چگونه غیبت Halo 6 در نمایشگاه E3 میتواند به نفع مایکروسافت باشد؟
در سالهای گذشته، شاهد تکیهی اساسی «مایکروسافت» بر سه مجموعهی «چرخدندههای جنگ» (Gears of War)، «هیلو» (Halo) و «فورزا» (Forza) بودهایم. این تکیهی مایکروسافت از نسل هفتم آغاز شد و با ریمسترها و قسمتهای جدید این سری بازیها در نسل هشتم، ادامه پیدا کرد. امسال، مایکروسافت بدون کهنه سرباز اسپارتان خود، «مسترچیف»، قصد رفتن به نبرد با رقبا را دارد. در این مطلب قصد داریم بگوئیم که ممکن است غیبت Halo 6 در نمایشگاه E3 پیش رو، حتی به نفع مایکروسافت باشد. در ادامه با دنیای بازی همراه باشید.
متأسفانه در نسل هشتم شاهد موفقیتهای شایستهای برای «هیلو» و «چرخدندههای جنگ» نبودهایم. «هیلو: مجموعه مسترچیف» (Halo: The Master Chief Collection) و «هیلو ۵: نگهبانان» (Halo 5: Guardians) هر دو بسیار خوب و قابل احترام بودند، اما انتظار کسی که قسمتهای قبلی را بازی کرده باشد بسیار فراتر از اینها است. بازسازی سهگانهی «چرخدندههای جنگ» نیز برای اکسباکس وان بسیار خوب بود؛ اما مشکلات آن بر روی ویندوز، غیر قابل چشم پوشی بود. چرا که هر چه از یک بازی تصور بهتری داشته باشیم، اشتباهات آن، هر چند کوچک، برای ما قابل تحمل نیست. قسمت چهارم سری نیز علاوه بر خوبیهای بسیارش، در حد انتظار کهنه هواداران مجموعه، ظاهر نشد. این میان اما، خوشبختانه سری «فورزا» از این افول جمعی به خوبی گریخته است.
وقتی «استودیو ۳۴۳» اعلام کرد که در E3 امسال شاهد قسمت بعدی «هیلو» نخواهیم بود، ما نیز خیلی جا خوردیم، اخباری که طی چند روز پیرامون بازی «هیلو» منتشر شدند همگی برای طرفداران، ناامید کننده بودند. اما ما کمکم به شک افتادیم و با خود دربارهی این موضوع فکر کردیم. عرضهی پروژه اسکورپیو در سال جاری و آن هم بدون همراهی و پشتیبانی یکی از بازیهای بنیادین اکسباکس، میتواند چه معنایی داشته باشد؟
در واقع، ما فکر میکنیم که مایکروسافت نیز مسئولان زیرکی دارد و اغلب بیبرنامه گام بر نمیدارد. هیلو یکی از پرطرفدارترین، پرقدرتترین و بهترین عناوین مایکروسافت و حتی تاریخ گیم است. حال که مایکروسافت کنسول جدیدی به میدان رقابت میآورد و با اعتماد به نفس تمام مسترچیف را از صف مبارزانش کنار میگذارد، باید شک کرد که آنها چه برگ برندهای در دست دارند که این برنامه را اتخاذ کردهاند؟
این احتمال وجود دارد که آنها عنوان یا عناوین دیگری در برنامهی خود دارند که آنقدر قوی هست که بتواند جای هیلو را پر کند. البته احتمالات بسیار هستند و یکی از آنها نیز میتواند یک اشتباه بزرگ از سوی مایکروسافت، باشد. بازیهای مشترک بین پلتفرمها جای خود را دارند اما اگر قرار باشد شخصی اسکورپیو را بخرد، باید به اندازهی کافی بازی انحصاری خوب برای آن موجود باشد چرا که در غیر این صورت انگیزهی خریداران اسکورپیو بسیار کم میشود.
در هفتههای گذشته، فیل اسپنسر، رئیس بزرگ اکسباکس سخنان جالبی گفته است؛ طبق گفتهی او مایکروسافت در حال سرمایهگذاری روی ساخت بازیهای انحصاری داخلی بیشتری است. همچنین دربارهی عنوان «فیبل» (Fable) میگوید که این سری هنوز حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما درحال حاضر چیز آمادهای برای عرضه ندارد. علاوه بر اینها او به طرفدارن اطمینان داده است که آنها از (ساخت) بازیهای تکنفره با روایت قوی فرار نمیکنند. در تمامی حرفهای مسئولان مایکروسافت، اعتماد به نفس خاصی مشاهده میشود.
حال باید منتظر بود و دید که این اعتماد به نفس به خاطر بازیهایی از قبیل «دریای دزدان» (Sea of Theives)، «فورزا ۷» (Forza 7)، «کرکداون ۳» (Crackdown 3) و «دولت منحل شده ۲» (State of Decay 2) است، یا فقط دلشان را به عناوین مشترک پلتفرمها خوش کردهاند یا سلاح ناشناختهای در آستین دارند! غیبت «هیلو» و این همه خونسردی مسئولان، از نظر ما نمیتواند کاملا بیدلیل باشد؛ نظر شما چیست؟