رزیدنت اویل ۶ : امیدی که به باد رفت

در ۱۳۹۲/۰۲/۰۲ , 20:33:48
Resident Evil 6

به بهانه‌ی عرضه‌ی نسخه‌‌ی رایانه‌های شخصی بازی رزیدنت اویل ۶ تصمیم گرفتیم که نقدی متفاوت در قالب یادداشت‌های کوتاه و جامعی بر تک تک کمپین‌های این بازی در حالت تک‌نفره منتشر سازیم.

۱. کمپین لیان اس. کندی

رزیدنت ایول ۶

رزیدنت ایول ۶ : امیدی که به باد رفت…

شکی در این نیست که بزرگترین مشکل رزیدنت ایول ۶ که آن را از تبدیل شدن به بهترین عنوان در این مجموعه باز می‌دارد, گم کردن هویت آن توسط سازندگانش است. کپکام سعی کرده تا با تقسیم بازی به دو قسمت اکشن و ترسناک,‌ طرفداران هر دو سبک را جذب کند, اما نبود یک هدف معین سبب شده تا هر دو گروه هم از بازی رزیدنت ایول ۶ رضایت کامل را نداشته باشند.

در حقیقت, ایده‌ی وجود چندین کمپین جداگانه که هرکدام تجربه‌ی متفاوتی را در بر داشته باشند, خوب است. اما عدم وجود یک برنامه‌ی کامل و همچنین طراحی درست عناصر خاص هرکمپین باعث شده تا بازی رزیدنت ایول ۶ نه در بخش اکشن به ایده‌آل‌های این ژانر دست یابد نه در خلق ترس.

نمی‌دانم چگونه باید سناریوی لئون را نقد کنم; آیا باید پشت کردنش به المان‌های کلاسیک رزیدنت اویل را مورد ستایش قرار دهم! و از بلاهایی که در حال آمدن بر سر درمدار ژانر Survival Horror می‌آید, ناله کنم, یا باید با موج اکشن شدن بازی‌ها کنار بیایم و نام Survival Horror را از کنار رزیدنت اویل جدا کنم. اگر قرار بود سناریوی کریس یا جیک را مورد بررسی قرار دهم, مسلما حرفی از ترس و تنش‌های رزیدنت اویلی نمی‌زدم و یک راست به سراغ نحوه‌ی پیاده‌سازی اکشن و طراحی آن می‌رفتم, اما این سناریوی لئون است. سناریویی که کپکام آن را ادعای دینی به ریشه‌های رزیدنت اویل نامید و از همه مهمتر کمپینی است که با جرات عناصر ترس و بقا را در خود جا داده است. بنابراین نمی‌توانم بی‌تفاوت از کنار آنها رد شده و نابودی ترس در رزیدنت اویل را فراموش کنم.

رزیدنت اویل ۶

با تجربه‌ی کمپین لئون متوجه می‌شوید که دچار سوء تفاهم شده‌اید و در حقیقت منظور کپکام از وجود عناصر خلق ترس و تعلیق به این معنی است که این کمپین در مقایسه با دیگر کمپین ‌ها المان‌های کلاسیک بیشتری دارد, وگرنه بعد از اتمام بازی سعی می‌کنید حداقل یک صحنه‌ی چندثانیه‌ای که در آن ترسیده‌اید را به خاطر بیاورید!

همان‌طور که انتظار می‌کشیدیم, در سناریوی لئون خبری از معماهای جذاب ,‌راه‌رو‌های تنگ و تاریک و البته کمبود محمات و بسته‌های سلامتی نیست. لئون می‌تواند به هر اندازه که بخواهد, انواع محمات و بسته‌های سلامتی را با خود حمل کند. البته این تمام ماجرا نیست, بلکه باید طراحی مراحل ضعیف و ابتدایی بازی را هم به آن اضافه کنید, تا متوجه مشکل اساسی این کمپین شوید.

سازندگان در مقاطعی بسیار سعی کرده‌اند تا با خلق مراحل بخصوصی, تنش را به جانتان بیاندازند. اما نبود یک نقشه‌ی روشن بین توانایی کاراکتر, ساختار مراحل و هدف (اکشن یا ترس) کاری کرده تا همه چیز بسیار به هم‌ریخته و مهندسی نشده جلوه کند. در بخش ابتدایی کمپین لیون ,‌ریتم بازی کند دنبال می‌شود و سازندگان تلاش کرده‌اند تا با محبوس کردن شما در محلی که در محاصره‌ی زامبی‌هاست, اتمسفر بی‌نظیر چنین سکانسی در رزیدنت اویل ۴ را تداعی کنند, اما این سکانس آنقدر در مدت زمان کوتاهی تکرار می‌شود, که همان جذابیت نصف و نیمه‌ی خود را هم از دست می‌دهد. این در حالی است که این مراحل کسل‌آور ادامه پیدا نکرده و اواسط کمپین لئون از طراحی مراحل منظم‌تری بهره می‌برد. هرچند که این موضوع دیری نمی‌پاید و بخش پایانی سناریوی لئون زمانی از راه می‌رسد که می‌توان لقب بدترین لحظات رزیدنت اویل ۶ را به آن داد. لحظاتی که مجبورید بار‌ها و برای مدتی طولانی با غولی بدغلل مبارزه کنید که هیچ بویی از طراحی نبرده است.

رزیدنت اویل۶

تمام این‌ها در حالی است که سناریوی لئون در زمینه‌ی روایت داستان رزیدنت اویل۶ هم تعریفی ندارد و هرکس که رزیدنت اویل ۴ را تجربه کرده باشد, به ضعف بازی در شخصیت‌پردازی لئون در نسخه‌ی ششم پی  می‌برد. به علاوه‌ی آن, آنتاگونیست قصه هم به هیچ وجه به استاندارد‌های نام‌هایی همچون آلبرت وسکر و حتی سالازار هم دست پیدا نمی‌کند.

در نهایت, همان‌طور که اشاره کردم, رزیدنت اویل ۶ ‌مخصوصا در مورد سناریو لئون دچار بحران هویت شده است. از کنترل نرم و روان گرفته تا محیط‌های وسیع و کوله‌پشتی‌های پر از تجهیزات, همه نوید یک عنوان اکشن را می‌دهند, در حالی طراحی مراحل ضعیفی که به سوی خلق ترس میل می‌کنند, تضادی را به وجود آورده که به ضرر بازی تمام شده است. شاید اگر سازندگان مثل کمپین کریس برروی یک هدف تمرکز می‌کردند, امید ما هم به باد نمی‌رفت.

سوالات متداول بازی رزیدنت اویل ۶

[select-faq faq_id=’293471′]

۳/۱۰

نویسنده: رضا حاج محمدی


182 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. سه ؟! :| آقا کمتر می دادی مشتری می شدیم.واقعا شما هم تتاثیر نمره ی گیم اسپات قرار گرفتید :-s منتظرم ببینم چجوری از خجالت بخش ایدا و جیک در میاید!به این نمره ها طی چند وقت گذشته عادت کردم زیاد جدی نمی گیرم آخه ۳ ؟!

    ۶۱
    1. سعی کنید جای این گله‌ها بعد از اینکه نظرتون رو درباره‌ی نقد گفتید… دیدگاه موافق و مخالف خودتون رو هم بیان کنید… نه اینکه فقط بگید “این چه نمره‌ای و برید”…. بزارید همه بدونن چرا با نمره موافق و مخالفید… چه چیزی باعث شده بازی برای شما بیشتر از این‌ها ارزش داشته باشه؟!!

      ۲۰
    2. دوست من RE6 فقط اگه یه اسم دیگه اولش داشت توی اسپایک هم مقام می آورد.شما داری با این کارت کل بازی رو می بری زیر سوال.آخه یعنی چی نمره ی ۳ ؟ مطمئنم شما روی درجه اماتور بازی رو پیش بردی و گرنه از بودن مهمات زیاد گله نمی کردی که تازه به نظرم زیاد هم نبود.بعدشم یه چیز دیگه !
      شما توی قسمت دکمه زنی از این که آنالوگ رو باید بچرخونی گله کردی.مگه این نقد مربوط به نسخه ی پی سی نیست ؟ :|

      ۳۰
    1. آره… بازی توی حالت دونفره خیلی قابل تحمل‌تر می‌شه.. همون‌طوری که army of two و Gears of war: judgement رو بخش دونفره خیلی جذاب‌تره…

      ۲۱
  2. تمام دلایلی که این بازی این نمره رو گرفته توی نقد گفته شده…
    شاید شما با استاندارد‌های یه بازی شوتر آشنا نباشید یا از بازی انتظار زیادی نداشتید… وگرنه این بازی از نظر من پر از مشکل بود… از طراحی مرحله گرفته که رزیدنت اویل به خاطرش معروفه… تا اون غول‌آخر مسخره که هیچ سناریوی در نبرد باهاش درنظر گرفته نشده… و البته اون سکانس‌های دکمه‌زنی مضخرفش….

    ۰۴
    1. دوست عزیز اگه حرف بیشتری نداری به نقد dbazi اضافه کنی ! فقط تشکر کن خودتو به زحمت ننداز .

      ۰۰
  3. خداییش ۳/۱۰ :)،من خودم اویل۶ رو بازی

    کردم!راضی نبودم اما بازی هیچوقت از متوسط ضعیفتر نشد حتی در مراحل کریس :-s

    ______________________________________________________
    در هر صورت تشکر فراوان،این هم نظر نویسنده ی مطلب بود و قابل احترام :X

    ۳۰
    1. بازی بدیه. ربطی هم به ریشه ها و … نداره. بازی تو ژانر خودش مزخرفی بیش نیست و نمیشه که با کال آو دیوتی مقایسه اش کرد … به هر حال سنجش بازی نیاز به یه سری مهارت ها و تجربه‌هایی داره که فکر می‌کنم خیلی‌ها از جمله خودت داشته باشند، ولی وقتی قراره این مهارت‌ها به فعل تبدیل بشه دیگه رزیدنت و بایوشاک و … نداره.

      ۱۱۰
    2. نمی خواستم بازیش بکنم ولی واسه ی این نقد های منفی شما هم که شده می گیرمش! سوژه جدید واسه ی ساز مخالف زدن جور شده!

      ۵۰
    3. وحید خان از من میشنوی وقتت رو تلف نکن ، نه اینکه بگم بازی خیلی آشغاله ولی خب ارزش وقت گذاشتن رو نداره.

      ۰۳
    4. :-|
      بنده نسخه های قبل را نیز تجربه کرده ام اما این حرف ها و حدیث ها آنقدر هم که جلوه داده اند نیست …!
      به هر حال این بخش لیاقتی بیش از ۳ داشت …
      _______________
      Ali Hybrid@
      علی جان حتما از جایی گیر بیاور و بازی کن. ضرر ندارد ;)

      _______________
      آروین از pc $

      ۱۰
    5. آروین خیلی دوس دارم نسخه ی ۴ و ۵ رو بازی کنم ولی قبلیاشو دیگه دوس ندارم برم ! ولی افسوس ک هیچی وقت ندارم و خیلی از بازی های جدید ، نیمه کاره رو دستم مونده !!! ولی این نیز بگذرد و روزهای خوش هم خواد آمد !

      ۲۰
    6. نه بابا ! من امسال امتحان ندارم !!
      فقط چون از دانشگاه انصراف دادم ، دارم دوباره میخونم واسه کنکور !!

      ۰۰
  4. WTF???? :O چند؟؟؟؟؟؟ شوخیتون گرفته؟؟؟ یعنی واقعا این نمره ایه که دوتا از نویسنده های حرفه ای سایت دی بازی به این بازی میدن؟؟؟ ۳ از ۱۰؟؟؟ shame on you! :| واقعا که… تو یه متن بسیار کوتاه و خام و نسنجیده تمام نکات منفی بازی رو گفتین و هیچی از نکات مثبتش نگفتین :-s اصن به من چه!!! هرکار دوست دارین بکنین :-| من بیخود اعصاب خودمو به هم میریزم…

    ۳۵۰
    1. بله بله! :| نقد هم که نوشتیم و مورد تایید واقع نشد به خاطر اینکه دوستان میخواستن خودشون نقد بازی رو بنویسن…! بگذریم… کلا راحت باشید… اصلا به من و کاربرای معمولی دیگه ربطی نداره که شما بزرگان چه کار میکنین و حق اعتراض هم نداریم!! الان شما جای اینکه دلیل منطقی واسه این نمره بیان کنید (تو متن که دلیل “منطقی” وجود نداشت) میایید و میگید…” حال نمیکنی نخون به درک که نخوندی” :|

      ۱۵۰
    2. نه خیر نه خیر! :| شما حالا حالاها کار داری تا برسی به جایی که نقدت منتشر بشه، چه برسه به این که نقد رزیدنت هم باشه. این اولا … دوما کی گفت نظر کاربرهای معمولی مهم نیست؟ کی گفت حق اعتراض ندارید؟ صد در صد شما اشتباه می‌کنی چون اون مطالب و پست‌هایی که توی سایت منتشر کردیم تا کاربراها تمام و کمال نظرات موافق و مخالفشون رو بگن از قلم انداختی. به هر حال، هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، از اون لحظه‌ای که بازی برای کنسول منتشر شده، انواع و اقسام نظرات رو از کاربران شنیدیم و حتی یه سری از نظرات توی مجله هم چاپ شد، الان نوبت منتقدهای سایته. که به تشخیص من به عنوان دبیرتحریریه‌ی سایت، این نقد هم منتشر شده. همین الان هم شما میتونی نظرت رو بگی، ولی این که از نظر شما ایراداتی که در نقد به بازی گرفته شده منطقی نیست، نمیتونه از نظر همه درست تلقی بشه. پس خواهشا شانتاژ رو هم کنار بگذارید و سعی کنید یه چیزی یاد بگیرید.

      ۳۱۰
    3. “متن کوتاه و خام و نسنجیده ما رو نخون عزیزم، نخون … شما خودت یه نقد بنویس، پخته اش رو بنویس … ok؟”
      پس جناب زعفرانی عزیز اگه من هنوز به جایی نرسیدم که نقد RE6 رو بنویسم شماهم اینجور کامنتارو واسه خودت نگه داری سنگین تری!! ok? :wink:

      ۶۱
    4. هر کسی میتونه چند تا جمله رو پشت سر هم ردیف کنه و بگه نقد نوشتم … شما هم از این قاعده مستثنی نیستی. ضمنا، نبینم دیگه این جوری با کسی صحبت کنید، من به شما بی احترامی نکردم … کمتر از عزیزم و شما هم نگفتم … پس یه بار دیگه چنین کامنت تحمیق کننده‌ای ببینم برای مدتی دسترسیتون قطع میشه …

      ۲۱۲
    5. منم والا به شما کمتر از “جناب زعفرانی عزیز” چیزی نگفتم :roll: در کل ببخشید اگه از دوم شخص مفرد استفاده کردم :|

      من دارم به شما میگم مطلب منو واسه اینکه خودشون میخواستن نقد کنن تایید نکردن… اون موقع شما میگین ۴تا کلمه پشت سرهم ردیف کردم؟؟ درگل خیلی چیزه مهمی نیست… از بابت اسپم و سخنان نامربوط به پست هم واقعا عذر میخوام!
      ————————-
      SONY make.believe

      ۷۰
    1. با عرض خسته نباشید خدمت سعیدخان وآقا رضا.نوشته های آقا رصا تنها نوشته های سایتن که همیشه باهاشون موافقم.
      کمپین لیان از دید بنده هم ضعیف ترین بخش بازی بود و واقعا خودش نمیدونست هدفش چیه میخواست ترسناک باشه ولی بیشتر اکشن بود و خصوصا همونطور که فرمودین مبارزه ی مکرر و طولانی با سیمونزو کلیدزنی ها عذاب آور بودن.ترس هم که تعطیل.ولی خوب ۳ دیگه به نظرم خیلی سخت گیرانست اینقدرم دیگه بد نبود که!

      ۷۲

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر