فروش ۹۲ هزار نسخه از بازی «سوما» در یک هفته
سوما، جدیدترین عنوان علمی-تخیلی ترسناک استودیوی فریکشنال، پس از یک هفته از انتشارش بر روی پلیاستیشن ۴ و رایانههای شخصی، به فروشی ۹۲ هزار نسخهای دست یافت.
این درحالی است که عنوان Amnesia: The Dark Descent از این استودیوی، در هفته اول تنها بیست هزار و در ماه اول، سی هزار نسخه فروخته بود. البته ادامه این بازی یعنی «ماشینی برای خوکها» با ۱۲۰ هزار نسخه فروش در هفته اول، همچنان پرفروشترین بازی فریکشنال است.
توسعه دهنده سوما در صفحه فیسبوک بازی در این باره اشاره کرد: «پولی که ما از این فروش این بازی بدست میآوریم، میتواند هزینههای شرکت را برای دو سال آینده تامین کند.»
استودیوی فریکشنال گفت که هدفگذاری آنها، فروش ۱۰۰ هزار نسخهای در ماه اول بوده است که با این روند به آن دست خواهند یافت با این حال این میزان فروش، برای سود دهی بازی کافی نیست. فریکشنال به یک فروش پایدار و طولانی مدت فکر میکند.
این استودیو در مورد هدف ۱۰۰ هزار نسخهای در ماه اول، گفت: «این بدان معنا نیست که [بااین فروش] به جبران هزینههای بازی نزدیک شدهایم. برای این کار، به فروش سه برابر این مقدار نیاز داریم. با این حال ساخت این بازی برای ما پنج سال به طول انجامید و عجله و استرسی برای این قضیه نداریم.»
فریکشنال در ادامه میگوید: «نکتهای بسیار عالی که وجود دارد، این است که صد درصد سود حاصل از فروش سوما، به جیب ما واریز میشود و این پول مستقیما هزینه پروژههای آینده شرکت خواهد شد. پس ما تحت هیچ فشاری برای جبران سریع هزینهها نیستیم.»
اما چیزی که فریکشنال را ناامید کرده، این است که انتشار بازی جدید، از فروش بازیهای قبلی این استودیو کاسته است. توسعه دهنده بازی میگوید که زمانی که «ماشینی برای خوکها» عرضه شد، فروش بازی «Amnesia: The Dark Descent» به نصف کاهش یافت و فروش هر دوی این عناوین با هم، کمتر از چیزی بود که بازی قبل به تنهایی بدان دست یافته بود. این اتفاق با انتشار سوما نیز تکرار شد و فروش نسخههای قبلی ۳۰ درصد کاهش یافته است. این نکته خیلی عجیب است. معمولا موفقیت نسخه جدید موجب میشود طرفداران به سراغ ساختههای قبلی شما بروند و میزان فروش کارهای قبلی شما باید افزایش یابد اما به شکل این قضیه برای فریکشنال صادق نبوده است.
مطمئنا فریکشنال از این روند فروش در هفته اول راضی است اما فاکتوری که برای آنها اهمیت بیشتری دارد، ثبات این روند است. آنها میگویند: «فروش زیاد و قابل توجه یک بازی در زمان نزدیک به انتشارش چیز عجیبی نیست، اما قسمت اعظم گسب درآمد ما، از فروش روزانه بازی در طول چند سالی است که بازی در بازار وجود دارد. بنابراین میانگین فروش روزانه ما در یک ماه و از الان به بعد، اهمیت بیشتری نسبت به مقدار فروشمان تا کنون دارد.»
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
بازی ترسناک خوبی هست خوب میتونه حس ترس رو انتقال بده مطمئن من که از بازیش راضی هستم
ساخته های Frictional عنواین خاصی هستند و اتمسفر سنگینی دارند. امیدوارم که بتونن فروش مناسبی کنند تا بتونند در آینده نیز عناوین خوب خودشون رو ادامه بدند. فکر کنم آپدیت کردن موتور گرافیکی هم براشون هزینه هایی داشته. نیاز به فروش بالاتری دارند.
هنوز سراغ این نرفتم ، ولی ماشینی برای خوک ها عالی بود ، بخصوص مکانیک با اون سخنرانی طولانی آخر بازیش.
اگه کسی بازی کرده بگه خوبه چطوریه ارزش داره؟؟؟
لطفا یکم راجب سبک و داستان بازی توضیح میدین
خیلی ممنون از جوابتون.متشکر
خواهش می کنم داداش
به قول انگلیسا انی تایم :۲۴: انی ور، انی وان …