نقد بازی Civilization VI: Gathering Storms
فرض کنید به دوست خودتان پیشنهاد میدهید تا The Legend of Zelda یا Uncharted بازی کند و او مستقیما و با اکراه پیشنهاد خارق العاده شما را رد کند. چرا؟ چون ظاهراً ایشان هیچ علاقهای به سبک اکشن ماجراجویی ندارد. یک نمونه دیگر؛ فرض کنید به رفیق دیگری Crash Bandicoot و Super Mario را پیشنهاد دهید تا تجربه کند و این دفعه نیز جواب رد با اکراه بگیرید. چرا که این دفعه این یکی رفیق شما نیز به خاطر عدم علاقه به سبک پلتفرمر یا سکوبازی، تصمیم ندارد تا این دو مجموعه خارق العاده را تجربه کند.
این واکنش من به هر کسی است که Civilization (تمدن)ها را نمیخواهد تجربه کند چون صرفاً علاقهای به استراتژیک نوبتی ندارد. در یک کلام مسخره است. مقام Civilization از حیث یک بازی ویدیویی بودن دقیقاً در همان مقامیاست که آنچارتد و زلدا و ماریو هستند. یک مجموعهی همیشه شاهکار!
در این نقد و بررسی قرار است به بررسی جدیدترین بسته الحاقی تمدن ۶، با نام «تمدن ۶: طوفانهای گردآمده» (Civilization VI: Gathering Storms) بپردازیم و و ببینیم این بستهی الحاقی خوش رنگ و لعاب به همراه خود چه چیزهایی به بازی اضافه کرده است. همراه دنیای بازی باشید.
این نقد پس از ۱۵ ساعت تجربه بازی نوشته شده است.
دشمن جدید، یار جدیدتر
بر خلاف تمدنهای قدیمی و تمدن ۶ تا پیش از این بسته الحاقی، موارد طبیعی موجود در نقشه و زمین، عملاً حکم غذا و منابع معدنی را برای شما داشتند. شما یا از آنها سود میبردید، یا بیشتر سود میبردید یا هیچ سودی نمیبردید؛ همین! و با مهم شدن المان طبیعت در Civilization VI: Gathering Storms، عملکرد منابع و البته موانع طبیعی بیش از پیش شده و در نتیجه هنگام مواجهه با این موارد، ریسک و البته پاداش بیشتری به بازیکن اعمال میشود. در نتیجه بازیکنان، مخصوصاً در درجههای سختی بالاتر خیلی محتاطانهتر در مورد موانع طبیعی برخورد میکنند. اگر با عناوین تمدن آشنا باشید خوب میدانید استفاده از طبیعت همیشه در ابتدای بازی و دورههای اولیه تاریخ به شدت مهم است. در عین حال باید این موضوع را هم بدانید که همین منابع طبیعی و دریاها و… از اواسط تاریخ به بعد دیگر به منبع ثابتی تبدیل میشوند که نیازی به نگرانی نخواهند داشت و طبیعت آرام آرام ولی به طور قطعی تاثیر خود در روند گیم پلی و بازی شما را از دورهای به بعد از دست میدهد. با این حال در بسته الحاقی طوفانهای گردآمده این موضوع نیز دچار تغییر شده. استفاده شما از منابع طبیعی و اعمالی که انجام میدهید تاثیر مستقیم بر آب و هوای کلی کرهی زمین ( یا هر نقشه عجیب و غریبی که در آن بازی میکنید) دارد.
آب و هوای کلی کرهی زمین میتواند حسابی برنامهها، منابع و موقعیتهای شما را بسته به عملکرد خود به هم بریزد. خشکسالی، بالا آمدن سطح دریاها، افزایش دمای کرهی زمین و حتی موجهای سرمای ناگهانی، وارونگی هوا و صدمه دیدن لایه اوزون. به ازای هر بلایی که بر سر زمین با تمدنهای دیگر بیاورید، زمین نیز بلایی به مراتب بزرگتر طی زمان سر شما خواهد آورد.با مهم شدن المان طبیعت در Civilization VI: Gathering Storms، عملکرد منابع و البته موانع طبیعی بیش از پیش شده و در نتیجه هنگام مواجهه با این موارد، ریسک و البته پاداش بیشتری به بازیکن اعمال میشود. البته طبیعت همیشه دشمن شما نیست. مثل همیشه، کوههای آتشفشان علی رغم خطر نابودی ناگهانی شهر زیرشان به طور دائم حاصلخیزترین خاکهای ممکن در نقشه را دارند. زمینهای نزدیک به رودخانهها، علی رغم خطر سیل، آب و غذای فراوان دارند و به همین صورت بیابانها و دریاها و… ضمن خطرهای خود، نسبت به همیشه منفعتی چندبرابر دارند که یک سیستم ریسک و پاداش بسیار خوبی را در بازی ایجاد میکند. البته مساله اینجاست که در Late Game اگر اهل کشور گشایی و تسخیر و غارت و قلدربازی باشید دوباره طبیعت و موارد مربوط به آن به حاشیه خواهد رفت. علت نیز مشخص است؛ میتوانید مثل یک بردهی بیقدرت از طبیعت در این حالت کار بکشید. که خب تا حدودی با واقعیت جور در میآید. اما اگر فکر میکنید تنها شمشیر دولبه Civilization VI: Gathering Storms طبیعت است، بهتر است کمی چند دوره تاریخی در بازی را بگذرانید تا با عظیمترین شمشیر دولبهی کل تاریخ مجموعه تمدنها آشنا شوید.
شاخه زیتون دردسر ساز
گفتم که بزرگترین تغییر Civilization VI: Gathering Storms، در رابطه با سیستم منابع طبیعی و تاثیر آب و هوا در کشورداری شماست؟ دروغ گفتم! در حقیقت سیستم طبیعت جهان در بازی بزرگترین تغییری است که از روی جلد و عنوان و عکسهای این بسته الحاقی میتوانید متوجه شوید. بزرگترین تغییر این بسته الحاقی که بازی را مخصوصاً در مراحل انتهایی هر دست در دورانهای مدرن و متمدنتر، به شدت دچار تحول میکند، سیستم دیپلماسی بازی است. جدا از دهها و صدها تغییرات ریز در رفتار رهبران نسبت به درخواستها و معاملات و… در بازی و روند روابط دیپلماتیک و مراودات سیاسی در بازی، سه تغییر به شدت بزرگ باعث شده سیستم دیپلماسی دچار تغییرات گستردهای نسبت به گذشته شود. اولین تغییر ِDiplomacy Point یا همان امتیازات دیپلماسی هستند. این امتیازات از لحاظ مختلفی محاسبه میشوند و به طور خلاصه هیچ ارزش مادیای ندارند و همانند ایمان، که امتیازات مذهبی شما را محاسبه میکرد و قدرت مذهبیتان را در قالب یک عدد نشان میداد، امتیازات دیپلماسی نیز قدرت سیاسی و مذاکراتی شما را در قالب اعداد به شما ارائه میدهد. اضافه شدن این چنین موردی به شدت سیستم سیاسی، بازی را شفافتر و به گونهای، بازی گونهتر کرده است. اعداد به شما در تشخیص این که چه کارهایی میتوانید در مذاکرات بکنید و چه کارهایی نه، کمک شایانی میکند و صد البته در بخش سوم تغییرات سیستم سیاسی بازی نیز کمک حال است که به آن نیز میرسیم.
تغییر دوم Civilization VI: Gathering Storms، سیستم عقده است. در حقیقت برخلاف سیستم گنگ و به شدت غیر قابل کنترل و درک «جنگ افروزی» ای که در نسخههای اولیه شاهد بودیم، طوفانهای گردآمده سیستم بهتر و جدید تر «نفرت و عقده» را معرفی میکند. سیستم نفرت و عقده دقیقاً مشکلات تک به تک تمدنها با شما را در قالب یک معیار مشخص به تصویر میکشد. این که هر کشور چرا و به چه علت و به چه میزان از شما عقده دارد. و این عقدهها و نفرتها،بزرگترین تغییر این بسته الحاقی که بازی را مخصوصاً در مراحل انتهایی هر دست در دورانهای مدرن و متمدنتر، به شدت دچار تحول میکند، سیستم دیپلماسی بازی است. چه محدودیتها و مشکلاتی برای شما به وجود میآورند نیز در نوع خود بسیار جالبتر از هر آن چه در گذشته در سیستم سیاسی بازی میدیدیم پیاده شده. اما تغییر سوم؛ تغییر سوم اضافه شدن کنگره جهانی یا آن جور که ما دوست داریم صدایش بزنیم، سازمان ملل متحد است. وقتی دورهی تاریخی بازی به دوره صنعتی شدن برسد کم کم شاهد تشکیل شدن کنگره جهانی میشوید. جایی که از ضعیفترین تمدن تا ابرقدرتها در مورد همه چیز تصمیم میگیرند و از کمبود منابع، تا محدودیت حمل اسلحههای شیمیایی و هستهای تا مشکلات زیست محیطی به بحث میپردازند و نتیجه گیری میکنند و لایحه تنظیم میکنند و رای گیری میکنند و قوانین جهانی موقتی را علیه یا به نفع برخی تمدنها تنظیم میکنند. سیستم کنگره کاملاً مبتنی بر امتیازات دیپلماتیک و سیستم عقده و تنفری است که پیشتر توضیح دادیم. این امر باعث میشود تمامیالحاقیهای موجود در این بسته کاملاً در یک چرخ دنده مهندسی شده به هم گره بخورند و به حرکت بیفتند. به این موارد تاثیر شرایط زیست محیطی دنیا بر تصمیمگیریهای کنگره علیه برخی تمدنهای آسیب رسان را نیز حساب کنید تا بفهمید تا چه حدی سیستم دیپلماسی بازی پیشرفت کرده است.
تریبون گران قیمت
اصولاً در آوردن یک نکتهی منفی برای بستهی الحاقی یک بازی بزرگ کار سختی است. آنها همیشه تغییرات مثبتی به همراه دارند و در مورد Civilization VI: Gathering Storms این تغییرات به شدت مثبت هستند و کاملاً هم با اکوسیستم بازی در چفت و بست هستند و هم درترکیب با خودشان معنای خاصی دارند. به هر حال دو ایراد، کاملاً برای من مشخص بود. ایراد اول قیمت این بسته است. ۴۰ دلار! گفتم این بسته الحاقی بسیار مثمر ثمر و ایده آل هست ولی هر چقدر نیز اضافاتاش حساب شده و دقیق باشد ۴۰ دلار رقم بسیار عظیمی برای یک بسته الحاقی است. مخصوصاً اگر مقام مقایسه را بستههای الحاقی بزرگ دیگر بازیهای AAA بگذاریم بیشتر متوجه حریص بودن ۲K برای بیشتر پول کشیدن از طرفداران همیشگی مجموعه تمدن میشوید. هر چند طبیعی است که این مشکلات تنها مختص به حال باشد و طبق معمول بعد از مدتی در استیم این بسته نیز شامل کاهش قیمتهای شدید شود تا روند فروش ثابت خود را حفظ کند. مورد دوم عدم تاثیر در روند نظامی بازی است. همان قدر که بازی مخصوصاً با آپدیتها، سیستم برد علمی و سیاسی و فرهنگی و مذهبی را دچار تغییرات ریز و درشت کرده، سیستم نظامی مثل همیشه بیکله باقی مانده و مثل همیشه اگر از این شیوه موفق شوید بازی را به جلو برانید نه دین، نه سیاست و نه هیچ چیز دیگری جلودار شما نخواهد بود. بعد از اضافه شدن سیستم کنگره جهانی انتظار داشتم کمی پیچیدگی بیشتری در سیستم نظامی ببینیم وترکیبی تنیدهتر و پیچیدهتر بین سیاست و مراتب نظامی مشاهده کنم. ظاهراً بازی قدمهای رو به جلویی برداشته ولی به هیچ وجه کافی نیست و هنوز هم قوهی نظامی به طرز غیر بالانس شده و نامتعادلی پیشبرندهترین قدرت بازی است.
تسری تمدن از آن گونه بازیهایی هستند که آن قدر جایگاهاش در این صنعت مستحکم و قدرتمند شده که طرفدارهایش و کسانی که آن را به صورت شبانه روز بازی میکنند در جامعه ی خودشان تا حد زیادی غرق شده اند و دیگر آن چنان سر و صدایی از آنها بیرون نمیآید. آپدیتهای منظم و پشتیبانی قوی ۲K Games و Firaxis از بازی باعث شده تمدن ششم نه تنها به یکی از بهترین بازیهای استراتژیک این دهه، بلکه به یکی از بهترین بازیهای ویدیویی نسل هشتم تبدیل شود. بسته الحاقی Civilization VI: Gathering Storms درترکیب با آپدیتهای پیشین و پسین بدون شک پدید آورنده تجربهای است که به محض کشیدن شما درون خود امکان ندارد شما را به این زودی ول کند.
علی رغم قیمت غیر منطقی و عدم پیشرفت در چند مورد خاص، اضافات این بسته الحاقی، به طرز شگفت انگیزی مثل یک چرخ دنده تنومند به هم متصل هستند و اکوسیستمی شگفتانگیز از نظر سیاسی در وضعیت فعلی Civilization VI به وجود میآورد.
Resolution
Platform: PC – Score: 9 out of 10
Civilization VI: Gathering Storms is a great downloadable content for already a great game. new features and updates combine with previous ones create a whole new level of beauty and depth to the mechanics of the game. Civilization Series strongly continue its way as one of the best strategic games of all time.
(نقدی که مطالعه کردید نسخه منتقدین بازی Civilization VI: Gathering Storms بود که توسط ناشر آن، ۲K Games برای دنیای بازی ارسال شده است.)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
من به کسایی که طرفدار این سبک از بازی نیستند پیشنهاد میکنم به این بازی یک فرصت بدن و تجربش کنن.
این بازی لذت اداره کردن سرزمین،تعیین قوانین، پیشرفت علم و تکنولوژی و قدرت نظامی رو به بازیکنش میده.
باعث میشه ادم پیشرفت رو حس کنه، طعم قدرت رو بچشه، تاثیر قوانین روی جامعه و دیگر کشورها رو بفهمه، ارزش طبیعت و آثار باستانی رو ببینه و بفهمه که روابط بین کشورا چقدر مهم و سرنوشت سازه براشون.این بازی به ادم یه درک درست از حکومت داری میده بنظرم.
ممنون برای نقدتون