یادداشت: «رزیدنت اویل ۶»؛ مرثیهای برای اویل
به بهانهی عرضهی نسخهی رایانههای شخصی بازی رزیدنت اویل ۶ تصمیم گرفتیم که نقدی متفاوت در قالب یادداشتهای کوتاه و جامعی بر تک تک کمپینهای این بازی در حالت تکنفره منتشر سازیم.
۲. کمپین جیک میولر
مرثیهای برای اویل
معنای واقعی یک بازی جفنگ
احتمالا واژهی «ما قبل نقد» به گوش شما نیز خورده باشد. این واژه را عمدتا در مواقعی به کار میبرند که محصول مورد نقد، حتی ارزش تحمل برای انتقاد کردن هم نداشته باشد. و این مسئله البته دلایل فراوانی میتواند داشته باشد. مثلا در این مورد خاص، میشود گفت که مهمترین رکن یک بازی شکل نمیگیرد. مخاطب با بازی همراه نمیشود و به همین سبب، بازی انجام نمیشود که خود بزرگترین ایراد برای یک هنر تعاملی است. سرگرمیای که برای وجود داشتن نیاز به بازوی محرک دارد. به زبان سادهتر میشود جملاتی نظیر: کشش ندارد، جذاب نیست و درگیر کننده نمیشود را به کار برد. اما همیشه یک جملهی بهتر هم وجود دارد: قابل بازی نیست!
و وقتی یک بازی قابل بازی نباشد، متعاقبا قابل نقد هم نیست. (چون از نظر بازیکننده چنین بازی وجود ندارد) حالا میشود نتیجه گرفت که سختترین کار برای یک منتقد، نقد کردن یک بازی غیر قابل نقد، یا به قول استاد، ماقبل نقد است. چرا که او دو راه بیشتر ندارد، اول اینکه بازی را (که غیر قابل تحمل است) تا آخر بازی کرده و در نهایت به نقد آن بپردازد و یا این که به تشریح ماقبل نقد بودن آن بپردازد و عدهای را از جهل و نادانی برهاند. راه اول که در میان منتقدین ما مرسوم و به نوعی خز شده است. از طرف دیگر احتمال زیادی وجود دارد که هر دو روش به نتیجهای یکسان بینجامد و در این صورت صرفه با بازی نکردن است. به علاوه، من چگونه میتوانم در پایان نقد خود اکیدا توصیه کنم که این بخش از رزیدنت اویل ۶ بازی نشود، در حالی که خودم بازی کردهام؟ پس نگارنده روش دوم را انتخاب کرده است. کمپین جیک مولر و شری برکین در رزیدنت اویل ۶ ماقبل نقد است، چرا که بازی نمیشود.
در همان دقایق ابتدایی هزاران چیز ریز و درشت به شما نشان داده میشود که مال رزیدنت اویل نیست و اگر رزیدنت اویل باز باشید بازی بیش از نیم ساعت شما را معطل خود نمیکند. بازی تقریبا در فصل افتتاحیهی سناریوی جیک از تمام شلختگیهای طراحی مرحله و ناسازگاریهایش با هستهی اصلی بازیهای این سری (منظورم ترسناک بودن یا نبودن نیست، اکشن از ابتدا در رزیدنت اویل جای داشته و بسیار حساب شده و قدرتمند بوده است.) پرده برمیدارد و خیلی زود ماهیت بیگانه با نامش را فاش میکند تا دست از بازی کردنش بکشید. نمیدانم، شاید هم من اشتباه میکنم. شاید کمپین جیک از روایت داستانی قوی، طراحی مراحل درست، (در اواسط و انتها) و لحظات جذاب و به یادماندنی زیادی برخوردار باشد که من از آن بیخبرم. اما من که اینها را ندیدهام. و دلیل اصلی هم برای ندیدن تمام خوبیهای بالقوهی این بخش از بازی هم غیرقابل تحمل بودن آن است. بازی بدون مخاطب بازی نمیشود، سر و شکل نمیگیرد و وقتی نتواند مخاطب را با خود همراه کند، هر چقدر هم که تا انتها خوب پیش برود، باز هم ماقبل نقد است.
به نام پادشاه
یکی از حربههایی که رزیدنت اویل ۶ به مخاطبین زده است، استفاده از شخصیتها برای قوی نشان دادن روایت بازی است. روایت تارعنکبوتی بازی که در نقاطی به هم میرسد. سازندگان برای درست و درمان نشان دادن این روایت، شخصیتها را در روند بازی با هم روبرو میکنند که به خودی خود جذاب است، اما در بیشتر مواقع دردی دوا نمیکند و فقط حربه است. اما در مواقعی، این مسئله مفید واقع میشود. در برخی از برخوردها، شخصیتهایی که با هم روبرو میشوند، قبل از روایت داستان اصلیشان شخصیت پردازی میشوند. چیزی شبیه به متدی که تارنتینو با «سگهای انباری» به سینما آورد (اول پاسخ بعد پرسش). اما با ساختاری بسیار متفاوت، پیشپا افتاده و بی در و پیکر. (یعنی به خودتان بستگی دارد، اول کمپین لیان را بازی میکنید یا جیک را؟ در این صورت ممکن است شخصیت پردازی صورت نگیرد و معادلات به هم بخورد!) البته در عمل به یک نتیجه میرسیم: شخصیت پردازی یک کارکتر، قبل از روی دادن یک اتفاق در قبال او. مثلا اگر کمپین ایدا را قبل از کمپین جیک بازی کنید، شخصیت جیک خود به خود تا حد قابل توجهی پرداخت میشود. این اتفاق گرچه به ندرت رخ میدهد، اما شاید تنها نکتهی مثبتی است که فعلا میشود از آن یاد کرد.
نمره دادن به بازی ماقبل نقدی مثل سناریوی جیک رزیدنت اویل ۶ اصلا کار سختی نیست. به علاوه، چون من این بخش را تحمل نکردم و وقت خود را به پای یک سناریوی غیر قابل بازی نگذاشتم، به راحتی میتوانم به شما توصیه کنم که اگر تا کنون این بخش را بازی نکردهاید، دیگر حتی به آن فکر هم نکنید، و اگر بازی کردهاید، میدانید که چه مزخرفی بوده و هست؛ در غیر این صورت، رزیدنت باز نیستید.
۱/۱۰
نویسنده: سعید زعفرانی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
خدایی بی انصافیه!!!!
اینقدر هم بد نبود!
=D
۱
خنده داره !
والله شما که این بخش رو تا اخر نرفتی خب نقدشو هم نباید مینوشتی این بخش بنظر من یکی از بهترین بخش های اویل ۶ هست بعدش نمره الکی دادی ۱ x-( x-( x-( x-( x-( x-( x-(
۱)میدانید که چه مزخرفی بوده و هست؛ در غیر این صورت، رزیدنت باز نیستید!فکت صادر نکن که میری رو اعصاب!چه ربطی داره؟
۲) (منظورم ترسناک بودن یا نبودن نیست، اکشن از ابتدا در رزیدنت اویل جای داشته و بسیار حساب شده و قدرتمند بوده است.)به شدت موافقم!
۳)نمیدانم، شاید هم من اشتباه میکنم. شاید کمپین جیک از روایت داستانی قوی، طراحی مراحل درست، (در اواسط و انتها) و لحظات جذاب و به یادماندنی زیادی برخوردار باشد که من از آن بیخبرم. اما من که اینها را ندیدهام. و دلیل اصلی هم برای ندیدن تمام خوبیهای بالقوهی این بخش از بازی هم غیرقابل تحمل بودن آن است.نه خیر دلیل اصلی داشتن نوستالژی و خاطرات خوب برای من و شما و تمامی هوی فن ها(البته اگه باشی!)از سه شماره اول این بازی است که هرچی سعی می کنی منصفانه قضاوت کنی نمیتونی!
شاید اگه نام اویل رو این بازی نبود می ترکوند(البته الانم ترکوند ولی بی صدا!)یا یکی از بهترین شوترهای سوم شخص سال میشد!
ایراد بزرگ این بازی این بود که هر ویژگی خاصی زیر نیم سایه یه ایراد بود!
نمیدونم از کجا شروع کنم به کجا برسونم پس…
نمره:۷از۱۰
خوشحالم که پول و وقتم رو با re6 تلف نکردم
به هیچ وجه قانع نشدم و نخواهم شد … x-(
این چه وضع نمره دهی است برادر من … x-(
احتمالا جو IGN به دیبازی هم سرایت کرده … x-(
__________
AmEEr@
البته این نسخه درست است که چندان جالب نبود اما این هم بگم که به این نمره ها دل نبند …
__________
آروین از pc $
اصلا این شماره اویل خوب نیست من اول لیون بعدش ایدا رو تموم کردم دیگه حال نمیکنم بقیه کمپینها رو برم
چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟!؟!؟!؟ :evil: 8-O 8-O :-? x-( :cry: :-| :-x :?: :-/
اخه ۱ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟
ما رو باش میگفتیم گیمر های درست و حسابی داریم
اخه ۱ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقا شما از این بازی خوشت نمیاد اصلا چرا اومدی نقدش کردی ؟؟؟؟؟؟
لابد به کمپین کریس هم میخوایید -۱۰ بدید دیگه
حالا شما میخواهید ما رو بن کنید
شما که خیلی از این منتقدان رو بن کردید ما رو هم بن کنید
یعنی ادم حق نداره نظر شخصیشو تو این سایت بگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ هزار بار رحمت به هیتلر
شما از هیتلر هم بد ترین x-(
اختلاف بین نمرات مجله و سایت خیلی زیاده! ۸-O
مجله به کمپین جیک نمره کامل داد!!(هر چند که حقش نبود)
بعد توی سایت بهش ۱ دادن!!
——–
کمپین جیک خوبیش این بود که از شخصیت جدید استفاده کرده بود و دیگر شخصیت های بزرگ این سری رو خراب نکرده بود!
به نظرم کمپین جیک نسبت به سه کمپین دیگه از کیفیت پایین تری برخوردار بود به نحوی که شروع کمپین به شدت عذاب اوره برای طرفداران, تنها نکته خوبی که میشه در موردش گفت اون غوله شبیه نمسیس هست که اونم از طراحی سطح پایین تری برخوردار. از لحاظ ترس که هیچ از سایر کمپین ها هم ضعیف تره. گرافیک هم, چون این کمپین توی قسمت های برفی و … هست گرافیک جالب نیست. نمره ۴ منصافنه هست برای بازی. مرسی نقد.
داش سعید اصلا عادلانه نیست. ۱ :-D اخه
اولین مشکل من با شما اینه که گفتی این بخش قابل بازی نیست. مطمئنا منو و خیلی های دیگه اینو بازی کردیم و لذت هم بردیم. وقتی سلیقه شما به این بازی نمیخوره نباید کلی بگی توی نقدت قابل بازی نیست
نکته ۲ . اقا دنیا در حال حرکته مخاطب ها و گیمر های قدیمی دارن جاشونو به مخاطب جدید میدن. کاریشم نمیشه کرد. اینه که نمیشه تا ابد رزیدنت و با همون سبک و سیاق قدیمی و با همون شخصیت های قدیمی بازی کرد. ورود یه شخصیت جدید حرکت کاملا درستی بوده. کپکام هم جیک رو اورده و موفق هم بوده. روح جدیدی به کالبد سری رزیدنت اویله شخصیتی که یه جورایی یاحاله. سادگی و حماقت جوونی تو چهرشه. وقتی بار اول شری رو توی ازمایشگاه میبینه. میشه سادگی و تو چهرش خوند. وقتی طول بازی کم کم به شری وابسته میشه ادم حس میکنه واقعا تنهاست. در کل به نظر من بهترین شخصیت کله اویل ۶ بود.
اکشن هم کاملا جدید و خوبه. مخلوطی از سلاح گرم و حرکات رزمی. که خوب پیاده شده. این بخشم کاملا برای مخاطب جدید طراحی شده. کسانی که برای اولین بار اویل ۶ رو بازی میکنن مطمئن باش جیک شخصیت محبوبشون میشه ۱۰ سال دیگه مثله منو و خودت همون حسی رو به جیک دارن که ما به جیل و کرسی و لئون داریم. بالاخره تغییرات باید از یه جایی شروع میشه.
بخش دکمه زنی هم انصافا جذاب و نفس گیر بود. به خصوص باس فایت اخری که توی تونل انجام میشد. در کل ایرادایی که گرفتی اصلا رو حساب نبود داش سعید. انتظار بیش تری داشتیم. ایرادات کاملا سلیقه ای بود. یعنی شما خوشت نیومده. نه اینکه بازی بد باشه. اینارو میگی نمیزاری بچه ها اویل ۶ بازی کنن :-D
اتفاقا دکمه زنی با اون صدای مسخره خیلی هم توی اعصاب بود.
چی میشد اگه از همون شیوه دکمه زنی قدیم استفاده می کردن؟
———————
بعدشم این که خیلی از ایرادات این بازی ربطی به کلاسیک بودن یا نبودنش نداره.
بازی از نظر گرافیک و داستان کاملا تعطیله.صداگذاری و گیم پلی رو هم که دیگه خودتون می دونید.ایرادات فراوانی هم در گیم پلی وجود داشت.
——————–
فکر کنم بهترین روش برای احیای این فرنچایز ریبوت کردنش باشه.
خدایی دیگه از این داستان کلیشه ای ویروس خسته شدیم.
شاید باسه شما رو اعصابه. باسه من که خیلی خوب بود.
کجا صدا گذاری و گرافیک تعطیل بود. صداپیشه ها همشون عالی بود. گرافیک بازی هم چه چیزیش مشکل داشت. از طراحی فوق العاده شخصیت ها و دشمن ها با اون جزئیات بالاشون. گیم پلی هم همون گیم پلی خوب قدیمی بود. فقط سرعتش بیشتر بود. خواهشن ایرادای الکی نگیرید.
صداگذاری رو نگفتم تعطیله! گفتم خودتون می دونید.صداگذاری شخصیت ها خوب بود.محیط و افکت های صوتی دیگه هم خوب بودن.
ولی گرافیک بازی واقعا داغون بود.تکسچر های بی کیفیت فراوان.انیمیشن حرکت شخصیت ها در حد ۸ سال پیش.(انیمیشن حرکتی متال گیر سالید ۲ از این بهتر بود)
نورپردازی هم نکته خاصی نداشت.خیلی معمولی بود.
——————–
از نظر گیم پلی هم مشکل داشت.دوربین توی اعصاب(تازه مثلا نسخه PC قرار بود دوربین بهتر داشته باشه.ببین نسخه کنسولیش چی بوده دیگه!)
حذف شدن قابلیت آپگرید سلاح ها.
صدای مسخره و توی اعصاب هنگام دکمه زنی(دیـــــــــــــــنگ!)
طراحی مراحل متوسط برای جیک و ضعیف برای کریس.(برای ایدا و لیان بهتر بود)
———————-
داستان ساده.شخصیت پردازی الکی.سناریو های خیلی بد برای کمپین های کریس و لیان و متوسط برای جیک و ایدا
باز هم بگم؟
————-
البته من نمی گم بازی بی خود بود.اتفاقا خودم بهش ۷.۵ می دم.ولی این جوری که شما طرفداری می کنی هم خوب نیست.
انیمیشن شخصیت ها اتفاقا عالی بود. با دقت یه نگاه دیگه بنداز. بببین موتور کپکام چه قدر زیبا حرکات دست و صورت رو اجرا میکنه. واقعا بی انصافی میکنین
منم طرفداری بی خود نمیکنم. خودمم ۱۰ ها ایراد به بازی میگیرم. خودت چند تاشو گفتی. طراحی مرحله متوسط. حذف شدن اپگرید اسلحه ها. و…
ولی دیگه این جوری که دوستان نمره ۱ یا و ۲. ۳ میدن واقعا بی انصافیه. بازی های خیلی کمی هستن که بدون ایراد باشن. اما این رزیدنت اویل بازی خوبیه. نه بیشتر که بگیم شاهکاره. نه کمتر که بگیم اشغال و غیر قابل بازیه. من مشکلم همینه :wink: