رزیدنت اویل ۶ : امیدی که به باد رفت

در ۱۳۹۲/۰۲/۰۲ , 20:33:48
Resident Evil 6

به بهانه‌ی عرضه‌ی نسخه‌‌ی رایانه‌های شخصی بازی رزیدنت اویل ۶ تصمیم گرفتیم که نقدی متفاوت در قالب یادداشت‌های کوتاه و جامعی بر تک تک کمپین‌های این بازی در حالت تک‌نفره منتشر سازیم.

۱. کمپین لیان اس. کندی

رزیدنت ایول ۶

رزیدنت ایول ۶ : امیدی که به باد رفت…

شکی در این نیست که بزرگترین مشکل رزیدنت ایول ۶ که آن را از تبدیل شدن به بهترین عنوان در این مجموعه باز می‌دارد, گم کردن هویت آن توسط سازندگانش است. کپکام سعی کرده تا با تقسیم بازی به دو قسمت اکشن و ترسناک,‌ طرفداران هر دو سبک را جذب کند, اما نبود یک هدف معین سبب شده تا هر دو گروه هم از بازی رزیدنت ایول ۶ رضایت کامل را نداشته باشند.

در حقیقت, ایده‌ی وجود چندین کمپین جداگانه که هرکدام تجربه‌ی متفاوتی را در بر داشته باشند, خوب است. اما عدم وجود یک برنامه‌ی کامل و همچنین طراحی درست عناصر خاص هرکمپین باعث شده تا بازی رزیدنت ایول ۶ نه در بخش اکشن به ایده‌آل‌های این ژانر دست یابد نه در خلق ترس.

نمی‌دانم چگونه باید سناریوی لئون را نقد کنم; آیا باید پشت کردنش به المان‌های کلاسیک رزیدنت اویل را مورد ستایش قرار دهم! و از بلاهایی که در حال آمدن بر سر درمدار ژانر Survival Horror می‌آید, ناله کنم, یا باید با موج اکشن شدن بازی‌ها کنار بیایم و نام Survival Horror را از کنار رزیدنت اویل جدا کنم. اگر قرار بود سناریوی کریس یا جیک را مورد بررسی قرار دهم, مسلما حرفی از ترس و تنش‌های رزیدنت اویلی نمی‌زدم و یک راست به سراغ نحوه‌ی پیاده‌سازی اکشن و طراحی آن می‌رفتم, اما این سناریوی لئون است. سناریویی که کپکام آن را ادعای دینی به ریشه‌های رزیدنت اویل نامید و از همه مهمتر کمپینی است که با جرات عناصر ترس و بقا را در خود جا داده است. بنابراین نمی‌توانم بی‌تفاوت از کنار آنها رد شده و نابودی ترس در رزیدنت اویل را فراموش کنم.

رزیدنت اویل ۶

با تجربه‌ی کمپین لئون متوجه می‌شوید که دچار سوء تفاهم شده‌اید و در حقیقت منظور کپکام از وجود عناصر خلق ترس و تعلیق به این معنی است که این کمپین در مقایسه با دیگر کمپین ‌ها المان‌های کلاسیک بیشتری دارد, وگرنه بعد از اتمام بازی سعی می‌کنید حداقل یک صحنه‌ی چندثانیه‌ای که در آن ترسیده‌اید را به خاطر بیاورید!

همان‌طور که انتظار می‌کشیدیم, در سناریوی لئون خبری از معماهای جذاب ,‌راه‌رو‌های تنگ و تاریک و البته کمبود محمات و بسته‌های سلامتی نیست. لئون می‌تواند به هر اندازه که بخواهد, انواع محمات و بسته‌های سلامتی را با خود حمل کند. البته این تمام ماجرا نیست, بلکه باید طراحی مراحل ضعیف و ابتدایی بازی را هم به آن اضافه کنید, تا متوجه مشکل اساسی این کمپین شوید.

سازندگان در مقاطعی بسیار سعی کرده‌اند تا با خلق مراحل بخصوصی, تنش را به جانتان بیاندازند. اما نبود یک نقشه‌ی روشن بین توانایی کاراکتر, ساختار مراحل و هدف (اکشن یا ترس) کاری کرده تا همه چیز بسیار به هم‌ریخته و مهندسی نشده جلوه کند. در بخش ابتدایی کمپین لیون ,‌ریتم بازی کند دنبال می‌شود و سازندگان تلاش کرده‌اند تا با محبوس کردن شما در محلی که در محاصره‌ی زامبی‌هاست, اتمسفر بی‌نظیر چنین سکانسی در رزیدنت اویل ۴ را تداعی کنند, اما این سکانس آنقدر در مدت زمان کوتاهی تکرار می‌شود, که همان جذابیت نصف و نیمه‌ی خود را هم از دست می‌دهد. این در حالی است که این مراحل کسل‌آور ادامه پیدا نکرده و اواسط کمپین لئون از طراحی مراحل منظم‌تری بهره می‌برد. هرچند که این موضوع دیری نمی‌پاید و بخش پایانی سناریوی لئون زمانی از راه می‌رسد که می‌توان لقب بدترین لحظات رزیدنت اویل ۶ را به آن داد. لحظاتی که مجبورید بار‌ها و برای مدتی طولانی با غولی بدغلل مبارزه کنید که هیچ بویی از طراحی نبرده است.

رزیدنت اویل۶

تمام این‌ها در حالی است که سناریوی لئون در زمینه‌ی روایت داستان رزیدنت اویل۶ هم تعریفی ندارد و هرکس که رزیدنت اویل ۴ را تجربه کرده باشد, به ضعف بازی در شخصیت‌پردازی لئون در نسخه‌ی ششم پی  می‌برد. به علاوه‌ی آن, آنتاگونیست قصه هم به هیچ وجه به استاندارد‌های نام‌هایی همچون آلبرت وسکر و حتی سالازار هم دست پیدا نمی‌کند.

در نهایت, همان‌طور که اشاره کردم, رزیدنت اویل ۶ ‌مخصوصا در مورد سناریو لئون دچار بحران هویت شده است. از کنترل نرم و روان گرفته تا محیط‌های وسیع و کوله‌پشتی‌های پر از تجهیزات, همه نوید یک عنوان اکشن را می‌دهند, در حالی طراحی مراحل ضعیفی که به سوی خلق ترس میل می‌کنند, تضادی را به وجود آورده که به ضرر بازی تمام شده است. شاید اگر سازندگان مثل کمپین کریس برروی یک هدف تمرکز می‌کردند, امید ما هم به باد نمی‌رفت.

سوالات متداول بازی رزیدنت اویل ۶

[select-faq faq_id=’293471′]

۳/۱۰

نویسنده: رضا حاج محمدی


182 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. سلام و درود
    میدونید رزیدنت اویل ۶ به اون بدی که شما فکر میکنین نیست
    خیلی از شما متوجه نشدید
    ولی رزیدنت اویل ۶ هم یه بازی باحال و خفن بود،اگه در حالت سخت بازی کنید میفهمید،شخصیت های بازی هم با توجه به روحیه و شخصیتشون مهارت های زیادی دارن
    لیان تقریبا از شخصیت های دیگه قوی تر بود
    لیان سریع بود،حدف گیریش دقیق تر بود،قدرتش زیاد تر بود،کریس هم زورش بیشتر بود ولی کند تر بود و حدف گیری دقیقی نداشت،پیرز و هلنا هم کاملا مشخص بود که تازکار هستن چون نه سریع و قوی بودن و نه حدف گیری خوبی داشتن
    در رزیدنت اویل ۶ باید خودتون رو جای شخصیت بازی بزارید
    وقتی در نقش لیان بازی میکنید باید شجاع و نترس و دلسوز باشید
    وقتی در نقش ایدا بازی میکنید باید مثل یه جاسوس رفتار کنید و نزارید دشمنا خیلی شما رو ببینن و….
    رزیدنت اویل ۶ راز های دیگه ای هم داره،اگه خوب بازی میکردید و رنک S رو می گرفتید متوجه می شدید من به رزیدنت اویل ۶ امتیاز ۹ یا ۸ از ۱۰ رو میدم

    ۵۰
  2. آخه ۳ از ۱۰ !؟ رضا حاج رضائی تو دیگه چجور آدمی هستی یعنی یکم معرفتم خوب چیزیه .
    یعنی واقعا انصاف و وجدان چیزای خوبی هستن ! ایول ۶ بدون هیچ شک و شبهه ای یکی از شاهکار های تاریخ ویدئو گیمه حالا کجاش یکم ترسناکتر کجاش کمتر یا بیشتر به کنار که جای بحث داره البته .
    تمام زحمت همه جانبه چندساله بیش از ۶۰۰ نفر ( از تو باتوجه تر به خواست مخاطب و از تو دارای احساس مسئولیت بیشتر و وفادارتر نسبت به طرفداران قدیمی مجموعه ) آدم با استعداد و عاشق هنر و مبتکر رو با نمره ۳ از ۱۰ یچ کردی رفت !
    بهترینهای بازیهای راکستار و ناتی داگ و سی دی پراجکت رد به لحاظ لول دیزاین ( از هر ۲ جنبه جذابیت و تنوع ) در حد ایول ۶ نیستند .
    هیچ نسخه ای از فرنچایز legend of zelda به اندازه رزیدنت ایول ۶ مکانیک های جدید و بدیع و مبتکرانه و مهیج به خودشون ندیدن .
    تو هیچ شماره ای از متال گیر سالید میان پرده های با کیفیت و زیبا از بابت کمی یا کیفی به اندازه ایول ۶ وجود نداره بدون اغراق .
    کدوم مس افکت یا بایوشاکی ۴ داستان و روایت متفاوت رو با آنتاگونیستها و پروتوگانیستهای اختصاصی خودش به طور موازی روایت کرده و بدون سرهم بندی به سرانجام رسونده در عین اینکه باهم به جا تلفیق و همپوشانی شدن اونم هر روایت با تمام ۳ روایت دیگه !
    از گرافیک بی نظیر ، صداگذاری عالی با این همه شخصیت اصلی ! و موسیقی مهیج و احساسی بازی هم که غیر از تعریف و تمجید کار دیگه ای نمیشه کرد .
    امیدوارم همه انصاف و وجدان در تمام جنبه ها ازجمله ویدئو گیم! رعایت کنن .

    ۴۱
  3. واقعا که متاثر شدم شما قدر نشناس های منتقد فقط بلدید دل ما گیمر ها رو بشکونید آقا اصن شما راست میگید شما برید همون بازیهای قدیمی و آشغالو بازی کنید به نظر من که از همتون بیشتر رزیدنت اویل بازی کردم و خدای رزیدنت اویلم بهترین مجموعه عمرم بود و اینکه درسته نه اکشن بود نه ترسناک ولی ترکیبشون آدم میخکوب میکرد ❤️ببخشید بابت کلمات نادرست آخه اعصاب آدمو خرد میکنید❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️??

    ۲۰
  4. سلام
    به شدت سرگرم‌کننده و عالی!
    زیادی مهمات و آسونی بازی رو از جنابان قبول نمی‌کنم، هر کی سختی خواست می‌تواند رو درجات بالاتر بازی کند و طعم بقا را بچشد.
    اکشن بودن یا نبودن، ترسناک بودن یا نبودنش هم اصلا مهم نیست. مهم اینه که هر چه که هست، خوب پیاده شده‌باشد. بازی برای من بسیار سرگرم‌کننده بود، نه بخاطر اینکه از قوائد فلان ژانر پیروی می‌کرد بلکه بخاطر اینکه قوائد خودش رو ساخت. مشکلاتی دارد ولی این نمرات پایین بنظر من حاصل ناراحتی هواداران و دلخوری‌شان از این تغییر هویت هست؛ شاید این تغییر هویت عالی انجام نشود ولی باز خیلی هم بد نیست. بازی من رو سرگرم می‌کند، بله. اون جادوی RE 4 رو ندارد. جادویی که منو میخکوب می‌کند، ولی باز این عیب لایق اینقدر سرزنش نیست.

    ۲۰
  5. به هیچ عنوان با این نظریه و نقد شما موافق نیستم نه من بلکه تمام کسایی که این بازیو انجام دادن رزیدنت ایول ۵و۶ چون سبکس با قسمت ۱تا ۳ فرق میکرد باعث شد طرفدارای بازی به شدت افزایش پیدا کنه

    ۵۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر