میداد و یکی از امضاهای نسخه بازی محسوب میشد. سازندگان مدعی هستند این تصمیم سبب نشده از حجم تنش و استرس مبارزات بازی کم شود و آنها با المانهای دیگر خلا این مکانیزم را پر کردهاند. باید دید تا چه اندازه این ادعا صحت دارد. کپکام از همان الگویی بهره میبرد که موقع ساخت ریمیک بازی Resident Evil 2 و Resident Evil 3 از آن استفاده کرده بود. نسخه اورجینال به عنوان منبع الهام اصلی قرار میگیرد و سازندگان از ابتدا تمامی المانها و مکانیزمهای بازی را مورد بررسی قرار میدهند تا بتوانند رضایت مخاطبان جدید و توجه طرفداران قدیمی را جلب کنند.
تغییرات نسبت به نسخه اصلی
میدانیم که سازندگان نسخه ریمیک قصد دارند به منبع الهام خود وفادار باشند اما، این بدان معنا نیست که هیچ تغییر خاصی نسبت به نسخه اورجینال رخ نداده است. تا اینجای مطلب درباره تغییرات گرافیکی و برخی از تغییرات داستانی صحبت کردیم. از دیگر تغییراتی که سازندگان تاکنون آن را تایید کردهاند، میتوان به لول دیزاین بازی اشاره کرد. روستا نسبت به نسخه اورجینال بزرگتر و چند لایه است و امکان اکتشاف و گشت و گذار در آن فراهم است. مخاطب زیرکتر بدون شک پاداش کنجکاوی خود را میگیرند. موضوع بعدی تغییرات ظاهری دشمنان بازی و نحوه حرکت کردن آنها است. اره برقی دار که یکی از نمادهای اصلی RE 4 اکنون دیوانهوارتر از قبل حرکت میکند و در مسیر خود دشمنان دیگر را نیز ممکن است به کشتن دهد. وی در مسیر خود ممکن است بخشی از محیط را نیز تخریب کند و امکان دسترسی لئون به مکانهای جدید را فراهم کند یا فرصت جدیدی را فراهم کند که لئون بتواند از آن برای نجات خود بهره ببرد.
هر آنچه از بازی Resident Evil 4 Remake میدانیم: جدیدترین اطلاعات بازی Resident Evil 4 Remake
کنترل کردن لئون بسیار سادهتر از قبل است. ارکان گیمپلی بازی درست مانند سایر نسخههای مدرن (سوم شخص) پیاده سازی شده. لیون دیگر آن حالت کند و رخوت نسخه اورجینال را ندارد. جعبهها را میتوان با یک لگد شکاند و نیاز به جا به جایی میان سلاحها برای بیرون کشیدن چاقو یا هدر دادن گلوله نیست. گیاههای مختلف را در Quick Menu میتوان به آسانی با یکدیگر ترکیب کرد و نیازی به متوقف کردن بازی نیست. میدانیم که نسخه اورجینال به داشتن محیطهای تاریک و خفقان آور شهرت دارد و این مسئله یکی از ویژگیهای اصلی آن است. ظاهرا سازندگان تصمیم دارند بازی Resident Evil 4 Remake را حتی تیرهتر و پرتنشتر از نسخه اصلی بسازند. شاید بهترین مثال مربوط به گرگی باشد که در ابتدای بازی در تله اسیر شده بود. در نسخه ریمیک او کشته شدهاست و امکان نجات دادن آن وجود ندارد. پس از اینکه لیون گردن اولین ganado را میشکند، وی با ظاهری منزجر کننده باز میگردد تا از او انتقام بگیرد. پیشبینی میشود در طول تجربه بازی بارها با چنین صحنههایی مواجه شویم.
افرادی که نسخههای مدرن مجموعه را تجربه کردهاند، به خوبی از وجود قابلیت دفاع کردن مطلع هستند. در بازی Resident Evil VII و Village این امکان برای شخصیت اصلی وجود دارد تا با دفاع کردن، اثر حمله دشمان را کاهش دهد و کمتر آسیب ببیند. هرچند طبق همه چیز در مورد رزیدنت اویل ۴ ریمیک میدانیم در بازی Resident Evil 4 Remake این امکان وجود ندارد اما، سازندگان قابلیت Parry کردن را به مخاطبان هدیه دادهاند. با فشردن دکمه مناسب درست در لحظهای که قرار است حمله دشمنان فرود آید، لیون میتواند حمله آن را دفع کند و بلافاصله یک ضربه مرگبار را به آنها وارد کند.
در ادامه پیش نمایش بازی رزیدنت اویل ۴ به سراغ قابلیتهای جدید چاقوی لیون میرویم. در نسخه اورجینال این چاقو یکی از بهترین همراهان لیون بود. با چاقو میشد به دشمنانی که روی زمین افتادهاند حمله کرد، جعبههای مختلف را شکاند و در نبرد با Krauser سربلند بیرون آمد! سازندگان در قابلیتهای این چاقو تغییراتی را ایجاد کردهاند که شاید هم مثبت است و هم منفی. همانطور که پیشتر بدان اشاره شد، میتوان از چاقو برای Parry کردن استفاده کرد. قابلیت دیگر آن این است که لیون میتواند خود را از دست دشمنانی که او را گرفتهاند، رها کند. نکته منفی اینجاست که هربار که از چاقو استفاده میکنید، بخشی از استقامت آن از بین میرود و ظاهرا درست مانند ریمیک رزیدنت اویل ۲ و رزیدنت اویل ۳، پس از مدتی این چاقو کارایی خود را از دست میدهد و باید چاقو جدیدی پیدا کنید یا آن را از Merchant بخرید.
ترفندهای بازی Resident Evil Village
مخفی کاری قابلیت جدیدی است که سازندگان در نسخه ریمیک به بازی اضافه کردهاند. در اکت ابتدایی بازی که لیون تلاش میکند از خانه اولین ganado بگریزد، اگر به صورت مخفیانه این کار را انجام دهید، وی نیروهای پشتیبان خود را صدا نمیزند و میتوانید با دردسر کمتری این کار را انجام دهید، حرکت به صورت نیم خیز موضوع دیگری است که در پیش نمایش بازی Resident Evil 4 Remake به آن اشاره میکنیم. در این حالت لیون کمتر در معرض دیده شده قرار دارد و میتوان بدون ایجاد سر و صدا در محیط جا به جا شد. شاید در بخشهایی از بازی بتوان بدون نیاز به درگیری با دشمنان، مرحله را به پایان رساند. اگر چاقو هنوز خراب نشده باشد، لیون میتواند خود را به پشت دشمنان برساند و به صورت مخفیانه آنها را بکشد.
هر آنچه از بازی Resident Evil 4 Remake میدانیم: نسخه واقعیت مجازی
در پیش نمایش بازی رزیدنت اویل ۴ باید بگوییم که حدودا یک ماه قبل کمپانی کپکام پس از عرضه نسخه واقعیت مجازی بازی Resident Evil Village برای پلتفرم واقعیت مجازی PSVR 2 اعلام کرد مشغول ساخت آپدیت مشابهای برای Resident Evil 4 Remake است. هنوز مشخص نیست این آپدیت چه زمانی عرضه میشود و اینکه آیا میتوان بازی را از ابتدا تا انتها در این حالت تجربه کرد یا خیر. حالت VR در انحصار هدست واقعیت مجازی PSVR 2 است و افرادی که اقدام به تهیه نسخه PS5 بازی کنند، میتوانند این آپدیت را به رایگان دریافت کنند. اگر تجربهای که سازندگان سعی دارند برای مخاطبان خلق کنند، بتواند شبیه به نسخه واقعیت مجازی Resident Evil 4 باشد، باید بگوییم یک تجربه چر هیجان و به یادماندنی انتظار دارندگان PSVR2 را میکشد.
همه چیز در مورد رزیدنت اویل ۴ ریمیک: پلتفرمهای مقصد و زمان عرضه
در زمان معرفی نسخه ریمیک سازندگان اعلام کردند این بازی برای کنسولهای نسل نهم و رایانههای شخصی منتشر میشود اما، کمی از معرفی کنسول پلی استیشن ۴ نیز به جمع پلتفرمهای مقصد بازی اضافه شد تا بدین ترتیب در همه چیز در مورد رزیدنت اویل ۴ ریمیک به این پلتفرم نیز اشاره کنیم. هنوز مشخص نیست این بازی برای ایکس باکس وان نیز عرضه میشود یا خیر و فعلا سازندگان در اینباره هیچ اظهار نظری نکردهاند. محصول جدید کپکام قرار است در تاریخ بیست و چهارم مارس سال ۲۰۲۳ (چهارم فروردین ماه ۱۴۰۲) برای پلتفرمهای پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی عرضه شود. به گفته ناشر روند ساخت بازی به خوبی طی شده و اکنون مراحل پایانی خود را طی میکند و بنابراین بعید است شاهد تعویق زمان انتشار بازی باشیم.
مطلب پیشنهادی: تاریخچه و داستان کامل مجموعه Resident Evil
پس از چند نسخه ضعیف در نسل هفتم، کپکام در سالهای اخیر با بازیهای Resident Evil Village ،Resident Evil 7 و ریمیک نسخههای دوم و سوم نشان داده بار دیگر مسیر موفقیت را پیدا کرده است و چه در ساخت بازیهای سوم شخص و بازیهای اول شخص تبحر پیدا کرده است. نمایشهای منتشر شده از Resident Evil 4 Remake در کنار بازخوردهایی که ژورنالیستها از تجربه بازی ارائه کردهاند، نوید یک بازسازی شایسته از یکی از بهترین بازیهای تاریخ را میدهد. عنوانی که ژانر وحشت-بقا را برای همیشه متحول کرد و تاثیر شگرفی روی بازیهای بعد از خود، به ویژه در ژانر شوتر سوم شخص داشت. مسلما توقعات و انتظارات از این بازی بسیار بالا است و سازندگان نیز به خوبی از آن آگاهی دارند. باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه Resident Evil 4 Remake در سطح انتظارات ظاهر میشود و سازندگان میتوانند توقعات مخاطبان را برآورده کنند.
سخن پایانی
در پیش نمایش بازی رزیدنت اویل ۴ سعی شد یک جمع بندی مناسب از تمام اطلاعات و جزئیاتی که طی چند ماه اخیر سازندگان از بازی Resident Evil 4 Remake ارائه کردهاند، پیش از عرضه بازی داشته باشیم. سطح توقعات و انتظارات از این بازی بسیار بالا است و باید گفت بخش زیادی از این توقعات قابل درک است. اینکه سازندگان تا چه اندازه در تحقق وعدههای خود موفق ظاهر میشوند، هنوز مشخص نیست اما، نمایشهای بازی و تریلرهای طولانی مدت از گیمپلی بازی نشان میدهد تیم سازنده به توانمندیهای خود اطمینان دارد و از قضاوتها و بازخوردها هراسی ندارد و همین مسئله امیدها را برای موفقیت این بازی بالا میبرد.
این بود هر آنچه از بازی Resident Evil 4 Remake میدانیم. نظر شما در مورد ریمیک جدید سری رزیدنت اویل چیست؟ ما همه چیز در مورد رزیدنت اویل ۴ ریمیک را با شما به اشتراک گذاشتیم، شما نیز نظرات خود را در مورد ریمیک رزیدنت اویل ۴ با ما به اشتراک بگذارید.
از اسلحههای بازی چیزی نگفتید