کارگردان Resident Evil 6 دلیل اکشن شدن بازی به جای بازگشت به ریشه‌های سبک وحشت را توضیح می‌دهد

در ۱۳۹۱/۰۷/۱۲ , 23:33:45

رزیدنت اویل ۶ در سراسر جهان منتشر شده و بازتاب‌های متفاوتی را در پی داشته است. برخی آن را دوست داشته و برخی دیگر آن را یک بازی بی ارزش خوانده‌اند. همین مسئله، باعث شده تا کارگردان بازی، Hiroyuki Kobayashi توضیح دهد که چرا تیم ساخت بازی، اکشن‌تر شدن آن را به بازگرداندن بازی به سمت ریشه‌های سبک وحشت بقا ترجیح داد.

ابتدا برای این‌که یک نظر کلی در مورد بازی پیدا کنید، بد نیست لیست نمرات آن را -اگر تا الان ندیده‌اید- یک بار مرور کنید.

در گفتگویی با ۱UP کارگردان بازی رزیدنت اویل ۶ آقای «کوبایاشی» توضیح داد که “با رزیدنت اویل، ما سعی می‌کنیم که تا حد ممکن فراگیر باشیم. سعی می‌کنیم به هر تعداد بازی‌باز ممکن دست یابیم.”

“این‌که احساس «ترس» را توامان با تلاش برای فراگیر شدن حفظ کنید کار دشواری است. چالش ما همین‌جا است و من از قبول آن ترسی ندارم. ما داریم سعی می‌کنیم نوعی از اکشن را بیابیم که بتوان آن را وارد بازی کرد و در کنار آن احساس ترس را نیز حفظ نمود. و تلاش برای ادغام این دو چیز آن قدر که فکر می‌کنید آسان نیست.”

همین‌جا بود که تهیه کننده‌ی بازی Yoshiaki Hirabayashi ناغافل گفت:

“مطمئنم که تو می‌تونی. تو می‌توانی یک بازی ترسناک بسازی که اکشن زیاد هم داشته باشد. ولی، مسئله این‌جاست که مردم پیش‌روی ما به دو عده تقسیم می‌شوند که اولی سبک وحشت بقا را دوست دارند و دیگران، بازی و یا رزیدنت‌ اویل را.”

وی ادامه داد:

“وقتی این دو به هم می‌رسند … من فکر می‌کنم که تو می‌توانی یک بازی ترسناک واقعا خوب بسازی؛ ولی وقتی که یک بازی ترسناک خالص باشد؛‌ اکشن قوی نیاز ندارد. متاسفانه این اتفاق برای بازی افتاد و قضاوت‌ها در مورد آن به دور از انصاف شد.”

کوبایاشی ادامه داد:

“ما بازی می‌سازیم و نیاز داریم تا بازی‌هایمان در بازار به فروش روند تا دوام بیاوریم. چقدر غرق دنیای وحشت شویم و قبل از آن حمایت بازی‌بازان متوسط را از دست دهیم؟ چقدر می‌توانیم از المان‌های وحشت‌زا کم کنیم و ریسک از دست دادن فن‌های اصلی سری را به جان بخریم؟ چالش اصلی این‌جاست که سعی کنیم هر دو طرف را به اندازه نگه داریم، بدین ترتیب، ما می‌توانیم هر دو گروه از مردم را راضی کنیم. من فکر می‌کنم می‌توانیم این کار را بکنیم. شخصا از سبک وحشت خیلی خوشم می‌آید، و با بیشتر و بیشتر شدن المان‌های این سبک و حتی رد کردن از مرزها هم مشکلی ندارم. ولی شاید این چیزی نیست که برای قابل فروش ماندن باید انجام داد.”

وی در ادامه‌ی سخنان خود افزود:

“برای مثال، اگر شما چند بخش ترسناک داشته باشید، و آن‌ها را یکی بعد از دیگر نشان دهید، بعد بازی را به یک طرفدارا دو آتشه‌ی رزیدنت اویل بدهید، او ممکن است اول با این بازی حال کند، اما بعد از مدتی از آن خسته می‌شود. بعد از مدتی این صحنه‌ها دیگر ترسناک نخواهد بود. این‌جاست که جذابیت بازی از بین می‌رود.”

وی در پایان گفت:

“همین اتفاق با بازی‌بازان تازه‌کار هم می‌افتد. اگر همان مثال قبلی را به آن‌ها بدهید، این صحنه‌ها واقعا برای آن‌ها زیادی ترسناک هستند و بنابراین آن‌ها بازی را ادامه نمی‌دهند و از آن دست می‌کشند. بله … زیاد از حد ترسناک است. برای ساخت یک بازی مناسب برای هر دوی این گروه‌ها، باید یک قدم به عقب برویم. اگر چند بخش ترسناک در بازی هست آن‌ها را با چند بخش اکشن ادغام کنید و نتیجه بگیرید.”

این روزها همه‌جا صحبت از رزیدنت اویل ۶ است و دعوای اصلی سر همین نکته است. طرفداران قدیمی یک بازی ترسناک خالص می‌خواهند و بازی‌بازان جدید از همین وضع فعلی راضی و خشنود هستند. مسئله این‌جاست که حق با کدام گروه است؟ به نظر می‌رسد حق با آقای کوبایاشی و تیم ۶۰۰ نفره‌اش بوده باشد.

Thanks MCV.


122 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. with all due respect
    من هنوز ۶ رو بازی نکردم و تا اومدن نسخه PC هم نمی کنم … اما؛ خدمت جنابانی که عقیده دارند رزیدنت اویل از مسیر اصلی خودش خارج شده باید عرض کنم که این طور نیست. اون کسانی که انتظار یک بازی سراسر ترس و وحشت دارند یا رزیدنت های قدیمی رو بازی نکردند، یا یه ایراد دیگه دارند. رزیدنت از همون اولش هم دو بخش اکشن و ترسناک داشت. رزیدنت اویل همون بازیه که در کنار سکانس های فوق وحشتناکش، بهترین تنوع سلاح ها رو داشت. برای گرفتن اون مسلسل بی نهایت چند بار تا آخر بازی رو می‌رفتیم. برای پروندن کله‌ی زامبی‌ها با شات‌گان کلی ذوق می‌کردیم … اینا مگه اکشن نیست؟ برای اونایی که میگن رزیدنت اویل ۴ و ۵ رزیدنت اصیل نبودند باید بگم که همه‌ی خصوصیات یک رزیدنت اویل رو داشتند. فضا، شخصیت، ویروس، ترس، اکشن و … اما اگر پیشرفت و میانه‌روی نباشد … هر فرنچایزی محکوم به مرگ است. اگر پیشرفت این نیست؛‌ پس چیه؟
    به نظر من، با در نظر گرفتن صحبت‌های سازندگان رزیدنت اویل ۶؛ این بازی مظلوم واقع شده و در این سایت هم هر کس میخواد بگه من بیشتر حالیمه، میاد و اکشن شدن رو می‌کوبه تو سر این بازی … همون طور که تو سر ۵ کوبیده شد و نتیجه نداد و آخرش هم یکی از بهترین رزیدنت اویل‌های تاریخ هست. بی برو برگرد.
    اگر فکر می‌کنید رزیدنت اویل = ترس و وحشت خالص؛‌ این بازی رو نمی‌شناسید و فقط اسمی ازش شنیدید.

    ۰۰
    1. البته سعید جان همونجوری هم که بهت گفتم دلیل من تا دیروز ۲ چپتر اول کریس بود که منو ناامید کرده بود. در دمو ی قابل بازی هم بخشی از این مراحل بود که از همونجا من کمی دلخور شدم از بازی ولی بعد از اون دو مرحله رزیدنت واقعی خودشو نشون داد :X
      این رزیدنت ۶ فوق العادست همین :X :X

      ۰۰
    2. سعید کاملا Agree میباشم!کاملا درست میگی رزیدنت اویل نیاز به یه تکان داشت که تو ۴ صورت گرفت و تو پنج هم ادامه پیدا کرد(متا ۸۵). اون هایی هم که هی به ۵ گیر میدادن خودشون بعد از نمرات و بازی کردن این عنوان به فوق العاده بودنش پی بردن.رزیدنت۶ اگه این مشکلات فنی رو نداشت شاید نتیجه ی عالی میگرفت.الان هم به نظر من بهترین نمرات براش gameinformer و IGN هست…
      اگه یه بازی تمام ترس میخواید بجای رزیدنت بشینید amnesia بزنید

      ۰۰
    3. نه سعید.. یه حرکاته چیپ گونه زدن توی بازی.. ببین خودت میگی منم مجبورم جواب بدم دیگه..! نگی اسپویل بعد..! ولی از بحثه اکشن و ترس که بگذریم من با این کارای چیپ بازیش حال نکردم.. بحثش بمونه برای بعد فقط خواستم بگم موضع گیریه اصلی اکشن یا ترس نیست

      ۰۰
  2. من کاملاً با حرف این آقا در مورد فروش بازی موافقم. خوب بلاخره اینا هم واسه بازیشون هزینه می کنن و دلشون می خواد که ازش پول در بیارن و سود کنن. واسه همین حاضرن طرفدارای قدیمی این بازی رو فدای گیمرهای جدید و اکشن طلب( که من بهش موج کالافی می گم) بکنه. ولی نکته همینجاست :| . اصلاً مشکل ضعف این بازی ترسش نیست. من خودم این عنوان رو بازی نکردم ولی وقتی نمره های متناقض اون رو دیدم علاقمند شدم که نقدهای مختلفی رو که ازش شده بخونم و خیلی از سایتا و نشریاتی که نمره ی پایین برا این عنوان داده بودن کم شدن ترس بازی تنهای یکی از دلایل ضعف بازی بود و بازی در خیلی جاهای دیگه می لنگه!

    ۰۰
  3. از اولش تقصیر خود تیم سازنده بود…
    اگه از اویل۴ به بعد میزدن تو دهن تیم سازنده الان این دو دستگی طرفدارا پیش نمیومد…
    دسته دوم که اکشن ناب میخواست میرفتن سراغ یه بازی دیگه والان طرفدارای سبک ترس شیشمین سری از بازی محببشون تجربه میکردن…

    ۰۰
  4. کاملا با حرفاش موافقم!سازنده ی بازی باید به فکر فروش بازی هم باشه و نمیشه فقط ترس رو تو بازیش بذاره!وقتی بازیه لگو بتمن اون فروش سرسام آور رو میاره و چندین هفته در صدر قرار میگیره متوجه میشیم که ۹۰درصد گیمرها دیگر بازیهای چالش برانگیز رو نمیخوان و یا کمتر سمت اینجور بازیها میرن!شرکت بازیسازی باید مطابق با نیاز بازیکننده در آن زمان بازیهاشو بسازه نه اینکه تا آخر تو سبک خودش بمونه چون اگر این اتفاق می افتاد مطمئن این شرکت غرق میشد و رزیدنت اویلی دیگر وجود نداشت.کار این کارگردان بسیار هوشمندانه بود در واقع کاری کرد که هم طرفدارای سبک ترس این بازی رو انجام بدند هم طرفدارای سبک اکشن و اینطوری فروش بازی رو هم تضمین شده است!حالا اینکه چقدر موفق خواهد بود تو این امر بستگی به فروش بازی داره اما به نظر من ۱۰۰ موفق عمل خواهد کر د ;) ;)
    در هر صورت بازیه اویل۶ هم ترسناک بود هم اکشن!فقط بخش اکشنش یخورده سنگینتر از ترس بود
    کپکام نباید به خاطر راضی نگه داشتن ۴تا سایت و ۶تا طرفدار قدیمی که هنوز تو ۱۰سال پیش موندن و همون رزیدنت اویل ۱۰ سال پیش رو میخوان خودشو نابود و ورشکست کنه!!
    ___________________________________
    SONY make.believe

    ۰۰
  5. “طرفداران قدیمی یک بازی ترسناک خالص می‌خواهند و …”
    طرفدار واقعی اویل را می خواهد نه یک بازی صرفا ترسناک ! ( البته اگر ترسناک هم باشد که چه بهتر ولی نه صرفا ترسناک ) هوادار واقعی دوست دارد محبوبش را سالیان بعد هم ببیند نه این که صرفا یک بازی ترسناک بازی کند !
    حرفشان را قبول دارم مخصوصا در این جمله که میگه یه عده سبک وحشت را دوست دارند یک عده رزیدنت اویل را . این از اون جملات پر مغز و قشنگیست که گفته . جمله ای که فقط باید بر روی آن تامل کرد …
    نوجوانان امروز معادلات را بر هم زده اند اگر کپکام توجهی به آنها نکند قاعدتا نمی تواند به بقای این مجموعه ادامه دهد و این چیزی نیست که یه هوادار رزیدنت اویل بخواهد !
    هوادار واقعی اویل می خواهد …
    ————————–
    SONY make.believe

    ۰۰
  6. اویل۶ اصلا بازیه بدی نیست.مثل تمام بازی ها مشکلاتی دارد…
    اون ترس ها هم همه میدونن که بخاطر محدودیت هایه اون دوره ی زمانی بوده و دیگه کسی بازی رو با اون سبک و سیاق مورد پذیرش قرار نمیده. من که دارم از بازی لذت میبرم!فقط ای کاش رویه همون بخش اکشن بیشتر تمرکز میکردن تا این وضعیت پیش نیاد :arrow:

    ۰۰
  7. فعلا که بازی نیومده …. ولی راستشو بگم کم کم دارم از این بازی فاصله میگیرم چون اخبار این بازی داره نشون میده که با یه بازی اکشن طرفیم …. امیدوارم این نسخه پوششی برای اشتباهات نسخه های قبل باشه … شاید هم …

    ۰۰
  8. آقایان Kobayashi و کارگردان Sasaki تا قبل از اویل ۶ خیلی قبولتون داشتم مخصوصا اقای ساساکی که با اویل های Outbreak خیلی حال کردم اما دیگر صحبتی از این فاجعه نکنید چون هر انچه که استاد میکامی به این بازی روح بخشید شما نابودش کردید و به همه ی هوادارای قدیمی پشت کردید من هیچگونه دلیلی را از شما قبول نمی کنم زیرا شما “پول” را از “هوادار” مهم تر دانستید با این حرکت افتضاح من ترجیح میدم دیگر اویلی ساخته نشه مگر یک رزیدت اویل به معنای واقعی “ترسناک” و کپکامی ها دیگر صحبتی با شما ها ندارم…………….

    ۰۰
    1. اگر تمام سران کپکام بیان و به پای استاد میکامی بیافتند او دیگر به کپکام باز نخواهد گشت

      چون خوشبختانه استدیو خودش رو با نام Tangogameworks تاسیس کرده و روی بازی ترسناکش کار میکنه و شک نکن پوز کپکام رو میزنه…….

      ۰۰
    2. یه حس خیلی عجیب و قویی به من میگه تو اصلا بازی رو بازی نکر دی و یا اگرم انجام دادی بیش از ۲ساعت انجام ندادی؟؟ :-? :-? :-?

      ۰۰
    3. اصلا شما فرض کن من اویل ۶ رو بازی نکردم دادا من انقد تو اویل تجربه دارم که حتی میتونم از همین الان واست اینده ی اویل ۷ رو پیش بینی کنم ….

      در ضمن اسم اون استاد گرامی (شینجی میکامی) انقد ارزش داره که هزاران صفحه از پست های دنیای بازی رو باهاش پر کنی نتونستی ارزشش رو بیان کنی…………..

      ۰۰
    4. پس حتما شما از نوادگان دور نوستراداموس هستید! :-?
      میتونید اینده ی اویل ۲۱ رو هم پیش بینی کنین؟؟ :lol: :lol:

      ۰۰
    5. ببینید به نظر من کاملا واضحه که مشکل اساسی در عوض شدن دیدگاه های بازی کنندگان (گیمرها) هست. اون زمانی که اویل ۳ و ۲ و ۱ بود بازی کننده ها خیلی به معما اهمیت می دادند و کلا دوست داشتن که داخل بازی مغزشون به چالش کشیده بشه و معما حل کنند. اما کیمرهای این نسل به شدت از این کار بیزار هستند که اون هم تا حدود زیادی به روحیه این نسل برمیگرده.
      الان برای مثال برادر من به شدت دنبال بازی هایی مثل کال آف و … هست. چرا؟ چون در زندگیش هم فرد آرومی نیست و مدام در حال درگیری با خانواده و .. هست. یعنی کلا جوونای این نسل جوونای مغرورتری نسبت به قبل هستند و درنتیجه می خوان مقداری از اون خشم رو در بازیهای اکشن سطحی خالی کنند. اما جوونای دهه شصت…
      بگذریم. باز هم بگم این فقط و فقط نظر شخصی منه و هیچ اصراری به درست بودن اون ندارم.

      ۰۰
    6. در مورد این که گیمر ها تغییر کردن کاملا باهات موافقم. همینطور بازی ها هم تغییر کردن و این واضحه که دیگه نمیتونیم انتظار یک رزیدنت اصیل رو داشته باشیم و مطمئنا بازی باید تغییر کنه

      ۰۰
    7. رزیدنت بخدا بد نبودش!
      راستشو میگم
      درسته یه بازی در سطح خوب بودش ولی واقعا ارزشش در حد۴.۵ گیم اسپات و متاهای ۰ نبودش :((
      اینم مظلوم واقع شدش
      __________
      حقوق بگیر سعیدی

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر