ماینکرفت در واقعیت ماینکرفت در واقعیت [مقاله تحلیلی]
در ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ , 21:00:00

ماینکرفت در واقعیت [مقاله تحلیلی]

4
در ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ , 21:00:00

ماینکرفت پایش را فراتر از یک سرگرمی گذاشته و در زندگی واقعی نیز تاثیرگذار بوده است. می‌توان به نمونه‌های مختلفی از تاثیر ماینکرفت در واقعیت و جامعه امروزی اشاره کرد. یکی از آن نمونه‌های خوب که می‌توان به آن اشاره کرد موضوع استفاده از بازی ماینکرفت در مدرسه برای اهداف آموزشی مختلف است.در ادامه با بخش مقالات بازی وبسایت دنیای بازی همراه ما باشید تا به بررسی تاثیر بازی ماینکرفت در واقعیت و مدارس بپردازیم.

امروزه محققان از نقش ماینکرفت در سیستم آموزشی مدارس آگاهی دارند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چطور ماینکرفت قادر است در زمینه تحصیلی نقش داشته باشد و به دانش‌آموزان در بهبود یادگیری کمک رساند و مهارت‌های مختلف مانند خلاقیت، همکاری، تفکر انتقادی را در آنان پرورش دهد.

ماینکرفت در واقعیت

ماینکرفت در واقع می‌تواند به ارتقای سواد و مهارت‌های دیجیتال کمک کند که برای قرن بیستم مهم هستند. سواد دیجیتال به توانایی استفاده، ارزیابی و ارتباط‌ با اطلاعات در قالب‌های مختلف دیجیتال مانند متن‌، صدا، ویدیو و گرافیک اشاره دارد. مهارت‌های دیجیتال نیز به توانایی یادگیری، سازگاری و به‌کارگیری ابزارها و فناوری‌های دیجیتال برای اهداف مختلف مانند آموزش، کار و زندگی مرتبط می‌شود.

با استفاده از بازی ماینکرفت برای کشف و خلق در دنیای دیجیتال، دانش‌آموزان می‌توانند مهارت‌ها و سواد دیجیتال خود را توسعه دهند؛ مانند جستجو، دسترسی و تحلیل اطلاعات از چندین منبع. آن‌ها همچنین می‌توانند یاد بگیرند که چطور با طریق رسانه‌ها و فرمت‌‌های دیجیتال مانند وبلاگ‌ها، پادکست‌ها و ویدیوها به شکل موثر ارتباط برقرار کنند.

فواید ماینکرفت

تحقیقات نشان داده ‌که استفاده از بازی ماینکرفت در آموزش می‌تواند منجر به افزایش مشارکت و بهبود نتایج آموزشی شود. ماینکرفت می‌تواند حضور دانش‌آموزان را بیشتر و غیبت آنان را کمتر کند. برای مثال طبق یک گزارش در یک مدرسه ابتدایی در ایرلند تعداد دانش‌آموزان غایب ۲۵درصد کاهش و نرخ حضور متوسط ۶درصد افزایش پیدا کرد.

به‌طور مشابه با به‌کارگیری بازی ماینکرفت در یک مدرسه متوسطه در اسپانیا نرخ حضور ۱۸درصد افزایش و نرخ ترک تحصیل ۲۰درصد کاهش یافته است. این مطالعات نشان می‌دهد که ماینکرفت می‌تواند یک محیط انگیزشی و جذاب‌تر برای یادگیری خلق کند که درنتیجه باعث می‌شود دانش‌آموزان جذبش شده و در آن‌جا باقی بمانند.

ماینکرفت در مدرسه

یک بررسی سیستمی ۴۲مقاله را شناسایی کرده که به استفاده از ماینکرفت در محیط‌های آموزشی پرداخته‌اند و از فواید آن برای ریاضیات، توسعه زبان، علوم، تاریخ و مهارت‌های اجتماعی مثل ارتباط و همکاری را نشان می‌دهد. درکل دانش‌آموزانی که از ماینکرفت استفاده می‌کنند انگیزه‌ی مضاعفی پیدا می‌کنند که این خود یک پیش‌بینی‌کننده مهم برای موفقیت تحصیلی است. علاوه بر آن، ماهیت تعاملی و لذت‌آور ماینکرفت باعث کاهش اضطراب در یادگیری می‌شود و یادگیری افراد را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند، به‌ویژه در موضوعاتی مانند ریاضیات و علوم.

در دنیای بازی بخوانید

بازی های ویدیویی قدیمی معروف

بازی های ویدیویی قدیمی معروف

یکی از دلایلی که چرا ماینکرفت باعث افزایش انگیزه در یادگیری می‌شود این است که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا اختیار، شایستگی و قدرت ارتباط داشته باشند؛ این سه ویژگی نیازهای روانشناختی برای انگیزه‌درونی بر اساس نظریه خودمختاری هستند.

این عوامل انگیزه‌های درونی را تقویت می‌کنند که پایدارتر و موثرتر از انگیزه‌های بیرونی هستند.

فواید ماینکرفت, ماینکرفت, ماینکرفت در مدرسه

یکی دیگر از جنبه‌های یادگیری که ماینکرفت باعث تقویت آن می‌شود توسعه مهار‌ت‌های سطح بالاتر مانند تفکر انتقادی، خلاقیت و همکاری است. این مهارت‌ها برای موفقیت دانش‌آموزان در قرن ۲۱ ضروری هستند، زیرا از این طریق می‌توانند اطلاعات را تحلیل، ترکیب و ارزیابی کنند، ایده‌های جدید و اصیل ایجاد کرده و به‌شکل موثر با دیگران همکاری کنند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که ماینکرفت می‌تواند توسعه مهارت‌های سطح بالاتر را در دانش‌آموزان تقویت کند. به‌عنوان مثال یک بررسی نشان می‌دهد که چگونه استفاده از ماینکرفت برای طراحی و ساخت آثار دیجیتالی، تفکر انتقادی و خلاقیت دانش‌آموزان را ارتقا داده‌است.

این مطالعه مشخص نمود دانش‌آموزانی که از ماینکرفت استفاده کرده‌اند سطح بالاتری را در استدلال، توجیه، تفکر و بازاندیشی دارند و همچنین این افراد استفاده متنوع‌تر و پیچیده‌تری از مواد، اشکال و رنگ‌ها نسبت به دیگر دانش‌آموزان (که با روش‌های سنتی کار می‌کردند) داشتند. این بررسی‌ها دلالت بر آن دارد که ماینکرفت دانش‌آموزان را تشویق به آزمایش، کشف و تکرار در طراحی‌هایشان می‌کند و فرایندهای شناختی و خلاقانه‌ آن‌ها را تحریک می‌کند.

فواید ماینکرفت, ماینکرفت, ماینکرفت در مدرسه

بازی Minecraft همچنین می‌تواند با پرورش حس مسئولیت‌پذیری، هویت و تعلق، به توسعه انسجام اجتماعی در افراد جوان کمک کند. بازی ماینکرفت به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا یک سری دنیای مجازی خلق کنند و در آن زندگی کنند که بازتابی از علایق، ارزش‌ها و هویت‌هایشان است. با وجود این جهان‌ها، آن‌ها می‌توانند با هم‌سالانی که از نظر علاقه و دیدگاه مشابهت دارند تعامل کرده، پیوندها و دوستی‌هایی شکل دهند که فراتر از مرزهای جغرافیایی هستند.

محققان همچنین متوجه شدند دانش‌آموزانی که در باشگاه‌های ماینکرفت حضور پیدا کرده‌اند حس هویت گروهی و حمایت متقابل پیدا کرده و به تنوع و تفاوت‌ها نیز احترام می‌گذارند. نتیجه‌ی این بررسی‌ها آن شد که ماینکرفت می‌تواند ابزار موثری برای ارتقای عواطف و سلامت اجتماعی باشد، به‌ویژه برای آن دسته از افرادی که در زندگی واقعی‌شان احساس کم‌اهمیت بودن یا انزوا می‌کنند.

طراحی بازی Prince of Persia: The Lost Crown در ژانر مترویدونیا [مقاله تحلیلی]

ماینکرفت در مدرسه به ما امکانات متنوع و خوبی جهت بهبود نتایج آموزشی در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد. با استفاده از انعطاف‌پذیری و جذابیت آن، معلمان می‌توانند یک محیط یادگیری غنی، تعاملی و جذاب بسازند. با پیشرفت و تکامل روش‌های آموزشی، ماینکرفت به عنوان یک وسیله ارزشمند می‌تواند تکمیل کننده روش‌های سنتی باشد و در این مسیر نقش مهم و برجسته‌ای از خود نشان دهد و یادگیری فعال و مشارکتی را ترویج کند بنابراین کمکی شایان و ارزشمند به سیستم آموزشی تلقی می‌شود.

نویسنده این مقاله به عنوان کسی که در سیستم آموزش و پرورش حضور دارد و در مقطع ابتدایی تدریس می‌نماید، شاهد این بوده‌ام هنگامی که دانش‌آموزی که تجربه‌ی بازی‌های آنلاین بر مبنای کار تیمی و ارتباط جمعی را دارد، تلاش و انگیزه زیادی برای مشارکت گروهی در کلاس درس از خود نشان می‌دهد. به‌این ترتیب بااطمینان بیشتری می‌توان گفت که تجربه‌ی تعامل و همکاری در بازی‌های آنلاین باعث رشد روحیه همکاری دانش‌آموز در مسائل درسی می‌شود و درنهایت به پیشرفت تحصیلی کمک می‌نماید.

این بود مقاله تحلیلی در رابطه با ماینکرفت در واقعیت. امیدواریم مطلب مورد نظر برای شما مخاطبان عزیز در وبسایت دنیای بازی مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و بگویید شما در مورد حضور ماینکرفت در مدرسه چگونه فکر می‌کنید؟

احمد فرهادی
فواید ماینکرفتماینکرفتماینکرفت در مدرسه
لینک منبع
مقالات بازی

4 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. عرض تبریک بابت انتشار نخستین مقاله جناب فرهادی در وبسایت دنیای بازی، همکاری با شما موجب افتخار ماست. به امید موفقیت روزافزون.

    ۴۰
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر