کلیف بلیزنسکی: مشکلاتی بر سر راه ساخت بازی‌های AAA وجود دارد

در ۱۳۹۶/۰۲/۰۵ , 12:00:47
کلیف بلیزنسکی

کلیف بلیزنسکی در همایش اخیر «ریبوت دولوپ» (Reboot Develop) در ارتباط با وضعیت حال حاضر ساخت بازی‌های AAA و نگرانی‌های خود جزئیاتی را به اشتراک گذاشت. در ادامه همراه دنیای بازی باشید.

کلیف بلیزنسکی به عنوان موسس استودیوی «باس کی پروداکشنز» (Boss Key Productions)، اخیراً در همایش ریبوت دولوپ شهر دوبرونیک کشور کرواسی در ارتباط با وضعیت حال حاضر ساخت بازی‌های AAA و نگرانی‌های خود پیرامون مسائل مرتبط با آن جزئیاتی را به اشتراک گذاشت.

آقای بلیزنسکی سخنرانی خود را با مقایسه سازندگان بازی‌های AAA با رستوران‌های زنجیره‌ای شروع کرد؛ او گفت:

وضعیت ساخت بازی‌های AAA به جایی رسیده است که حس حضور در یک رستوران آمریکایی را ایجاد می‌کنند. شما با نمونه‌های مختلفی از این رستوران‌ها نظیر «اپل‌بی» (Applebee)، «اوت‌بک استیک‌هوس» (Outback Steakhouse)، «چیزکیک فکتوری» (Cheesecake Factory) و «اُلیو گاردن» (Olive Garden) روبرو هستید؛ آن‌ها بد نیستند اما خوب هم نیستند آن‌ها فقط وجود دارند!

سپس او به مقایسه گروهی از بازی‌های AAA نظیر Madden ،Uncharted ،Call of Duty و Battlefield پرداخت:

حسی که این بازی‌ها تکرار می‌کنند همچون تکرار پی در پی آن‌ها است، آن‌ها بازی‌های خوبی هستند اما صدها میلیون دلار صرف مراحل تولید و بازاریابیشان شده است.

آقای بلیزنسکی علت وقوع چنین وضعیتی را توجه به نام بازی‌ها دانست. عناوینی همچون Madden و Grand Theft Auto برندهای پایداری هستند که بازیکنان نسبت به آن‌ها آگاهی کامل دارند و تصمیم خواهند گرفت که کدام یک از بازی‌های این فرانچایزهای ناب را خریداری کنند چرا که هر یک از آن‌ها تشابهی با عناوین تولید شده آن مجموعه بازی دارند. بازیکنان کمتر بدنبال خرید آی‌پی‌های جدید هستند چرا که دارای عنوان مطرح یا نوستالژی خاصی همچون بازی‌های Halo در طول ۱۵ سال گذشته نخواهند بود.

آقای بلیزنسکی در ارتباط با بازی Horizon Zero Dawn اعلام کرد که شرکت سونی دارای منابع و پولی است که به یک سازنده نظیر استودیوی گوریلا گیمز اجازه می‌دهد تا بر روی بازی خود برای بیش از ۵ سال کار کند، این در حالی است که استودیویی همچون ایرشنال گیمز به محض انتشار بازی Bioshock Infinite بدلیل درآمد ناکافی بازی نسبت به مدت زمانی که برای ساخت آن صرف شده است، بسته شد؛ او گفت:

اگر دارای برند تجاری محبوب و یا یکی از شرکت‌هایی نظیر اکتیویژن، توکی یا سونی نباشید، با وضعیت نامناسب و ناپایداری در ساخت بازی‌های AAA روبرو خواهید بود.

ایده بلیزنسکی برای بهبود وضعیت بازی‌های AAA تحت نام «double-A» معرفی و بازی‌هایی نظیر Rocket League ،Warframe و Rust به عنوان نمونه‌هایی از آن معرفی شدند. کلیف بلیزنسکی از بازی خود یعنی Lawbreakers نام برد و گفت که کلید اصلی برای حرکتی رو به جلو این است که به بازیکنان فرصت تجربه یک بازی AAA با قیمت و ارزش مناسبی تحت برنامه double-A دهیم گرچه تامین هزینه مالی اینگونه بازی‌ها همچنان مشکلی است که در سر راه آن‌ها قرار دارد و پیشنهاد بلیزنسکی برای کنار زدن آن، صحبت با شرکت‌های خارجی نظیر «تنسنت» (Tencent) و «نکسون» (Nexon) است که بدنبال همکاری با استودیوهای غربی هستند.

واقعیت مجازی از سایر مباحثی بود که توسط آقای بلیزنسکی مورد اشاره قرار گرفت و او در ارتباط با این تکنولوژی ایده‌هایی را برای سازندگان بازی‌ها ارائه کرد. گفتگوی صورت گرفته در همایش اخیر یکی از بزرگترین مباحثی بوده که توسط یکی از قدیمی‌ترین افراد صنعت بازی‌سازی صورت گرفته است.

بلیزنسکی و استودیوی باس کی در حال کار بر روی بازی Lawbreakers هستند که برای پلتفرم رایانه‌های شخصی در دست ساخت قرار دارد در اواخر سال ۲۰۱۷ منتشر خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر