اختصاصی: مصاحبه با استودیو نوآگیمز

در ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ , 17:56:28

به شما وعده مصاحبه های اختصاصی را داده بودیم. این هم قسمت اول. آشنایی با استودیو مستقل نوآگیمز.

استودیوی نوآگیمز، یکی از استودیو های مستقلی است که کار خود را با یک بازی MMO به نام Speed Up شروع کرد. این عنوان زمانی عرضه شد که بازی های تحت وب مانند تراوین از محبوبیت بالایی برخوردار بودند. اما این استودیو ظاهرا بسته به شرایط روز، تغییراتی در مسیر خود داده است. پیشنهاد می کنم که ادامه این گزارش را از زبان بازی سازان این استودیو بشنوید.

حمید نعیمی، مدیر استودیو نوآ گیمزhamid-naeimi

کار این استودیو با ایده بازی Speed Up شروع شد. در آن زمان ما در درس تجارت الکترونیک، وضعیت بازی های تحت وب را بررسی می کردیم. بازی تراوین در آن سال ها پر طرفدار بود. ما دیدیم که بازی های آنلاین در حال گسترش است. از همین رو به دنبال ایده ای جدید بودیم تا به این بازار وارد شویم. بعد از مطالعه و تحقیق کافی در این باره به ایده بازی Speed Up رسیدیم. شما در این بازی در واقع مدیر یک تیم اتوموبیل رانی هستید. ماشین های مختلف خریداری می کنید، تغییرات مختلف ظاهری و فنی روی آن ها اعمال می کنید، راننده های مختلف استخدام می کنید و آموزش می دهید و … . تورنومنت های مختلفی در این بازی برگزار کردیم. با توجه با کلاس بندی بودن اتوموبیل ها، این کار برای ما به مراتب آسان تر بود. تمام این ها باعث شد که استقبال خوبی از این بازی صورت گیرد. چیزی حدود ۳۰۰ هزار یوزر، گواهی بر این ادعا است.  به خاطر بازی Speed Up بود که ما عنوان نماینده ایران در بخش بازی های آنلاین جشنواره بازی دوبی انتخاب شدیم. مسئله جالب در آن زمان این بود که بیشتر افراد در آن جا دنبال بازی های آنلاینی بودند که روی تلفن همراه قابل بازی باشد. از همان زمان ما محوریت اصلی استودیو خود را بازی های تحت شبکه و موبایل قرار دادیم. ایده هایی برای بازی های موبایل داشتیم. با توجه به پیشینه های ذهنی ای که از بازی Speed Up داشتیم تصمیم گرفتیم تا بازی ای در سبک ریسینگ برای تلفن های هوشمند طراحی کنیم. سعی کردیم تا در این بازی استاندار های روز را لحاظ کنیم. امکانات و مود های زیادی را در بازی در نظر گرفتیم. امکاناتی مانند خرید بادی کیت های مختلف که ظاهری جدید به هر اتوموبیل می بخشد. تست های مختلفی از این بازی گرفته ایم و با توجه به فیدبک ها، می توانیم بگوییم که بازی تقریبا کامل است و کسی ایراد جدی ای به بازی وارد نکرد. در راه ساخت بازی ها سعی کردیم که از نهاد خاصی کمک نگیریم. تا حد امکان سعی بر مستقل بودن داریم. پیشنهاد بنده هم به تیم های مختلف تاکید بر مستقل بودن است. در نهایت، سخن آخرم با بازی سازان ایرانی که می خواهند وارد این عرصه بشوند این است که سعی کنند با یک دید باز به سمت این کار بیایند. تحقیقات لازم را انجام دهند، حلاقیت داشته باشند و سعی کنند تا مخاطب را بشناسند و نیاز آینده را پیش بینی کنند. بازی جدید ما در عید بر روی شبکه های اینترنتی مانند بازار عرضه خواهد شد و امیدواریم که مردم از این بازی لذت ببرند.

unnamed (2)

جواد مظفری فرد، آرتیست استودیو نوآ گیمزdjavad-mozaffari-fard

ملحق شدن بنده به این استودیو از روی بخت اقبال بود. مدتی بود که در این زمینه فعالیت نمی کردم اما به لطف آقا نعیمی، و از آن جا که کار این استودیو در راستای علاقه من یعنی اوتوموبیل بود، به این تیم پیوستم.در ابتدا پروژه Speed Up را داشتیم. در پروژه جدید، مشکل اصلی ما عملکرد بازی بود. از همان ابتدا هدف اصلی تیم، ساخت یک بازی با کیفیت عالی بود. چیزی که مورد پسند گیمر ها باشد. اولین چیزی که هر فردی در یک بازی با آن روبرو می شود گرافیک است. در واقع گرافیک از این جهت اثر بسیار زیادی در موفیت و یا شکست یک پروژه خواهد داشت. از همین رو با گرافیکی عالی همراه با عملکر بی نقص را می خواستیم. در ابتدای مرحله ایده پردازی، بازار موبایل در ایران تعریفی نداشت. از این جهت که عموم تلفن های همراه هوشمند، از سخت افزار ضعیفی بهره می بردند. در این یک سالی که در پروسه ساخت بازی هستیم، خوشبختانه این وضعیت بهبود قابل توجهی پیدا کرده است. در زمینه مدل سازی اوتوموبیل ها، ما از تجربه های بازی Speed Up استفاده زیادی کردیم. به غیر از بخشی که ماشین های ایرانی در بازی وجود دارد، برای مدل سازی ماشین های خارجی و سوپر اسپورت به مشکل لایسنس برخوردیم. از همین رو شروع به طراحی و مدل سازی اوتوموبیل ها از مرحله صفر کردیم. کانسپت هایی برای اوتوموبیل ها می زدیم و مدل سازی را انجام می دادیم. این کار با وجود زحمت فراوان، مشکل لایسنس را برای ما حل کرد تا برای انتشار در خارج از کشور به مشکلی بر نخوریم. متاسفانه وضعیت بازی های کشور و علی الخصوص بازی های موبایل، از نظر جنبه بصری اصلا خوب نیست. شرایط به نحوی است که گیمر ها از گرافیک یک بازی متوجه ایرانی بودن آن می شوند و یک اتفاق بسیار بد است. ما هم سعی کردیم تا بازی ما ایرانی نباشد. از این جهت که در حال حاضر بازی ایرانی مساوی با بازی ضعیف قرار گرفته. هر چند که آرتیست های خوبی در ایران وجود دارند اما مشکل از سواد کم در این بخش. سواد این که آرتیست های نمی دانند که یک طرح را چگونه عملی کنند که در مرحله عمکرد به مشکل بر نخورند. مشکل از امکانات هم نیست. عوامل اصلی ای که زمینه ساز این معضل در بازی شده اند، سطح توقع پایین مردم و عدم وجود انگیزه است. اگر سطح توقع مردم بیشتر ، فکر میکنم که تولید کنندگان مجبور به ساخت محصولات بهتری می شوند.

unnamed (1)

همانطور که در طول متن متوجه شدید، این تیم یک تیم مستقل است. تیم برنامه نویسی این استودیو از دو نفر تشکیل شده است. آقای سینا آل علی و  علی افروغه.

سینا آل علی برنامه نویس استودیو نوآگیمزsina-aleali

علاقه بنده به ساخت بازی از دوران دبیرستان شکل گرفت. از آن زمان بود که برنامه نویسی رو گیم را شروع کردم. رشته تحصیلی من در دانشگاه هم نرم افزار بود. در زمان شروع کار برنامه نویسی، اولین نسخه موتور یونیتی در حال انتشار بود. به همین دلیل از همان زمان کار با موتور یونیتی را شروع کردم. قبل از پیوستن من به استودیو نوآ گیمز، با یکی از دوستان شرکتی را تاسیس کردیم که در آن، کار های کوچک و بزرگ برنامه نویسی را برای تیم های مختلف خارج از کشور انجام می دادیم. در ابتدا به دلیل عدم اعتماد، کار برای ما سخت بود. ا به مرور زمان و بعد از انجام چندین کار، افرادی بودند که با ما آشنا بودند و راحت تر کار های مختلف را به ما می سپردند. بعد از این بود که به دلیل مشکلات مالی از یکدیگر جدا شدیم. تا اینکه دو سال پیش بنده با آقای نعیمی آشنا شدم و وارد تیم نوآگیمز شدم. اولین کار من در این تیم، ساخت بخش گاراژ بازی Speed Up بود. بعد این پروژه کار روی عنوان جدید استودیو نوآگیز را شروع کردیم. کار از نظر تکنیکال برای ما سختی چندانی نداشت و چالش اصلی ما در طول پروژه، زمان بود. بحث اصلی تجربه است. اگر از قبل در این زمینه کاری انجام داده باشید، چالش های مختلف را می شناسید و راه حل آن را پیدا می کنید. نمها نکته ای که می توانم به بازی سازان جوانی که می خواهند وارد عرصه بشوند بگویم این است که سعی کنند از بازی هایی شروع کنند که بتوانند در یک مدت زمان کوتاه آن بازی را به سر انجام برسانند. همچنین اگر علاقه من به بازی های ۳D هستید موتور یونیتی و اگر علاقه مند به بازی های ۲D هستید موتور گیم میکر را فراموش نکنید.

علی افروغه، برنامه نویس استودیو نوآگیمزali-afrougheh

حدود ۶ سالی می شود که در کار برنامه نویسی بازی به صورت تخصصی فعالیت دارم. در زمینه هوش مصنوعی، برنامه نویسی گیم پلی، برنامه نویسی گرافیکی، نوشتن شیدر ها و … فعالیت می کنم. یک انجین رندرینگ نوشتم که در جشنواره بازی سازان مستقل ایران، جایزه بهترین دستاورد فنی را گرفت. یکی از مود های بازی جدید ما، مود دزد و پلیس آن است. بخشی که به مانند این در کمتر بازی موبایلی دیده شده است. در زمانی که من به این تیم ملحق شدم، در واقع این مود در حال شکل گیری بود. شاید بتوان گفت که گستردگی این مود به تنهایی به اندازه یک بازی کامل می باشد. این مود نیازمند یک گاراژ مجزا و یک هوش مصنوعی بسیار خوب بود. چالش اصلی ما هوش مصنوعی پلیس ها بود. فکر می کنم بر اساس بازخورد هایی که از مخاطبان گرفتیم تا حد بسیار زیادی در پیاده سازی یک هوش مصنوعی خوب موفق بوده ایم. در گاراژ این مود می توانید آیتم های متنوعی را برای اتوموبیل خود خریداری کنید. می توانید شخصیت های مختلفی را آزاد کنید. سعی کردیم تا بازی ما، حس طبیعی بودن را به بازیکنان القا کند. نور پردازی قوی ای برای بازی نوشتیم. بخش UI این مود را هم بنده انجام دادم. مود دیگری که در بازی وجود دارد، مود آنلاین آن است. همانطور که گفتم، گستردگی هر کدام از بخش های بازی خود می تواند به عنوان یک بازی جدا باشد. در راه ساخت بخش آنلاین سختی هایی وجود داشت. متاسفانه بستر اینترنتی در کشور ما افتضاح است و این مشکلات خاص خودش را برای بازی ایجاد می کند. یکی از چالش های دیگر، بحث شریدر نویسی بود. شریدری که شما برای PC می نویسید با شریدری که برای یک اسمارت فون می نویسید تفاوت زیادی دارد. این شریدر باید تا حد زیادی سبک شده باشد، تا بتواند عملکرد خوبی را روی تلفن همراه از خود نشان دهد.

در روزی که مهمان این استودیو برای تهیه گزارش بودم، فرصت تست بازی جدید این تیم برای بنده مهیا شد. چیزی که من در این بازی دیدم فراتر از عموم بازی های موبایل ساخته شده در داخل کشور بود. این مسئله خبر از وجود پتانسیل بالا این تیم می دهد. همچنین این استودیو وعده عید نوروز را برای انتشار این بازی داده است. لازم به ذکر است که بازی جدید استودیو نوآگیمز به صورت F2P عرضه خواهد شد.

شما می توانید در ادامه تصاویر و تریلر این بازی را مشاهده نمایید.

654694894 54549648 415656

دانلود تریلر

 


3 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر