قفل دنوو برای Assassin’s Creed Mirage: مشکل حقیقی چیست؟
اخیرا کمپانی یوبیسافت در پچ روز اول بازی Assassin’s Creed Mirage، پشتیبانی از قفل دنوو را ایجاد کرده که باعث خشم بسیاری از طرفداران شده است؛ مشکل حقیقی نه به عملکرد فنی قفل دنوو بلکه به سیاست بحثبرانگیز و منفور این کمپانی باز میگردد. برای اطلاع از جدیدترین اخبار و رویدادهای بازی، با دنیای بازی همراه باشید.
بازی Assassin’s Creed Mirage سرانجام برای پلی استیشن ۴ و ۵، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری، کامپیوترهای شخصی و آی اواس عرضه شد و توانست تا متای ۷۸ را کسب کند. بازی از مشکل کمبود محتوا در کنار ایرادات فنی همیشگی خود از جمله ضعف هوش مصنوعی رنج میبرد و همچنان نمیتواند طرفداران را به طور قابل توجهی راضی نکه دارد. جدا از نارضایتی برخی از بازیکنان، رفتار عجیب کمپانی یوبیسافت در افزودن قفل دنوو به بازی برای بسیاری جای سوال داشته است.
طبق گزارش اخیر وبسایت VGC، در پچ روز اول بازی Assassin’s Creed Mirage، پشتیبانی از قفل دنوو به بازی اضافه شده است که تعجب بسیاری را برانگیخته است. شاید فکر کنید که این تعجب به تاثیر احتمالا منفی دنوو روی عملکرد بازی ربط دارد اما برخی گزارش کردهاند که سطح تجربهی آنها از بعد فنی بازی چه قبل از اعمال قفل دنوو و چه پس از اعمال آن تفاوتی نکرده و ظاهرا تاثیر منفی خاصی رویت نکردهاند؛ اما یکنفر دقیقتر فکر میکند و میگوید که چرا کمپانی یوبیسافت، تا زمان انتشار نقدها و نمرات بازی، این قفل را روی بازی اعمال نکرده است؟
کاربری با نام Zalthos در ردیت میگوید که «اینجا یک مشکل بزرگتر وجود دارد و آن هم این است که چرا برخی هوشیار نیستند یا از این مسئله میگذرند که یوبیسافت، منتظر مانده تا نقدهای بازی منتشر شوند سپس آپدیت دنوو را به بازی اضافه کند. مشکل، دنوو نیست بلکه روش کثیف و بیسروصدای کمپانی برای انجام این کار است، آن هم درست در حالتی که باید از همان ابتدا، صادقانه عمل میکردند.»
البته دیگر افراد از بابت این موضوع، چندان غافلگیر نشدهاند، چرا که قبلا فاش شده بود که کمپانی یوبسافت قفل دنوو را به بازی Assassin’s Creed Mirage اضافه خواهد کرد و این گزارش وبسایت VGC تنها افشای رخداده را تایید میکند. اما به هر صورت، نمیتوان از خشمی که برخی از هواداران بخاطر این موضوع دارند چشم پوشی کرد.
دنوو، سیستم مدیریت حقوق محتوای دیجیتالی است که برای اولینبار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و مورد استفادهی کمپانیهای توسعهدهنده در صنعت ویدیوگیم قرار گرفت. مکانیزم عملکرد دنوو به این صورت است که به طور منظم با سرورهای احراز هویت بازی ارتباط میگیرد و صحتسنجی لازم را دربارهی اینکه آیا شما به طور قانونی مشغول تجربهی یک بازی هستید انجام میدهد؛ اما اگر سرورها آفلاین شوند بازیکن دیگر قادر به تجربهی بازی نخواهد بود و اینجاست که بخشی از ضعف این مکانیزم آشکار میشود. از اینرو، فروشگاههایی چون GOG تلاش کردهاند تا عناوین مختلف را بدون استفاده از این قفل به فروش برسانند تا در صورت آفلاین شدن سرورهای بازی، امکان تجربهی آن از بین نرود.
استفاده از قفل دنوو همچنان در سال جاری ادامه دارد؛ بازی Lies of P از ابتدا این DRM را استفاده نکرد و منتظر ماند تا در زمانی مناسب، آن را اضافه کند؛ از سوی دیگر بازی Payday 3 پشتیبانی از این قفل را خیلی زود کنار گذاشت و پیششرط همیشگی آنلاین بودن بازی حذف شد.
نظر شما چیست؟ کمپانی یوبیسافت به چه دلیل این قفل را اکنون به بازی اضافه کرده است؟