بهترین بازی های استراتژیک قدیمی

در ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ , 21:00:00
بهترین بازی های استراتژیک قدیمی

گیمری را نمی‌توان پیدا کرد که خاطرات خوشی با حداقل یکی از بازی استراتژی قدیمی نداشته باشد. چه در روزگار مدرن و با تجربه‌ی بازی‌های Civilization VI و یا بازی موبایلی Clash of Clans و چه در سال‌های دورتر و تجربه‌ی لذت‌بخش بازی Stronghold Crusader و Age of Empires، خاطراتی در ذهن هریک از ما نقش بسته‌اند که هرگز نمی‌توان آن‌ها را از یاد برد. با بخش مقالات بازی در وبسایت دنیای بازی همراه باشید تا با یک سفر کوتاه به گذشته نگاهی بیاندازیم و فهرست ۱۰ تا از بهترین بازی های استراتژیک قدیمی را بررسی کنیم تا هم خاطرات خوش بازی‌باز‌های قدیمی‌تر را زنده کنیم و هم به پلیر‌های جدیدتر عناوینی را معرفی کنیم که هنوز کاملا ارزش تجربه‌کردن را دارند.

قبل از شروع پرداختن به فهرست برترین بازی های استراتژی قدیمی، به این دو نکته توجه داشته باشید:

  • رتبه هر بازی در فهرست برترین بازی های استراتژیک قدیمی نشان‌دهنده خوب بودن یا بد بودن آن بازی نیست.
  • هریک از ۱۰ بازی فهرست بهترین بازی های استراتژی قدیمی خود در رشد قسمتی از سبک استراتژیک دخالت داشته‌اند و تک تک آن‌ها ارزش تجربه دوباره را دارند.
بهترین بازی های استراتژیک قدیمی

این عنوان دومین نسخه از فرانچایز محبوب دوران امپراطوری‌ها است که توانست تمام جامعه گیمرها را کاملا شیفته‌ی خود کند. این بازی نوستالژیک در سال ۲۰۰۱ توسط شرکت Ensemble Studios توسعه یافته و توسط شرکت مایکروسافت انتشار پیدا کرد و آنقدر خوش‌ساخت بود که توانست تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تمام تاریخ صنعت بازی شود.

۱۳ تمدن مختلف و ۵ خط داستانی تاریخی، ۳ حالت بازی تک‌نفره و امکان بازی بصورت چند‌نفره قرار است ساعات بسیار خوشی را برای شما به ارمغان بیاورد. میزان محبوبیت بازی Age of Empires 2 آن‌قدر بالا بود و هست که در سال ۲۰۱۳ نسخه‌ی HD آن منتشر شد تا بازی‌بازهای جدید نیز بتوانند با کیفیتی بالاتر به پای تجربه آن بنشینند.

نمره بازی Age of Empires 2 در متاکریتیک

ده بازی برتر استراتژیک قدیمی

بازی StarCraft دومین عنوان در لیست ده بازی برتر استراتژیک قدیمی است که در سال ۱۹۹۸ توسط شرکت Blizzard Entertainment توسعه و انتشار یافت. داستان علمی‌تخیلی بازی که در قرن بیست و ششم میلادی جریان دارد روایت‌گر نبرد ۴ نژاد مختلف از موجودات فرازمینی است که با یک‌دیگر برای بدست‌آوردن کنترل تمام کهکشان در جدال هستند.

همان‌طور که از شرکت بلیزارد انتظار می‌رود، داستان این بازی (که توسط سینماتیک‌هایی بسیار باکیفیت که در زمان خود انقلابی بودند روایت می‌شود) بسیار عمیق و گیراست و بازیکن را کاملا درگیر خود خواهد‌ کرد. این فرانچایز محبوب توسط بازی StarCraft 2 ادامه یافت و اکنون تبدیل به یکی از عناوین شاخص استراتژیک شده‌ است که نسخه ریمسترشده آن نیز در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.

نمره بازی StarCraft در وبسایت متاکریتیک

برترین بازی های استراتژیک قدیمی

بازی‌ای که فرانچایز محبوب و معروف Total War از آن سرچشمه می‌گیرد. این بازی که در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت Electronic Arts منتشر شد توانست با ترکیب گیم‌پلی دو بعدی نوبتی برای موارد مربوط به اقدامات سیاسی و دیپلماتیک و نبرد‌های هم‌زمان سه‌بعدی و ایجاد امکان پیاده‌سازی استراتژی‌های جنگی در زمان نبرد، دل هر گیمری را بدست آورد.

اتفاقات بازی در ژاپن و در بازه زمانی قرن پانزدهم تا اوایل قرن هفدهم شکل می‌گیرند و هدف هر بازیکن این است که مراتب قدرت را طی کرده و خود را به بالاترین مقام قدرت ژاپن یعنی شوگان برساند. کیفیت این بازی آن‌قدر بالا بود که تنها موارد منفی که در نقدها آمده موارد گاه و بی‌گاه گلیچ‌های کوچک است. بازی Total War: Shogun 2 دنباله‌ای مستقیم بر این بازی است که در سال ۲۰۱۰ معرفی و در ۲۰۱۱ منتشر شد.

نمره بازی Shogun: Total War در متاکریتیک

بهترین بازی های استراتژی قدیمی

عنوان بعدی ما در لیست ده بازی برتر استراتژیک قدیمی بازی SimCity 3000 است که با تمام عناوین پیش‌تر ذکر شده در این ده برتر متفاوت است. برخلاف دیگر بازی‌های ذکر شده، این بازی کاملا معطوف به ساخت، توسعه و مدیریت یک شهر است و خبری از نبرد‌های نظامی مختلف نیست. هرچند نباید فکر کرد که قرار نیست با چالش‌های زیادی روبرو شوید؛ چراکه اداره و توسعه این شهر به آن سادگی که فکر می‌کنید نیست.

این بازی که در ۱۹۹۹ توسط شرکت Electronic Arts منتشر شد نسبت به نسخه قبلی یعنی بازی SimCity 2000 پیشرفت‌های زیادی داشت و فرانچایز را به سوی موفقیت های بسیاری سوق داد. هرچند باید گفت که این بازی دارای نسخه دیگری نیز هست که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و گرافیکی سه‌بعدی داشت که خب پیشنهاد می‌کنیم حتی زحمت نگاه انداختن به آن را به خود ندهید!

نمره بازی SimCity 3000 در وبسایت متاکریتیک

برترین بازی های استراتژی قدیمی

نخستین بازی از سری بازی‌های تمدن که شروعی بود بر فرانچایزی که به عقیده خیلی از استراتژی‌دوستان می‌توان آن را بهترین سری بازی استراتژیک نامید. عمق زیاد معنای استراتژی و روابط سیاسی و دیپلماتیک و همچنین نبرد‌های نوبتی به معنای واقعی شم سیاسی و نظامی شما را به چالش خواهند کشید.

نمی‌توان این نسخه اول تمدن را بهترین نسخه این سری دانست چراکه نه تنها هر نسخه جدیدتر آن قدمی مثبت و رو به پیشرفت حساب می‌شود، بلکه تعداد بالای نسخه‌های این بازی کار را برای برگزیدن یک عنوان برای تاج‌گذاری بسیار دشوار می‌کند. اما اولین بازی Civiliaztion به این دلیل جایگاه خود را در لیست ده بازی برتر استراتژیک قدیمی به‌دست آورد که شروعی است بر فرانچایزی که تاریخچه‌ای سنگین و پرافتخار را به دوش می‌کشد.

نمره بازی Sid Meier’s Civilization در متاکریتیک

بهترین بازی های استراتژیک نوستالژی

درحالی که دیگر عناوین پیش‌تر ذکر شده در فهرست ده بازی برتر استراتژیک قدیمی یک یا دو و حتی ده قرن از تاریخ را در خود جای داده‌اند، Empire Earth شامل پانصدهزار سال از تاریخ زمین و انسان‌هاست! این بازی که توسط شرکت Stainless Steel Studios توسعه داده و به‌وسیله شرکت Sierra On-Line منتشر شده‌است، یک عنوان استراتژی هم‌زمان سه‌بعدی است که تمدن بشر را از دوران ماقبل تاریخ تا عصر نانو روایت می‌کند.

۲۱ تمدن مختلف در بازی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در ۴ خط داستانی که بعضی از وقایع آن‌ها روایت‌گر حوادث واقعی تاریخی هستند به‌کار برد. علاوه بر ساختمان‌ها و نیروهای مختلف برای کنترل، این بازی به شما قابلیت استفاده از دو قهرمان متفاوت را نیز خواهد داد تا به گیم‌پلی خود عمق بیشتری بدهد. این بازی جذاب توسط بسته‌های الحاقی و چند نسخه دنباله دیگر ادامه یافت اما متاسفانه سرورهای آنلاین آن در سال ۲۰۰۸ برای همیشه خاموش شدند.

نمره بازی Empire Earth در متاکریتیک

ده بازی برتر استراتژیک قدیمی

عنوان بعدی ما در لیست برترین بازی های استراتژیک قدیمی متعلق است به بازی‌ای که آنقدر غنی و خوش‌ساخت است که نه تنها توانست جایگاه خود را درمیان بهترین بازی‌های ساخته شده در تمام تاریخ ثبت کند، بلکه توانست دو عنوان مستقل DoTA 2 و World of Warcraft را به جهان معرفی کند که هرکدام از عناوین ذکر شده خواستگاه میلیون‌ها بازی‌باز در سرتاسر جهان هستند.

بازی وارکرفت ۳(Warcraft 3) در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت Blizzard Entertainment منتشر شد و با ترکیب بی‌نقصی از استراتژی هم‌زمان و نقش‌آفرینی، انقلابی در سبک استراتژی هم‌زمان ایجاد کرد که الهام‌بخش خیلی از عناوین دیگر شد.

داستان به‌شدت غنی بازی توسط ۴ نژاد روایت می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای سبک بازی و نیروهای قابل کنترل کاملا متفاوتی هستند. شما می‌توانید دل به تجربه بخش داستانی بازی که با بسته الحاقی Frozen Throne به اوج خود رسید بسپارید و یا در بخش چند‌نفره به مبارزه با دیگر بازیکنان سرتاسر جهان بپردازید. در سال ۲۰۲۰ نسخه‌ی ریمستر شده‌ی بازی با گرافیکی به‌روزتر و بهینه‌سازی بازی با تکنولوژی مدرن‌تر منتشر شد و حالا می‌توانید همان بازی شگفت‌انگیز را با ظاهری بروزتر تجربه کنید.

بازی WarCraft 3: Reign of Chaos در متاکریتیک

ده بازی برتر استراتژیک قدیمی

آیا یکی از طرفداران داستان‌های علمی‌‌تخیلی و تهاجم فرازمینی‌ها هستید؟ یا اینکه یک استراتژیست قهار هستید و دوست دارید تا با تصمیمات خود سرنوشت نبرد را تعیین کنید؟ در هر دو حالت شما قرار است عاشق سری X-COM شوید. بازی X-COM UFO Defense که در مارس ۱۹۹۴ توسط شرکت Microsoft منتشر شد یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده در هر دو ژانر استراتژی و علمی‌تخیلی محسوب می‌شود. این بازی استراتژی نوبتی، ارائه‌ای عمیق از این سبک گیم‌پلی است که در کنار داستانی خوب که در آن تصمیمات شما نتیجه‌بخش سرنوشت انسان‌ها خواهد بود، ساعات بسیار خوش و مفرحی را برایتان رقم خواهد زد.

البته که این بازی در مقایسه با عناوین امروزی قرار نیست گرافیکی خیره‌کننده به شما ارائه دهد اما از طرفی تصور نمی‌کنم بازیکنی که به‌دنبال تجربه‌ی عناوین رترو و خاطره‌انگیز باشد نیز دل به گرافیک بسته باشد. گیم‌پلی لذت‌بخش، عمق داستانی و چالش‌های استراتژیک توانسته‌اند این عنوان را به یک تجربه‌ی لذت‌بخش تبدیل کنند که حتی وبسایت IGN در سال ۲۰۰۷ به آن عنوان «بهترین بازی ساخته‌شده در تمام تاریخ» را داد!

نمره بازی X-COM UFO Defense در متاکریتیک

ده بازی برتر استراتژیک قدیمی

بازی نام‌آشنای تمام بازی‌بازان متولد دهه‌های هفتاد و شصت و عنوان بعدی در لیست ده بازی استراتژیک برتر قدیمی چیزی نیست جز هفتمین شماره از سری بازی Command and Conquer که همگی آن را با نام جانبی‌اش یعنی ژنرال(Generals) می‌شناسیم. بازی فوق که در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت EA توسعه یافت و منتشر شد (نسخه ویندوز) به سرعت جایگاهی محکم در قلب تمام هواداران استراتژی پیدا کرد.

بازی سه گروه مختلف دارد که هرکدام از آنها متمرکز بر استفاده از نیروهای به‌خصوصی هستند. شما می‌توانید پایگاه خود را بنا کرده و با جمع‌آوری منابع و تبدیل آن به نیروهای نظامی از نیروهای چریکی پیاده‌نظام گرفته تا ادوات و تجهیزات نظامی پیشرفته و تانک‌های سنگین و جت‌های جنگی، رقبای خود را از سر راه بردارید. این بازی همچنین دارای یک خط داستانی برای هر گروه است که تجربه آن خالی از لطف نیست.

بازی Command and Conquer: Generals در متاکریتیک

ده بازی برتر استراتژیک قدیمی

و اما بازی‌ای که در دل تک تک بازی‌بازان ایرانی و جهانی جایگاه ویژه‌ای برای خود دارد یعنی بازی قلعه: جنگ‌های صلیبی. این اثر شگفت‌انگیز از شرکت Firefly Studios که در سال ۲۰۰۲ متولد شد و تمام چشم‌ها را خیره به خود کرد، یک اثر خوش‌ساخت شگفت‌انگیز استراتژی هم‌زمان است که در آن شما وظیفه دارید با ساخت قلعه‌ای مستحکم و ایجاد نیروهای نظامی متعدد تمام رقیبان خود را از سر راه بردارید.

شما می‌توانید رضایت عمومی برای مردم خود ایجاد کرده و یا از فاکتور وحشت برای کنترل آنها استفاده کنید. نیروهای متفاوتی در بازی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها کارایی و قابلیت‌های مختص به خود را دارند. شما می‌توانید با به‌کارگیری گستره وسیعی از نیروها از برده‌ها و شوالیه‌ها و کاهنان معبد گرفته تا جنگجویان صحرایی عرب و قاتلین زبده، با خلاقیت هر چه تمام‌تر لردها و خلیفه‌ها مقابل خود را سرنگون کنید. این بازی همچنین دارای خط‌های داستانی تاریخی واقعی و یا مراحل چالش برانگیز برای تجربه‌ی تک‌نفره و دارای بخش چند‌نفره نیز هست.

بازی Stronghold Crusader در متاکریتیک

سعی شده تا در لیست ده بازی برتر استراتژیک قدیمی عناوینی گنجانده شود که علاوه بر خوش‌ساخت بودن و ارائه‌ی لذت‌بخش، ارتباط مستقیمی با خاطرات خوش گذشته و لحظات شیرین استراتژی‌بازها داشته باشند. همه‌ی ما با لذت سرنگون کردن یک امپراطوری و یا برافراشتن نماد امپراطوری خودمان در سراسر جهان آشنا هستیم و طعم شیرین به‌کار‌گرفتن استراتژی‌های مختلف و دیدن پیامدهای آن‌ها را چشیده‌ایم. در فهرست بهترین بازی های استراتژیک نوستالژی سعی شد تا آن احساسات شیرین را بار دیگر به شما یادآوری کنیم.

امیدوارم از خواندن فهرست ده بازی برتر استراتژیک قدیمی در وبسایت دنیای بازی لذت کافی را برده‌باشید. حال نوبت شماست تا بگویید بیشتر با کدام یک از برترین بازی های استراتژیک قدیمی خاطراتی فراموش‌نشدنی دارید؟ چه بازی‌ای درنظر داشتید که جایش در لیست ما خالی بود؟ نظرات ارزشمند خود را حتما با ما درمیان بگذارید.


13 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. من کراش و سونیک خودمونو بیشتر دوست داشتم 🤭
    ولی در کل عالی بود و تبریگ میگم بابت اولین انتشار👏👏

    ۱۰
    1. ممنونم از لطفتون 🙏🏻🥰
      بله هیچ چیزی جای خاطرات خوش رو نخواهد گرفت 😍

      ۰۰
    1. متشکرم از لطف شما و وقتی که برای مطالعه این مقاله گذاشتید 🙏🏻🥰

      ۰۰
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر