بهترین بازی های رمان تصویری (Visual Novel)

در ۱۴۰۳/۰۴/۲۸ , 21:00:00
بهترین بازی های رمان تصویری (Visual Novel)

شاید خیلی اوقات اینطور به نظر برسد که سبک رمان تصویری(visual novel) نباید در دسته بازی‌های ویدئویی جای بگیرد، اما در واقع سبک رمان تصویری (یا رمان بصری هم ترجمه شده) ریشه در سبک مادر بازی‌های ماجرایی دارد. هنگامی که بازی‌های ماجرایی متنی، جای خود را به بازی‌های ماجرایی گرافیکی دو بعدی می‌دادند (دهه هشتاد میلادی)، ژاپن این‌کار را به روش خودش انجام داد و رفته رفته این بازی‌ها به چیزی تبدیل شدند که ما آن‌ها را امروزه با نام «سبک رمان تصویری» می‌شناسیم. در ادامه با بخش مقالات بازی و فهرست ۱۰ مورد از بهترین بازی های رمان تصویری (Visual Novel) دنیای بازی را همراهی کنید.

بر سر این‌که دقیقاً رمان تصویری چیست هنوز بحث‌های فراوانی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند همان بازی ماجرایی ژاپنی است. عده‌ای می‌گویند فرق آن با ماجرایی ژاپنی این است که کنترل شخصیت‌ها را در دست ندارید و تمام گیم‌پلی به رد کردن گفت‌وگوها و انتخاب‌هایی محدود خلاصه می‌شود. حقیقتاً من زیاد طرفدار گزینه دوم نیستم چرا که هر عنوانی که با مشخصات ماجرایی ژاپنی منتشر می‌شود، اکثر مواقع حتی خود تیم سازنده آن را رمان تصویری می‌خوانند.

از آن گذشته اگر باز هم مثل مورد دوم بخواهیم نگاه کنیم، اشکال دیگر این است که سبک‌های بازی‌های ویدیویی این قابلیت را دارند تا با هم ترکیب شوند و عناصر مختلف را از هم قرض بگیرند. یک بازی می‌تواند عناصر بازی‌های ماجرایی و رمان بصری را با هم ترکیب کند و تفکیک آن‌ها از هم و این‌که بگوییم بازی فقط یکی از این دو مورد است، بسیار سخت است.

بررسی بازی The Rouge Prince of Persia

بگذریم، تا مدتی اکثر این بازی‌ها فقط برای ژاپن عرضه می‌شدند و نسخه غربی آن‌ها به ندرت عرضه می‌شد. شاید جالب باشد بدانید حتی هیدئو کوجیما که او را با سری بازی متال گیر سالید می‌شناسیم، بازی رمان تصویری خود را دارد به نام «اسنچر»(snatcher) که در آن نویسنده و طراح بوده است. با گذر زمان اما رمان‌های تصویری مورد توجه گیمرهای غربی نیز قرار گرفتند و در غرب هم خودنمایی کردند و حتی ما امروزه رمان های تصویری کاملاً غربی را شاهد هستیم.

در ادامه این مطلب اما قرار است بهترین بازی‌های رمان تصویری را که بدون دردسر می‌توانید روی کنسول و یا رایانه شخصی خود بازی کنید به شما معرفی کنم.

  • توجه داشته باشید که بازی‌های قدیمی رمان تصویری که نیاز به شبیه‌ساز دارند، در این لیست لحاظ نشده‌اند.
بهترین بازی های رمان تصویری (Visual Novel)

فکر می‌کنم همه با داستان کلاسیک سیندرلا آشنایی کافی دارند، اما در بازی cinders ما با یک بازگویی متفاوت و پیچیده طرف هستیم. شخصیت‌های مختلف عمق قابل لمسی دارند و حالا داستان بیش از پیش جذاب و دارای کشش به نظر می‌آید. از طرفی شخصیت سیندر بسته به انتخاب شما تغییر می‌کند و این تغییرات در داستان بسیار تاثیرگذار هستند.

در این نسخه از داستان شخصیت سیندر نیز به مراتب مستقل‌تر از چیزی که از داستان‌های کلاسیک در ذهن ما نقش بسته عمل می‌کند. در نهایت اما بازی چهار پایان‌بندی مختلف خواهد داشت که بسیار راضی‌کننده به نظر می‌رسد. اگر به داستان کلاسیک سیندرلا علاقه دارید به شدت تجربه این اثر زیبا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین بازی های سبک رمان تصویری

این بازی در نگاه اول یک بازی شبیه‌ساز قرار(Date Simulator) معمولی به نظر می‌رسد که هیچ چیز خاصی در مورد آن وجود ندارد، بازیکن در یک باشگاه ادبیات شعر می‌نویسد و با دختران انیمه‌ای مورد علاقه خود حرف می‌زند که ناگهان یک خودکشی رخ می‌دهد و راز و رمزهای تاریک دنیای دوکی دوکی و شخصیت‌های آن شروع به بیرون آمدن از پوسته زیبای خود می‌کنند… ناگهان گیمر خود را درون یک بازی ترسناک روان‌شناختی پیدا می‌کند.

بازی همین‌طور پر از رمز و راز، ریزه‌کاری و نکات جالب است. در شرایطی، بازی حتی ممکن است در برخی مراحل به فایل‌های رایانه‌ای مربوط به خود بازی کشیده شود! اما این‌که چرا و چطور؟ کشف کردنش را به عهده خودتان و حس مکاشفه شما واگذار می‌کنیم… .

بهترین بازی های رمان بصری

فکر کنید در یک دنیای موازی، الف‌ها و نژادهای افسانه‌ای دیگر همراه ما زندگی می‌کنند. شما باریستای یک کافه هستید. برای هر شخص بسته به درخواستش نوشیدنی و قهوه سرو می‌کنید. مشتری‌ها وارد کافه می‌شوند، با هم حرفی می‌زنند، هر کدام داستان، مشکلات و راز خود را دارند. بعضی در خلوت خود نوشیدنی می‌نوشند، بعضی پرهیاهو هستند، بعضی در مورد زندگی خود با شما حرف می‌زنند یا از شما نظر می‌خواهند، بعضی مشکوک به نظر می‌رسند و… .

دقیقاً مثل یک باریستا برای مشتری‌های خود در لیوان‌ها هنرنمایی کنید یا صرفاً مثل من، چشم چشم دو ابرو بکشید!

بازی به شدت آرامش‌بخش است، چه از لحاظ داستان و گیم‌پلی و چه از لحاظ موسیقی؛ تاکید می‌کنم ، به خصوص موسیقی. موسیقی آرامش‌بخش سبک لوفی که می‌تواند برای ذهن شلوغ مخاطب، مثل لالایی عمل کرده و او را به آرامش دعوت کند.

برترین بازی های رمان تصویری

اگه خیلی پیگیر بازی‌های عجیب و غریب بوده باشید قطعاً می‌دانید که یکی از معروف‌ترین منتشرکنندگان این‌جور بازی‌ها شرکت Devolver Digital است. حالا فکر کنید یک بازی وجود دارد که شخصیت اصلی آن تنها انسان باقی‌مانده روی زمین است و به مدرسه پرندگان می‌رود و باید با کبوترها رابطه عاشقانه برقرار کند! دقیقاً، شبیه‌ساز قرار، آن هم با پرندگان!

بازی های ژاپنی: بهترین بازی ها با حال و هوای ژاپن

از این عجیب‌تر آن است که بازی در عین عجیب بودن ایده اولیه و قرار دادن مخاطب در حالت: «دارم با زندگی خودم چیکار می‌کنم؟!» واقعاً شخصیت‌ها و داستان خیلی خوبی به مخاطب تحویل می‌دهد که انتظار نمی‌رود و شما را از خنده روده‌بر می‌کند. در عین حال بعضی اوقات ممکن است به اسرار تاریکی در مورد بعضی از شخصیت‌ها پی ببرید که شوکه شوید. دقیقاً یک بازی که به هیچ‌وجه از طریق ظاهر قابل قضاوت نیست.

بهترین بازی رمان تصویری (Visual Novel)

اصلاً وقتی پای رمان تصویری به میان می‌آید نمی توان از سری بازی Ace Attorney حرفی نزد. این آیتم در واقع یک بازی نیست بلکه یک سه‌گانه است که در یک مجموعه منتشر شده است که برای همه پلتفرم‌ها از جمله تلفن‌های همراه هوشمند نیز در دسترس قرار دارد.

در این بازی‌ها شما نقش یک وکیل مدافع تازه‌کار را بازی می‌کنید که باید با استفاده از مدارک، شواهد و مهارت‌های خود به عنوان یک وکیل، پرده از راز پشت پرونده‌ها بردارید و دست مجرم‌ها را رو کنید و در همین حال مسیر حرفه‌ای شدن را نیز طی کنید.

می‌توانید بین حرف‌های مضنونین تناقض را پیدا کرده و دست آن‌ها را رو کنید. می‌توانید در زمان مناسب به دادگاه مدرک ارائه دهید تا اتهام‌های دروغین را برملا کنید یا به سوالات قاضی جواب دهید تا شک‌های دادگاه برطرف شود. البته درست جایی که همه چیز برای شما خوب پیش می‌رود، ممکن است بازی با یک پیچش همه‌چیز را علیه شما کند و شما را شوکه کند.

 این سری بازی غیر از سه‌گانه، بازی‌های خوب دیگر زیاد دارد که بدون شک ارزش تجربه کردن را دارد.

چند برتر

این عنوان واقعاً در قلب من که به فیلم‌های کارآگاهی نوآر علاقه دارم جا دارد. شما در نقش یک خروس کارآگاه به نام «سانی» بازی خواهید کرد که قرار است آخرین پرونده خود قبل از بازنشستگی را حل کند. در بازی شما برای رسیدن به سرنخ‌ها باید به اطراف خود دقت کنید، برای بازجویی از شخصیت‌ها سوال درست را بپرسید و سرنخ‌ها را کنار هم قرار دهید تا به نتیجه برسید.

حس شوخ طبعی بازی حتی از اسم آن پیداست و در اکثر مواقع به شدت بامزه است. موسیقی‌های جَز مدهوش‌کننده، طراحی بصری سیاه و سفید اما پر از جزئیات و ترکیب جالب انسان و حیوانات، داستان و روایت عالی و مخصوصاً صدا‌گذاری بی‌نظیر شخصیت‌ها، همه و همه به طوری درست سر جای خود قرار داده شدند که دل‌کندن از بازی را برایتان غیرممکن می‌کند. از آن بازی‌هایی که بعد از تمام کردنش می‌نشینید، به دیوار نگاه می‌کنید و حسرت می‌خورید که چرا تمام شد. البته در این لیست از این دست بازی‌ها کم نیست.

چند برتر

این رمان بصری در مورد کارآگاهی به نام «کانامه داته» است که در مورد یک قاتل سریالی تحقیق می‌کند که چشم چپ قربانی‌های خود را در می‌آورد. داته داخل سازمانی محرمانه مربوط به پلیس به نام «ابیس» کار می‌کند و در چشم خود یک دستیار هوش مصنوعی دارد، دستیاری که در تحقیقات او در مورد قتل‌ها و صحنه‌های جرم می‌تواند به پروتاگنیست ما کمک کند.

در دنیای بازی بخوانید

فایده بازی های ویدیویی برای مغز

فایده بازی های ویدیویی برای مغز

از طرفی برای استخراج اطلاعات بیشتر در این سازمان افراد را به دستگاهی وصل می‌کنند که از طریق آن می‌شود در بخشی از ناخودآگاه افراد جست‌وجو کرد و مدارک و شواهد را جمع آوری کرد. این بخش یکی از عجیب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین بخش‌های بازی به شمار می‌رود، چرا که ناخودآگاه هر شخص ساختار منحصربه‌فرد خود را داراست.

علاوه بر این، بازی بسته به هر تصمیم شما ممکن است متفاوت پیش برود و در نقطه‌ای خاص و حتی بدون پیدا کردن قاتل تمام شود. البته شما می‌توانید برگردید و انتخاب خود را تغییر دهید تا بتوانید اتفاقات بقیه تایم‌لاین‌های بازی را نیز مشاهده کنید. با این روش، بازی حسابی کنجکاوی شما را قلقلک می‌دهد تا همه تایم‌لاین‌های ممکن را امتحان کنید و در این کار خیلی هم موفق ظاهر می‌شود.

چند برتر

بازی در دهه ی ۸۰ میلادی در محله Honjo در شهر توکیو جریان دارد.

در بازی PARANORMASIGHT شما با یک روایت غیرخطی و چند شخصیت قابل بازی مختلف طرف هستید که هر کدام به دلیلی دنبال قدرتی هستند که توانایی زنده‌کردن مردگان را دارد. هریک از شخصیت‌ها از این کار انگیزه‌های خاص خود را دارند.

طراحی‌های هنری بازی یکی از چشم‌نوازترین طراحی‌های بصری قابل مشاهده در رمان‌های تصویری به حساب می‌آید، از آن طراحی‌هایی که همه‌جا نمی‌توان مشاهده کرد. البته این بازی نیز از نظر گیم‌پلی دارای معماهای به‌شدت جذاب و لذت‌بخشی است که در کمتر بازی رمان تصویری مشاهده می‌شود. همچنین بازی به خوبی از عناصر ترس و وحشت در کنار رازآلود بودن کمک گرفته و توانسته آنرا در بهترین حالت پیاده کند.

چند برتر

خب برای تنوع هم که شده بهتر است فضا را کمی تغییر دهیم، بازی The House in Fata Morgana یک رمان بصری همه‌چیز تمام است.

داستان در مورد یک روح است که همراه یک ندیمه، گذشته عمارت مرموزی را در دوره‌های زمانی مختلف مورد کاوش قرار می‌دهند که برای ساکنین آن اتفاقات تلخی رخ داده است. بازی داستانی در مورد احساسات، عشق، سوءاستفاده، شکنجه و خیانت را روایت می‌کند. روایتی به شدت عمیق با شخصیت‌هایی که به زیبایی هرچه تمام به آن‌ها پرداخته شده است. این رمان تصویری همچنین با توجه به داستان و فضای گوتیک آن، طراحی بصری بسیار تاریک، جدی و سنگینی دارد.

همچنین بازی اصلاً کوتاه نیست و ۴۰ ساعت محتوا در دسترس مخاطب خود قرار می‌‌دهد و همه‌چیز را با حوصله پیش می‌برد. به معنای واقعی کلمه از این بازی می‌توان به عنوان یکی از نقاط اوج ژانر بازی‌های رمان تصویری نام برد.

چند برتر

این بار قرار نیست پرنسس را نجات دهید. بلکه باید او را سلاخی کنید!

 پرنسس قدرت نابودی جهان را دارد. زیاد پیچیده به نظر نمی‌رسد، ولی به هر حال رازی پشت چشمان معصوم پرنسس قصه پنهان است. بازی سوالات زیادی را در سر شما ایجاد می کند که هر لحظه برای یافتن جواب آن‌ها تشنه و تشنه‌تر می‌شوید. در این میان اما شما خود را گیرافتاده در یک حلقه زمانی پیدا خواهید کرد که هر دفعه چیزی در آن تغییر می‌کند… .

در کنار برترین بازی های رمان تصویری، چند برترهای بیشتر در دنیای بازی:

بهترین بازی های سری فاینال فانتزی | ۱۵ عنوان برتر

بازی پرنسس را سلاخی کن در مورد عشق، درد و انسانیت حرف می‌زند و مفاهیم عمیق فلسفی را در خود جای می‌دهد. یکی از خاص‌ترین طراحی‌های بصری که هرکس می‌تواند پیدا کند مختص به این بازی است؛ ساده و در عین حال جذاب. همین‌طور بازی حس شوخ طبعی مخصوص به خود را میان تمام رمز و رازها و تاریکی‌های خود به خوبی جای داده است.

لازم به ذکر است این بازی در زمان عرضه نیز با توجه به ویژگی‌هایی که در بالا اشاره کردم توانست نظر افراد زیادی را به خود جلب کند و مثل یک بمب میان طرفداران بازی‌های رمان تصویری سر و صدا کند. این عنوان حتی در سایت متاکریتیک جزو بازی‌های must play با نمره ۹۰ است و تجربه آن حتی به کسانی که طرفدار رمان‌های تصویری نیستند نیز توصیه می‌شود.

این بود فهرست بهترین بازی های سبک رمان تصویری به انتخاب وبسایت دنیای بازی. نظر شما در مورد بهترین بازی های رمان بصری چیست؟ اگر بازی خوبی از سبک Visual Novel می‌شناسید حتما در قسمت کامنت‌ها معرفی کنید تا بقیه گیمرها نیز از آن لذت ببرند.


4 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. یک پیام از صلاح الدین :
    عالی بود واقعا
    توی این لیست با Ace Attorney و Doki Doki آشنایی داشتم از قبل
    و گزینه های واقعا جذاب جدیدی رو توی این لیست دیدم
    مفید بود و حتما سراغشون خواهم رفت👌

    ۳۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر