به عقیده تحلیلگران هزینه ساخت بازی های AAA میتواند به بیش از ۱ میلیارد دلار برسد
به گزارش تحلیلگران موسسه نظارت بر بازاریابی و رقابت در انگلستان (CMA) هزینه ساخت بازی های AAA با در نظر گرفتن هزینههای بازاریابی میتواند تا ۱ میلیارد دلار باشد. این تحلیل به عنوان یکی از علل رد کردن قرارداد خرید اکتیویژن بیان شده است. برای اطلاع از جدیدترین اخبار و رویدادهای بازی، با دنیای بازی همراه باشید.
بر هیچکس پوشیده نیست که صنعت بازیهای ویدیویی یکی پرخرجترین و رقابتیترین صنایع حال حاضر دنیا است و با بالاتر رفتن سطح بازی و بزرگتر شدن سازندگان، این هزینه بیشتر هم میشود. به عنوان مثال هزینه ساخت بازیهای AAA با سرعت زیادی در حال افزایش است. از یک سوی تکنولوژی ساخت اینگونه بازیها روز به روز پیشرفت میکند و از سوی دیگر ابعاد جهان این بازیها و تیم سازنده آنها نیز هر روز گستردهتر میشود و با توجه به رقابت سنگینی که میان ناشران وجود دارد، بسیار بعید به نظر میرسد این روند بزودی متوقف شود.
برای اینکه دید بهتری نسبت به بازار بازیهای AAA و هزینههایی که تولید اینگونه بازیها برای ناشران دربر دارد، داشته باشیم، بررسی گزارش اخیر موسسه نظارت بر بازاریابی و رقابت در انگلستان (CMA) خالی از لطف نیست. این موسسه که مدتی پیش مخالف صریح خود را با ثبت قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت اعلام کرد، در این گزارش مدعی شده هزینه ساخت بازی های AAA که قرار است در سال ۲۰۲۴ عرضه شوند، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است. که در مقایسه با متوسط هزینه ساخت اینگونه بازیها در ۵ سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است. CMA هزینه ساخت بازیهای تراز اول در ۵ سال گذشته را حدود ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار تخمین میزند. به عنوان مثال بازی کالیستو پروتکل بیش از ۱۶۲ میلیون دلار هزینه برداشته است.
موسسه نظارت بر بازاریابی و رقابت در انگلستان میگوید در حال حاضر بودجه ساخت بازیهای سری کال آو دیوتی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار است و این مبلغ بدون در نظر گرفتن هزینههای بخش بازاریابی است که با لحاظ کردن هزینههای این قسمت، انتظار میرود بودجه مورد نیاز برای تولید بازیهای AAA در سالهای آتی به بیش از ۱ میلیارد دلار برسد.