روش تحلیل بازی‌های رایانه ای برای کلاس سبک شناسی

در ۱۳۹۳/۱۱/۲۴ , 11:40:56

در کلاس سبک شناسی ، روند درسی به این صورت است که در طول هر جلسه ، استاد سبکی از بازی‌های رایانه ای را مورد تحلیل قرار می‌دهد و ویژگی‌های آن سبک را مشخص می‌کند و در پایان جلسه دو بازی در این سبک را معرفی می‌کند و از دانش پژوهان می‌خواهد تا این دو بازی را برای جلسه بعد تحلیل کنند. زمانی که در این کلاس درس می‌خواندم همواره یکی از ابهامات من و بقیه دانش پژوهان این کلاس این بود که در این مقاله تحلیلی چه چیزی باید مورد تحلیل قرار بگیرد؟ آیا باید بازی را نقد می کردیم و ویژگی‌های مثبت و منفی آن را از دلش بیرون می کشیدیم؟ آیا باید ساختار بازی و گیم پلی آن را مورد تحلیل قرار می دادیم؟ در این تحلیل چه نکاتی را حتما ذکر می کردیم؟ و سؤالات زیادی از این قبیل. این سؤالات تا آخرین جلسات کلاس همراه ما بود. البته هدف از تشکیل کلاس سبک شناسی پاسخ دادن به همین سوالات است؛ اما تصمیم گرفتم این مقاله را تهیه کنم تا دانش پژوهان آینده انستیتو ، زودتر به پاسخ سؤالات خود برسند.
در این مقاله ویژگی‌های یک تحلیل خوب را ذکر میکنم و در پایان بر اساس ویژگی‌های ذکر شده ، تحلیل بازی Streets of rage را به عنوان مثال قرار می دهم. باشد که مورد استفاده دانش پژوهان آینده قرار گیرد. فرض بر این است که خواننده با مفاهیم اولیه مانند مکانیک ، گیم پلی ، واسط کاربری و… آشناست.

چه چیزهایی را باید ذکر کنید؟

موارد زیر باید در تحلیل تمامی سبک ها ذکر شوند.

– واسط کاربری:
تشریح HUD بازی مانند نوار سلامتی ، مقدار مهمات باقی‌مانده ، نقشه بازی و…
توجه داشته باشید لازم نیست منوهای بازی را هم تشریح کنید.

– مکانیک های پایه:
تشریح کامل مکانیک های پایه بازی ؛ مانند شلیک کردن ، دویدن و…

– زاویه دوربین:
هم ارتفاع ، Side Scrolling ، اول شخص ، سوم شخص و…

– تکنیک ساخت:
بازی دوبعدی است یا سه بعدی؟

– سبک:
از مهمترین چیزهایی که باید ذکر شود سبک بازی است.

– شرط پیروزی و شرط شکست:
یکی از ویژگی‌های اصلی هر بازی ، شرط پیروزی و شکست آن است ، بازی که پیروزی و شکست نداشته باشد دیگر بازی نیست!

– ساختار مراحل:
مراحل بازی چگونه است؟ خطی؟ جهان باز؟ میدانی؟ بازیکن چگونه مرحله را بازی کرده و آن را به اتمام می رساند؟

– انواع چالش ها:
در این قسمت باید تمام چالش های بازی را نام برده و برای تک تک آن‌ها شرح مختصری بنویسید.

المان های زیر فرعی محسوب می‌شوند و بستگی به سبک بازی تفاوت دارند:

– داستان بازی:
اگر سبک بازی ، اصولا سبک داستان گرایی باشد ، و داستان در بازی نقش مهمی را ایفا کند می‌توانید چند خطی درباره داستان بازی بنویسید.

– دشمنان و الگوی حمله آنها:
اگر وجود دشمنان در بازی جزء ویژگی‌های اصلی آن محسوب می‌شوند ویا اگر بازی ، دشمنی با الگوی حمله خاص دارد ، آنرا ذکر کنید.

– نحوه انجام مبارزات:
اگر بازی دارای مبارزه و درگیری است ، نحوه رخ دادن آن را ذکر کنید. مثلاً میتوانید درباره نوع مبارزات (مخفی کاری ، بکش برو جلو و… ) ، تاکتیک‌هایی که می‌توان در نبرد استفاده کرد ، چند ضرب ها و… صحبت کنید.

– شخصیت‌های قابل بازی:
اگر بازی شخصیت‌های قابل بازی مختلف دارد ، چند خطی درباره ویژگی‌ها ، نقاط ضعف و قوت هرکدام بنویسید.

– عناصر دیگری که باید ذکر شوند:
موارد فوق ، المان های مهمی بود که معمولا در هر بازی پیدا می‌شوند؛ اما بعضی بازی‌ها ، ویژگی‌های خاصی دارند که فقط در آن بازی دیده می‌شوند این ویژگی‌های خاص حتما باید تحلیل شوند همچنین مواردی هم هست که با توجه به سبک بازی خود استاد تعیین خواهد کرد.

– چه چیزهایی را لازم نیست ذکر کنید؟
فقط چیزهایی که واقعا مهم هستند را تحلیل کنید. از پرگویی و توصیف زیاد بپرهیزید مگر اینکه لازم باشد. لزومی ندارد مواردی مانند شرکت سازنده ، تاریخ انتشار ، پلتفرم های مقصد و… را ذکر کنید همچنین نیازی نیست بازی را نقد کنید.


تحلیل بازی Streets Of Rage:

– سبک:
    Action – Fighting – Beat’em Up

– زاویه دوربین:
    Side Scrolling

– تکنیک ساخت:
    دوبعدی

-واسط کاربری:
    هنگام بازی ، در گوشه بالا سمت چپ تصویر ،شماره بازیکن ، امتیاز بازیکن ، تعداد جان باقی‌مانده ، مقدار سلامتی باقی‌مانده ، تعداد پلیش باقی‌ مانده و مقدار زمان باقی‌مانده نمایش داده می شود. اگر بازی را متوقف نماییم ، عبارت: PAUSE وسط صفحه نقش می بندد.

Streets Of Rage – HUD

-انواع چالش ها:

چالش های مبتنی بر فیزیک
    – سرعت و عکس‌العمل:
        فشار دادن سریع کلید ها هنگام مبارزه با دشمنان.

    – دقت و تصمیم گیری به موقع:
       فشار دادن به‌موقع کلیدها هنگام مبارزه ، اجرای چند ضرب ، اجرای عکس‌العمل به‌موقع هنگام حمله دشمن.

    – درک شهودی از فیزیک:
        تأثیر جاذبه روی قهرمان بازی.

    – چالش مبتنی بر مسابقه و فشار زمانی:
        محدودیت زمانی برای اتمام هر بخش از بازی.

    – چالش های مبتنی بر کشف الگو:
        مبارزه با دشمنان به ویژه قول آخرهای بازی و کشف الگوی حمله آن‌ها.

چالش های مبتنی بر گشت و گذار
گشتن به دنبال آیتم ها و پاورآپ ها به ویژه پاورآپ سلامتی.

    – تله:
        دستگاه‌های پِرِس که وقتی بازیکن در محدوده دید آن‌ها قرار بگیرد او را له می کنند. شکاف هایی که در بعضی مراحل روی زمین است و در صورت سقوط منجر به از دست رفتن جان بازیکن می شوند.

چالش های مبتنی بر درگیری
    – زنده ماندن و کم کردن نیروهای دشمن:
        مبارزه با دشمنان و نابود کردن آن‌ها.

    – دفاع از واحد های آسیب پذیر:

        اگر بازی در حالت دونفره انجام شود ، زمانی که از بازیکن زخمی دفاع می‌کنیم این چالش اتفاق می افتد.

چالش های مبتنی بر اقتصاد و مدیریت منابع
استفاده به‌موقع از نیروی پلیس در بازی که منبعی محدود محسوب می‌شد را می‌توان به نوعی در این گروه جای داد.

– مکانیک های پایه:
    راه رفتن – پریدن – ضربه زدن – استفاده از نیروی پلیس

– ساختار مراحل:
    مراحل بازی خطی است. بازیکن از ابتدای مرحله بازی را شروع می‌کند و به جلو پیش روی می‌کند. حین پیش روی دشمنان بسیاری سر راه وی قرار می‌گیرند که باید همه ی آن‌ها را از بین ببرد. هر مرحله به چند بخش تقسیم می‌شود و هر بخش محدودیت زمانی خاصی برای تمام کردن دارد. وقتی یک بخش از مرحله به پایان برسد تایمر بازی دوباره پر می‌شود. اگر بازیکن نتواند قبل از تمام شدن زمان تایین شده ، همه ی دشمنان را بکشد ، سلامتی او صفر می‌شود و یک واحد از تعداد جان های وی کسر می گردد. در آخر هر مرحله بازیکن با یک غول آخر مبارزه می‌کند (بجز مرحله ۷) هر مرحله یک تم رنگی خاص دارد. بعضی مراحل اندکی سکو بازی دارند اما این مقدار بسیار کم‌تر از آن است که بازی را پلتفرمر بخوانیم.

– شرط پیروزی/شکست:
    پیروزی: نابود کردن همه ی دشمنان و رسیدن به انتهای مرحله.
    شکست: تمام شدن جان های بازیکن.

– آیتم ها:
    افزایش دهنده تعداد استفاده از نیروی پلیس
    انواع اسلحه (خنجر – چوب بیس بال و…)
    افزایش دهنده امتیاز

– پاورآپ ها:
    سیب (افزایش میزان سلامتی)
    گوشت(پرکردن خط سلامتی)
    جان

– انواع دشمنان و الگوی حمله آن‌ها:

    – دشمن معمولی:
        این گروه از دشمنان، بعد از نزدیک شدن بازیکن با دست خالی به بازیکن حمله می‌کنند و برای جنگیدن فقط از مشت استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند اسلحه ی روی زمین افتاده را بردارند. شکست دادن این دشمنان آسان است.

    – پرتاب کننده:

        این دشمن، بعد از نزدیک شدن بازیکن به سمتش می‌رود و بازیکن را می گیریند و به اطراف پرتاب می کنند. شکست دادن این دشمن کار سختی نیست؛ اما اگر بازیکن در مراحلی که سکو بازی دارند با این دشمن برخورد کند، ممکن است توسط این دشمن به پایین سکو پرتاب شده و یک جان از دست بدهد.

    – شلاق به دست:

        این دشمن، موذی ترین دشمن بازیست! ناگهان به سمت بازیکن حمله کرده و به او شلاق می‌زند. اگر بازیکن با مشت به او حمله کند، روی زمین می‌نشیند. با اینکار ضربات بازیکن به او برخورد نمی کند. بازیکن برای شکست دادن این دشمن باید او را از نزدیک بگیرد تا مانع نشستن او شود. شکست دادن این دشمن سخت است.

    – رزمی کار:

        معمولاً گروهی حمله می‌کنند و با فنون رزمی بازیکن را به چالش می کشند. شکست دادن این گروه سخت تر از بقیه است.

    – دشمنان دارای سلاح:

        این دشمنان ، زیرمجموعه ای از دشمنان معمولی هستند که سلاح بدست می‌گیرند ، سلاح آن‌ها چوب بیس بال ، خنجر و… است.

امیدوارم از خواندن مقاله لذت برده باشید.


21 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. مطلب مفید و آموزنده و نایابی هست…
    قطعا باید طبق این روال ادامه بدید این مطالب رو…
    (این مطالب حتی میتونه (نتنها بازیساز ها) بلکه گیمر ها رو هم به سمت خوبی هدایت کنه!)

    ممنون

    ________________________
    MGS V” and ”The Evil Within” are the next GOTY and Greatest Hits one after another”
    … Please wait

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر