شبی برای گیمرها
هرچند شاید جای خالی یک شب خاطرهانگیز چندان حس نمیشد، اما VGA که بعدها نامش به VGX تغییر یافت، هرگز آن جذابیت و کاریزمای امروزی TGA را نداشت.
پس از به پایان رسیدن عمر رویداد Spike Video Game Awards، جف کلی تصمیم به راه اندازی رویداد خود گرفت، رویداد گیم اواردز که در سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد و تا به امروز به عنوان مهمترین شب سال ویدیو گیم به شمار میرود.
در این مطلب قصد داریم مروری بر تاریخچه رویداد The Game Awards داشته باشیم و بدانیم در هر سال این شب به یادماندنی چه اتفاقاتی رخ داده است، با بخش مقالات سایت دنیای بازی همراه باشید.
فهرست محتوا
تاریخچه رویداد The Game Awards | شروع ماجراجویی جف کلی
اولین سال رویداد TGA یعنی سال ۲۰۱۴ در حالی برگزار شد که همه چیز جدید به نظر میرسید، یک رویدادی که سه ساعت به طول انجامید و علاوه بر اهدای جوایز دارای نمایشهای فراوانی بود.
همچنین این مراسم شاهد اولین نمایش از عنوانی بود که میتوان آن را پادشاه نیمه اول نسل هشتم نامید، یعنی بازی The Legend of Zelda Breath of the Wild که در همان نمایش اول توانست همه را غافلگیر کند.
دیگر لحظات جذاب این رویداد، اجرای موسیقی Legend of Zelda توسط گروه Imagine Dragons و کوجی کاندو بود؛ اجرایی که توانست با کیفیت خود پیامی روشن را به همگان منتقل کند: از این پس قرار است شاهد مدیایی باکیفیتتری باشیم که در خور شأن صنعت ویدیوگیم است،
اتفاق ویژهتر برای هر گیمری حضور کیفر ساترلند در این مراسم بود. او با حضور خود، همگان رو برای حضور بازیساز افسانهای هنر هشتم یعنی کوجیما آماده کرد.
یکی دیگر از اتفاقات تازه در رویداد سال ۲۰۱۴، اعطای جایزه به بهترین بازیکن مسابقات الکترونیکی یا همان Esport بود؛ گویی برای نخستین بار در تاریخ، به برترین بازیکن این رقابتها جایزهای اهدا میشد. این رویداد، بهنوعی نقطه عطفی بود که نه تنها به TGA اهمیت ویژهای بخشید، بلکه جایگاه ورزشهای الکترونیکی را نیز برجستهتر کرد.
عنوان بهترین توسعهدهنده سال نیز به Nintendo رسید؛ چرا که این شرکت با بازیهای متعددش موفق شد در چندین بخش نامزد شده و جوایز ارزشمندی را کسب کند. آثاری مانند Mario Kart 8 و Super Smash Bros توانستند جوایزی همچون بهترین بازی خانوادگی، بهترین بازی مسابقهای و ورزشی، و بهترین بازی مبارزهای را از آن خود کنند
نامزدهای جایزه اصلی مراسم شامل بازیهایی چون Dragon Age: Inquisition، Middle-Earth: Shadow of Mordor، Hearthstone، Dark Souls II و Bayonetta 2 بودند؛ عناوینی برجسته که رقابت سختی را رقم زدند.
در نهایت، آخرین نسخه از سری Dragon Age، یعنی Dragon Age: Inquisition از استودیوی Bioware، توانست عنوان بهترین بازی سال را از آن خود کند و با پیروزی بر استودیوهای بزرگی چون Blizzard و Nintendo، جایزه اصلی مراسم را به خانه ببرد.
تاریخچه رویداد The Game Awards | هنرهست ولی هنرمند نیست!
شاید عجیب و غریبترین سال در تاریخچه رویداد TGA مربوط به سال ۲۰۱۵ باشد، سالی که هنر بود و خبری از هنرمند نبود، داستان وقتی عجیب شد که جف کلی چنین مسئلهای را به صورت علنی در مراسم یادآور شد که هیدئو کوجیما در این مراسم حضور ندارد!
داستان از جایی آغاز شد که بهدلیل اختلافات میان کونامی و بازیساز افسانهای، هیدئو کوجیما، این بازیساز نتوانست در مراسم سال ۲۰۱۵ حضور یابد. این در حالی بود که بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain موفق شد در رشتههای متعددی نامزد شود و حتی جوایزی همچون بهترین موسیقی متن و بهترین بازی اکشن و ماجراجویی را از آن خود کند.
و اما برنده بیچون و چرای آن سال عنوانی نبود جز بازی The Witcher 3، بازی ساخته شده از استودیو Cd Projekt Red، که نه در Game Awards بلکه در هر مراسکی که فکرش را بکنید، سربلند و با دست پر خارج شد. و بعدها این بازی نیز توانست DLC خود را نیز در میان برترین ها قرار دهد، اتفاقی که در تاریخچه TGA بیسابقه بود.
از کاندیدهای اصلی آن سال علاوه بر Witcher و Metal Gear Solid V Phantom Pain میتوان به بازیهای Bloodborne و Fallout 4 نیز اشاره کرد.
بازی Fallout 4 که همچنان یک بازی قابل دفاع و ارزشمند هست و بازی Bloodborne، که هنوز هم حسرت نسخه دومش را میخوریم و شاید در TGA امسال… بیخیال، بگذارید رویای رونمایی از نسخه دوم این بازی همچنان دستنیافتنی بماند؛ اینطور جذابتر است!
تاریخچه رویداد The Game Awards | ببینید کی برگشته!
هیدئوووووو کوجیمااااا! شاید حضور این بازیساز افسانهای در TGA سال ۲۰۱۶ نقطه عطفی برای این مراسم بود و به تاریخچه TGA اعتباری ویژه بخشید؛ چرا که نشان داد این رویداد، حمایت از بازیسازان را بر منافع شرکتها اولویت میدهد.
حضور او اما بیدلیل نبود؛ در این مراسم شاهد دومین نمایش از بازی Death Stranding بودیم؛ نمایشی که با حضور چهرههای مطرحی همچون گییرمو دل تورو و مدس میکلسن، بار دیگر ستارهمحور بودن این اثر را به رخ کشید و انتظارات را بیش از پیش بالا برد.
پس از نمایش Death Stranding، کمکم نوبت به اجرای زنده موسیقی بازی Doom رسید؛ اجرایی که حضار را تا سقف سالن به هیجان آورد! اجرایی که شاید تنها دو نوازنده داشت، اما با شور و شوق بیپایان تماشاگران، گویی با یک نمایش سهگانه طرف بودیم!
از دیگر نمایشهای جذاب آن زمان، رونمایی از گیمپلی بازی Mass Effect: Andromeda بود. هرچند اگر میدانستیم که Andromeda چنین ناامیدکننده از آب در میآید، شاید آن نمایش برایمان چندان هم هیجانانگیز نبود.
البته نمایش The Legend of Zelda: Breath of the Wild هم داشتیم؛ نمایشی که نهتنها در آن زمان خیرهکننده بود، بلکه هنوز هم جذابیتش پابرجاست. Zelda حقیقتاً شاهکاری بود که هیچوقت از شوق آن روزهایمان برای این بازی کم نخواهد کرد!
از اجرا و نمایش های مهم که بگذریم، میرسیم به برندگان؛ البته اهدای یکی از جوایز توسط مایکل فلپس، شناگر مشهور دنیا اختصاص داشت که به روی صحنه آمد و جایزه بهترین بازیکن سال ورزشهای الکترونیکی را اهدا کرد، حضوری که کم کم زمینه حضور مخاطبان مشهور ویدیو را در این رویداد فراهم آورد.
از دیگر جوایز مهم، جایزه بهترین پرفورمنس و یا همان اجرا بود که به نولان نورث بازیگر نقش نیتن دریک در بازی Uncharted 4 اختصاص پیدا کرد.
در آن سال عناوین بسیار درخشانی در بخش بهترین بازی سال کاندید بودن از Titanfall 2 بگیرید تا Uncharted 4 و Inside و Doom و Overwatch که دست آخر Overwatch ساخته Blizzard توانست بهترین بازی سال گیم اواردز را برای خودش بکند.
جایزه بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۶ نیز به Inside رسید، عنوانی که هرچقدر از شاهکار بودنش بگویم کم است.
هرچند که سایر بازی ها مثل Uncharted و Titanfall و Doom هم عناوین کمی نبودند، اما خب Playdead یک چیز دیگر است.
این را کسانی متوجه میشوند که حداقل برای یک ثانیه هم که شده به Inside و یا حتی Limbo فکر کرده باشند و کمی تا حدودی درک کنند که چقدر حضور یک بازی مستقل در میان بهترین بازیهای سال سخت است، اتفاقی که برای اولین بازی توسط Inside در تاریخچه رویداد TGA رقم خورد.
تاریخچه رویداد TGA | پادشاهی نینتندو
سال ۲۰۱۷، دوره تازهای در تاریخچه رویداد The Game Awards آغاز کرد. این مراسم توانسته بود کمکم برای همه گیمر ها جا بیافتد.
با رسیدن نسل هشتم به میانه راه خود، کمکم احساس میکردیم که در حال برداشتن قدمی در مسیری جدید در این نسل هستیم؛ احساسی که میتوانستیم از نمایشهای The Game Awards 2017 به خوبی درک کنیم.
جایی که ما در تاریخچه رویداد TGA شاهد اولین نمایش بازی جدید استودیو From Software یعنی Sekiro: Shadows Die Twice بودیم و همچنین نسخه سوم از سری بازی Bayonetta در این شوکیس رونمایی شد و البته نمایشی از بازی Metro Exodus نیز در این مراسم داشتیم.
از نمایشها که بگذریم باید به حضور پر شور افراد مشهور خارج از دنیای ویدیو گیم اشاره کنیم از اندی سرکیس که جایزه بهترین اجرا سال رو به بازیگر نقش سنوئا در بازی Hellblade تقدیم کرد.
همچنین کونِن اوبراین و صد البته حضور کارگردانی سطح اول یعنی گیلرمو دل تورو به همراهی هیدئو کوجیما بر روی استیج، همه و همه از جمله اتفاقاتی در تاریخچه رویداد TGA بود که فضای خارج از کامیونیتی گیم به این صنعت و این مراسم ارزش میداد.
حضور گیلرمو دل تورو در TGA درست در سالی اتفاق افتاد که پنج ماه بعد، به خاطر فیلم Shape of Water موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از آکادمی اسکار شد.
البته، تا یادم نرفته باید نقطه عطف مراسم را هم اشاره کنم؛ زمانی که جوزف فارس دست به اقدامی حماسی در تاریخچه The Game Awards زد. در حالی که با جف کلی در حال گفتگو بود، رو به دوربین گفت…
و باز هم باید یادآور شوم که جوزف فارس این جمله را در حضور گیلرمو دل تورویی گفت که پنج ماه بعد از آکادمی اسکار جایزه دریافت میکرد! از این دست اتفاقاتی که اولین بار در تاریخچه The Game Awards که بگذریم میرسیم به بازی ها و برندگان این مراسم.
کاندیدهای اصلی سال ۲۰۱۷ شامل Horizon zero dawn، PUBG، The Legend of Zelda breath of the wild، Person 5و Mario Odyssey میشدند. همچنین باید گفت که در اون سال بازی های دیگر چون Wolfenstein 2 و Hellblade و Cuphead نیز در سایر بخش ها حضور داشتند و موفق به دریافت جایزه نیز شدند.
Wolfenstein که باری دیگر آن شوتر ناب خود را به همگان نشان داد و Hellblade که به نوعی شگفتی سال ۲۰۱۷ را رقم زده بود و Cuphead که خنده خنده عذابتان میداد. اما درخشش اصلی در سال ۲۰۱۷ برای شرکت Nintendo بود که توانست دو بازی Mario و Zelda را در سال اول کنسول نینتندو سوییچ وارد رقابت نهایی بکند.
در رقابت پایانی، Zelda با قدرت بسیار بالا خود توانست جایزه بهترین بازی سال را از آن خود بکند، آن هم در رقابت با Mario Odyssey بسیار خوش ساخت و Persona 5 که گامی بزرگ در میان بازی های جی ار پی جی برداشته بود.
البته Horizon که توانست باری دیگر Guerrilla Games را زنده کند و PUBG که شروع کننده یک ژانر جدید و نو و پر مخاطب در میان گیمر ها بود. بدون شک Zelda لایق بهترین بازی سال گیم اواردز بود، چرا که گذر کردن از چنین رقبایی فقط از Zelda میتوانست بر بیاید!
تاریخچه The Game Awards | دزدی قرن؟
بمبترین و ویژهترین سال تاریخ ویدیو گیم در نسل هشتم و تاریخچه رویداد The Game Awards بدون هیچ شک و شبههای مربوط به سال ۲۰۱۸ است.
در مراسم TGA سال ۲۰۱۸ شاهد رونماییهای بسیاری بودیم؛ از بازی Mortal Kombat 11 گرفته تا Psychonauts 2 و Outer World و Hades و Far Cry New Dawn. همچنین در همین سال بود که از Dragon Age جدید رونمایی شد.
حضور عناوین دسته اول و شاهکاری چون RDR 2 و God of War رقابتی را ساخت که پس از سالها شاید امسال بتوان کمی چنین رقابتی را با پوست و گوشت و استخوان حس کرد.
اما حضور افراد مشهور در TGA سال ۲۰۱۸ در تاریخچه رویداد The Game Awards به بالاترین حد خود رسیده بود و شاهد حضور عمو فیتیلهای عزیز، یعنی جناب آقای علی فروتون بودیم که با حضور خود بر روی استیج مراسم، جایزه بهترین اجرا را به راجر کلارک بابت نقش آفرینی آرتور مورگان اهدا کرد.
اما مهمترین بخش مراسم لحظه اعلام بهترین بازی سال نبود، بلکه حضور فیل اسپنسر، شاون لیدن و رجی فیزِ می به صورت همزمان بر روی صحنه بود که باری دیگر اتحاد سه غول بزرگ صنعت سرگرمی را نشان میداد.
بدون شک که دیدن چنین صحنهای هر گیمری را سر ذوق میاورد، و حتی میتواند تا سالیان زیادی به عنوان عکس اصلی هایلایت تاریخچه The Game Awards قرار بگیرد؛ همچنان زمانی که از آن صحنه میگویم تمام بدنم به لرزه میافتاد!
از دیگر حضورهای پر سر و صدای سال ۲۰۱۸ میتوان به اجرای پرشور و هیجان هانس زیمر آهنگساز افسانه دنیای سینما و هنر اشاره کرد که بدجوری استیج سال ۲۰۱۸ مراسم The Game Awards رو با اجرا های خود به آتش کشید و در تاریخچه رویداد TGA ماندگار شد.
کاندید اصلی سال ۲۰۱۸، عناوینی چون Celest، Assassin’s Creed Odyssey، Marvel’s Spider-Man، Monster Hunter و God of War و Red Dead Redemption 2 بودند، هر کدام از این عناوین به تنهایی قابلیت بهترین بازی سال را داشتند اما دو نکته در این میان به چشم میخورد.
یکی حضور دو انحصاری از پلی استیشن و دیگری حضور دو پادشاه در یک اقلیم؛ در میان این اسامی فقط دو بازی بودند که توانستند روی نوک قله ایستادگی کنند و رقابت سال ۲۰۱۸ یه جنگ به تمام عیار در طول تاریخچه گیم اواردز تبدیل کنند.
جنگی که بهطور پایاپای پیش میرفت؛ از کوری بارلوگ، کارگردان بازی God of War، تا راجر کلارک که جایزه بهترین اجرا را از آن خود کرد. و اما ایستگاه پایانی، بهترین بازی سال The Game Awards که به God of War رسید.
شاید همان لحظه بود که بسیاری متوجه شدند که Game Awards قرار نیست تنها بر اساس نمرات متا به بازیها جوایز بدهد!
تاریخچه رویداد TGA | دروازه ورود به نسل نهم
رویداد TGA 2019 در تاریخچه رویداد The Game Awards، به نوعی دروازه ورود به نسل نهم بود؛ رونمایی بزرگ این مراسم که سطح رونماییهای تاریخ TGA را بدون شک بیش از پیش بالا برد و یک نقطه بسیار مثبت در تاریخچه The Game Awards رقم زد، مربوط به رونمایی مایکروسافت از کنسول بازی نسل نهم خود یعنی Xbox Series X بود.
بعد از نمایش تریلرهایی از انحصاری پلی استیشن یعنی بازی Ghost of Tsushima و ایکس باکس یعنی Ori Will of the Wisps و همچنین رونمایی از نسخه دوم بازی ابر شاهکار Hellblade موجب شد که از سالهای آینده یک نگاه ویژهای به رویداد TGA از جهت نمایشهای بازیها داشته باشیم.
همچنین TGA سال ۲۰۱۹، از افراد مشهور خارج از صنعت گیم به سراغ میشل رودریگز و ون دیزل دو ستاره سری فیلم های سریع و خشن رفت.
از اتفاقات این رویداد که بگذریم، به جوایز و بازیهای مراسم میرسیم. رویداد TGA سال ۲۰۱۹، دارای کاندیدهای اصلی بسیار درخشانی چون Sekiro: Shadows Die Twice، Death Stranding، Control، Resident Evil 2 Remake، Super Mario Bros Ultimate، Outer Worlds میشد.
عناوینی که دو تا از آنها یعنی Outer World و Sekiro در همین TGA سال های گذشته از آن ها رونمایی شد و یکی از آنها یعنی Death Stranding نیز توانسته بود ۲ نمایش خارقالعاده در همین رویداد در سالهای گذشته داشته باشد.
شگفتی سال بدون هیچ برو و برگردی در میان برترینها بازی Death Stranding بود، اثری کاملا جدید از هیدئو کوجیما. اینکه کوجیما برنده جایزه بهترین کارگردانی شد جای تعجب نداشت، اما خود بازی به قدری به لحاظ دیزاین و هسته گیمپلی عجیب بود که کمتر کسی حاضر بود این بازی را اثری از هیدئو کوجیما بداند!
همچنین حضور یک بازی ریمیک یعنی Resident Evil 2 Remake در میان آثار موجب شده بود که همگان با نگاهی تعجب آمیز دو چندانی به لیست برترین های سال داشته باشند!
همچنین بازگشت Remedy با Control و Obsidian با Outer World به جمع بهترینها از جمله خبرهای خوش سال ۲۰۱۹ مراسم Game Awards بود که هر گیمری را خرسند میکرد.
از میان همه آثار گفته شده، جایزه بهترین بازی سال گیم اواردز را اثری از آن خود کرد که در تمامی عناصر بازی جدید بود، Sekiro از From Software و میازاکی به قدری قوی و قدرتمند ظاهر شد که کمتر کسی میتوانست قبول کند که این بازی لایق بهترین شدن نیست.
از داستان شاهکار بازی گرفته تا گیمپلی بسیار هیجان انگیز و البته موسیقی متن و محیط هنری درجه اول بازی کاملا نشان دهنده رعایت تمامی مولفههای یک اثر خارقالعاده بود.
تاریخچه TGA | پایانی ناراحت کننده برای نسل هشتم!
متاسفانه با پاندمی ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، اتفاقی تلخ و بسیار آزار دهنده در جهان رقم خورد و هر سرگرمی در دنیا دستخوش تغییرات و تحولات بسیاری شد.
رویداد سال ۲۰۲۰، شاید سورئالترین سال تاریخچه TGA باشد، سالی که این مراسم تاریخچه رویداد The Game Awards بدون تماشاگر برگزار شد و دیگر خبری از جیغ و دادهای حاضران از لحظه برنده شدن و رونماییها نبود.
شاید این بدترین سناریو ممکن برای پایان نسل هشتم بود، سالی که شاید میتوانست یک پایان خوش را برای تاریخچه رویداد The Game Awards در نسل هشتم رقم بزند، ولی در بدترین حالت ممکن پیش رفت.
درسته که کرونا بود و هیچ چیز مثل سابق نبود، ولی جف کلی هنوز ترک عادت نکرد و سعی داشت بار دیگر دست پر به مراسم TGA بیاید.
او با دعوت از افراد مشهوری چون تام هالند، بری لارسن، کیانو ریوز، گل گدوت، جان دیوید واشنگتن و کریستوفر نولان سعی در داغ کردن فضای The Game Awards بدون حضور تماشاگران داشت. ولی خب این ها کافی نبودند و بازهم جای خالی تماشاگران نیز حس میشد.
همچنین نمایش هایی از بازی Returnal، رونمایی از یک ای پی قدیمی یعنی Perfect Dark و Ark 2 با حضور وین دیزل و البته نمایش یک عنوان بسیار محبوب یعنی Mass Effect جدید، هیچ کدام نتوانستند شور و حال سابق را برگردانند.
وقتی نگاهی به بازیهای سال ۲۰۲۰ بیاندازیم، قضیه کمی فرق دارد.
لیست کاندیدهای برترین بازی سال شامل The Last of Us Part 2، Ghost of Tsushima، Doom Eternal، Hades، Final Fantasy 7 Remake و Animal Crossing بود، عناوینی که همه پایان نسل هشتم را به بهترین شکل رقم زدند.
نکته جالب توجه اینجاست که این فقط کاندیدهای بهترین بازی سال است و در سایر بخشها عناوینی چون Ori Will of the Wisps و Among Us و… همه و همه نوید یک پایان خوش برای نسل هشتم میداند.
رویداد TGA سال ۲۰۲۰، همچنین تبدیل به رویدادی شد برای اعلام برنده شدن کنسول برتر نسل هشتم، یعنی پلی استیشن ۴. کاندید شدن سه عنوان انحصاری در میان برترین بازی سال و البته برنده شدن این بازی ها در سایر بخشها برگ و سند محکمی برای همه بود تا متوجه برتری قاطع سونی و کنسول نسل هشتمیاش بشوند.
وقتی برنده بهترین بازی سال توسط کریستوفر نولان اعلام شد و بازی The Last of Us Part 2 به عنوان بهترین بازی سال گیم اواردز انتخاب شد و بر روی صفحه نمایشها تصویر نیل دراکمن اومد، به اولین چیزی که فکر کردم این بود، خب The Last of Us Part 2 نه، پس Ghost of Tsushima یا Final Fantasy 7 Remake چی؟
هر چی در ذهن مرور کردم فهمیدم چیزی جز انحصاریهای سونی لایق ستایش برای پایان نسل هشتم نبودند و چیزی هم جز The Last of Us Part 2 لایق دریافت جایزه بهترین بازی سال ۲۰۲۰ نبود و شب رویایی خود را در تاریخچه The Game Awards به ارمغان آورد.
تاریخچه رویداد The Game Awards | بازگشت زندگی
نسل نهم، با سالی گذر از دوران کرونا شروع شد. دوباره مراسم TGA دارای تماشاگر بود و میشد صدای شور و هیجان حاضران را در مراسم شنید، حال بیشتر میتوان قدر این لحظه را دانست.
مراسم با اجرای نفسگیر استینگ خواننده افسانهای آغاز شد و این تنها اجرا این مراسم نبود و در ادامه شاهد اجرا گروه Imagine Dragons بودیم که آن هم بسیار جذاب و دیدنی بود. همه چیز نوید بازگشت انسان به یک زندگی عادی و نرمال را میداد و این برای جف کلی یعنی یک بازگشت بزرگ.
در این مراسم شاهد نمایشهای بسیاری بودیم، از جمله Hellblade 2 که با نمایش خیره کننده خود توانست فیل اسپنسر را در همان صندلیهای ردیف جلو سربلند کند، علاوه بر اثر جدید استودیو Ninja Theory شاهد رونمایی های زیادی از جمله Wonder Woman و البته بازی Dune بودیم.
همچنین نمایشها و معرفیها به همینجا ختم نشد و رونمایی از Alan Wake 2 در همین رویداد رقم خورد. از دیگر رونماییها و نمایشهای خارقالعاده TGA 2021 شامل نمایشی از بازی Suicide Squad، A Plague Tale Requiem، Elden Ring، Forspoken و در آخر Matrix میشود که همه و همه از تریلرها و صد البته نمایشهای مهم رویداد TGA 2021 بودند.
البته باید گفت که نمایشها مختص به بازیها نبود و با حضور جیم کری از طریق تماس تصویری، شاهد نمایشی از فیلم Sonic 2 بودیم.
اما هرچقدر که نمایشها و تریلر و حضور افراد مشهور زیاد و پر زرق و برق بود، از آن طرف بازیهای سال ۲۰۲۱ آنچنان هم شاهکار نبودند و شاید در طول تاریخچه رویداد The Game Awards، سال ۲۰۲۱ ضعیفترین سال باشد!
نامزدهای اصلی TGA 2021 شامل Deathloop، Resident Evil 8 Village، it Takes Two، Metroid Dread، Psychonauts 2، Ratchet and Clank Rift Apart میشدند و علاوه بر جایزه اصلی در سایر بخشها نیز عناوینی چون Returnal و Marvel’s Guardians of the Galaxy کاندید بخشهای دیگر بودند.
اما خب وقتی نگاهی به عملکرد این بازیها بیاندازیم، بدون شک هیچ کدوم از این آثار شاهکاری به تمام معنا نبودند و صرفا همگی بازی های خوب و سرگرم کننده بشمار میرفتند و جز it Takes Two از استودیو Hazelight که برنده جایزه بهترین بازی سال گیم اواردز هم شد و جوزف فارس را خوشحال کرد.
دیگر آثار اگر سال های گذشته یا حتی سال بعد عرضه میشدند، عمرا میتوانستند به جمع بهترینها راه پیدا کنند.
تاریخچه رویداد The Game Awards | حق به حقدار رسید!
رویداد TGA سال ۲۰۲۲، شروع کننده حضور آثار شاهکار نسل نهم در جمع بهترینها بود. شاید در طول بررسی تاریخچه رویداد TGA، هیچ سالی مثل سال ۲۰۲۲ شاهد سنگینی حضور افراد خارج از دنیای ویدیو گیم نبود، وقتی حضور یک نفر به اندازه تمامی اسامی سالیان گذشته کفایت میکرد.
حاضر شدن آل پاچینو افسانهای از آن دست اتفاقاتی بود که باید چند سال دیگر بگوییم «آل پاچینو، وای، این آدم اصلا هرجایی نمیره هااااااا ولی اومد TGA، واقعا دمت گرم آقای جف کلی»
از آل پاچینو که نمیشه گذشت، ولی اگر بخواهیم بیشتر راجب تاریخچه رویداد TGA سال ۲۰۲۲ بداینم باید بگوییم که این رویداد پر شده بود از نمایش های مختلف، از Suicide Squad استودیو Rocksteady گرفته تا DUNE و Diablo IV و صد البته گل سرسبد مجلس یعنی Death Stranding 2 از Kojima Productions.
اما خب نمایشهای جذاب به همین جا ختم نشد، و نمایش Armored Core 6، Final Fantasy 16، بسته الحاقی بازی Cyberpunk 2077 یعنی Phantom Liberty با حضور ادریس البا و Judas اثر جدید کن لوین افسانه ای به قدری سالن مراسم را به وجد آورد که حتی بیننده در خانه هم شور و هیجان سالن را به خود میگرفت.
همانطور که اول از همه گفتم، سال ۲۰۲۲ سالی با حضور آثاری چون Elden Ring، Bayonetta 3 و God of War Ragnarok به خودی خود خاص و جذاب شده بود و با حضور یک گربه برای اولین بار در تاریخچه رویداد The Game Awards دلنشین بشود.
نامزدهای جایزه اصلی مراسم سال ۲۰۲۲ شامل Elden Ring، A Plague Tale Requiem، God of War Ragnarok، Bayonetta 3، Xenoblade Chronicles 3، Horizon Forbidden West و Stray بودند.
لیستی که وقتی ده ساله دیگر هم به آن نگاه کنیم مات و مبهوت آن خواهیم شد، لیستی که فکر میکنم برای اولین بار بود در تاریخچه رویداد The Game Awards، که درست و بجا ارئه شده بود.
لیستی که دست آخر Elden Ring توانست با اقتدار از دل رگناروگ به بیرون بیاید و برنده جایزه بهترین بازی سال گیم اواردز شود، تنها شکستی که توانست هر طرفدار پلی استیشنی را به قبول شکست وا بدارد.
تاریخچه رویداد The Game Awards | همه در صندلی میخکوب شدند
مراسم سال ۲۰۲۳، از آن دست سالهایی بود که همه را میخکوب کرد، نه بخاطر نمایشها، بلکه بخاطر بازی هایی که در سال ۲۰۲۳ عرضه شده بودند و حساسیت جوایز را لحظه آخر داغ نگه میداشتند.
مراسم با حضور کریستوفر جاج شروع شد، صدا پیشه شخصیت کریتوس که با حضور خود بر روی استیج قصد اهدای جایزه بهترین اجرا سال را داشت.
اما شاید عجیبترین بخش حضور کریستوفر، آنجایی بود که کاملا و به صورت بیپرده و با اشاره به سخنرانی طولانی سال پیش خود، کنایه بسیار محکمی به Call of Duty: Modern Warfare 3 و قسمت داستانی و مدت زمان بسیار کم آن زد! اقدامی که حواشی آن تا سه روز بعد از مراسم نیز ادامه داشت.
پس از حضور کریستوفر جاج و اهدا جایزه بهترین اجرا به بازی Baldurs Gate 3، دوباره استیج مراسم شاهد حضور یک شخصیت بزرگ دیگر بود، شخصیت بزرگی نه از دنیای ویدیو گیم، بلکه از سینما؛ حضور متیو مک کانهی برنده جایزه اسکار و بازیگر محبوب و درجه یک بر روی استیج و معرفی یک بازی جدید بنام Exodus دومین پانچ بزرگ مراسم بود.
پس از آن رویداد به سمت اهدا جوایز بیشتر و البته نمایشها رفت، نمایشهایی که دوتا درمیون میتوانستند حاضران و تماشاچیان را در منزل به وجد بیاورند، عناوینی چون Marvel’s Blade ساخته استودیو آرکین لیون، دی ال سی بازی God of War Ragnarok بنام Valhalla از جمله نمایش ها بسیار بزرگ مراسم بودند.
اما مراسم وقتی جذاب شد که کوجیما از پروژه جدید و انحصاری خود برای Xbox پردهبرداری کرد، عنوانی ترسناک به نام OD که به شدت مخاطبین را با نمایش خود میخکوب کرد. دیگر نمایشهای مراسم شامل بازی Monster Hunter Wilds و Light No fire و… میشدند.
اما نمایشی در مراسم TGA 2023 وجود داشت، که شاید بنظر من بهترین نمایش تاریخچه The Game Awards به شمار برود. نمایش بازی Hellblade 2 اول از همه با یک اجرا زنده خارقالعاده آغاز شد و پس از آن شاهد نمایش کاملب از گیمپلی بازی بودیم.
گیمپلی بازی که سرتاسر داخل موتور گرافیکی بازی ضبط شده بود و حسابی فیل اسپنسر را در سال مراسم سرخوش و سرحال کرد. مراسم TGA سال ۲۰۲۳، در بخش بهترین بازی سال شامل نامزدهایی چون Baldurs Gate 3، Marvel’s Spider-Man 2، Alan Wake 2، Super Mario Bros Wonder، Resident Evil 4 Remake و The Legend of Zelda breath of the Wild میشد.
در کمال باورپذیری جایزه بهترین بازی سال به BG3 رسید، اما نکته حائز اهمیت در همه این نامزدها حضور Marvel’s Spider-Man 2 بود که در هفت بخش کاندید بود، ولی هیچ جایزه ای نبرد تا نه تنها اینسامنیاک گیمز، بلکه سونی مراسم را دست خالی ترک کند.
مهم نیست طرفدار چه بازی یا پلتفرمی هستید، مهم این است که ما همه گیمر هستیم…
این بود تاریخچه رویداد The Game Awards، رویدادی که هر سال میتواند میلیون ها گیمر را به مدت تقریبا ۳ ساعت حول محور خودش نگه دارد و با نمایش و جایزه هایش همه را مسخ خود بکند.
امسال نیز سال بسیار پر رنگ و جذابی در تاریخ ویدیو گیم بود و به طبع در تاریخچه گیم اواردز ماندگار خواهد شد، اینکه شاهد عناوینی باشیم که توانسته باشند بیشتر امتیازات مثبت را نسبت سالیان گذشته کسب کنند.
در هر صورت مهم نیست طرفدار پلی استیشن باشید یا ایکس باکس یا نینتندو، مهم نیست کنسول گیمر هستید یا پی سی گیمر، اینجا The Game Awards است که همه ما عاشق ویدیو گیم هستیم.
گمشده در میان تریلرها: موفقیت در سایه انتقادات به ساختار و اولویتها
علی گرامی
مراسم The Game Awards، رویدادی سالانه است که بهمنظور تجلیل از برترین دستاوردها در صنعت بازیهای ویدیویی برگزار میشود. این مراسم که در سال ۲۰۱۴ به دست جف کیگلی بنیانگذاری شد و به یکی از مهمترین پلتفرمهای جهانی این صنعت تبدیل شده است؛ جایی که نهتنها از بازیهای برجسته تقدیر میشود، بلکه بستری برای افشاگریها و اعلامیههای بزرگ دنیای بازیهای ویدیویی نیز فراهم میآید و از اهمیت بالایی برخوردار است.
این رویداد با جلب توجه گسترده رسانهها و مخاطبان، بهویژه در سال ۲۰۲۱ که تعداد تماشاگران پخش زنده آن به ۸۵ میلیون نفر رسید، به کانون توجه جامعه بازیهای ویدیویی تبدیل شده است. با این حال، در کنار تمامی موفقیتهایش، انتقاداتی نیز به ساختار و شیوه برگزاری آن وارد شده که برخی از علاقهمندان و منتقدان به آن اشاره دارند.
با وجود موفقیتهای چشمگیر The Game Awards در سالهای گذشته، این مراسم همچنان با انتقاداتی مواجه است، بهویژه در مورد ساختار و نحوه تخصیص زمان به بخشهای مختلف آن. این رویداد، اولویت بیشتری به حضور چهرههای مشهور و تبلیغات تجاری میدهد تا به معرفی دستاوردهای سازندگان و تجلیل از هنر و تلاش آنان.
نمونههایی مانند قطع شدن سخنرانی کوتاه یک کارگردان بازی توسط شمارش معکوس، نگرانیهایی را در خصوص تمرکز بیش از حد برنامه بر جنبههای سرگرمیمحور به بهای کاهش احترام به هنر خلاقانه پشت بازیها ایجاد کرده است.
همچنین، اعتراضاتی که در این مراسم نسبت به شرایط کاری کارکنان صنعت بازیهای ویدیویی صورت گرفته، توجهها را به مشکلات موجود برای افراد فعال در این عرصه جلب کرده و درخواستها برای بازنگری در روشها و اولویتهای صنعت را بیش از پیش به گوش میرساند.
همینطور The Game Awards به عنوان پلتفرمی برای بحث درباره تنوع و گنجاندن افراد از گروههای مختلف در صنعت بازیها عمل کرده است. در حالی که این مراسم گامهایی در جهت شناسایی صداهای کمتر نمایندگی شده برداشته است، این ابتکارات اغلب ظاهری نمادین دارند و فاقد تعامل واقعی با مسائل اجتماعی و بحرانی صنعت هستند.
تفاوت میان لحظات مراسم و بحثهای جدی نشاندهنده تنشهای وسیعتری در کامیونیتی گیم است و خواستار رویکردی بیشتر جامع و محترمانه به سازندگان و دستاوردهایشان میشود.
بهطور کلی، آینده The Game Awards احتمالا به توانایی آن در حفظ تعادل میان شناسایی دستاوردها و گفتوگوی معنادار درباره چالشها و موفقیتهای صنعت بستگی خواهد داشت.
یکی از اصلیترین انتقادات این است که مراسم غالبا به سمت تجاریسازی متمایل شده و بیشتر به نمایش تریلرها و معرفی عناوین گوناگون پرداخته میشود تا ارج نهادن به دستاوردهای واقعی سازندگان بازیها.
این تمرکز بیش از حد بر تبلیغات، باعث شده که نقش اصلی این مراسم که همان تقدیر از توسعهدهندگان و بازیهای برتر است، تحتالشعاع قرار گیرد. بسیاری از بخشهای تبلیغاتی، که غالبا بدون برچسبهای مشخص به نمایش درمیآیند، موجب شده تا مخاطبان از تمایز میان محتوای تبلیغاتی و جوایز واقعی گیج شوند.
مسئله دیگری که باعث نارضایتی شد، نحوه برخورد با توسعهدهندگان در طول مراسم بود. سخنرانیهای توسعهدهندگان، بهویژه کسانی که پشت پروژههای بزرگی مانند Alan Wake 2 و Cyberpunk 2077 بودند، اغلب تحت فشار زمانی قرار میگرفتند.
در حالی که بیشتر زمان مراسم به نمایش چهرههای مشهور و محتواهای تبلیغاتی اختصاص مییافت، فضای کافی برای قدردانی از دستاوردهای واقعی این افراد باقی نمیماند. این وضعیت باعث شد تا بسیاری از هواداران و افراد فعال در صنعت احساس کنند که رویداد به نوعی احترام به زحمتهای سازندگان بازیها را نادیده میگیرد.
همچنین، مسئلهای که بهطور جدی در مراسم The Game Awards مغفول ماند، مشکلات جاری صنعت بازیسازی، از جمله اخراجهای گسترده و تعطیلی استودیوها بود.
در سالهای اخیر، این مشکلات بهشدت صنعت بازی را تحت تأثیر قرار داده، اما مراسم فرصتی برای مطرح کردن این مسائل یا همبستگی با افراد آسیبدیده فراهم نکرد. این غفلت، موجب شد تا مخاطبان بهویژه نسبت به مسئولیت اجتماعی این رویداد تردید داشته باشند.
هرچند The Game Awards در ارائه سرگرمی و اعلامیههای بزرگ موفق بود، بسیاری از منتقدان و بینندگان از خود میپرسند که آیا واقعا به سازندگان بازیها که باید مورد تقدیر قرار میگرفتند، احترام گذاشته شده است یا خیر.
این عدم توجه به مشکلات صنعت و تعادل ضعیف میان جنبههای مختلف مراسم، بهویژه توجه بیش از حد به جنبههای تجاری و بازاریابی، باعث شد تا درخواستهایی برای بازنگری در نحوه برگزاری این رویداد مطرح شود تا تعادلی بهتر میان جشن دستاوردهای بازیسازی و مسائل اجتماعی و صنعت برقرار گردد.
امیدوارم از خواندن تاریخچه رویداد TGA لذت برده باشید؟ شما چه اتفاق جذابی از The Game Awards به یاد دارید؟