هیدئو کوجیما در مصاحبه‌ با IGN درباره‌ی آینده‌‌‌‌ی خود، پروژه‌ی بعدی‌اش و… صحبت می‌کند

John Doe توسط John Doe
در ۱۳۹۴/۰۹/۲۶ , 23:40:45

امروز چند تن از وب‌سایت IGN به توکیو رفتند تا با هیدئو کوجیما، خالق سری بازی‌های «متال گیر»، مصاحبه‌ای تقریباً مفصل داشته باشند که می‌شود گفت اولین مصاحبه‌ی عمومی کوجیما بعد از شایعات پی‌درپی درباره‌ی جدایی‌اش از شرکت کونامی است. با این‌که کوجیما با کمال میل اجازه داد که درباره‌ی آینده‌اش از او سؤال کنند، اما خواست که پیرامون «متال گیر سالید ۵: فانتوم پین»، آینده‌ی متال گیر و کونامی هیچ صحبتی با او نداشته باشند. در عوض،‌ یوجی شینکاوا (طراح) و کوجیما درباره‌ی بقیه‌ی مسائل به خوبی پاسخ می‌دهند و بحث می‌کنند.

پروژه‌ی مرموز و جدید کوجیما

«تا زمانی که می‌میرم بازی خواهم ساخت.»

کوجیما هنوز آن‌قدرها آماده نشده که درباره‌ی بازی بعدی‌اش اطلاعات زیادی بدهد؛ زیرا احتمالاً بازی در اوایل پروسه‌ی ساخت قرار داد. کوجیما در این قسمت تنها به این توضیحات بسنده می‌کند: «می‌خوام چیزی رو بسازم که مردم ازم توقع دارن. ولی در عین حال چیزی می‌سازم که مردم قبلاً ندیدن. این یه بازی کامل خواهد بود.»

همچنین یوجی شینکاوا می‌گوید: «ما قبلاً روی مجموعه‌ای [به اسم متال گیر] کار می‌کردیم که محبوب بود و البته شخصیت‌های باورپذیری داشت. یکی از اهداف من اینه که حالا شخصیت‌های باورپذیرتری بسازیم و فراتر از گذشته قدم بذاریم.»

در اینجا، کوجیما می‌گوید که احتمال دارد «کوجیما پروداکشنز» جدید کمی پایش را فراتر گذاشته و چیزهایی جدا از بازی‌های ویدئویی بسازد. او می‌افزاید: «به یه بازی با مقیاس کوچیک‌تر فکر می‌کنم. الآن افراد خیلی زیادی نداریم. همچنین تمرکزمون روی خلق بازی‌های ویدئویی خواهد بود.»

اولویت اصلی، بازی‌ها خواهند بود

«مردم از من بازی‌های ویدئویی می‌خواهند و این چیزی هست که روی‌اش تمرکز خواهم کرد.»

درحالی‌که کوجیما می‌خواهد کاری را انجام دهد که هواخواه‌هایش از او خواستارند، ولی بازی‌های ویدئویی تنها چیزی نخواهند بود که کوجیما پروداکشنز در بلند مدت انجام خواهد داد. کوجیما در این رابطه می‌گوید: «تمرکز روی محتواهای دیجیتالی مثل فیلم، انیمیشن و امثال اون هست. اما فکر می‌کنم که طرفداران از من بازی‌های ویدئویی می‌خوان و این چیزی هست که روش تمرکز می‌کنم. ولی زمانی که بتونم تو این زمینه اون‌ها رو راضی نگه دارم، به ساخت فیلم‌ها و ویدئوها هم حتماً فکر می‌کنم.»

همچین کوجیما اذعان دارد که دوست دارد با گیلرمو دل‌تورو — چه در فیلم چه در بازی — دوباره همکاری کند.

تجربه‌ی چیزهای جدید با کوجیما پروداکشنز

«می‌خواهم چالش‌های جدیدی را قبول کنم.»

با کوجیما پروداکشنز جدید، هدف تیم این است که به اصالت و شجره‌نامه‌اش پایبند بوده و به ساخت بازی‌های باکیفیت ادامه دهد. کوجیما می‌گوید: «حالا ما مهارت بیش‌تری داریم و چیزهای بهتری می‌تونیم درست کنیم. ما کیفیتی که در گذشته داشته‌ایم را حفط خواهیم کرد ولی در عین حال با چالش‌های جدیدی روبه‌رو خواهیم شد.»

شینکاوا به مصاحبه‌کنندگان می‌گوید که همچنان در کوجیما پروداکشنز نطارت کاملی بر مسائل هنری استودیو — شخصیت‌ها، کانسپت‌آرت‌ها و… — خواهد داشت. «چیزی که الآن تغییر کرده اینه که می‌خوام چالش‌های جدیدی رو قبول کنم و کارهایی انجام دهم که قبلاً نمی‌تونستم [و به‌طورکلی] می‌خوام در سطح شخصی گسترش پیدا کنم و کارهای جدیدی انجام بدم.»

لوگوی جدید کوجیما پروداکشنز منعکس‌کننده‌ی سفر جدید استودیوست

«همیشه عاشق فضانوردها بودم.»

لوگوی جدید کوجیما پروداکشنز حال‌وهوایش تغییر کرده و در آن دیگر خبری از آن روباه آشنا و شکل‌وشمایل سابق نیست. به‌جایش این روباه حالا با یک جمجمه‌ی قرارداده شده در چیزی مکانیکی جایگزین شده است. کوجیما درباره‌ی این لوگو می‌گوید: «همیشه به فضانوردها علاقه داشتم و لوگوی جدید رو می‌شه از چشم یک شوالیه در قرون وسطی یا یک قضانور دید. درباره‌ی مفهوم آن باید بگویم که می‌خواهیم با فناوری‌های جدید و مهارتی که حالا داریم شما را رهسپار سرزمینی جدید کنیم که تابه‌حال کسی اون رو ندیده.»

بازی جدید معلوم نیست که از چه موتور پایه‌ای استفاده خواهد کرد

«در حال آنالیز و تحقیق هستیم.»

زمانی که کوجیما در کونامی کار می‌کرد، موتور پایه‌ی بسیار بهینه‌ی «فاکس انجین» را خلق کرده بود که گرافیک بسیار بالا و واقع‌گرایانه‌ای را ارائه می‌داد. اما با جدایی کوجیما از کونامی،‌ دیگر نمی‌شود از آن موتور استفاده کرد؛ زیرا مالکیت آن در نزد کونامی است.

در استودیوی جدید هنوز تصمیم‌گیری نشده که بازی جدیدشان از چه موتور پایه‌ای استفاده کند و فعلاً در حال بررسی هستند. کوجیما می‌گوید: «ما می‌تونیم از یه موتور آماده [مثل «آنریل انجین»] استفاده کنیم یا دوباره یه موتور پایه‌ی جدید بسازیم. اما قبل از تصمیم‌گیری درباره‌ی این مورد، فعلاً داریم فکر و تحقیق می‌کنیم.»

بازی‌ها برای بازار جهانی ساخته خواهند شد

«من بازی‌ها را در ژاپن برای بازار جهانی می‌سازم.»

زمانی که از کوجیما درباره‌ی بازار روبه‌افول ژاپن سؤال شد گفت: «من بازی‌ها رو در ژاپن برای بازار جهانی می‌سازم. زمانی که هنوز اطراف دنیا بازار مناسبی برای بازی ساختن هست، همه‌ی تمرکزم را روی بازار ژاپن نمی‌ذارم؛ چون برای کل دنیا بازی می‌سازم پس می‌خواهم که به بازار جهانی ورود کنند. اگر یک بازی سرگرم‌کننده و زیبا باشد، مطمئناً راهش به بازار ژاپن هم باز شده و مردم اینجا هم ازش استفاده می‌کنند.»

شینکاوا و کوجیما از طرفدارانشان قدردانی می‌کنند

«این عالی است که می‌توانم روی حمایت طرفدارانم حساب و سرمایه‌گذاری کنم.»

شینکاوا می‌گوید: «چیزی که در تمام این مدت اتفاق می‌افتاد و مهم بود، صدای ‌همه‌ی طرفدارن و کسانی بود که از ما توقع زیادی داشتن. اون‌ها به من شجاعت و احساس خوبی می‌دن. واقعاً حس خشنودی دارم وقتی دارم سخت روی بازی‌ها کار می‌کنم و دوست دارم که این حس رو با طرفداران به شراکت بذارم و فکر می‌کنم همکاری دوباره با آقای کوجیما فرصت مناسبی باشه.»

کوجیما نیز می‌گوید: «حدود سی ساله که تو این صنعت کار می‌کنم و امسال ۵۲ ساله می‌شم. این برای من یک شروع جدیده. تا زمانی که زنده هستم به ساخت بازی‌های ویدئویی ادامه می‌دم و چیزهای سرگرم‌کننده‌تر و دیده‌نشده‌ای را خواهم ساخت و این عالی است که می‌توانم روی حمایت طرفدارانم حساب و سرمایه‌گذاری کنم.»


12 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. ” کوجیما اذعان دارد که دوست دارد با گیلرمو دل‌تورو دوباره همکاری کند”
    خداحافظ کوجیما پروداکشنز :11:
    امیدوارم هرچی میسازه انحصاری نسازه. حداقل رو PC هم عرضه بشن خوبه. لوگو استدیو هم بیشتر شبیه شوالیه هاس ولی وقتی کوجیما میگه فضانوارده حتما هست. احتمالا یه ارتباطی هم با پروژه شون داره

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر