بازی های نه چندان موفق متولد نسل هفتم
در مقاله قبلی بازیهای موفق این نسل از بازیهای رایانه ای را مورد بررسی قرار دادیم. شاخص های زیادی برای انتخاب یک بازی موفق وجود دارد : گرافیک ، گیم پلی غیر تکراری ، موسیقی ،داستان ،و… مهمتر از همه رضایت خریداران و بازیکننده ها از بازی خریداری شده است، به طوری که بوده اند بازیهایی که از لحاظ گرافیکی و یا داستان در رتبه بالایی قرار داشته اند اما به دلیل گیم پلی ضعیف یا مشکلات فنی عدیده باعث نارضایتی خریداران و بازی کننده ها شده اند.
در این مقاله بازیهایی مورد بررسی قرار می گیرند که در یک یا چند مولفه بالا عالی ظاهر شده اند اما ان طور که باید نتوانستند رضایت خریداران را جلب کنند و مشکلاتی از قبیل طولانی بودن زمان ساخت و یا مشکلات فنی باعث دلزدگی خریداران شده است .این بازیها عناوین خوبی بوده اند و ایده های جالبی را پیاده سازی کرده اند که با کمی دقت و یا حمایت سازنده و ناشر می توانستند حتی برای بازی سال شدن هم کاندیدا شوند اما مشکلاتی دامن گیر انها شده و انهارا به سراشیبی سقوط کشاند . شاید نسخه های آینده از این بازی ها با رفع ایرادات گذشته به بازیهای فوق العاده و موفق تبدیل شوند.
بخش دوم ، عناوین نه چندان موفق :
Alan Wake
این بازی با یک داستان پردازی زیبا قرار بود جهشی در بازیهای رایانه ای ایجاد کند اما مشکلاتی از قبیل لغو شدن چندین باره پروژه ، زمان طولانی ساخت (حدود بیش از ۶ سال )، لغو شدن انتشار برای PC ،تغییر مکانیزم گیم پلی ( قرار بود دنیای باز باشد ) ،و در نهایت انتشار یک بازی کاملا خطی باعث شد که فروش کاملا نا امید کننده ای داشته باشد به طوری که در شایعه ها گفته می شود که این بازی دیگر برای این نسل تولید نخواهد شد و در نسل بعد نیز احتمال کمی دارد که شاهد نسخه دیگری از آن باشیم.
Heavenly Sword
شاید با دیدن نام بازی Heavenly Sword در این لیست تعجب کنید اما این بازی با توجه به بودجه و زمانی که برایش صرف شد یک شکست کامل بود .سونی چشم امیدی به این بازی داشت تا با خلق یک دنیای فانتزی بتواند جایگزین مناسبی برای خدای جنگ پیدا کند اما فروش نا امید کننده این بازی نشان داد که بازی کننده ها زیاد به این نوع سبک فانتزی در این نوع بازی های علاقه ندارند .شاید در نسل بعد دوباره به دنیای Nariko و Kai باز گردیم اما در این نسل دیگر خبری از این بازی نخواهد بود.
Brütal Legend
استدیوی Double Fine بازی های زیادی را روانه بازار کرده است و دنیای Brütal Legend نیز یکی از آن بازی ها بود اما فروش کم این بازی باعث شد که این استدیو دیگر ادامه ای برای ان نسازد .هزینه سنگین ساخت باعث شد به کلی این استدیو قید اینگونه بازیها را بزند و به ساخت بازیهای کوچک روی بیاورد مثل : Costume Quest و Stacked و … که به صورت بازیهای دانلودی روی شبکه های فروش قرار می گیرند.هزینه های سنگین و ناتوانی در جلب رضایت خریداران باعث شد که این بازی سبب نیمه ورشکست شدن این استدیو شود.
The Saboteur
این بازی سرشار از ایده بود ، مخصوصا ویژگی سیاه و سفید بودن نقشه و دنیای بازی و ترکیب رنگ ها در ان ، همچنین این بازی داستان ویژه و اصیلی از آلمان های نازی را در جنگ جهانی دوم روایت می کرد اما این بازی نیز مانند دیگر بازیها با هزینه ای سنگین ساخته شد .شاید اگر این بازی در دست یک استدیو با توان مالی بالا بود نسخه های دیگری از ان نیز منتشر می شد اما هزینه های بالا و غروش کم بازی در سطح جهانی باعث شد که به کلی استدیوی Pandemic به طور رسمی در سال ۲۰۰۹ تعطیل شود.گویا سلطان بازیهای دنیای باز با توان مالی بالا همان راک استار است و بس.
MAG
این بازی توسط توسعه دهنده و ناشر SOCOM ساخته شد و در ابتدا قرار بود یک بازی اکشن کامل و عظیم باشد اما بنا به دلایلی سازنده این بازی را فقط به صورت تحت شبکه و فقط برای کنسول PS3 منتشر کرد . در ابتدا نیز با وعده های جالب و وسوسه کننده ۲۵۶ بازیکن در هر نقشه پا به میدان گذاشت اما بعد از مدتی و ارسال بسته های بروز رسان که ورژن بازی را از ۱ با ۲ رسانید نتوانست به وعده های خود عمل کند و فقط یک بازی انلاین با سطح متوسط را روانه کرد .از دیگر عوامل شکست این بازی این بود که درست در زمان موفقیت چشمگیر بخش انلاین نسخه های متعدد Call of Duty وارد شبکه کنسولی سونی شد و زیر پای سربازان Call of Duty به شدت له شد.
Folklore
این بازی درست زمانی عرضه شد که بازار تحت سلطه اینگونه بازیهای RPG بود و دیگر جایی برای یک بازی RPG الهام گرفته از جادوگران ، کوتوله ها ، و دیگر عقاید ایرلندی نبود .
گرچه در روز های اولیه که به طور انحصاری برای PS3 منتشر شد فروش خوبی کرد اما بعد از گذشت چند روز نارضایتی خریداران از کیفیت بازی در همه جا پیچید به طوری که سازنده بازی همچنان در صدد رفع نواقص نسخه اولیه بازی است و با ارائه بسته های مکمل قصد این را دارد که به قانون عدم حمایت از مصرف کننده دچار نشود و جریمه سنگین نپردازد . این عنوان یک شکست کامل برای سونی و استدیوی سازنده بود به طوری که سونی قید بازیهای انحصاری RPG را برای همیشه در این نسل زد.
Nier
بعضی ها ممکن است از این بازی خوششان بیاید بعضی ها نه ، اما با توجه به سابقه Square Enix در ساخت بازیهای RPG انتظارات از این بازی بالا بود اما با مشاهده بازی ، خریداران متوجه شدن که این بازی فقط در بخش موسیقی خیلی موفق ظاهر شده است و در مبارزات و گرافیک و داستان خیلی ضعف دارد.در واقع این بازی مثل حضور در یک کنسرت واقعی است که تا وقتی که اهنگی شروع به نواختن نشده است جو سردی حاکم است.
پایان بخش دوم.
پ.ن :
در این مقاله از بازی های این نسل صحبت شده است . بازی هایی مثل بتل فیلد ، فورزا ، گرین توریسمو ، کیلزون ، GTA ، COD ، خدای جنگ و غیره مربوط به نسل قبلی بازیها می شود که در این نسل ادامه داده شده اند.
این مقاله برگرفته از نوشته ای با همین عنوان از سایت gameinformer است و انتخاب بازی ها به سلیقه نویسنده بوده است و مترجم هیچ دخل و تصرفی در ان نداشته است ،همچنین این نوشته در هیچ سایت و نشریه فارسی زبان دیگری توسط اینجانب منتشر نشده است.
حسین براتی (Ichimaro Gin )
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
alen wake که خیلی قشنگ ترسناکه چطور نا موفق بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟
انصافا بازی The saboteur بازی بدی نبود.درسته که یکسری ایرادات داشت.اگه این ایرادات رو نداشت واقعا یک بازی عالی می شد.اما در مورد alan wake با اینکه خودم دوست داشتم این بازی برای pc بیاد ولی فکر نکنم منتشر نشدن یک بتزی بر روی pc جزو معایب بازی باشه.چون همین gears of war و یا uncharted هم برای pc عرضه نشدند ولی یکی از بهترین بازی های انحصاری هستند.
ولی با انتخاب بقیه بازی ها به عنوان بازی نا موفق موافقم.مخصوصا Nier.
I AM THE VIPER
آلن ویک که خیلی قشنگ بود :?:
ممنون حسین جان
ولی alan wake با این که راهش پر پیچ و خم بود اما در اخر یک بازیه عالی بود که انتظار نداشتم تو این لیست قرار بگیره !!!!!
(حر چند تو خودت هیچ دال تی در این لیست نداشتی)
این زبان فارسی دری وریه؟
———————————————————————–
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت & COD Team
نه خیر این کیبورد من کیبورد دری وریه
(برم یکی دیگه بخرم پدرمو مر اورد )
اکثرشون انحصاری هستن و دست من بهشون نمی رسه! ممنون داش حسین.
—————————-
COD Team
مگه تو pc بازی؟؟؟؟
آره.
———-
COD Team
آلن ویک؟؟؟؟؟؟!!!! کی اینا رو انتخاب کرده؟؟؟
_______________________________
COD Team…تنها ۲۷ روز تا وظیفه هشتم
alan wake رو کاملا مخالفم . به نظرم یکی از بهترین بازی های ۳۶۰ بود . همه چیزش کامل بود و انگار واقعا داشتی تو یه فیلم بازی می کردی .از W.o.S
اتفاقا یکی از مشکلاتش همین بود که انگار داشتی تو فیلم بازی میکردی
تو عمرم بازی اینقدر خطی ندیده بودم البته بازی اگر تو این لیست هست به نظرم بخاطر توقع بالایی هست که ازش داشتن و براورده نشد نه این که جز بدترین ها باشه.
چرا که با همه ی مشکلاتش هنوز هم از خیلی از بازی ها سره.
این نویسنده که اینارو نوشته بهم نشون بدید من باهاش کار دارم .
آخه alan wake موفق نبوده .واقعا که .
این بنده خدا احتمالا یه خورده رفته پای الن ویک ترسیده ادامه نداده واسه همین ازش بدش اومده .
خوبه فقط عکس دوم مشکل منکراتی داره
:-o
برو بابا
شما چشات رو بگیر الان بهش میگیم چادر سر کنه :mrgreen: :mrgreen:
نه حسین جون این یکی رو باهات موافق نیستم همه ی بازیهای این لیست حقشونه به جز Alan Wake این بازی یکی از بهترین انحصاری های X360 بود ، االبته از نظر من…
————————————————-
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
۱۱ روز تا بهار دوم :arrow:
اول از همه این رو در جواب همه دوستانم بگم که من فقط خبر رو فقط ترجمه کردم ۸) …
……………………………………………………………………………………………………
اما اینکه چرا الن ویک توی این لیست هستش رو بگم …این بازی نتونست به وعده هایی که قول داده بود عمل کنه و هر سال که از پروژه می گذشت یک قسمت از اون حذف می شد مطمئن باشید اگر بازی به صورت همان چیزی که از اول وعده داده شده بود ساخته می شد بازی سال و یا دهه انتخاب می شد .. ..به دلایلی که اورده شده دقت کنید. :!:
به همین دلیل هم هست که دیگر مایکروسافت علاقه به ادامه این عنوان ندارد . :cry:
……………………………………………………………………………………………………
مثلا فکر کنید که بازی انحصاری Rise که قرار هست از کینکت به طور کاملا پشتیبانی کنه بعد از دو سال یه دفعه این کار رو متوقف کنه و بگه که فقط دسته معمولی !! خوب شمای خریدار که ۶۰ دلار پول می دید معلومه نا امید می شید از بازی … :idea:
نمونه بارز عمل به وعده ها در سری اساسینز کرید است که به هر چیزی که گفتند تقریبا عمل کردند … :-D
دلایلت درسته حسین جون ولی Alan Wake با اینکه اون چیزی که وعده داده شده بود نبود ، ولی عنوان ضعیفی هم نبود ونمرات نسبتا خوبی هم گرفت…
——————————————————–
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
۱۱ روز تا بهار دوم :arrow:
اخه عزیز من بازی خطی که فقط از سایلنت هیل تقلید کرده باشه و کاملا بدون چالش میتونی بری آخرش حتی شما دوست کوچیک من؛ بایدم تواین لیست باشه. کاملا با نویسنده موافقم. دمت گرم داش حسین بابت ترجمت. :wink:
اولا دوست عزیز درست صحبت کن و همه رو اندازه ی خودت کوچیک نبین ، دوما من وحسین جون با هم دوست وهمشهری هستیم لازم نیست شما بیای وسط بحث ما ، سوما اگه یه نگاهی به همه ی نظرات بچه های سایت کنی متوجه میشی که اکثرا با حضور این بازی در این لیست مخالف هستن…
————————————–
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
تو یه انحصاری ایکس باکس بگو که از آلن بهتر نباشه ! گیرز یا هیلو یا فورزا ؟ به نظر من همشون تا حدودی از آلن ویک بهترن پس این میشه بدترین
بنظرم در حق Heavenly Sword
و Alan Wake ظلم شده :cry: :cry:
منم با شما موافقم (heavenly sword) فکر کنم نویسنده اشتباه کرده نمی گم عالی بود ولی جایگاهش این نیست