بازی های نه چندان موفق متولد نسل هفتم
در مقاله قبلی بازیهای موفق این نسل از بازیهای رایانه ای را مورد بررسی قرار دادیم. شاخص های زیادی برای انتخاب یک بازی موفق وجود دارد : گرافیک ، گیم پلی غیر تکراری ، موسیقی ،داستان ،و… مهمتر از همه رضایت خریداران و بازیکننده ها از بازی خریداری شده است، به طوری که بوده اند بازیهایی که از لحاظ گرافیکی و یا داستان در رتبه بالایی قرار داشته اند اما به دلیل گیم پلی ضعیف یا مشکلات فنی عدیده باعث نارضایتی خریداران و بازی کننده ها شده اند.
در این مقاله بازیهایی مورد بررسی قرار می گیرند که در یک یا چند مولفه بالا عالی ظاهر شده اند اما ان طور که باید نتوانستند رضایت خریداران را جلب کنند و مشکلاتی از قبیل طولانی بودن زمان ساخت و یا مشکلات فنی باعث دلزدگی خریداران شده است .این بازیها عناوین خوبی بوده اند و ایده های جالبی را پیاده سازی کرده اند که با کمی دقت و یا حمایت سازنده و ناشر می توانستند حتی برای بازی سال شدن هم کاندیدا شوند اما مشکلاتی دامن گیر انها شده و انهارا به سراشیبی سقوط کشاند . شاید نسخه های آینده از این بازی ها با رفع ایرادات گذشته به بازیهای فوق العاده و موفق تبدیل شوند.
بخش دوم ، عناوین نه چندان موفق :
Alan Wake
این بازی با یک داستان پردازی زیبا قرار بود جهشی در بازیهای رایانه ای ایجاد کند اما مشکلاتی از قبیل لغو شدن چندین باره پروژه ، زمان طولانی ساخت (حدود بیش از ۶ سال )، لغو شدن انتشار برای PC ،تغییر مکانیزم گیم پلی ( قرار بود دنیای باز باشد ) ،و در نهایت انتشار یک بازی کاملا خطی باعث شد که فروش کاملا نا امید کننده ای داشته باشد به طوری که در شایعه ها گفته می شود که این بازی دیگر برای این نسل تولید نخواهد شد و در نسل بعد نیز احتمال کمی دارد که شاهد نسخه دیگری از آن باشیم.
Heavenly Sword
شاید با دیدن نام بازی Heavenly Sword در این لیست تعجب کنید اما این بازی با توجه به بودجه و زمانی که برایش صرف شد یک شکست کامل بود .سونی چشم امیدی به این بازی داشت تا با خلق یک دنیای فانتزی بتواند جایگزین مناسبی برای خدای جنگ پیدا کند اما فروش نا امید کننده این بازی نشان داد که بازی کننده ها زیاد به این نوع سبک فانتزی در این نوع بازی های علاقه ندارند .شاید در نسل بعد دوباره به دنیای Nariko و Kai باز گردیم اما در این نسل دیگر خبری از این بازی نخواهد بود.
Brütal Legend
استدیوی Double Fine بازی های زیادی را روانه بازار کرده است و دنیای Brütal Legend نیز یکی از آن بازی ها بود اما فروش کم این بازی باعث شد که این استدیو دیگر ادامه ای برای ان نسازد .هزینه سنگین ساخت باعث شد به کلی این استدیو قید اینگونه بازیها را بزند و به ساخت بازیهای کوچک روی بیاورد مثل : Costume Quest و Stacked و … که به صورت بازیهای دانلودی روی شبکه های فروش قرار می گیرند.هزینه های سنگین و ناتوانی در جلب رضایت خریداران باعث شد که این بازی سبب نیمه ورشکست شدن این استدیو شود.
The Saboteur
این بازی سرشار از ایده بود ، مخصوصا ویژگی سیاه و سفید بودن نقشه و دنیای بازی و ترکیب رنگ ها در ان ، همچنین این بازی داستان ویژه و اصیلی از آلمان های نازی را در جنگ جهانی دوم روایت می کرد اما این بازی نیز مانند دیگر بازیها با هزینه ای سنگین ساخته شد .شاید اگر این بازی در دست یک استدیو با توان مالی بالا بود نسخه های دیگری از ان نیز منتشر می شد اما هزینه های بالا و غروش کم بازی در سطح جهانی باعث شد که به کلی استدیوی Pandemic به طور رسمی در سال ۲۰۰۹ تعطیل شود.گویا سلطان بازیهای دنیای باز با توان مالی بالا همان راک استار است و بس.
MAG
این بازی توسط توسعه دهنده و ناشر SOCOM ساخته شد و در ابتدا قرار بود یک بازی اکشن کامل و عظیم باشد اما بنا به دلایلی سازنده این بازی را فقط به صورت تحت شبکه و فقط برای کنسول PS3 منتشر کرد . در ابتدا نیز با وعده های جالب و وسوسه کننده ۲۵۶ بازیکن در هر نقشه پا به میدان گذاشت اما بعد از مدتی و ارسال بسته های بروز رسان که ورژن بازی را از ۱ با ۲ رسانید نتوانست به وعده های خود عمل کند و فقط یک بازی انلاین با سطح متوسط را روانه کرد .از دیگر عوامل شکست این بازی این بود که درست در زمان موفقیت چشمگیر بخش انلاین نسخه های متعدد Call of Duty وارد شبکه کنسولی سونی شد و زیر پای سربازان Call of Duty به شدت له شد.
Folklore
این بازی درست زمانی عرضه شد که بازار تحت سلطه اینگونه بازیهای RPG بود و دیگر جایی برای یک بازی RPG الهام گرفته از جادوگران ، کوتوله ها ، و دیگر عقاید ایرلندی نبود .
گرچه در روز های اولیه که به طور انحصاری برای PS3 منتشر شد فروش خوبی کرد اما بعد از گذشت چند روز نارضایتی خریداران از کیفیت بازی در همه جا پیچید به طوری که سازنده بازی همچنان در صدد رفع نواقص نسخه اولیه بازی است و با ارائه بسته های مکمل قصد این را دارد که به قانون عدم حمایت از مصرف کننده دچار نشود و جریمه سنگین نپردازد . این عنوان یک شکست کامل برای سونی و استدیوی سازنده بود به طوری که سونی قید بازیهای انحصاری RPG را برای همیشه در این نسل زد.
Nier
بعضی ها ممکن است از این بازی خوششان بیاید بعضی ها نه ، اما با توجه به سابقه Square Enix در ساخت بازیهای RPG انتظارات از این بازی بالا بود اما با مشاهده بازی ، خریداران متوجه شدن که این بازی فقط در بخش موسیقی خیلی موفق ظاهر شده است و در مبارزات و گرافیک و داستان خیلی ضعف دارد.در واقع این بازی مثل حضور در یک کنسرت واقعی است که تا وقتی که اهنگی شروع به نواختن نشده است جو سردی حاکم است.
پایان بخش دوم.
پ.ن :
در این مقاله از بازی های این نسل صحبت شده است . بازی هایی مثل بتل فیلد ، فورزا ، گرین توریسمو ، کیلزون ، GTA ، COD ، خدای جنگ و غیره مربوط به نسل قبلی بازیها می شود که در این نسل ادامه داده شده اند.
این مقاله برگرفته از نوشته ای با همین عنوان از سایت gameinformer است و انتخاب بازی ها به سلیقه نویسنده بوده است و مترجم هیچ دخل و تصرفی در ان نداشته است ،همچنین این نوشته در هیچ سایت و نشریه فارسی زبان دیگری توسط اینجانب منتشر نشده است.
حسین براتی (Ichimaro Gin )
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
صبرکن. MAG و Alan Wake کجاشون ناموفق بودند؟ :evil:
دقیقا روزبه جان! امکان نداره که آلن ویک با این همه طرفدار و جذابیتیش تو این لیست باشه!!! واقعا هم که نیسنده مطلب یا طرف PS3 و اینا بوده و یا به قول تو با مایکروسافت لجه!
از این جور افراد که الکی یه حرف چرت و پرت میزنن شدیدا متنفرم!
____________________________________
COD Team…تنها ۲۷ روز تا وظیفه هشتم
من خودم ps3 دارم ولی واسم جای تعجبه ک بازی haze جزو لیست نیست!
الن ویک و شمشیر بهشتی نا موفق نبودن فروش کمی داشتن الن ویک که بخاطره جام جهانی بود درضمن دیبای بازم داری مثل یک و نیم سال پیشت رفتار میکنی مگه من تو خبر بتل چی گفتم ثبت نشد کسی ام نیست یه جواب بهم بده
inna love az anjomane biasaban :twisted:
من فکر می کنم منظور نویسنده بازی هایی که در سطح انتظار واقع نشدن باشه! آخه Brutal legend هم خیلی خوب بود! ولی در سطح انتظار نبود! همچون alan wake
الن ویک اصلا نباید توی این لیست قرار بگیره و نویسنده اصلی این مطلب یا مشکلی با مایکروسافت و ۳۶۰ داشته یا کلا درکی از بازی های خوب و درجه یک نداشت.منکه خیلی از این بازی لذت بردم.
—————————————————-
انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
۱۱ روز تا بهار دوم :arrow:
Alan Wake بخاطر سازندهاش قربانی شد میتونست به خیلی جا ها برسه
در کل من که خیلی ازش لذت بردم
این لیست یه غایب بزرگ داره و اونم عصر اژدها۲ هستش که واقعا نا امیدم کرد
این بازی میتونست بعد از دیابلو بهترین نقش افرینیه کلاسیک بشه
عذر می خوام!پس Dragon Age Origins چی؟
اون که بازی موفقی بود. ۸-O
فکر کنم منظورش شماره ۲ بود!
کاملا موافقم … ولی انتظار دیدن alan wake و sabotuer رو نداشتم من که خودم شخصا با sabotuer کلی حال کردم ۸-O 8-O 8-O :-|