چون شوید! | نوازشی که کوجیما سان و مریدان را لازم بوَد!

در ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ , 00:00:35
Hideo Kojima, kojima, Mads Mikkelsen, Norman Reedus, هیدئو کوجیما

ما اصلا با این قضیه مشکل نداریم که «نورمن ریدوس» در بازی جدید «کوجیما» نقش اول است یا «مدز میکلسن» قرار است آنتاگونیست بازی باشد یا «گیرمو دل‌تورو» توی توئیترش فحش‌های بوق‌دار نصیب کونامی کرده! چون خودمان از این فحش‌ها به کونامی و ایضا به کوجیما و متال گیر پنج و ادا و اطوارهایش فراوان داده‌ایم! حالا هم می‌خواهیم فحش‌های مستتر در کلمات محترمانه و شیک، بار استاد کنیم. به همین خاطر اگر از طرفداران شوآف‌های استاد و ژانگولر بازی‌های لوس و بی‌مزه‌اش هستید، توصیه می‌کنیم این متن را نخوانید؛ چون در پایان به ما فحش خواهید داد و چون قرار نیست این فحش‌ها در هیچ رسانه‌ای مکتوب شوند و شکل شیک و تروتمیزی  به خودشان بگیرند، ما خوش‌مان نمی‌آید و به‌مان برمی‌خورد که فحش آبدارِ مد روز به‌مان بدهند! پس اگر هم‌ره و هم‌مرام مایید، با ادامه‌ی فحش‌ها با دنیای بازی همراه باشید!

Hideo Kojima, kojima, Mads Mikkelsen, Norman Reedus, هیدئو کوجیما
این را فن‌بوی‌ها درست کرده‌اند و کار ما نیست پس به ما فحش ندهید!

راستش را بخواهید ما هم قبلا مثل بقیه بودیم! یعنی وقتی قرار بود بازی جدید کوجیما رونمایی شود و این‌ها، خیلی خوش به حال‌مان می‌شد و بال درمی‌آوردیم و به پهنای صورت اشک می‌ریختیم و عکس کله‌ی استاد را با فوتوشاپ می‌گذاشتیم جای خورشید و آفتاب پرست می‌شدیم! ولی از وقتی دیدیم شوآف‌های بی‌در و پیکر استاد و اذیت‌هایش که یک زمانی به بازی‌های درجه یکی مثل چهارگانه‌ی (!) متال گیر ختم می‌شد، آمد و سرانجامش شد متال گیر پنجی که سوهان اعصاب بود و زد هرچه انتظار و عشق به مجموعه و شخصیت‌ها را در وجود بیچاره‌مان از هم پکاند، با استاد قهر کردیم و الان هم پشت‌مان را کرده‌ایم بهش که قهر قهر تا روز قیامت! بعد هم که کونامی استاد را انداخت بیرون و استاد هم به شیوه‌ی شوآف‌های خودش ننه من غریبم بازی درآورد و عکسش را توی یک زندان فتوشاپ کرد و مریدان یقه دریده اشک ریزان به صحرا چون شدند، دیدیم نه آقا! استاد قرار نیست رفتارش را تغییر بدهد. بعدش هم که قضیه‌ی لوگوی استودیوی بازی‌سازیش نقل محافل شد؛‌ آخر چه کسی می‌آید لوگوی استودیوی جدیدش را به یک معمای خفن سرکار گذار تبدیل کند؟ البته که استاد کوجیما! وقتی این همه مرید داری که برای باد معده‌ات هم هورا می‌کشند و خودشان را جر می‌دهند، چرا لوگوی استودیویت را به مزایده‌ی عقل‌هایشان نگذاری! ملت هم که عاشق چنین معماهایی هستند؛ آدم‌هایی که وقتی یک بازی ماجرایی پر از معماهای درجه یک را جلوی‌شان می‌گذاری اَخ اَخ و پیف پیف‌شان به هواست و بازی مذکور را با دستمال کاغذی برمی‌دارند و داخل سطل زباله می‌اندازند که خدای ناکرده دست و بال‌شان نجس نشود، برای معمای یک لوگو خودشان را از جهات مختلف جر می‌دهند! ما هم وقتی دیدیم اینطوری است، بنا را به این گذاشتیم که هر وقت استاد شوآف کرد ما هم جلیقه‌ی ضد جِرِش تن‌مان کنیم و چندتا ضدشوآف بزنیم بلکه مقبول افتد! بعد هم که استاد تریلر اول بازی جدیدش را داد بیرون که اسمش بود Death Stranding و از شدت خفن بودن یکی دو نفر بعد از دیدنش  همان‌جا مقابل نمایشگر رایانه‌شان ریق رحمت را سر کشیده با کائنات یکی شدند!

Hideo Kojima, kojima, Mads Mikkelsen, Norman Reedus, هیدئو کوجیما
ننه من غریبُم! هوام سرده اینجو! چه کُنُم؟!

گفتیم که با اینکه کوجیما سان دارد بازی می‌سازد هیچ مشکلی نداریم، حتا اگر بازیش بیاید و خوب هم باشد می‌گیریم بازی می‌کنیم ولی دیگر حال و حوصله‌ی این ژانگولر بازی‌ها را نداریم به خدا! آخر یعنی چی که نورمن ریدوس را که توی سریال «مردگان متحرک» برای خودش شخصیت خفنی است، این همه خفت می‌دهی! طرف را لخت مادرزاد ول می کنی توی یک ساحل و بعد به دستش یک بچه می‌دهی که نافش به ناف نورمن وصل است؟! ای وای! معانی انتزاعی و مستتر در تصاویر بخورد توی فرق سرمان! به جان خودمان وقتی «ایزاک کلارک» توی بازی Dead Space با آن همه خفت و زبونی به فنا می‌رفت و تکه تکه می‌شد، این‌همه تاسف نخوردیم که الان داریم برای نورمن بیچاره می‌خوریم! چرا خوب‌مَن(!) بازیت را فدای یک تریلر شوآف‌گونه‌ی فول آو  میستری می‌کنی؟!  حالا که داری بازی می‌سازی چرا نمی‌آیی رک و راست بگویی داستانش چیست؟ سبکش چطور است و اصلا قرار است با چه چیزی طرف باشیم؟! تریلر نشان‌مان می‌دهی یا معمای کشف قاره‌ی آتلانتیس یا اثبات وجود یوفوها را؟! به‌ خدا ما اگر عقل‌مان را برای کشف راز انقراض دایناسورها این همه که مریدانت برای کشف رازهای تریلرهایت به کار انداخته‌اند به کار انداخته بودیم، حالا یک جفت ولوسی رپتور توی خانه‌مان داشتیم که هر روز با ما فیفا بازی می‌کردند! بعد تریلر دوم‌ات از آن اولی بدتر! زده هرچی  راز و حقایق پنهان در پشت پرده‌ی هستی است را پکانده که! گیرمو دل‌تورو را می‌گذاری توی تریلر، بعد هم بدمَن خفنت را معرفی می‌کنی که مدز میکلسن است و بعدش هم هواپیماهای دم‌دار و تانک‌های دل و روده آویزان نشان‌مان می‌دهی؟! یعنی ما الان مدز بیچاره را باور کنیم که تا ته بازیت حتما مثل اسمش می‌شود یا دل‌تورو را یا آن تانک‌های حال به هم زنت را یا آن نفتی را که عمو میکلسن زار می‌زد را؟! حالا ما را ولش کن! ما هیچی! مدز میکلسن بیچاره که خودش گفته اصلا نفهمیده تریلر بازی جدید کوجیما چیست و اصلا ازش سردرنیاورده! نکند فیلم‌نامه‌ات را اصلا نداده‌ای این عموها بخوانند؟ یا داده‌ای ولی پر است از معماها و معانی مستتری که حتا توی فیلم‌های معناگرای ایرانی هم نمی‌شود نمونه‌اش را پیدا کرد؟

بعد از آن هم دوتا اظهار نظر شاهکار کرده‌ای؛ یکی این‌که گفته‌ای قرار است بازی در سال ۲۰۱۷ وارد پروسه‌ی جدی ساخت بشود! یعنی که چه؟! یعنی این همه ادا و حرکات موزون مال بخش مهمی از ساختار وجودی یکی از مخلوقات بود؟! یعنی هنوز خودت هم نمی‌دانی بازی‌ات چیست؟ خدایا توبه! خدایا ما را تبدیل به «اتاکن» بنما که نفهمیم دنیا دست کیست! بعدش هم که گفته‌ای با بازی جدیدت به فضا می‌روی! ای استاد! ای شیخ! ای دنیا در برابر اید‌ه‌هایت مقهور! حداقل یک چیزی می‌گفتی که برایت حرف درنیاورند این هیترهای نامرد! یعنی چه که به فضا می‌روی؟! یعنی زبان‌مان لال توهم؟! البته که نه! هر چه که شوآف کننده‌ی حرص درآری باشی، حداقل مطمئن هستیم که از این‌هایش نیستی؛ چون آدمی که به فضا می‌رود معمولا اینقدر خوب نمی‌ماند! پس احتمالا منظورت این بوده که وقتی بازی جدیدم را دادم بیرون ملت چنان استقبالی ازش بکنند که پولدار می‌شوم و یک سفینه‌ی فضایی می‌خرم و می‌روم فضا! ما که بخیل نیستیم، بخر و برو! شاید فرجی شد و رفتی به کهکشان‌های دیگر و برای مخلوقات دیگر هستی هم بازی ساختی و آن‌ها را هم از وجود مبارکت سیراب نمودندی!

Hideo Kojima, kojima, Mads Mikkelsen, Norman Reedus, هیدئو کوجیما
نو آیْم نات!

حالا زیاد هم تقصیر تو نیست! وقتی هر کاری می‌کنی مریدان از آن یک معنی مستتر می‌کشند بیرون تو هم خوشت می‌آید و یکی تازه اش را برای‌شان می‌سازی دیگر! وقتی دوتا تریلر بی‌ربط درست کرده‌ای و یک نفری پیدا شده که آن‌قدر بیکار است که دو تا تریلر را به شکل هم‌زمان پلی کند و بعد به معانی پنهانی از ماهیت وجودی آن‌ها برسد، ما هم باشیم از این شوآف‌ها می‌کنیم دیگر! یعنی چه که وقتی گیرمو دل‌تورو شیلنگ را فرو کرده توی سوراخ، بچه‌ی توی بغل نورمن ریدوس غیب شده رفته توی شیشه؟! غیب شده که شده! با فهمیدن این موضوع، سبک بازی، شکل گیم‌پلی یا زمان انتشار دست‌تان می‌آید؟ البته که نه! البته که شما هم با فهمیدن این مهم می‌روید فضا وردست استاد، روی کائنات و صور فلکی و نبولای سر اسب سُرسُره بازی می‌کنید!

خلاصه‌اش کوجیما سان تو را جان سالید اسنیک، تو را جان نائومی، تو را جان بیگ باس، تو را جان اسنایپر ولف، تو را جان آسلات، تو را جان میمون دلال متال گیر ۴ (لیتل گری)، از این کارها نکن! و مریدان، این‌همه به شوآف کننده‌ی بزرگ رو ندهید! دور برش می‌دارد و جو چنان می‌گیردش که آخر سر یک بازی نصیب‌تان می‌شود که متال گیر ۵ پیش آن جفتک چهار شاخ می‌اندازدها! نگویید نگفتید سرمان کلاه رفت! گرچه شما مریدان چنان غرق در استادید که حتا اگر هیدئو جان دیسک بلوری نامرئی هم داخل قاب بازیش به‌تان بیندازد از شدت هیجان و شوق حاصل از یک معمای جدید، همه‌گی چون می‌شوید! به خدا!


38 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. شالوده این جر و بحث ها (جدا از موضوع بحث که میتونه هرچیزی باشه) تکراریه چن ساله جاهای مختلف با همین سیستم و ارنج این بحثارو می بینم
    حتی اکثر مواقع یکی یه نظری مثل نظر خودم میذاره
    کوجیما از اون اول دوس داشت بازیاش خارج از محیط بازی با گیمر تعامل داشته باشن (کسایی که متال گیر: سالید اسنیک بازی کردن قضیه فرکانس ۱۴۰.۱۵ یادشون هست)
    با اولین دموی فانتوم پین این سطح از تعامل کلید خورد ولی دستش زودتر از انتظارش رو شد و رفته رفته این تعامل که از جنس معما بود پیچیده تر شد دموی پی تی و حالا این تریلر ها
    دلیل نقد هارو میفهمم ولی دلیل این بحث های بی مورد بی نتیجه و بی پایان رو نمی فهمم . در دنیای امروز به هر چیزی نقد وارده ممکن یکی فردا به مدل مو و عینک کوجیما هم گیر بده. اما اینکه یسری از این موضوع دفاع بکنن بعد یکی بیاد بگه از کوجیما متنفرم اون یکی بیاد بگه استاد، هیچ فایده ای نداره چون اساسا نقد این آدم در یک سایت فارسی زبان که هیچ تاثیری در روند فکری و عملی اون آدم نمیذاره فایده ای نداره.
    احتملا تمام این کارهای کوجیما برای سرگرمی خودش و برای سرگرمی مخاطبای هم فکرش هست لزومی نداره منی که از این کارها خوشم نمیاد کارهاشو دنبال کنم و اعصاب خودمو خورد کنم از طرفی این آدم یا هر کس دیگه ای اینقدر بزرگ نیست که لازم باشه با این شدت مورد تحلیل مثبت یا منفی قرار بگیره این اندازه مثبت بودن یا این اندازه منفی بودن به نظر من زیادرویه

    ۰۰
    1. من طرفدار کوجیما هستم و از این دو تریلر با درک خودم مسائلی (درست یا غلط) رو دریافت کردم و اصلا هم از این متن نارحت نشدم تازه برام جالب هم بود.
      اما ی نکته ای! همیشه به هرکسی باید اندازه ظرفیت و تحملش فشار آورد. شاید یک ساعت تمرین مایکل فلپس منو برای همیشه از ورزش شنا متنفر بکنه من خودم باید میزان ظرفیت خودمو بدونم . حالا اگه ظرفیت مواجه با پیچیدگی و معمای بعضیا به اندازه ای که کوجیما میخواد بالا نباشه این انتقاد ها پیش میاد و مردم از رفتارش زده میشن

      ۰۰
  2. واقعا متن جالبی بود و حرف دل من و خیلیای دیگه رو زد!
    به نظرم کوجیما باید ملاقاتی با استاد بزرگ رائف.ی پور داشته باشه و با هم یک تریلر بسیار زیبا از دث استرندینگ بسازن!
    یعنی به قدری تئوری ها و داستان های مختلف از دوتا تریلر این بازی دراوردن که آدم انگشت به دهان میمونه،از دنیاهای موازی گرفته تا هجویه کوجیما به مصرف گرایی با این تریلر… :۲۳: احتمالش هست کوجیما و دوستان تا مدت ها بعد ساخت هر کدوم از تریلرها جمع بشن دور هم و با گشت و گذار در فضای مجازی و خوردن پاپ کورن سرگرم بشن! :۲۴:
    اشتباه نکنید من هیتر کوجیما نیستم و کول وانا بی هم نیستم ولی حقیقت رو باید گفت! :13:

    ۴۰
  3. “حالا زیاد هم تقصیر تو نیست! وقتی هر کاری می‌کنی مریدان از آن یک معنی مستتر می‌کشند بیرون تو هم خوشت می‌آید و یکی تازه اش را برای‌شان می‌سازی دیگر! وقتی دوتا تریلر بی‌ربط درست کرده‌ای و یک نفری پیدا شده که آن‌قدر بیکار است که دو تا تریلر را به شکل هم‌زمان پلی کند و بعد به معانی پنهانی از ماهیت وجودی آن‌ها برسد، ما هم باشیم از این شوآف‌ها می‌کنیم دیگر ”

    احسنتم..هوادارا؛حتی شاید در موقعی که دو بازی هم بازی نکردن!

    ۱۰
    1. انگار فقط آقا وحید همچین فکری رو نداشت و نوب های دیگه هم بودن :11:
      ببین عموجون اگه بازی های کوجیما نبودن یا ژاپنی ها ایده های جذاب برا گیم نمی دادن الان تو توی سایت نبودی ک#شر بگی :11:

      ۴۱
    2. پس شما به خاطر ایده های ژاپنی ها اومدین تو سایت … شعر میگین؟ ;)
      نمیدونم من از این گیم ها خوشم نمیاد بعضی ها چرا میسوزن چه ربطی بهشون داره خدا میدونه… :20:

      ۰۰
    3. شما اگه قبلا تو سایت میومدین حتما کاربری به نام vahid رو می شناختی . از کاربران قدیمی تر بپرس تا قضیه ایشون و متال گیر رو بدونید (خودم حوصلم نمشه)

      ۰۰
  4. نه رومی روم، نه زنگی زنگ

    جریان کوجیما بعد از این‌که MGSV اومد منو یاده داستان گره‌گور سامسای «مسخ» کافکا می‌ندازه. مهم نیست یه سازنده چندین بار خاطره خوب و بازی قشنگ درست کرده، مهم این نیست که «خوبی»ها هزارتاست، مهم اینه که فقط «یک» «بدی» همیشه تو ذهن آدم می‌مونه و خوبی‌ها رو فراموش می‌کنه. یعنی ذات آدم همینه.

    جریان کوجیما هم همین‌طوری شده. چون که بین خیلی از بازی‌های خوبش فقط «یک» بازی بد (و به نظر من افتضاح از همه جهات با اون گیم‌پلی و کانسپت فوق‌العاده عقب‌موندش که بیشتر منو یاده بازی‌های اخیر یوبی‌سافت می‌ندازه) مثل MGSV داده باید دیگه تا همیشه کوبیده بشه. تازه اونم باید یه بازی مثل Death Stranding کوبیده بشه؛ چطور بازی‌ای که دقیقاً هیچ‌چیزش مشخص نیست، نسخه‌اش این‌طوری راحت پیچیده می‌شه که قراره شکست بخوره؟ بازی‌ای که «هیچ‌چیزش» به قول مخالف‌ها مشخص نیست، پس نه لایق ستایشه نه لایق کوبش. ولی بدتر داره کوبیده می‌شه. این خودِ پارادوکسه.

    چون MGSV بازی بدی بود پس Death Stranding هم بازی بدی می‌شه؟ خب بنا به این منطق می‌شه گفت Death Stranding خوب می‌شه چون کوجیما ۴ تا نسخه اصلی MGS هم داده که راضیمون کردن. تئوری‌ و مرموز بازی هم دیگه جزوی از کوجیما شدن و این اولین بارش نیست. سر متال گیر سالید ۲ از همین بامبول‌ها در اورد، سر ۳ در اورد، سر معرفی ۴ در اورد، (This is not FPS، This is MGS) و این قضیه تازه‌ای نیست که تازه همین الآن متوجهش شده باشیم. همین الآن می‌تونید برید تو ساب‌ردیت‌ها و کانال‌های یوتیوبی. از GTA هم تئوری‌های به‌مراتب عجیب‌تر کشیدن بیرون. از هیدتاکا میازاکی و سری Souls و Bloodborne هم بهتره حرف نزنم، چون این‌قدر داستانشون تئوری‌محوره که همون اندک تئوری‌های Lore متال گیر رو کامل قورت می‌دن. سری سایلنت هیل هم همین‌طوری بوده. هنوز آخر نسخه ۲ ما نفهمیدیم جیمز گناه‌کار بوده یا نه. چرا کسی به این‌ها گیر نمی‌ده؟ آها، یادم رفت، چون تریلر رو «استاد» ساخته…

    پ.ن: یه سری‌ها کوجیما رو تو هر حالتی استاد و پرفکت می‌دونن و بدون هیچ اطلاعی فقط داخل این‌ور و اون‌ور از این القاب و تمجیدهای رومانسی به کوجیما می‌بندن که همین ناخودآگاه یه ذهنیت بد درست می‌کنه؛ مثل جریان یه سری‌ها شده که سر هر بازی می‌گن «به آنچارتد نمی‌رسه» و بدتر اون مخاطب رو زده می‌کنن از ناتی داگ و بازی‌هاش. ولی این مشکل از مخاطبه نه مشکل از ناتی داگ. مطمئنم اگه جریان «استاد استاد» گفتن‌های یه سری راه نمی‌افتاد و متال گیر وسیله‌ای نمی‌شد برای «پروفشنال و حرفه‌ای نشون دادن» آدم، تنفرمون از کوجیما کمتر بود.

    پ.ن ۲: وقتی فرانسیس کوپولا می‌آد بعد دراکولا و اینک آخرالزمان و پدرخوانده کلی فیلم واقعاً فاجعه تحویل می‌ده، کسی نمی‌آد کوپولا و کارنامه‌ش رو زیر سؤال ببره و بگه پدرخوانده فیلم بدیه و اورریت شده. یه کارگردان همچنان به‌خاطر آثار قوی گذشته‌ش بهش احترام گذاشته می‌شه. وقتی اسکورسیزی می‌آد پسرفت می‌کنه بازم کسی نمی‌آد تاکسی درایور رو بکوبه. هر کارگردان و نویسنده‌ای یه اثر بد یا ناامیدکننده هم داره، ولی اینقدر قضیه رو گنده نمی‌کنن و حداقل ارزش کارهای قدیمی زیرسؤال نمی‌ره، ولی کوجیما بخاطر یه دونه بازی داره هم گذشته‌ش و هم آینده‌ش (Death Strading) داره کوبیده می‌شه.

    پ.ن ۳: دیگه نیازی نیست بگم من چقدر از فانتوم پین بدم اومده، ولی باز هم کوجیما کارگردانیه که می‌شه بهش فرصت داد چون آثار «بدش» بین اثار «خوبش» گم می‌شه. به نظرم تو P.T. نشون داد خارج از دنیای متال گیر ایده‌های زیادی داره و می‌تونه یه بازی غیر متال گیر خوب هم بسازه. در ضمن از یه IP جدید پیشینه نداریم؛ یعنی مثل MGSV نیست که وقتی دیدیم گری فاکس و سالید اسنیک داخل بازی نیست زانوی غم بغل کنیم یا از این‌که چرا شخصیت اصلی یکی غیر بیگ باسه ناراحت بشیم.

    ۵۰
    1. یونس بهرامی خیلی قشنگ گفتی با اکثرش موافقم و با بعضی حرفات هم نه. وقتی متنو خوندم اصلا مثل تو نتیجه نگرفتم که رضا قرالو در حال کوبیدن بازی Death Stranding هست چون به قول خودت اصلا چیزی ازش معلوم نیست که لایق ستایش یا کوبش باشه؛ چیزی که تو متن داره کوبیده میشه شوآف ها و خودکدخدا پنداری کارگردان بازیه که اصلا دخلی به خود بازی نداره. نقل قول از متن:«گفتیم که با اینکه کوجیما سان دارد بازی می‌سازد هیچ مشکلی نداریم، حتا اگر بازیش بیاید و خوب هم باشد می‌گیریم بازی می‌کنیم ولی دیگر حال و حوصله‌ی این ژانگولر بازی‌ها را نداریم به خدا!». همونطور که همه MGSV‌ رو بازی کردیم Death Stranding‌ رو هم بازی میکنیم و قطعا محظوظ خواهیم شد اما قطعا از فرط بیکاری ژانگولر های “بی مفهوم” کوجیما رو دنبال نخواهیم کرد و قطعا حتی اگه بازی شاهکار هم باشه راه انتقاد به اثر یا حتی اخلاق و منش کوجیما روی ما بسته نمیشه(بخش بزرگی از صحبت به رفتار خود کوجیما بر میگرده نه بازی هاش).
      با پی نوشت اول هم موافقم اما به نظرم شما این نکته رو در نظر نگرفتی که جریان استاد استاد گفتن دو سر داره. یه طرف قضیه طرفداران که میگن و کاریشم نمیشه کرد(کلا اگه رو یکی قفلی بزنن تمامه) اما یه طرف دیگه قضیه خود استاده که داره به این جریان دامن میزنه. هرچی طرفدارا بیشتر لوسش میکنن به جایی که بیاد جلوشونو بگیره بیشتر داره لوس میشه! که نمونه هاش هم تو متن آقای قرالو هست. درسته ما نمیدونیم ولی خودش که باید بدونه مردم از هرکی بت بسازن خودشون هم زمین میزننش.
      و حالا که بحث کافکا رو پیش کشیدی منم جملاتی از کامو در باب استادیت استاد :lol: نقل قول میکنم:«من خوب میدانم که آدم نمیتواند از حکمرانی خود و یا خدمتگزاری دیگران صرف نظر کند. هر انسانی همانطور که به هوای پاک نیاز دارد، محتاج به وجود بردگان است. حکم راندن یعنی نفس کشیدن. شما کاملا با این عقیده موافقید؟ و حتی محرومترین افراد مواهب طبیعی میتوانند تنفس کنند. پست ترین فرد در سلسله مراتب اجتماعی باز هم همسری و یا فرزندی و اگر مجرد باشد سگی دارد. روی هم رفته، مهم این است که شخص بتواند خشمگین شود بی آنکه دیگری حق جواب داشته باشد.»
      و جمله ی دیگه:«طبیعی ترین تصور انسان، اندیشه ای که به سادگی به مخیله اش خطور می کند و گویی از اعماق فطرتش سرچشمه می گیرد، تصور بی گناهی خویش است» <= همینه که شوآف های کوجیما وار رو باعث شده

      ۱۱
  5. ممنونم ازآقای قرالو خیلی جالب بود
    تا یه حدی قبول دارم . کوجیما تو بعضی از رفتاراش زیاده روی می کنه . ولی این که مخ مخاطب رو به کار میگیره خودش خوبه . این که آدم با ذهن خودش به مفاهیم برسه خیلی بهتره تا اینکه مفاهیم رو آماده بزارن جلوش ( منظورم این نیست که بازی های کوجیما الزاما مفاهیم خاصی دارن ولی لا اقل آدمو به تکاپو میندازه )

    ۰۰
  6. مرسی رضا قرالو عالی بود. واقعا آدم شجاعی هستی وسط این همه فن متعصب این حرفو میزنی :lol:
    کوجیما خیلی خوبه بازیاشم حرف نداره ولی اصولا هر آدمی که فکر میکنه خیلی کوله و آخرشه خیلی منگه. ینی اصلا تو این دنیا نیست. واقعا این همه مفهوم کذایی و غیر واقعی درست کردن و پیچوندن و سرکار گذاشتن بی سر و ته ینی چی؟ چه شعوری به ما میده؟
    مثلا پارسال Witcher‌ بود و MG و من هنوز نفهمیدم چرا کوجیما باید پرستیده بشه و در مقابل به کارگردان ویچر بگیم مرسی بازیت خوب بود. در صورتی که به جرئت ویچر صد سر و گردن از ساخته “استاد” بالاتره. اتفاقی که اثرات زشتش به TGA‌ امسالم کشیده شد

    ۱۱
    1. خب دوست عزیز اول اینکه کسی کوجیما و نمیپرسته فقط این استاد گفتنا که میبینید بخاطر تجربه ای هست که کوجیما تو این کار دارن و ضمنا خلاقیتشون چون کاملا بازیاشون فرق داره با اینکه شما همش این روزا تکرار و مکررات و میبینی و خلاقیت تو ساخت بازیها بسیار کمه که دیگه همه شاهد این روند هستیم حرف ما اینه که این همون کسی هستش که با بازیهاشون بسیار بسیار خاطره داریم بشخصه بهترین بازیه عمرم متال گیر بوده حالا اگه یه بازیه کوجیما با چهارتا تریلر ناراحتتون کرده نیازی نمیبینم بیان یه مقاله واسه کوجیما و مریدان بنویسن همون تیزرp. tو در نظر بگیرید ایا بد بود کساییم که کوجیمارو هم نمیشناختن ازون به خوبی حرف زدن یا چون فلان کارگردان یه اثرش ضعیف بود باید یه مقاله کودکانه درموردش بنویسیم خیلیا همین انچارتد ۴و دوست نداشتن ولی نیومدن بگن عجب کارگردان فلانی… بود!
      حرف شمام درست ویچر بسیار خوب و کارگردان بسیار درستی داره و به حقشم رسید ولی درسته که شما یه چیزیو دوس داری من بیام بگم عجب چیزه مسخره ای و دوست دارید هرکسی علاقه شخصی واسه هرکسی محترمه؟؟؟
      ادم خوبه حق شناس باشه خاطرات خوب الکی خراب نکنه.

      ۰۱
    2. کوجیما صد در صد استاده و در این شکی نیست. ما بیست ساله بازی کردیم فقط اون تمام این مدت داشته بازی می ساخته پس استاد مسلمه، اما اولا یه یه عده از دوستان واقعا ایشونو میپرستن که به نظر من هیچ کس در هیچ صنعتی انقد بزرگ نیست و این غلو فقط باعث پسرفت شخص میشه(چون معمولا آدم وقتی بفهمه تو یه چیزی هیچی نمیفهمه رشد میکنه نه وقتی حس کنه استاده یا هزار تا لقب الکی و پوچ دیگه مثل اینایی که مجری TGA امسال روانه استاد کرد)؛ پس مشکلی با استاد بودن ایشون نیست مشکل با غلو و پرستیدنشونه. ثانیا نماد خلاقیت در صنعت گیم برای من ایشون نیست و ثالثا اصلا خلاقیت صرف برام مهم نیست! شاید برای بعضیا باشه و شاید خلاق ترین فرد صنعت براشون کوجیما سان باشه اما این اصلا دلیل نمیشه که رضا قرالو این متنو ننویسه. این قضیه مثل اینه که مثلا یکی عاشق جرج بوشه بعد بره فمیلی گای ببینه! خوب قطعا ناراحت شدن این شخص از شوخی های فیلم دلیل نساختن فیلم نمیشه. عقاید متفاوته و نقد و ضد نقد همیشه لازمه حتی در مورد کوجیما یا هر شخص دیگری. و این حرفم دقیقا جواب سوال آخر شماس در مورد علایق شخصی. اولا که عقیده شخص شما به طنز گرفته نشده بلکه یک کارگردان سوژه شده و این اصلا به این معنی نیست که عقیده شخصی شما غیر محترمه. ثانیا عقیده شخصی شما وقتی بیان میشه دیگه اونقدر هم شخصی نیست و جنبه اجتماعی داره چون رو اشخاص تاثیر میذاره و هر عقیده ای که تاثیر میذاره باید نقد بشه و به چالش کشیده بشه حالا فرقی نداره که با ما باهاش خاطره داریم یا نه.

      ۰۰
    3. پس کلا کلمه ی نظر شخصی اشتباهه یا وجود نداره و باید پنهانش کنیم که شخصی باشه؟مثلا یه وسیله شخصی دارید ولی به چندنفر نشونش بدید دیگه وسیله شخصی نیست؟
      شما شاید در جریان اینچیزا نیستید اول یه مقاله از بزرگان سایت نوشته شد درمورد خود بازی اخر کوجیما یکی از نویسندها که اصلا سری متال گیرو دوست نداشت و حتی داستان و نمیدونست اومد یه طومار نوشت بعد تو کانال تلگرام یه عکس گذاشتن که گرالت سر بیگ باس و اویزون گرفته با متن بدون شرح، سوال اینجاست چرا بیگ باس چرا بقیه بازیا و کاراکترا نه بعد تریلرا و مسخره کردن و… کاری ندارم ولی اینا هرچیزی هست طنزه یا اسمشو هرچی میخواهید بزارید اصلا قشنگ نیست.

      ۰۰
    4. دقیقا منظورم همین بود. “نظر شخصی” فقط یه ترکیب از کلماته و مفهومش این نیست چون شخصیه دیگه نمیشه نقدش کرد، نه اتفاقا اگه اصلا گفته نشه نمیشه نقدش کرد ولی وقتی گفته شد اتفاقا باید نقد بشه و شرط اصلی پیشرفت همینه خوب(کلا هم قضیش با وسیله شخصی فرق داره فک میکنم. وسیله شخصی رو اگه بدید بقیه استفاده کنن دیگه شخصی نیست اما عقیده رو به محض اینکه بیان کنین. چون در هر دو حالت بقیه دارن ازش استفاده میکنن و عبارت شخصی-اجتماعی به نظرم بهتره).
      در جریان اون سوتی هم هستم :۲۴: و اصلا دفاعی ازش نمیکنم.اگه واقعا بدون اطلاع کامل از همه جوانب بازی اونرو نوشته بود کارش محکومه. اما به هیچ وجه مخالف طنز نیستم و با اون عکسه مشکلی ندارم. :۲۴:

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر