پردازنده پلی‌ استیشن ۵ و Xbox Series X سه برابر قوی‌تر هستند

در ۱۳۹۹/۰۱/۰۴ , 16:00:25
پردازنده-پلی‌-استیشن-5-و-Xbox-Series-X

با بررسی ویژگی‌های سخت‌افزاری کنسول‌های نسل بعد و مقایسه آن با نسل فعلی، قدرت پردازنده پلی‌ استیشن ۵ و Xbox Series X تقریباً سه برابر بیشتر شده‌ است. با دنیای بازی همراه باشید.

طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های کنسول‌های نسل بعد بازی‌های ویدئویی مشخص شده ‌است. در حالی که جدل‌های فراوانی بر سر برتری دو کنسول پلی‌استیش ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس نسبت به یکدیگر همواره وجود داشته‌، آنچه غیر قابل انکار است، سخت‌افزارهای قدرتمندی است که هر دو کنسول از آن بهره برده‌اند. سونی و مایکروسافت، سازندگان این کنسول‌ها، هر کدام در خصوصیاتی گوی سبقت را از رقیب خود ربوده‌اند و هر کدام از کنسول‌ها دارای مزایای منحصر‌به‌فردی هستند. پردازنده پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس x series، یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های آنها است.

اکنون می‌دانیم استفاده هر دو کنسول از پردازنده Zen 2 شرکت  AMD‌ یکی از خصوصیاتی است که نسبت به تکنولوژی ساخت کنسول‌های فعلی، یک جهش چشم‌گیر به شمار می‌رود. اما این مساله چه تاثیری بر توسعه بازی‌ها خواهد داشت؟

اروان لکن (Erwan LeCun) بنیان‌گذار استودیو Ape Tribe Games و توسعه‌دهنده بازی نقش‌آفرینی Disjunction، در مصاحبه‌ای با رسانه گیمینگ‌بولت به این پرسش پاسخ‌های جالبی داده است.

طبق گفته لکن، پردازنده‌های Zen 2  قاعدتاً باید منجر به «افزایش قابل توجه عملکرد در اکثر بازی‌ها» شوند و توسعه‌دهنگان می‌توانند انتظار داشته باشند که این پردازنده، توانایی ارائه بازی‌هایی با شمایل بهتر و سرعت اجرای بالاتر را داشته باشد.

لکن گفت:« معیار‌های عملکردی پردازنده‌های جدید، تقریباً سه برابر بهتر از پردازنده‌های نسل فعلی است که این مساله افزایش قابل توجه عملکرد در اکثر بازی‌ها را نتیجه خواهد داد و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بازی‌هایی بسازند که زیبا‌تر هستند و سریع‌تر اجرا می‌شوند».

علاوه بر این، لکن در مورد عملکرد لمس سه بعدی کنترلر (haptic-enabled controller) پلی‌استیشن ۵ نیز صحبت کرد و این قابلیت را «یک ویژگی جذاب» خواند. اما در مورد اینکه توسعه‌دهندگان این ویژگی را چگونه به شکلی معنادار  به کار خواهند برد تردید داشت.

«قابلیت لمس سه بعدی در کنترلر پلی‌استیشن ۵، یک ویژگی جذاب است. اما من در مورد تلاش توسعه‌دهندگان در استفاده از این ویژگی در بازی‌های خود تردید دارم. برای بازی‌هایی که روی چند بستر توسعه داده شده و منتشر خواهند شد، کار سختی است تا یک ویژگی خاص را تنها در یک کنسول خاص قرار دهید تا عده‌ای از کاربران آن دسته، آن را تجربه کنند»

اروان لکن بنیان‌گذار استودیو Ape Tribe Games و توسعه‌دهنده بازی Disjunction است. این عنوان در تاریخی نامشخص در سال جاری میلادی، روی پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

نظرات خود را در مورد قدرت پردازنده پلی‌ استیشن ۵ و Xbox Series X با ما درمیان گذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر