چشم هارا باید شست،جور دیگر باید دید(قسمت دوم)

در ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ , 18:26:40
default image

در قسمت گذشته ما به بررسی این موضوع پرداختیم که ارکان اصلی یک بازی خوب را داستان،گیم پلی،گرافیک و تاحدی هم صدا و موسیقی تشکیل میدهند. اما این بار میخواهیم به موشکافی داستان و شخصیت پردازی و تاثیر آن بپردازیم.داستان یک بازی حاصل فکر و اندیشه و تخیل فرد یا افرادی است که سعی در جذب مخاطبان خود دارند.یک داستان باید آنقدر خوب و جذاب باشد که بتواند مخطبان خود را تا پایان بازی(یا فیلم یا هر چیز دیگری)همراه کند در عین اینکه آنها لذت هم ببرند.در این راه نویسنده یا نویسندگان با اضافه کردن شخصیت های و اتفاقات مختلف سعی در بالاتر بردن کیفیت داستان خود دارند.
یکی از ویژگی های مهم یک داستان خوب(بیشتر برای بزرگسالان)باور پذیر بودن است.هر چه داستان شما بیشتر به واقعیت نزدیک باشد و باور پذیر تر باشد فرد حس همزاد پنداری بییشتری با بازی کرده و به اصطلاح وارد بازی میشود.برای مثال ما همیشه میبینیم که کودکان عاشق اسپایدرمن هستند در صورتی که در سنین بالاتر محبوبیت شخصیتی مثل بتمن که بر اساس مراحل واقعی ای ساخته شده به مراتب بیشتر است.همچنین یک داستان خوب باید واضح باشد و از پیچیدگی بیش از حد اجتناب کند.منظور از پیچیدگی بیش از حد این است که داستان به صورتی نامفهوم و گنگ پیش برود و در انتها با یک پایان بد و نامفهوم مخاطب را با هزاران سوال بی جواب تنها بگذارد.همچنین یک داستان خوب باید پیچش های به جا و مناسب داشته باشد تا به این طریق جذابیت داستان بیشتر شود.اما اصلی ترین بخش، که داستان روی آن میچرخد شخصیت پردازی است.شخصیت پردازی را میتوان به قلب یک داستان تشبیه کرد.هر “تم” مشخصی از یک داستان دارای انواع گوناگونی “تیپ” و شخصیت است.شخصیت های یک داستان باید عمق داشته باشند و باید تک تک حالات،صفات،روحیات،خصوصیات،ویژگی ها و رفتار های آنها مشخص شود.این که ما در بازی مانند اساسینز کرید ۱ الطیر را میبینیم. فردی کم حرف و منزوی.فردی که تخصصی جز کشتن ندارد.لباس و طرز راه رفتن او با سایر مردم متفاوت است.آرمان ها و اهداف متفاوتی درد.صبور و خشک است.بی سر و صدا و چابک.جز کشتن به چیزی فک نمیکند و برای رسیدن به هدف از هر چیزی حاضر است بگذرد.خب،وقتی من این ها را میشنوم فقط میگوییم”آدم خاصی به نظر میرسه.به نظر حرفه ای میاد” این عین شخصت پردازی درست و خوب است.چرا که سازندگان به هدفی که داشته اند یعنی همان نشان دادن الطیر به عنوان یک قاتل رسیده اند.چیزی که در اتزیو هم شاهد آن بودیم اما به خاطر داشتن فرق هایی به نسبت ضعیف تر از الطیر بود.برای مثال اینکه هدف اتزیو در ابتدا فقط گرفتن انتقام خون برادر و پدر خود بود اما الطیر از کودکی فقط برای کشتن تعلیم داده شده بود و کار و هدفی جز این نداشت.داستان یک بازی بسیار مهم است.داستانی که گیم پلی روی آن سوار میشود.داستانی که باید باعث شود حتی اگر در دیگر ارکان باز ضعف وجود داشت،بازی کننده فقط برای دیدن ادامه داستان دست از بازی نکشد.واقعیت امر این است که نوشتن داستان کار آسانی نیست و اصول و تکنیک های مشخصی دارد.به همین دلیل قصد دارم تا اگر بشود،در چند قسمت به صورت خلاصه مراحل داستان نویسی و روش های آن را تا جای ممکن توضیح بدهم.پس منتظر باشید.
باتشکر
Bomberman از انجمن $pc


49 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. تشکر علیرضا عزیز!خیلی عالی بود!بخصوص اون مثال بتمن و اسپایدرمن!(خیلی touchable بود :mrgreen: !)
    اما در مورد اتزیو و الطایر کاملا موافقم!اینکه اگر بعضی ها به اتزیو بیشتر علاقه دارن و با نظر شما موافق نیستن به نظر من،حضور اتزیو در نسخه های بیشتر بوده و چون امکانات بیشتری هم برای کشتن داشته،شاید محبوب تر شده!(نمیدونم خوب منظورم رو گفتم یا نه!)
    در آخر باز هم تشکر بابت مطلب خیلی عالیتون و منتظر نسخه های بعدی هم هستیم! :wink: :wink: :wink:
    $Pc

    ۰۰
    1. سلام مصطفی جان.خوش حالم که از مطلب خوشت اومده.آره عزیزم خوب گفتی منظورت رو.گرفتم. امیدوارم شماره های بعدی واقعا بتونه به در بخور و خوب باشه.در هر حال ممنونم ازت.

      ۰۰
  2. ضمن تشکر از نویسنده خوب حقیقتا من یکی از عاشقان اتزیو هستم و خب موضوع انتقام هم کمی کلیشه ای شده ولی من این رو نقطه ی ضعف بزرگی نمیبینم چون از لحاظ شخصیت پردازی اینطور نشان میدهد که اتزیو هم احساساتی دارد همچنین او عشق را درک میکند و او مرد خوانواده است نه یه نفر مثل شخصیت gta که یک جوان هوس باز عوضی که بیشتر به دنبال پول هست و مردم بدبخت رو هم میکشد اما اتزیو نه اگر ۳ انسان بیگناه رو بکشی میبازی یعنی این در مرام اتزیو نیست که بقیه روبکشد
    ———————–
    حقوق بگیر مایکرو
    CODTeam

    ۰۰
    1. سلام RANDYORTON جان.حق با شماست.اتزیو شخصیت خوبی بود اما نه برای ادامه راه الطیر. میدونی سازندگان درشماره اول یکی مثل الطیر رو نشون دادن و ما در شماره دوم انتظار شخصیتی عمیق تر رو داشتیم.شاید چون انتظارات ما زیاد بود.اما با توجه به بازی میشه گفت که اتزیو یک درجه از لطیر کم تر بود.البته این هم سلیقه ایست.

      ۰۰
  3. خیلی ممنوم دوست عزیزم،خوشبختانه چند وقتیه دوستان آستین همت بالا زدهند و با گذاشتن وقت،مطالب خوب و ارزنده ای را به دوستان ارائه میدن که در این میان از علیرضا،فرشید،علی کورشی و شما تشکر میکنم،بقیه دوستان هم هستند که متاسفانه من اسامیشون الان در ذهنم نیست و ازاین بابت از همگی عذر میخوام و از تک تکشون تشکر میکنم…
    ______________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۲ MEA Co. All rights reserved :arrow:
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۱۰
    1. ممنونم ژینوس جان.این وظیفه ی هر کسیه که اگر اطلاعاتی داره اون رو در اختیار دیگران بگذاره.بازم ممنون که وقت گذاشتی.

      ۰۰
  4. بمبرمن جان عزیز دلم اینقد توهم توهم ننویس .. چارتا پاراگرافی دو تا عکسی .. توکه زحمت میکشی دوتا عکس که دیگه کاری نداره
    درمورد داستان هم برا ما ایرانیا باید زبانت قوی باشه . من خودم شص هفتاد درصد داستانو میگیرم هیچوق صددرصد نمیتونم همه داستانو بفهمم بعضی بازیام بوده که ده درصدم داستانشو نفهمیدم مثل “بایوشوک”
    اصن چرا زیر آبن؟ بیگ ددی کیه؟ اون دخترا کین؟ :?:
    خیلی خوب میشه داستان این بازیارو بطور خلاصه بذارین توسایت. باتشکر

    ۰۰
    1. سلام INFERNO جان.کاملا بهت حق میدم و اون موارد رو اصلاح میکنم اما برای این مقاله جایی برای عکس نداره.در رابطه با اون مورد دوم هم نمیدونم چی بگم والا. :-?

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر