سوییچهای خود را روشن کنید | نگاهی دقیق به کنسول «نینتندو سوییچ»
از زمان ورود نینتندو به صنعت بازیهای ویدئویی، این شرکت با فراز و نشیبهای بسیاری مواجه شده است؛ اما همیشه در حال ساخت سختافزارهای نوآورانه و بازیهای خلاقانه است و بسیاری از استانداردهای بازیهای امروزی، خود را مدیون ایدههایی مانند قفل کردن روی دشمن که اولین بار توسط نینتندو به اجرا گذاشته شد، میدانند.
نینتندو در زمان عرضهی کنسول نسل هشتم خود با نام Wii U با وجود جذاب بودن آن، نتوانست بهخوبی قابلیتهای این محصول را به دنیا بشناساند و همین امر باعث شد سازندگان و بازیکنها به سمت شرکتهای رقیب کوچ کرده و نینتندو تا حد ورشکستگی پیش برود. «ساتورو ایواتا»، مدیرعامل فقید نینتندو، در سال ۲۰۱۴ و در چنین شرایطی بود که برای اولین بار اعلام کرد در حال کار روی ساخت یک سختافزار میان نسلی هستند و در سال ۲۰۱۵ تنها اسم رمز این محصول با نام NX به همگان معرفی شد.
از اولین معرفی NX تا ۲۹ مهر سال جاری، هیچ اطلاعات دقیقی از این کنسول به بیرون درز نکرد و طرفدارها تنها به شایعات دلخوش کرده بودند. شایعاتی که هر یک مواضع مختلفی نسبت به این کنسول مرموز داشتند. در هر صورت نینتندو بعد از یک سکوت طولانی و در تاریخ ۲۹ مهر، با انتشار یک پیشنمایش سه دقیقهای به معرفی اولیه محصول خودپرداخت و به بیشتر این شایعات پایان داد. بر اساس این پیشنمایش نام کنسول جدید نینتندو، «نینتندو سوییچ» (Nintendo Switch) بوده و یک کنسول هیبریدی به شمار میآید.
در ادامهی این مقاله قصد داریم تا محتوای ویدئوی منتشر شده و اخبار پیرامون آن را تجمیع و بررسی کنیم؛ همراه دنیای بازی باشید.
رونمایی از نینتندو سوییچ
به نظر میرسد نینتندو بالاخره رضایت داده از کنسول تازهی خود پردهبرداری کند. ما در این مقاله میخواهیم نگاهی به ظاهر و ویژگیهای سوییچ بندازیم. با توجه به ویدئوی منتشر شده به نظر میرسد شایعات در مورد هیبریدی بودن کنسول جدید نینتندو حقیقت داشته و سوییچ ترکیبی از یک کنسول خانگی و قابلحمل است. با وجود اینکه نینتندو اطلاعات سختافزاری این محصول را هنوز اعلام نکرده است اما میتوان از همین ویدئو نیز اطلاعات خوبی به دست آورد. بگذارید ابتدا با داک یا پایه نگهدارندهی سوییچ آغاز کنیم.
کنسول خانگی: پایه نگهدارندهی کنسول
با قرار دادن بخش قابلحمل در داخل پایهی نگهدارنده، سوییچ به کنسولی خانگی تبدیل شده و کاربران با استفاده از یکی از انواع کنترلرهای نمایش داده شده با آن تعامل میکنند؛ به طور خلاصه این پایه دارای ویژگیهای تایید شدهی زیر است:
- از پایهی سوییچ برای دریافت تصاویر و انتقال آن به نمایشگر یا تلویزیون استفاده میشود.
- در بخش کناری و سمت چپ سوییچ دو پورت USB ۲ دیده میشود.
- زمانیکه بخش قابلحمل روی پایه قرار بگیرد شروع به شارژ کرده و چراغی نیز بهعنوان نمایش وضعیت خاموش و روشن و میزان شارژ کنسول در پایین، سمت چپ و روبهروی دستگاه قرار دارد.
- با توجه به ویدئو پایهی نگهدارنده تنها برای انتقال تصویر و بهعنوان شارژر عمل میکند؛ اما در اطلاعاتی که در آیندهی نزدیک توسط نینتندو منتشر خواهد شد، احتمالاً کاربردهای دیگری برای آن ذکر میشود.
- احتمالاً از کابل HDMI برای اتصال به نمایشگر استفاده شده است.
کنسول قابلحمل: تبلتِ درون پایه
بخش قابلحمل سوییچ بیش از پایهی نگهدارنده و تقریباً از تمام جهات به نمایش در آمد؛ به همین دلیل اطلاعات بیشتری نسبت به پایهی آن، میتوان استخراج کرد که در ادامه دستهبندی شدهاند:
- همانطور که در شایعات بیان شده بود، سوییچ از کارتریج پشتیبانی میکند؛ محل ورود کارتریج بالا سمت راست نمایشگر بوده و کارتهای آن شباهت بسیاری به نمونههای ۳DS دارند. بهعلاوه بر اساس شایعات ظرفیت این کارتها ۳۵ گیگابایت است که پیشرفتی ۱۰ گیگابایتی را نسبت به دیسکهای Wii U نشان میدهد.
- دکمهی خاموش و روشن کردن دستگاه در بخش بالا و سمت چپ قرار دارد.
- در بخش عقبی نمایشگر دریچههای خروج هوا به چشم میخورند.
- دکمههای کم و زیاد صدا در بالا، سمت چپ و کنار دکمهی پاور قرار دارند.
- در پشت دستگاه و بخش سمت راست یکپایهی نگهدارنده برای تثبیت وضعیت بخش قابلحمل تعبیه شده است.
- در ویدئوی منتشر شده هیچ نشانی از لمسی بودن نمایشگر دیده نشد و ممکن است در آینده اخباری در مورد آن منتشر شود.
- در دو طرف سوییچ دوربینی به چشم نمیخورد.
- نینتندو کیفیت و روشنایی نمایشگر کنسول خود را بسیار بالا توصیف کرد.
جوی-کان؛ هدایتگر پیشفرض سوییچ
کنسول سوییچ از دو نوع هدایتگر مختلف پشتیبانی میکند که هدایتگر اصلی و پیشفرض آن جوی-کان (Joy-Con) نام دارد. این هدایتگر از سه بخش تشکیل شده و در صورت جداسازی بخشهای چپ و راست و اتصال آن به نمایشگر، سوییچ به کنسولی قابلحمل تبدیل خواهد شد. (البته از نظر نگارنده و با توجه به پیشنمایش، احتمالاً بعد از جداسازی دو بخش نیز میتوان از آنها برای حالت خانگی استفاده کرد.) ظاهر این هدایتگر با کمی اغماض به محل قرارگیری دکمههای ۳DS شباهت دارد. در ادامه میتوان مشخصات اعلام شدهی فعلی را مشاهده کرد.
در حالت قابلحمل:
- دو بخش چپ و راست جوی-کان نقش اصلی را در حالت قابلحمل بازی میکنند.
- هر یک از این دو بخش دارای یک آنالوگ و چهار دکمه (ABXY/UDLR) هستند.
- هرکدام از بخشها از دو دکمهی عقب و مخصوص به خود بهره میبرند.
- وجود یک دکمهی بسیار ریز که امکان جداسازی را برای کاربر فراهم میکند.
- با توجه به ویدئو و چند بازی معرفی شده به نظر میرسد جوی-کان به حسگر حرکتی مجهز است (در ادامه شرح داده خواهد شد).
- دکمهی خانه را میتوان در هدایتگر سمت راست مشاهده کرد.
- دکمهای با کاربردی توضیح داده نشده در هدایتگر سمت چپ وجود دارد که به نظر میرسد برای به اشتراکگذاری محتوا به کار گرفته خواهد شد.
- هر یک از دکمههای «+» و «-» در یکی از بخشهای هدایتگر دیده میشوند.
- از آنجایی که دو بخش از این هدایتگر قابل جداسازی هستند، انگیزهی خوبی برای شخصیسازی به کاربر میدهند و به نظر میرسد همانند بخش بالایی پلیاستیشن ۴ این دو بخش نیز با رنگها و تصاویر مختلف در دسترس کاربران قرار بگیرند.
جوی-کان در حالت خانگی:
- علاوهبر بسیاری از ویژگیهای مشترک در حالت قابلحمل، هدایتگر بیسیم بوده و وجود چراغی برای نمایش میزان شارژ روی آن قرار دارد.
هدایتگر حرفهای:
هدایتگر حرفهای نینتندو سوییچ ظاهری مشابه، برادر بزرگتر خود در Wii U دارد و به نظر میرسد از نظر عملکرد تفاوتی با جوی-کان نداشته و به علت این که برای بسیاری از افراد آشنا است، کار با آن راحتتر باشد. ویژگیهای این هدایتگر شامل موارد زیر میشود:
- پشتیانی از حسگر حرکتی
- دو عدد آنالوگ
- کلیدهای جهت
- کلیدهای ABXY
- کلیدهای پشت مانند Wii U
ویژگیها
در این بخش به بررسی ویژگیهای تأیید شده و احتمالی خواهیم پرداخت که در ادامه قابل مطالعه هستند:
- هر بخش از جوی-کان به صورت جداگانه عمل کرده و در نتیجه دو نفر میتوانند بدون نیاز به هدایتگر دوم با هم بازی کنند.
- با توجه به مورد قبلی و با توجه به نمایش میتوان دو یا احتمالاً تعداد بیشتری کنسول را به یکدیگر متصل کرده و هر دو نفر با یک نمایشگر به انجام بازی بپردازند.
- یکپایهی نگهدارندهی داخل خودرو، برای نمایشگر در حالت قابلحمل وجود دارد.
- حداقل با توجه به پیشنمایش هیچ دوربینی در بخش قابلحمل وجود ندارد.
- نشانی از پشتیبانی سوییچ از نمایش تصاویر سه بعدی مانند ۳DS به چشم نمیآید.
- هیچ نشانی از موقعیتیاب جغرافیایی (GPS) و در نتیجه پشتیبانی از بازیهایی مانند «پوکیمان گو» (Pokémon GO) وجود ندارد.
- سوییچ از آمیبوها پشتیبانی خواهد کرد.
- در بخشهای قبل گفته شد این کنسول از حسگر حرکتی پشتیبانی خواهد کرد این موضوع با توجه به گیمپلی بازی «اسپلاتون» (Splatoon) و بهخصوص «جاست دنس» (Just Dance) که وابستگی بسیاری به این حسگر دارد، قابل تأیید است.
سوییچ، قدرتمندتر از پیشینیان
با وجود پیشنمایش منتشر شده، هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات سختافزاری سوییچ ذکر نگردید و عدهای را در مورد توان رقابت در بخش گرافیک نگران کرده است؛ اما باید گفت تنها ساعاتی بعد از معرفی اولیه اطلاعاتی منتشر شد که نشان از توان بالای این کنسول دارد.
شرکت توسعهدهنده موتور بازی آنریل تنها چند ساعت بعد از معرفی سوییچ، اعلام کردند این کنسول از «آنریل انجین ۴» (Unreal Engine 4) پشتیبانی خواهد کرد. همچنین شرکت انویدیا اعلام کرد از تراشهی «تگرا» (Tegra) در این کنسول استفاده شده است که تأییدی بر قدرت بالای آن است. آنها اعلام کردند سوییچ از یک تراشهی سفارشیسازی شده و سطح بالا که در تراشههای گرافیکی روز دنیا استفاده میشود، بهره گرفته و توان بالایی دارد. همچنین اعلام شد سوییچ از نرمافزارهای کاملاً شخصیسازی شده پشتیبانی کرده و از نرمافزار بازسازی و موتور بازی سازی مخصوص خود نیز بهره میبرد.
علاوهبر موارد بالا نینتندو اعلام کرد هر دو بخش خانگی و قابلحمل از یک کیفیت بهره میبرند؛ به همین دلیل به نظر میرسد بخشهای پردازشی و سختافزار اصلی در قسمت قابلحمل آن قرار دارد. همچنین از نظر نگارنده از آنجایی که در حالت خانگی از نمایشگرهای بزرگ استفاده میشد، سوییچ برای پردازش پیکسلهای بیشتر، بزرگتر و حفط کیفیت در این حالت با کمک پایه، قدرت بیشتری به دست میآورد یا حداقل میتوان اینگونه تصور کرد که سختافزاری موجود در تبلت در حالت قابلحمل تمام قابلیتهای خود را برای کاهش مصرف باطری به نمایش نمیگذارد؛ زیرا پیکسلهای کمتری پردازش میشوند. منظور این است که در یک نمایشگر کوچکتر جزئیات بهسختی دیده میشوند پس دلیلی برای بهکارگیری همهی توان و مصرف بالاتر دستگاه نیست؛ زیرا کاربر تفاوتی را حس نمیکند.
پشتیبانی قدرتمند:
یکی از اصلیترین دلایل شکست Wii U پشتیبانی ضعیف شرکتهای شخص ثالث (Third Party) از آن بود که با توجه به تصویر و لیست سازندگان منتشر شده، این مشکل نیز مرتفع شده است. در ادامه میتوان تصویر منتشر شده و نام شرکتها را مشاهده کرد. همچنین با گذشت زمان احتمالاً به تعداد سازندگان حاضر در این لیست اضافه خواهد شد.
شرکتهایی که تا این لحظه پشتیبانی آنها تأیید شده است:
- ۵۰۵ Games
- LEVEL-5 Inc
- Activision Publishing, Inc
- Marvelous Inc
- ARC SYSTEM WORKS Co., Ltd
- Maximum Games, LLC
- ATLUS CO., LTD
- Nippon Ichi Software, Inc
- Audiokinetic Inc
- Parity Bit Inc
- Autodesk, Inc
- PlatinumGames Inc
- BANDAI NAMCO Entertainment Inc
- RAD Game Tools, Inc
- Bethesda
- RecoChoku Co., Ltd
- CAPCOM CO., LTD
- SEGA Games Co., Ltd
- Codemasters®
- Silicon Studio Corporation
- CRI Middleware Co., Ltd
- Spike Chunsoft Co., Ltd
- DeNA Co., Ltd
- SQUARE ENIX CO., LTD
- Electronic Arts
- Starbreeze Studios
- Epic Games Inc
- Take-Two Interactive Software, Inc
- Firelight Technologies
- Telltale Games
- FromSoftware, Inc
- THQ Nordic
- Frozenbyte
- Tokyo RPG Factory Co., Ltd
- GameTrust
- TT Games
- GRASSHOPPER MANUFACTURE INC
- UBISOFT
- Gungho Online Entertainment, Inc
- Ubitus Inc
- HAMSTER Corporation
- Unity Technologies, Inc
- Havok
- Warner Bros. Interactive Entertainment
- INTI CREATES CO., LTD
- Web Technology Corp
- KOEI TECMO GAMES CO., LTD
- Konami Digital Entertainment Co., Ltd
- Image & Form
بازیهای تأیید شده:
با وجود این که شرکتهای بسیاری پشتیبانی خود را از سوییچ اعلام کردهاند؛ اما به نظر میرسد آنها نیز روندی مشابه نینتندو را در پیشگرفته و تا قبل از سال ۲۰۱۷، محصولات خود را معرفی نخواهند کرد.
در حال حاضر تنها تعداد محدودی بازی برای سوییچ تأیید شده اند که در ادامه قابل مشاهده هستند:
- ۳D Mario Game (هنوز نام مشخصی ندارد)
- Mario Kart
- Splatoon
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild
- Pikmin 4
- Project Sonic 2017
- Unnamed Basketball (NBA)
- Dragon Quest X
- Dragon Quest XI
- Just Dance 2017
در مورد بازی اسکایریم لازم به ذکر است که بتسدا، به همکاری با نینتندو ابراز علاقه کرده؛ اما این نسخه از اسکایریم فعلاً برای سوییچ تأیید نشده است. به نظر میرسد این عمل بتسدا تنها برای جلوگیری از کاهش فروش نسخهی بازسازی اسکایریم که در آبان ماه منتشر میشود، باشد. بهعلاوه سابقه ندارد که شرکت نینتندو در محصولات خود از تبلیغات دروغین استفاده کنند. از طرفی شرکتهای یوبیسافت، بتسدا و الکترونیکآرتز، اعلام کردند در آیندهی نزدیک بازیهای خود را برای این کنسول معرفی میکنند. بسیاری از دیگر شرکتها نیز اعلام کردهاند ساخت یا پورت بازی برای سوییچ بسیار سادهتر از گذشته است و سازندگان را با مشکلی مواجه نمیکند.
واکنشهای اولیه نسبت به سوییچ
از زمان معرفی اولیهی نینتندو سوییچ، پستهای بسیاری در سراسر شبکههای اجتماعی منتشر شدهاند که بیشتر آنها نظر مساعد خود را نسبت به این کنسول اعلام کردهاند. در میان این نظرات مثبت میتوان به «فیل اسپنسر»، مدیر بخش اکسباکس و «ارون گرینبرگ»، مدیر بازاریابی مایکروسافت و مدیر شرکت یوبیسافت اشاره کرد که نینتندو را به علت معرفی این محصول تحسین کردهاند.
در مقابل تعدادی از کاربران نیز نگرانیهایی در مورد قدرت سختافزاری یا مدتزمان شارژ دستگاه را بیان میکنند و ترجیح دادهاند تا زمان اعلام کامل ویژگیها دست نگهدارند. از طرفی با معرفی سوییچ، سهام نینتندو ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرد که نشان میدهد بسیاری از افراد هنوز به این محصول اطمینان کامل ندارند.
در نهایت بهتر است در پایان مقاله و سرحال شدن خوانندگان گرامی به یکی از جالبترین و تا حدی خندهدارترین واکنش موجود اشاره کنیم. همیشه عدهی کمی از افراد وجود دارند که به زمین زمانگیر میدهند. این افراد به ظاهر جوی-کان ایراد گرفته و آن را مشابه صورت سگ تصور کردهاند و مقابل این کنسول جبهه گرفتهاند.
نتیجهگیری
نینتندو با معرفی اولیهی نینتندو سوییچ نشان داد هنوز هم از نظر خلاقیت، در صنعت بازیهای ویدئویی پیشتاز بوده و هنوز حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. همچنین این شرکت از اشتباهات گذشتهی خود درس گرفته و علاوه بر تحقق یک ایدهی خلاقانه و کنسولی خانوادگی که در همهجا همراه کاربر است، سختافزار قدرتمندی را (هر چند ضعیفتر از پلیاستیشن ۴ پرو و پروژه اسکورپیو اکسباکس) برای رقابت آماده کرده است. از طرفی به علت ترکیب کنسولهای خانگی و قابلحمل، سازندگان بیشتری میتوانند برای سوییچ بازی ساخته و همکاری کنند. بهعلاوه احتمالاً هنوز هم میتوان بازی را به گونهای ساخت که تنها یکی از دو حالت خانگی یا قابلحمل را پشتیبانی کند.
نینتندو سوییچ در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ بهصورت همزمان در تمام مناطق عرضه شده و در اختیار کاربران قرار میگیرد. با این وجود قیمت نهایی کنسول هنوز اعلام نشده است.
نظر شما در مورد نینتندو سوییچ چیست؟ آیا نینتندو توانسته با ابتکارهای نابش دل شما را به دست آورد؟ نظراتتان را در مورد این کنسول جذاب با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
چقدر سریع صادق خان :۲۱:
معرفی نشده شما بررسی جز به جزعش رو فرستادی رو سایت
توییچ رو هم دوست دارم. هم طراحی ظاهری زیبایی داره و هم ایدههای کوچیک کوچیک خوبی براش پیاده سازی شده.
مطمعنن نینتندو موفقیت بینظیر wii رو هرگز مجدد تجربه نخواهد کرد، ولی همینکه اینقدر تلاش میکنند تا یه به یه کنسول بازی مشخص ایدههای تازه و چدید اضافه بکنند جای تقدیر داره. خیلی راحت میتونستند مثل سونی و مایکروسافت عمل بکنند و یه ابر غول ولی مشخص تحویل بدن. حتی wiiu هم دستهاش خیلی ایدههای خوبی روش به عمل اومده و میراث اون ایدهها العان در توییچ در حال ادامه یافتن هستند.
ببینیم این جدیدترین مهره نینتندو تا کجاها پیش خواهد رفت.
اگر بخوام برای همه بذارم ناجوره در جواب شما و دیگر کاربران گرامی
خواهش می کنم کلا اینده نابی داره و فکر می کنم از نظر پشتیبانی هم مشکل نداشته باشه.
چیزی که تو Wii U اشتباه بود همین تقریبا معرفی قطره ای بود امیدوارم تو معرفی بعدی کامل توضیح بدهند و دیگر مشکلی پیش نیاد
تشکر از نویسنده محترم
پست مفیدی بود
…
کنسول خلاقانه ای (نه انقلابی مثل wii) به نظر میرسه ، به نظرم موفقیت یا عدم موفقیتش تا حدی زیادی به ساپورت ترد پارتی ها بستگی داره
خیلی ممنون از آقای شجاعی فرد که بیشتر این کنسولو معرفی کردن . به بعضی چیزی اصلا دقت نکرده بودم
در صورتی که مشکلی پیش نیاد حتما می گیرمش
خواهش می کنم. ایشالا که مشکلی پیش نمیاد
من که بهش امید دارم و میخوام تهیه کنم