ارتقای سطح کیفی بازیهای رایانهای ایرانی ضروری است
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، دکتر بهروز مینایی در حاشیه دومین نمایشگاه استانی بازیهای رایانه ای در استان خراسان رضوی با یادآوری اینکه در کشوهای غربی کاربران ساعت های زیادی را به بازی های رایانه ای اختصاص می دهند، افزود: کاربران آمریکایی روزانه ۲۱۵ میلیون ساعت را صرف بازی های مختلف رایانه ای می کنند و سه و هشت دهم کنسول برای هر کاربر وجود دارد.
وی ادامه داد: ۳۶ میلیون نفر از ۸۲ میلیون نفر جمعیت کشور آلمان را کاربران بازی های رایانه ای به خود اختصاص می دهند و ۶۶ درصد این افراد بین گروه سنی ۱۰ تا ۶۵ سال هستند که هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو و ۴۷میلیون ساعت را صرف بازی های رایانه ای می کنند که آمار قابل توجهی است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین به کاربران بازی های رایانه ای در کشور فرانسه اشاره کرد و توضیح داد: حدود۲۴ میلیون کاربر از جمعیت ۶۶ میلیونی فرانسه کاربران بازی های رایانه ای هستند که ۴۲درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
مینایی با یاد آوری این که در کشور ایران با جمعیت ۷۵میلیونی ،حدود ۴۶ میلیون نفر، بین ۷ تا ۴۰ درصد با صنعت گیم آشنا و حدود ۵۴ درصد از این جمعیت از کاربران بازی های رایانه ای هستند ، افزود: از بیش ۲۰ میلیون گیمری که در کشور وجود دارد ۶۰ درصد پسران و ۴۰ درصد دختران یعنی ۱۲میلیون پسر و ۸ میلیون دختر هستند که از این تعداد ۳۶ درصد روزانه ۱۵۵ ساعت صرف بازی رایانه ای می کنند و به طور متوسط حدود ۲ ساعت در روز به بازی رایانه ای اختصاص می یابد.
مینایی به وظیفه بنیاد ملی بازی های رایانه ای در زمینه تقویت و رشد تولیدات ایرانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: نباید دیدگاه های ما در تولید بازی های رایانه ای سطحی باشد بلکه باید به فکر ترویج صنعت گیم در کشور باشیم .
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای افزود: این بنیاد تاکنون ۴۵ بازی رایانه ای ایرانی را در زمینه های تاریخی، اساطیری ،فرهنگی ،ارزشی ،آموزشی و مذهبی تولید کرده است.
مینایی به ارایه بازی های رایانه ای در بازارهای خارجی اشاره کرد و گفت: بازی های ایرانی میرمهنا ، گرشاسپ و طلای سیاه توانسته اند ناشر خارجی پیدا کنند.
وی همچنین از فرهنگ سازی نادرست در زمینه بازی های رایانه ای داخلی ابراز تاسف کرد و ادامه داد: نبود قانون کپی رایت و فرهنگ غلط استفاده از بازی های خارجی با ارایه گرافیک بالا در ساخت بازی و با توجه قرار دادن علایق جوانان، توانسته گروه مخاطبان کودک و نوجوان رابه خود جذب کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
پادشاهى در یک شب سرد زمستان از قصر خارج شد
هنگام بازگشت سرباز پیرى را دید که با لباسى اندک در سرما نگهبانى مىداد.
از او پرسید: آیا سردت نیست؟
نگهبان پیر گفت: چرا اى پادشاه اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم.
پادشاه گفت:من الان داخل قصر مىروم و مىگویم
یکى از لباسهاى گرم مرا برایت بیاورند.
نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشکر کرد.
اما پادشاه به محض ورود به داخل قصر وعدهاش را فراموش کرد.
صبح روز بعد جسد سرمازده پیرمرد را در حوالى قصر پیدا کردند
در حالى که در کنارش با خطى ناخوانا نوشته بود:
اى پادشاه من هر شب با همین لباس کم سرما را تحمل مىکردم
اما وعده لباس گرم تو مرا از پاى درآورد . . .
ااین هم درست حکایت حال ماست. آقایان عزیز من آقا یا بگید ما نمی تونیم آقا ما تواناییش رو نداریم بازی خوب درست کنیم از عهده ی ما خارجه برین با همون بازی های خارجیتون حال کنید. هی وعده و وعید الکی به ما میدن دلمونو خوش کنن که فلان کار و میخوایم بکنیم فلان بازی رو می خوام بزنیم. دیگه از بازی های خودمون هم محروم شدیم. تو جیب ما رو نزن بازی با کیفیت ایرانی پیشکش
واقعا داستان جالبی بود . قشنگ گفتی .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاگرنات مایکرو
درود بر تو IT
با سلام!(با تشکر از IT عزیز)
و با تشکر از آقای مینایی عزیز!…
این تشکر نه از بابت آمار غیر قابل استناد است بلکه بخاطر فرصتی است که برای جامعه بازیبازها فراهم کرده و مصروف داشته اید!!! لیکن در جهت شفاف سازی درباره آمار منتشر شده کمی شرح الاضافات افزود، منافع و مستخرجات آماری را برای این جامعه بازیباز ارائه دهید. چرا که بنیاد از نظارت بر کف بازار(در مصاحبه با مشرق) ناتوان مانده و اینک آماری چنین دقیق ارائه میدهد؟!
—
حال کمی از این حقیر:
به یاد دارید که از سال تولید ملی گفتید و حمایت از دنیای بازیهای ویدیویی در این سرزمین را پرچم زدید. از اینکه دیگر سهم خواهی در کار نیست و یک ریال هم درآمد زایی نمی خواهید. دیگر نمی خواهید که از شرکت های بازی سازی که به تولید نسخه دوم از بازی قبلی خود اقدام کرده اند، مشارکتی داشته باشید. حال می خواهید حکایت گرشاسپ را برایتان نقل کنم.
گرشاسپ پهلوانی بود در این سرزمین پارسی که به خونخواهی برادر به صف اهریمنان زده و گرز ثریت را از آنها باز پس گرفت. این پهلوان… اما حکایت چیز دیگریست. در واقع منظور آقای مینایی از صحبت های قبلی خود همان تمدید قرارداد با گرشاسپ ۱ بوده است. این بازی پس از ۱۵۰ هزار نسخه باید مجددا تمدید قرار داد میشد. عدد تمدید ۵۰ میلیون بود و لطف بنیاد صرف نظر از ۲۵ میلیون سهم خود بود در حالیکه در همین سال تولید ملی٬ بنیاد به زور از پروژه گرشاسپ: راز اژدها که حتی یک ریال نیز در آن سرمایه گذاری نکرده بود سهم ۳۰ درصدی برداشته است٬ از رقم ۲۱۵ میلیونی!… صرفا به این دلیل که در نسخه اول شریک بوده است بنابراین در این نسخه نیز باید باشد. جلوگیری از پخش این بازی نیز دلیلی بود که فن افزار شریف را مجبور کرد پس از نزدیک به یک سال تاخیر٬ زیر بار این زور برود. البته این موضوع در سال تولید ملی عنوان نمی شود.
اما حکایت همچنان باقیست…
آیا مطمئن هستید که به شرکت فن افزار شریف دویست میلیون پرداخت کرده اید؟ در حالیکه بازی گرشاسپ بیش از دویست هزار نسخه فروخته است(ضرب همان قیمت پایه کنید)!!! آیا درآمد زایی نداشته اید؟ آیا واقعا ضرر دیده اید؟ (پاسخ شما می تواند روشن کننده زوایای تاریک باشد.)
>>>>>>>>><<<<<<<<
با تشکر از همه دوستان عزیز!
زایش بازیهای مبار.زه در خلیج عدن و گرشاسپ: راز اژدها و سیا.وش را به جامعه بازی سازان(نو بازی سازان) و بازی بازان تبریک می گویم که وارثان اصلی دنیای بازیهای ویدیویی هستند.
///////////////////////////////////////////////////////||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آخرین دیدگاههای این حقیر:
در تاپیکهای "دیوید کج: بهتر است تنها یک بار Beyond Two Souls را تمام کنید" و "پشت پردهی بلاک شدن بازیهای بلیزارد و دیگر بازیهای آنلاین چیست؟" و "اولین موج انتشار بازی های ایکس باکس برای Windows 8" و " سلام دنیا : من یک گیمر هستم" و "موسیقی بازی – سرآغاز"
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||//////////////////////////////////////////////////////
ادامه دارد…
بنیاد و بنیادیون…
برایتان به یادگار در مقاله ای نوشته ام(نقد مصاحبه مشرق با بنیاد):
پس رده بندی ها بر اساس تقاضای شرکتها صورت می گیرد. یعنی اول شرکتها بازیها را ارائه می دهند و بدلیل ارائه آنها(بنیاد یا خودمان… خودشان که نمی خواهد وارد بازار هولوگرام شده و آنها را هم اصلا مجبور نکردند… واعجبا) به رده بندی همت گماشته و به استقلال می رسند!!!(ادامه دارد)… چگونه این شیوه کارشناسی نشده و بدین نحو مورد اجرا درآمده است؟ آیا چنین شیوه ای به معنای کنترل نبض بازار بازیهای خارجی نیست؟ چرا که ابتدا جلوی عرضه متداول بازیها گرفته شده، و رده بندی بازیها در جهت تولید مجوز صورت پذیرفته تا اهرمی باشد برای فروش بازیهای ایرانی… در حالیکه چنین متد معماری بر روی چنان خانه بی بنیاد و اساسی بنا نهاده شده است(ادامه دارد)… چطور ممکن است آن بازیبازان حرفه ای بدون دریافت اصل موضوع بازی(داستانی) بتوانند به جمع بندی شرعی و سیاسی برسند؟ چطور ممکن است اعمال سانسور از طرف بنیاد که خود را متولی حفظ صیانت و ارزشها ملی می داند، صورت نپذیرد و بر دوش شرکت های پخش کننده بازی افتد؟ (ادامه دارد)… بنیادی که قبلا بی بنیاد بوده و بعنوان بازوی کارشناسی معاونت سمعی بصری ارشاد عمل کرده و مجوز انتشار بازیها را صادر می کردند اینک دارای اساسنامه شده در جهت عدم موازی کاری… (ادامه دارد)… چرا بنیاد توانایی نظارت بر کف بازار را نداشته و نتوانسته کارایی خود را به اثبات رساند؟ حالی که می دانیم نظارت بر کف بازار از المانهای مختلفی تشکیل شده و فقط در جهت حذف تخلفات پیش نمی رود. چرا بنیاد در اجرای بند اساسنامه ای خود ناتوان بوده است؟ به علاوه ای دیگر را به فرمول بالا اضافه کرده بدین مضمون که، اگر پرونده “پاپوشی” (پخش کننده اقدام به پخش بازیهای غیرمجاز به طرق غیرقانونی کرده) مرتبط با بخش نظارت محتوایی و صدور مجوز بنیاد بوده، چرا بنیاد فقط از نظارت کف بازار منع شده و بخش نظارت محتوایی و صدور مجوز بنیاد به حالت تعلیق در نیامده است؟ چرا بخش مدیریتی بنیاد که امضای آنها بر پای برگه بوده مورد مواخذه قانونی قرار نگرفته است؟ (ادامه دارد)… اول کف بازار…بعد بنیاد تنی به کف میدهد… بعد قوه قضاییه کفی می شود…بعد تعاون ناجا کف اندود می شود…بعد ستاد کف در کف می شود…در انتها ما کف می کنیم (ادامه دارد)… اینک که یک شبکه عیون بر روی فعالیت های بنیاد چشم گشوده و تخلفات را بر ملا کرده، بهتر نیست همان انتظاری که درباره حمایت و همکاری شرکت های پخش کننده با بنیاد دارید را درباره این شبکه بازرسی داشته و با آنها از هر جهت همکاری نمایید؟… تا حقیقت برفراز شود. (ادامه دارد)… “حق مالکیت معنوی” تولید کننده… تولید کننده اصلی منظورشان است یعنی شرکت ذات الخراب راک استار یا شرکت بلیزارد و … بنابراین منظورشان حق “غیر معنوی” هولوگرامی خودشان نیست!!! (ادامه دارد)… فقط به فرآیند پیمایش و رصد بازار داخلی توسط بنیاد و اعوان و انصارش دقت فرمایید!!! از کجاها به بیجاها رسید… حالا دیگر آقای مینایی می گوید دیگر از من نپرسید از او بپرسید. نمی دانم یا بلد نیستم یا گم کردم همه چی را…از او نپرسید… در انتهای پرسش و پاسخ هم باید هیئت امنا جوابگو باشند!!! (ادامه دارد)… چطور امکان دارد شرکتهای فرهنگی بتوانند بدون مجوز وارد بازار کار شوند؟ حالا که وارد شده اند چطور ممکن است این شرکتهای بدون مجوز و غیر قانونی بتوانند برای یک بنیاد قانونی و مجوز دار و مجوز صادر کن و همه کاره دنیای بازیهای ویدیویی(رهبر بازیهای ویدیویی و بومی و اسلامی منطقه و فرا منطقه ای) پاپوش درست کند؟ (ادامه دارد)… مگر آنها مدرک رو نکرده اند پس چرا مدارک بنیادی رو نشده است(مگر نمی گویید مدرک دارید)؟ اگر رو شده است پس چرا در برابر مدرک آنها حرفی برای گفتن نداشته است؟ مگر بنیاد به نظارت بعد از مجوز و در حین اجرا همت نمی گمارده است؟ (ادامه دارد)… مجانی بودن هولوگرام را در قبل از سال ۹۰ متذکرشده اید، اما در آخر باز هم از مجانی بودنش درسال ۹۱ می گویید!!! به نظر می آید که با واژه “مجانی” بازی شده و در جهت تحقق خواست ها نقش بازی می کند. تولید کننده عزیز، هولوگرام مجانی است اما به جایش برای خرید بازیهای ایرانی اقدام کنید که ممکن است تولید کننده اش بنیاد باشد. اصلا بنیاد تولید کننده نیست، فقط مشارکت کننده است!!! و بعنوان مشترک ثالث در مقابل میز مذاکره می نشیند (ادامه دارد)… چگونه توانسته اید با بودجه ای که گاهی بدلیل کمبودش، حقوق کارمندانتان را از سرمایه خود می پرداختید موفق به ساخت انستیوی بازی سازی و فعالیت های جانبی دیگر همانند حضور در همایشهای خارجی و احداث غرفه های گران قیمت و هزینه ساخت بازی و … نمایید؟!!! (ادامه دارد)… آیا بازیی که بر رویش مشارکت داشته اید، به سود آوری برسد و تمامی هزینه ها را هم پوشش دهد، آبا بنیاد بنابر همان سهم مشارکت از سود حاصله متنفع خواهد شد؟ شما نمی خواهید اما نوع قرارداد و تجارت اقتصادی که می خواهد. مگر هر قراردادی باید درآمدزا باشد؟ بنابر قراردادهای اقتصادی امکان درآمدزایی در کنار درآمدنازایی مطرح می شود. هم خانواده های مشارکت چیست؟ شریک، شراکت، اشتراک (ادامه دارد)… پس از نظر قانونی مشکل دارد(هولوگرام). پس این تعرفه هایی که برای بازیهای خارجی بسته شده است بعنوان مالیات گرفته شده و جای و خانه مالیات هم معلوم است. باید به خزانه دولت عودت داده شده، باید حساب و کتاب شده و بنیاد بازیها در این میان چه نقشی دارد؟ بازیهایی که با رنج و تعب سرزمین های دیگر تهیه شده باید اعمال قانون شده و از دسترنج نگرفته آنها، مقداری را بعنوان مالیات!!!(دقت فرمایید – حکایت همان عوارض ماهانه تلفنهای همراه است و عوارض و مالیاتهای فاضلاب و فاضلابی دیگر، که بعد از دفع حاجت من و تو و خارجی ها باید به حساب آنها ریخته شود) دریافت دارند. آنهم داخلی ها… تازه در ادامه مصاحبه خواهیم دید که منع قانونی هم داشته است. اصلا قانونی نبوده است. اصلا قانون جهانی نبوده است(ادامه دارد)… آقای مینایی در ادامه صحبت از مشخص بودن حساب و کتابها کرده و و فقط کمی بنیاد را ذینفع دانسته اند(بنیادی که دولتی می دانند). اما این حقیر اضافه می کنم که بهتر است تمامی بودجه ها و هزینه ها(فعالیت های نمایشگاهی و انستیتوی بازی سازی و …) در طول سالهای حیات بنیاد را در کنار درآمد هایش بررسی کرده، تراز گرفته و ورودی و خروجی های واقعی را قیاس گرفته تا به جمع بندی بهتری رسیم. این کار می تواند توسط سازمان محاسبات کشوری و زیر نظر بازرسان مجلس بخوبی محاسبه و بیلان کاری معین گردد. (ادامه دارد)… تمامی افراد هیئت امنا و معاونت حقوقی باید مورد بازجویی مجلس قرار گرفته و توضیحاتشان را ارائه دهند. مگر صحبت از اجرای صحیح قانون در مجلس نیست؟ پس این چه بی قانونی است؟ در ادامه می بینیم که تا سال ۸۸ از فروش هولوگرامها سود دریافت می شده است. چرا؟ چون بازی ایرانی موجود نبوده است؟! (ادامه دارد)… به کلمه “شان معاونت اجرایی” دقت فرمایید. بگذارید در گوششان فریاد کنم که که اگر صد تومان ارزش وقت و ارزش شما را ندارد… این قانون است که دارای ارزش است و باید برایش وقت و ارزش بگذارید تا به اجرای قانونی در زیر نظر نهادهای ذیصلاح برسد. بگذارید فریاد بکشم… گوشها را باز کنید. (ادامه دارد)… شما مدیر بنیادی هستید که قرار بود کارهای موازی با وزارت ارشاد انجام ندهد… شما باید پاسخگوی عملکرد تمامی افراد زیر دست و نهادهای وابسته به خود باشید. مگر اراده ندارید و تفکر نمی کنید. مگر می شود قانونی را بدون دانستن ریشه قانونی اش به اجرا درآورد. چرا که در برابر این سوالات خلع سلاح شده و دیگران را پیش مرگ خود می کنید. این چه رفتار مدیریتی است؟ پس واژه سرباز را برای همین بکار بردید که فقط تابع فرمانده خود است. اما سربازانی هم بوده اند که دستور مافوق خود را اجرا نکرده و تن به هر کاری نداده اند. حتما از “حر” در صحرای کربلا، به نیکی می دانید! (ادامه دارد)… نبودن نظارت درست از مشکلات بزرگ در نهادهای ذی ربط دولتی است. اینکه طرح تکفا به نتیجه نرسیده و مشمول بی کفایتی مسئولین دولتی شده، می بایست پیگیری شده و از لحاظ قانونی مورد پیگرد قرار می گرفت چرا که ممکن است زخمی از کارد سود جویان شده باشد. همینطور شرکتهایی که از وام دریافتی در جهت اهداف دیگر مصرف کرده یا وام پرداختی را بازپس نمی دادند. چرا از گذشته و نتایج بدست آمده عبرت گرفته نمی شود؟ تا در هر طریقی از بیت المال مردم سو استفاده های هرز نشود!!! این قصه سر دراز دارد. شما چرا آقای مینایی عبرت نگرفتید؟! طرح تکفا برای پیشبرد اهداف آی تی بدرستی در نظر گرفته شده بود اما در عمل به درستی به اجرا در نیامد و نتایجش رضایت بخش نبود. بنابراین نمی توان با چاقوی ِ نقص و ضعف واحدهای اجرایی، بر روی گردن طرحی منطقی و حمایتگر فشار آورد. چطور ممکن است بنیادی که در طرح نظارت بر کف بازار نتوانسته توانایی خود را نشان دهد، قابلیت اجرای نظارت طرح تکفایی و مشارکتی را بروز داشته باشد؟ طرح تکفا همان پدر و مادری را فریاد می زند که کودک خود را زیر بال و پر پرورش و نظارت خود گرفته تا به سن بلوغ رسیده و به استقلال مالی و اجتماعی رسیده و در نهایت از نظر عاطفه فرزندی برخوردار شوند. فرزند از والدین خود جدا شده و در نقش والدینی دیگر ظاهر شوداما مشارکت در بزرگ کردن فرزند چه حکمی دارد؟ اینکه هر چه خرج کودک خود کرده ای را از او باز پس گرفته و در شیر خشکش سهیم شوی. (ادامه دارد)… چرا بنیاد قیمت فروش بازی را در جهت بازگشت اصل سرمایه اش(بیت المال) نبسته است؟ چرا بنیاد در نحوه بستن قرارداد با شرکتهای بازی سازی یا پخش کننده این بند را قید نکرده است که باید حتما در ابتدا تمامی هزینه هایش در هنگام فروش تامین شده و به بیت المال عودت داده شده و مابقی سود بین آنها به مشارکت تقسیم شود؟ اما این سود به دلیل دولتی بودن بنیاد(بنابر گفته مسئولین بنیاد نه منتقدین بنیاد) قابل جذب قانونی نیست، اگر هم باشد باید به بیت المال عودت یابد. این بهتر است که طرح تکفا را بهمراه نظارت های دقیق بخوبی پوشش می دهد یا اینکه بنیاد در این قرارداد منعقد شده در شمایل ِ حافظ صیانت و فرهنگ و بیت المال ملی ضرر دیده و این زیان را بر همه مردم این سرزمین به ارمغان آورده است؟ پس این قرارداد دولتی ِ مشارکتی چه تفاوتی با همان طرح تکفای ِ وامی داشته است؟ در آنجا هم ضرر بوده و اینجا هم ضرر… در آنجا ضرر به شرکتهای تازه پا گرفته وارد آمده و دولتی(بیت المال) که نتوانسته بازپرداخت وامهای داده شده را به انجام رساند. در آنجا هم تخلفاتی صورت گرفته و قانون شکنی هایی رخ داده است. در آنجا هم باید پیگرد قانونی صورت می پذرفت. مگر می شود بهمین راحتی وام دولتی از خزانه ملی را بدون حساب مصرف کرده و محاسبات پس نداد؟!!! در آنجا هم مسئولین و شرکتهای نرم افزاری باید پاسخگو می بودند. (ادامه دارد)…در ضمن صحبت از کمک پنهانی کرده اید، این به چه مفهومی است؟ آیا این کمک ها در مستندات مالی بنیاد لیست شده است؟ آیا این کمک ها در تعیین درصد مشارکت تاثیر گذاشته است؟ تمامی این سوالات باید به مجلس و دیوان محاسبات کشوری پاسخ داده شود. اگر بنیاد موظف به اجرای قوانین بوده و از آنها تخطی نکرده، پس چرا صحبت از کمک های پنهانی کرده و به انجام رسانده است؟ این کمک ها برای همه شرکتهای بازی سازی در نظر گرفته شده است یا برخی شرکتها؟ آیا این کمک ها مالی بوده یا معنوی؟ اگر منظور همان تبلیغات تلویزیونی و عیاب و ذهاب مجانی بوده، تمامی آنها قابل بررسی است. اینکه چرا تلویزیون تخطی کرده و هزینه های تبلیغاتی شما را بدون بازخورد موفقیت آمیز خنثی کرده باید از طرف شما و هیئت امنا بررسی شده و مورد پیگرد قرار می گرفت. قطعا لیست این هزینه ها موجود است. اینک نیز باید این موارد لیست شده و تحقیقات دقیقی صورت پذیرفته و صدا و سیما پاسخگوی شبهات باشد. چرا باید استراتژی های بنیاد در جهت معرفی و تبلیغ هنر بازی سازی به نتیجه نرسیده و هزینه هایش بدون پاسخ باقی بماند و در ادامه برای احقاق حق تلاشی در خور صورت نگیرد؟ ریز هزینه های بنیادی در این زمینه ها به چه مقدار بوده و از کارشناسی های لازم برخوردار بوده است؟ (ادامه دارد)… به کلمه “الان” دقت لازم را مبذول دارید(الان با آن بحث هولوگرامی که مطرح کردم نمیخواهیم یک ریال از این پولها در جیب بنیاد بیاید)! از الان دیگر نمی خواهند… آقای مینایی از قبل صحبت به میان آورید(قبل از الان…). به کلمه “جیب” دقت فرمایید. پس بنیاد جیب هم داشته است، که یک ریال داخلش شود. بنیاد که خودش را دولتی می داند، نمی تواند به فکر جیب خودش باشد. جیبش همان جیب دولت است که به کنگره بیت المال دوخته شده است و اهداف اساسنامه ای بنیادهایش گوش فلک را پر کرده است. به کلمه “خودمان” دقتی دیگر کنید(ما در سال نود و یک دیگر برای خودمان تصویب کردیم). چرا بنیادی که خودش را دولتی می داند دائما از واژه “خودمان” استفاده می کند که درونی منیت نگر دارد؟ این بنیاد برای اعتلای دنیای بازیهای ویدیویی و وارثان اصلیش، تصویب می کند یا خودش را به تصویب می رساند؟ عملکردهایی بزرگ جلوه گرانه و شعارمدارنه !!! (ادامه دارد)… اگر معصوم نیستید، مسئول که هستید. آنموقع که سینه سپر کرده و خود را بعنوان بهترین غرفه نمایشگاه بازیها معرفی کرده و در قامت تولید کننده بازیها ظاهر می شدید، اینموقع مسئولیت خود را یادآور شده و در جهت بازگرداندن رودخانه بازیهای ویدیویی این سرزمین به مسیر اصلی اش گردید. استفاده از آرم بنیاد و شرکتش در همایشها داخلی و خارجی در لوای تولید کننده بازیها، همان سرمایه گذاری در دنیای بازیها را تداعی می کند. اگر بنیاد فقط خود را حامی بازی سازان می داند نباید چنین شمایلی به خود گرفته و چنان لباسی برای خود بدوزد. اگر شما خود را خطا کار می نامید پس دیگر نمی توانید مردمان فرودست جامعه و یا همانها که برای شما پاپوش درست کرده اند(پخش کننده ها) را مقصر بنامید. شان خود را همان شان نمایندگی هیئت امنا نامیده اید. پس چگونه در همان شان… از شان قانون آگاهی نداشتید؟ این “نمایندگی” چه معنایی را در بر دارد(برای روشن شدن زوایای تاریک)؟ هیئت امنا با تفکر و اختیار برای بنیاد ِ خود یک مدیر یا نماینده انتخاب کرده اند؟ یا شما در قامت همان هیئت امنا بوده اید اما در شان نماینده آنها ظاهر شده اید؟ یا اینکه هیئت امنا یک شعبه نمایندگی برای ارشاد درست کرده و خود را هیئت امنایش نامیده اند؟(اتهام نیست بلکه برای بررسی و روشن شدن زوایای دیگر است در جهت پاسخگویی به افکار عمومی). ادامه در مقاله…
—
با تشکر از دوستانی عزیزی که مطالعه فرمودند…
دیدگاهی طولانی منتظر تایید شماست…
وارثان اصلی هنر بازیها… مطالعه فرمایید.
با تشکر.
حامد جان دل پری داری از بی عدالتی… اما.م علی که درود خداوند بر او باد . عدالت را قرار دادن هر چیز در جای خود بیان کرده اند . اگر جای مدال ها و خوشروزی ها برای مسعولین است باید جا و مکان ناکامی ها و ضعف ها را هم برخود بگیرند . چاره اندیشی کنند و بازی ها و بازیکننده ها را به بازی نگیرند . حامد برادر باز هم می گم اگه متنت پاراگراف بندی بشه و از عکس و زیور الات استفاده کنی ;;) باعث می شه تا افراد بیشتری از مقاله هات استفاده کنند. البته من خودم نتونستم مقاله ات رو بخونم اینترنتم تلفنی هستش واسه همین کپی می کنم بعد می خونم … با تشکر :X
حامد جون این حرف ها خیلی خوبه ولی گوش مسئولین نه تنهار شده بلکه بسته هم شده .. حرف ها ی من و شما برای اونها تجدید خاطرات هستش نه تکدر خاطرات …. و یادشان می افتد که چه بخور بخور هایی بوده و یادشان رفته … گوشا روشهای جدید یاد گرفته اند .. بهر حال سفره ای پهن است و بخور بخور ..شما و من هم که دعوت نیستیم ..!!
با سلام!
حسین عزیز! ازتوجه شما و دیدگاه دیگرتان در همین خبر، ممنونم.
—
حامد عزیز! از توجه شما هم ممنونم. از اینکه از حضرت علی و عدالت علی برای من نوشتی، بسیار بسیار ممنونم. حرف شما را قبول دارم. بسیاری از این مباحث می تواند بصورت مجزا درآمده و در سایت درج گردد. هر چند که مقاله بالا تکمیل شده و آماده است(پاراگراف بندی شده). اما برای درج در سایت نفرستاده ام. گمان نمی کنم در صورت ارسال، در سایت ها درج شود. باید دید…
در مورد دیدگاه هایم، اگر مفید واقع شود(حتی اگر دیدگاهی طولانی باشد) بسیار خوبست. حداقل ارزشی است که به زحمات دیگران نهاده شده است.
—
با تشکر از شما!
ایران الان یه گیری تو کارشه
این گیری که میگم تا چند سال دیگه حل میشه
و حالا می بینید چه بازی هایی می سازندددد
فقط حرف منو یادتون باشه
فرض کنید در حال بازی کردن یک fps هستین که روایتگر بخشی از وقایع ۸ سال دفاع مقدس است بازی ای که کاندید بهترین بازی سال ۲۰۱۵ شده و از موتوری برابر با cryengin3 تقویت شده بهره میبرد که ساخت جوونای خودیه
این بازی سرشار از صحنات سینماتیک بوده ودر بیان و روایت داستان لقب افسانه را به خود اختصاص داده است
یکی از این لحظات سینماتیک را با هم مرور میکنیم:
برادرتان(که درا کثر مراحل با شما بوده و دیالوگ های زیادی میان شما و او رد وبدل شده و شخصیت او توسط میان پرده ها وفلش بک ها بخوبی معرفی شده است) بلند میشود روی دو زانو برای آر.پی.جی زدن که به یکباره تیری به پیشانی وی برخورد میکند و روی زمین می افتد در همین لحظه یک خومپاره پشت خاکریز میخورد وهمه پخش زمین میشوید در این میان شما بعد از اینکه کمی از گیجیتان کاسته میشوید متوجه میشوید که پاهایتان زخمی شده، از اینجا به بعد صحنات کلید زنی شروع میشود شما خود را به سختی روی زمین میکشید در میان راه رفقای خود(در حالی که بعضی از ایشان در بازی شخصیت پردازی شده اند) را میبینید که دارند لحظات آخر زندگی را پشت سر میگزارند،شما در حالی که به حالت سینه خیز در حال نزدیک شدن به برادرتان هستین ازکنار صورت یکی از دوستانتان رد میشوید که آرام میگوید یاحسین… بلاخره به برادر میرسید در این لحظه فلش بکی از خاطرات با برادرتان قبل از جنگ پخش میشود بعد از اینکه به سختی به برادر میرسید شاهد آخرین لحظات زندگی برادرتان خواهید بود که با لبخند ملیحی تمام میشود …در این لحظه مادرتان صدای گریه شما را از پشت پی سی یا ایکس باکس ویا پلی استیشنتان میشنود صدایی که احتمالا مادر فرانسوی و ژاپنی هم بشنودو…گریه ای مقدس برای مردان خدا…
خلاصه که کار مسئولین گیم تو این مملکت خیلی خیلی دشواره،وظیفه سنگینی بر دوششونه
عجب جمله پر محتوایی…
ادم باید سالها در این جمله تامل و تفکر کنه.البته وقتی بالاترین مقامتون میگه وزارت اطلاعات وزارت خیلی خوبیست دیگه چه توقعی میشه داشت….
ما بدون زیر ساخت مناسب چه طوری میتونیم در این زمینه پیشرفت کنیم؟
وقتی سرمایه گذاری خصوصی و دولتی در این بخش نداریم-وقتی اینترنت نفتی استفاده میکنیم-
وقتی کشورهای دیگه حاضر به همکاری با ما نیستن-وقتی….
همیشه یاد گرفتیم فقط حرف بزنیم عمل نمیکنیم یا وقتی هم میخوایم عمل کنیم سرورهای Blizzard رو میبندیم یا هزینه هارو صرف فیلتر کردن سایت های بازی میکنیم …
چی بگم…
ایران هم بازی هایی نظیر ac و بالاتر از ان می سازه،نگران نباشید(البته نه به این زودی)
بشینید تا بسازه . /:) دوست عزیز بازی سازای خارجی حامی دارن ، بودجه دارن ، ناشر دارن ، موتور خفن دارن ، کارگردان ها و داستان نویسای افسانه ای مثل دیوید کیج و کوجیما دارن ، تکنولوژی هایی مثل موشن کپچر و هزار و یک چیز دیگه دارن اما ما هیچ کدوم اینا رو درست و حسابی نداریم پس به چی امید داشته باشیم ؟ وقتی که ت.ح.ر.ی.م هستیم و امکان نداره به هیچ کدام از موارد بالا دست پیدا کنیم ؟! :-|
بچه ها لطفا موج منفی عرضه نکنین …. :X کشور ما در ساخت بازی در حال پیشرفت هست =D> لطفا کنار نکشید وقتی می گین صنعت بازی کشور ما خیلی ضعیف هستش داریم به ضعف خودمون مهر می زنیم چون ما هم از اهالی ایرانیم و باید با بیشتر کردن مقالات و حرف های بسیار خوبی که دیروز در مقاله ی حسین صحبت شد باید سایت قدرتمند و منتقد خودمون رو ستونی برای دوستانی که به طور مستقیم مشغول بازی سازی هستن قرار بدهیم … این که اون ها زحمت بکشن و شکست بخورن و ما زحمت بکشیم سرخوردشون کنیم کار رو به جایی که باید نمی رسانیم . ای کاش از این پس واسه هر بازی ایرانی که منتشر می شه یه بحث بازی بذاریم و درست و منطقی در موردش صحبت کنیم و از سید طه رسولی جان :X و بابک نمازیان جان :X بخواهیم تا بازی سازان را از سایتی که در ان بی ادبی و بی حرمتی به کسی دیگه نمی شه مطلع کنند :!: چون واقعا اوضاع سایت یک روزهایی اون قدر بد بود که من از خودم خجالت می کشیدم وقتی نظرات رو می خوندم یه چند نفر محدود ابروی ابرو داران رو هم برده بودند :!:
کشور های غربی
انقدر اینو شنیدم تو این چند وقت دیگه اعصابم خورد میشه
مشکل اینه که این آقا فکر کرده این همه بازی که هر روز داره تو دنیا منتشر میشه همش از تو یه کشوره که می خواد باهاشون رقابت کنه
۴۵ تا بازی که ۴۰ تاشون رو باید بندازی تو سطل به چه درد می خوره
سالی دو تا بازی هم منتشر کنن ولی یه ذره توش پیش رفت باشه خیلی بیشتر ارزش داره
فقط به کمیت اهمیت میدن نه به کیفیت
تبریک به PC بازان.متال گیر برای PC – PS3 – XBOX 360 و در همین نسل عرضه میشه
تریلر معرفی و گیم پلی هم اومده رو هم ۵۰۰ مگ حجم داره.من الان زدم دانلود شه.شما هم از دست ندید این تریلر ها رو
“ارتقای سطح کیفی بازیهای رایانهای ایرانی ضروری است”
تو رو خدا ؟؟؟!!!
جون من ؟؟!!
حالا نمیشه تو همین وضعیت اسف بار بمونه ؟
آخخه من موندم ابن حرف چیه از دهن اینا در میاد !
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاگرنات مایکرو
۳۰ سال دیگه تازه میرسن به جایگاهی که الان بازی ها دارن :mrgreen:
ولی من مطمینم صنعت بازی سازی ایران اینده ی روشنی داره :X :X با اینکه حمایت بسیار کمی از این صنعت میشه ولی با این استعداد هایی که ما داریم مطمینم تا ۴-۵ سال دیگه حتی بهتر از بعضی کشور های اروپایی بازی (به این بعضی دقت کنید)درست میکنیم!!!!
خدا میدونه چند تا دیسلایک میخورم
راست میگه. مثل جزیره ی مالت و قبرس و بوسنی هرزگوین و….
ای بابا جم کنین بساطو دیگه این میر مهنا رو که آدم بازی می کرد دلش می خواست مانیتورو جر بده با این سرعت خشاب گزاری
اینیم که ایشون گفت فقط آمار بود از پنچ شیش سال پیش می خواستن فرهنگ سازی کنن فرهنگ سازیشونم مثل پروژه ی تعمیر آسفالت محلمون داره طول می کشه
اهان اینا میخوان با بستن سرور های بلیزارد تو صنعت گیم پیشرفت کنن اینا همش حرف این یارو نمیدونه بازی چی هست x-( x-(
یکی نیست بگه احمق ( بهروز مینایی ) کی نظر تورو خواست ؟!!! با این کاراتون سرتونو بزارید زمین بمیرید
جنابepic sina لطفا یه مقدار منطقی تر و مودبانه تر کامنت بزارین،لطفا
مگه دختر گیمر هم داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟والا من که تا حالا ندیدم… :roll: :roll:
یک در میلیون !
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاگرنات مایکرو