رزیدنت اویل ۶ : امیدی که به باد رفت

در ۱۳۹۲/۰۲/۰۲ , 20:33:48
Resident Evil 6

به بهانه‌ی عرضه‌ی نسخه‌‌ی رایانه‌های شخصی بازی رزیدنت اویل ۶ تصمیم گرفتیم که نقدی متفاوت در قالب یادداشت‌های کوتاه و جامعی بر تک تک کمپین‌های این بازی در حالت تک‌نفره منتشر سازیم.

۱. کمپین لیان اس. کندی

رزیدنت ایول ۶

رزیدنت ایول ۶ : امیدی که به باد رفت…

شکی در این نیست که بزرگترین مشکل رزیدنت ایول ۶ که آن را از تبدیل شدن به بهترین عنوان در این مجموعه باز می‌دارد, گم کردن هویت آن توسط سازندگانش است. کپکام سعی کرده تا با تقسیم بازی به دو قسمت اکشن و ترسناک,‌ طرفداران هر دو سبک را جذب کند, اما نبود یک هدف معین سبب شده تا هر دو گروه هم از بازی رزیدنت ایول ۶ رضایت کامل را نداشته باشند.

در حقیقت, ایده‌ی وجود چندین کمپین جداگانه که هرکدام تجربه‌ی متفاوتی را در بر داشته باشند, خوب است. اما عدم وجود یک برنامه‌ی کامل و همچنین طراحی درست عناصر خاص هرکمپین باعث شده تا بازی رزیدنت ایول ۶ نه در بخش اکشن به ایده‌آل‌های این ژانر دست یابد نه در خلق ترس.

نمی‌دانم چگونه باید سناریوی لئون را نقد کنم; آیا باید پشت کردنش به المان‌های کلاسیک رزیدنت اویل را مورد ستایش قرار دهم! و از بلاهایی که در حال آمدن بر سر درمدار ژانر Survival Horror می‌آید, ناله کنم, یا باید با موج اکشن شدن بازی‌ها کنار بیایم و نام Survival Horror را از کنار رزیدنت اویل جدا کنم. اگر قرار بود سناریوی کریس یا جیک را مورد بررسی قرار دهم, مسلما حرفی از ترس و تنش‌های رزیدنت اویلی نمی‌زدم و یک راست به سراغ نحوه‌ی پیاده‌سازی اکشن و طراحی آن می‌رفتم, اما این سناریوی لئون است. سناریویی که کپکام آن را ادعای دینی به ریشه‌های رزیدنت اویل نامید و از همه مهمتر کمپینی است که با جرات عناصر ترس و بقا را در خود جا داده است. بنابراین نمی‌توانم بی‌تفاوت از کنار آنها رد شده و نابودی ترس در رزیدنت اویل را فراموش کنم.

رزیدنت اویل ۶

با تجربه‌ی کمپین لئون متوجه می‌شوید که دچار سوء تفاهم شده‌اید و در حقیقت منظور کپکام از وجود عناصر خلق ترس و تعلیق به این معنی است که این کمپین در مقایسه با دیگر کمپین ‌ها المان‌های کلاسیک بیشتری دارد, وگرنه بعد از اتمام بازی سعی می‌کنید حداقل یک صحنه‌ی چندثانیه‌ای که در آن ترسیده‌اید را به خاطر بیاورید!

همان‌طور که انتظار می‌کشیدیم, در سناریوی لئون خبری از معماهای جذاب ,‌راه‌رو‌های تنگ و تاریک و البته کمبود محمات و بسته‌های سلامتی نیست. لئون می‌تواند به هر اندازه که بخواهد, انواع محمات و بسته‌های سلامتی را با خود حمل کند. البته این تمام ماجرا نیست, بلکه باید طراحی مراحل ضعیف و ابتدایی بازی را هم به آن اضافه کنید, تا متوجه مشکل اساسی این کمپین شوید.

سازندگان در مقاطعی بسیار سعی کرده‌اند تا با خلق مراحل بخصوصی, تنش را به جانتان بیاندازند. اما نبود یک نقشه‌ی روشن بین توانایی کاراکتر, ساختار مراحل و هدف (اکشن یا ترس) کاری کرده تا همه چیز بسیار به هم‌ریخته و مهندسی نشده جلوه کند. در بخش ابتدایی کمپین لیون ,‌ریتم بازی کند دنبال می‌شود و سازندگان تلاش کرده‌اند تا با محبوس کردن شما در محلی که در محاصره‌ی زامبی‌هاست, اتمسفر بی‌نظیر چنین سکانسی در رزیدنت اویل ۴ را تداعی کنند, اما این سکانس آنقدر در مدت زمان کوتاهی تکرار می‌شود, که همان جذابیت نصف و نیمه‌ی خود را هم از دست می‌دهد. این در حالی است که این مراحل کسل‌آور ادامه پیدا نکرده و اواسط کمپین لئون از طراحی مراحل منظم‌تری بهره می‌برد. هرچند که این موضوع دیری نمی‌پاید و بخش پایانی سناریوی لئون زمانی از راه می‌رسد که می‌توان لقب بدترین لحظات رزیدنت اویل ۶ را به آن داد. لحظاتی که مجبورید بار‌ها و برای مدتی طولانی با غولی بدغلل مبارزه کنید که هیچ بویی از طراحی نبرده است.

رزیدنت اویل۶

تمام این‌ها در حالی است که سناریوی لئون در زمینه‌ی روایت داستان رزیدنت اویل۶ هم تعریفی ندارد و هرکس که رزیدنت اویل ۴ را تجربه کرده باشد, به ضعف بازی در شخصیت‌پردازی لئون در نسخه‌ی ششم پی  می‌برد. به علاوه‌ی آن, آنتاگونیست قصه هم به هیچ وجه به استاندارد‌های نام‌هایی همچون آلبرت وسکر و حتی سالازار هم دست پیدا نمی‌کند.

در نهایت, همان‌طور که اشاره کردم, رزیدنت اویل ۶ ‌مخصوصا در مورد سناریو لئون دچار بحران هویت شده است. از کنترل نرم و روان گرفته تا محیط‌های وسیع و کوله‌پشتی‌های پر از تجهیزات, همه نوید یک عنوان اکشن را می‌دهند, در حالی طراحی مراحل ضعیفی که به سوی خلق ترس میل می‌کنند, تضادی را به وجود آورده که به ضرر بازی تمام شده است. شاید اگر سازندگان مثل کمپین کریس برروی یک هدف تمرکز می‌کردند, امید ما هم به باد نمی‌رفت.

سوالات متداول بازی رزیدنت اویل ۶

[select-faq faq_id=’293471′]

۳/۱۰

نویسنده: رضا حاج محمدی


182 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. جمع کن بابا با این امتیاز دادن .. یه عده هم دل خوشی دارن ها مرد حسابی دیگه چی از بازی میخوایی؟؟؟ گیم پلی عالی گرافیک عالی داستان عالی… ترسناک نیست که نیست به جهنم که نیست دیگه اینقدر گفتن که اویل ترسناک نیست حالم از این کلمه ترسناک به هم میخوره..
    بعضی از ما ایرانی ها امروزی ذات کفتار رو داریم به خدا .. یارو ۲سال زحمت کشیده که جنابعالی بیایی با ۸ هزارتومن بازی رو بگیری بدت هم بیاد بهشون هم فحش بدی والا این دیگه نوبره
    بازی ترسناک نیست به درک که نیست اصلا مگه کپکام مدعی بوده میخواد ترسناک بسازه؟؟؟ عمو گذشت دوره میکامی بازی الان فقط بازی باید هیجان انگیز و اکشن باشه

    ۴۱
  2. با سلام خدمت شما منتقد عزیز
    اول خدمتتون عرض کنم که درسته بنده تازه واردم اما از روز افتتاح سایت همراه سایت بودم و همینطور همراه مجله اما چون انچنان حوصله مجادله ندارم اصلا داخل سایت ثبت نام نکردم و وارد بحث ها نشدم ولی وقتی بحث رزیدنت اویل میاد دیگه نمیشه وارد بحث نشد :D
    اول از همه عرض کنم که بنده گیمر قدیمی هستم و به اندازه موهای سرتون کنسول سوزوندمو سیستم ارتقا دادم
    دوما الان چند سالی هست که game designer هستم و به لطف خدا چند پروژه هم داخل از کشور و یک پروژه خارج از کشور کار کردم
    اینارو گفتم که مبادا دچار اعتماد به نفس کاذب بشین که بنده هم جزو موج کامنت های تازه وارد هستم و از این حرفا……
    اما اول از همه باید خدمتتون عرض کنم که شما اصلا هدفتون از بازی کردن رزیدنت و در نگاهی کلی تر هدفتون از بازی کردن معلوم نیست
    شما اصلا نمیدونی چه چیزی از اویل میخوای…. والا ما که از بچگیمون اویل بازی کردیمو تمام نسخه های جانبیشم رفتیم شدیدا از این شماره راضی هستیم….حالا شما که تو پست ترسناک ترین بازی میگی ترسناکترین بازی عمر من برا مثال دد اسپیس بوده یا نمیدونم آلن ویک و از این حرفا که دیگه حسابتون جداست
    نکته بعد اینکه دوست عزیز با پیشرفت تکنولوژی دیگه جامعه ی گیمرها پذیرای یک سری از مسایل نیست برای مثال زاویه دوربین رزیدنت یک و دو و سه که حدودا ۷۰ در صد ترس بازی رو تشکیل میداد یا محیط از پیش رندر شده یا روند کند گیم پلی و نوع حرکت کاراکتر در جهات و و و………..
    در مورد طراحی مراحل هم با کمال احترام عرض میکنم بنده با این تجربه نمیتونم ایرادی بگیرم اما شما ………. به نظر من شما در اون سطح علمی نیستی که از طراحی مراحل ایراد بگیری
    نکته بعد اینکه شما اصلا برای تخریب و تحقیر و بازی اومدی و فکر نمیکنم با این نگرش در هیچ مرحله ای از زندیگیتون به موفقیت برسین
    یعنی بازی اصلا نکته مثبت نداشت؟؟؟؟درسته معما نداشت،دکمه زنی بدی داشت اما نکات خوب و قوی زیادی داشت
    برای مثال شروع و پایان فوق العاده سناریوی کریس،شخصیت پردازی عالی کریس و پیرس،میدونم که بحث در مورد سناریوی لیونه اما با این وضع من شکی ندارم که شما به سناریوی کریس اصلا نمره نمیدی تنها ایرادشم از دید شما اکشن شدنشه
    کلا رزیدنت اویل ها ساخته شدن برای دو چیز:۱ چند بار تموم کردن(که البته در نسخه جدید زیاد رقبتی برای چند بار تموم کردنش نیست)
    ۲ رو درجه سختی بالا بازی کردن(که شک ندارم اینکارو نکردی)
    در مورد باس لیون هم که میگید اعصاب خورد کنه و نمیدونم چند بار باهاش میجنگی و…….
    من فکر میکنم که شما قبلا ها یه سی دی خریدی که عکش روش رزیدنت اویل بوده اما محصول داخلش گیرز آف واری چیزی بوده و الانم فکر میکنی اویل اون بوده و با اون دیدگاه به این بازی نگاه میکنی
    در کل دوست عزیزمون حرف حقی زد:ایراد گرفتن سخت نیست،اثبات کردش سخته
    به امید روزی که منتقدین بازی هارو نقد کنند
    راستی سلام منو به طه رسولی گل و دوست داشتنی برسونید
    یا علی

    ۰۰
  3. با سلام فقط من نمیدانم که این چه ایرادهای مضخرفی هست که از این بازی به این خوبی گرفته میشه که میگن این بازی ترسناک نیست اکشن شده QTE فوق العاده زیادی داره من خودم تمام نسخه های این سری از بازیها رو بازی کردم به جز یک ولی به نظرم نسخه ششم از نسخه چهار و پنج خیلی خیلی بهتره نسخه پنجم که اصلا کنترلهای بسیار بدی داشت نسخه چهارم که از لحاظ کنترل بد بماند شما تو کدام نسخه رزیدنت اویل دیدید که در حال حرکت تیر بزنیم در حین تیر اندازی لیز بخوریم و بعد تیر بزنیم یا برای حفظ مهمات از ضربات فیزیکی استفاده کنیم حالا درست است که بگوییم ترسناک نیست ولی خداوکیلی نسخه چار و پنج ترسناک بودند که ما بخواهیم تمام بار ترس تمام مجموعه را بر گردن این نسخه بیندازیم شما خودتان در یکی از شماره های مجله برای نظر سنجی در مورد اینکه رزیدنت اویل شش بازی خوبی هست یا نه یکی از نویسندگان نوشته بود که من به نمایندگی از اعضای تحریریه دنیای بازی مینویسم که اینجا همه از بازی کردن نسخه ششم لذت بردند همه و نوشته بودید که ضربان اکشن هیچکدام از رزیدنت اویلها به این خوبی نبوده حالا درست است که آقای طه رسولی نوشته بودن که سناریوی لیون از سناریوی جیک و کریس از لحاظ داستان پردازی ضعیف تر است اما این دلیل نمیشود که بگیم رزیدنت اویل شش بازی بدی است از نظر من ترس واقعی رزیدنت اویل فقط در نسخه یک و دو و سه معنا داشت نه چهار ترسناک است نه پنج و نه شش من نمیدانم این همه ایراد بی منطقی که از نسخه ششم میگیرن که ناامید کننده ظاهر شده ضعیف ترین نسخه هست چیه اون از اون سایتهای گیم اسپات و دستراکنوید که همچنین امتیازهای ضعیفی چون ۴.۵ یا ۳ میدهند و می یان به یک بازی مثل hotline miami 7 میدهند به این بازی همچیم امتیازهایی من نمیدانم یک چیز تعجب برانگیز دیگر بعضی ها میگن که گرافیک بازی از نسخه پنج هم پایین تر است یا باگ داره من که هر چار کمپینشو با تمام شخصیت هاش تموم کردم یک دونه باگ تو بازیش ندیدم من نمیدانم که جالبه که یک بازی گرافیکش از نسخه قبلش به جای اینکه بهتر باشه بلعکس پایین تره واقعا جالبه جلل خالق.در پایان به نظر من رزیدنت اویل شش از رزیدنت اویل چهار و پنج بسیار بهتر است.

    ۱۰
    1. جناب زعفرانی من که دیگه تازه وارد نیستم از زمان قد قد میرزا تو سایتم تقریبا یه ۵ سالی هستش فک کنم!این نقد خیلی شخصیه و نمرش هم زیادی کمه!کاملا هم خودجوشه

      ۰۰
  4. داستان که هیچی‌، گیم پلی که بی‌ هویت شده، از بعد فنی‌ هم که چند پله از بازی‌های روز عقب تره، حالا به حساب حرف برخی‌ رو یک درجه no hopre که قراره جونتون در بیاد تا بازی تموم بشّه بازی لایق ۹ و ۱۰ هست، lol, اینطور باشه هر آش*غالی رو بذارید رو درجه آخر سختی مشکلی هم نداره دیگه.
    البته اینم بگم از نظر من ۳ دیگه بی‌ انصافیه، هر چند نظرتونه و شاید خیلی‌ به این بازی امید داشتید و بهتون حق میدم, من که همینی که هست رو منتظرش بودم.
    رو این حساب باید منتظر ۱ و ۲ برای کریس و اون یکی‌ یارو باید باشیم.

    ۰۰
    1. ما هم نمیدونیم این جماعت ناسپاس واقعن انتظارشون چیه؟؟
      بذار هرجور میخوان نمره بدن نظر شخصیه دیگه! …

      ۱۰
    2. من که گفتم حق میدم
      نا سپاس cc بود قدر این همه هوادار رو ندونست باز کار خودش رو کرد، باز زد تو ذوقشون، باز گول …
      که خوب من آمادگی قبلی‌ داشتم زیاد بهم بر نخورد.

      ۰۰
  5. نمره خیلی خیلی کم بود!!!!!!!!!!! x-(
    این دیگه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟البته نظر نویسنده برای همه ما محترمه ;)
    ولی من موندم یعنی چی؟مگه اومدین به نسخه آزمایشی نمره بدین؟یا بازی تو طرح آزمایشی بوده که این طور نمره دادین؟بازی اگر رزیدنت اویل کلاسیک نبود ولی هنوز هم چیزهایی توش بود که بشه بهش گفت رزیدنت اویل!والله طه رسولی مه طرفدار سرسخت بازی هست انقدر کم نمره نداد و نظرش در مورد بازی خوب بود ولی من موندم شما رضای گل انقدر کم نمره دادی.
    در خصوص بخش QTE هم میشه تو option اون بخشو خاموش کرد(البته اینو طه رسولی گفته)
    پس نباید به چیزی که میشه حذفش کرد انقدر ایراد گرفت.من یه سوال دارم:
    توی این دوران مدرن اگه با دوربین و مکانیک رزیدنت ۱ بیان بازی بسازن واقعا کسی به غیر طرفدارای دو آتیشه بازی میرن سمتش؟

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر