پرسش‌های شما از فرهود فرمند

در ۱۳۹۰/۰۵/۲۳ , 00:55:02

با انتشار بازی کوهنورد و جذب شدن بسیاری از بازی‌کننده های ایرانی به آن، پرسش های بسیاری پیرامون روند ساخت و گیم‌پلی و به طور کلی صنعت بازیسازی ایران برای‌ این بازی‌کننده ها به وجود آمده است. به طور حتم بهترین فرد برای پاسخ دادن به این پرسش ها جناب فرهود فرمند، سازنده بازی کوهنورد است.

 

 

به همت سایت پژدوگیم این فرصت مهیا شده تا بازیکنان و طرفداران این بازی بتوانند پرسش‌های خود را از آقای فرمند بپرسند. طبق گفته آقای امید عسگری، مدیریت وبسایت پژدوگیم، این پرسش ها در اختیار فرهود فرمند قرار می گیرند تا وی پاسخ گوی آنان باشد.

برای مطرح کردن پرسش های خود می‌توانید از این لینک وارد شوید.


22 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. سلام دوست عزیز….
    بحث خیلی خیلی خوبی رو کردی…
    ما هم برای جذب مخاطب و اشنایی برو بچه ها لازم میدونیم که به شما دوست عزیز و گرامی عرض کنم که لطفا این مسئله رو در انجمن وبسایت مطرح کنین…اقای فرمند به انجمن وبسایت سر میزنند نه اینجا..
    پس برای گرفتن جواب به سایت ما مراجعه کنین و سوال رو مطرح کنین.

    ۰۰
    1. با سلام!
      امید عزیزم! از اینکه بستری را فراهم کردی تا بازیسازان گرامی با مخاطبانشان بتوانند گپ و گفتی داشته باشند، ممنونم.
      به سیات پژدوگیم نیز آمدم و برای مدیر آنجا هم با نام Admin (که گمان کنم خود شما باشید)پیامی را ارسال نمودم.مبنی بر اینکه برای پرسش از آقای فرهود فرمند مطلبی را ارسال داشتم(همین مطلب بالا) اما بخش ارسال مطالب پیغام “مطلب ارسالی شما بیش از حد کاراکتر دارد و آنرا به کمتر از ۱۰۰۰۰۰ تا کاهش دهید” مواجه گشتم.بنابراین از ثبت مطالب من امتناع کرده و در ادامه نیز از Admin عزیز سایت درخواست کردم تا راه حلی برای مشکل من بیابد.امید است شما نیز با دانستن این مطلب آنرا مورد توجه قرار داده و برای آن راه حلی بیندیشید.چرا که مایل هستم تمامی مطالبم در اختیار آقای فرهود فرمند قرار گرفته تا ایشان در فضای آن به پاسخگویی بپردازند.

      با تشکر از شما و همه دوستان عزیزم!

      ۰۰
  2. با سلام!
    امید است بازیسازان گرامی این سرزمین در فردایی بهتر بازیهایی بهتر را رقم زنند چرا که نطفه بازیسازی در این سرزمین توسط آنها بسته شده و عملکرد آنها در شکل گیری این نوزاد متولد شده بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
    همچنین امید است نشریات و بازیسازان با جماعت گیمرها دست به دست هم داده تا پایه و اساس و رشد این نوزاد از ابتدا با شیر مادر شکل گرفته در آینده دچار پوکی استخوان نگردد.
    و همچنینی دیگر را تقدیم بازیسازان گرامی این سرزمین می کنم و امیدواریم ارتباط تنگاتنگ با گیمرها و در واقع مخاطبان بازیهایشان را بیشتر کرده و نگاهی دقیقتر به برنامه های شرکتهای بازیسازی مطرح در جهان انداخته(همانند Call of Duty elite یا Call of Duty xp) و با الگو برداری درست از آنها، شما نیز برنامه هایی را برای بازیهای خود تا قبل از عرضه نهایی آنها تدارک دیده تا این روند در جامعه بازیسازان شکل بهتری گرفته و مخاطبان بیشتری جذب بازیهای این سرزمین گردند.
    و همچنین پایانی را نصیب نشریات بازی میکنم، نشریاتی که به جای پر کردن تمامی صفحات خود به بازیهای خارجی، اقدام به تهیه خبر و مطالب دیگر راجب بازیهای این سرزمین نمایند که این امر باعث جا افتادن عملکردها پیشرفتهای بازیسازان در نزد خوانندگان آنها شده و نیز باعث می گردد تا عملکرد بازیسازان گرامی و خصوصا مسئولین غیر حرفه ای بنیاد بازیهای رایانه ای، زیر ذره بین حرفه ای ترها رفته و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.تا این مسئولین بومی بدانند و بفهمند که عملکردهای آنها از دید دیگران پنهان نمی ماند.

    و اما…
    نمی توان از رویکرد گروه بازیسازی کوهنورد در جهت ارتباط با مخاطبان بازیها چشم پوشی کرد.از همه آنها و کسانی که در این باب را زدند و کسانی که آنرا باز کردند، ممنونم.
    در تاپیک “آخرین اظهارات فرهود فرمند درباره کوهنورد” بازی کوهنورد و در تاپیکهایی که در قسمت اخبار بازیهای ایرانی آمده، دیدگاههای کاربران این سایت درج گردیده که میتواند مورد استفاده و بهره برداری گروه بازیسازی کوهنورد قرار گیرد.
    و کمی بعد…
    ۱-آیا شرکت بازیسازی کوهنورد از سود حاصل از فروش بازیشان از شرکت تبیان، نصیبی خواهد برد.یا اینکه همان هزینه اولیه بعنوان دستمزد آنها در نظر گرفته شده است؟ بر اساس محاسبات من:
    سه سال وقت صرف ساخت این بازی شده که معادل ۱۰۹۵ روز بوده که با تقسیم بر هزینه تولیدش که در حدود ۸۰ میلیون بوده، هزینه هر روز آن می شود: تقریبا ۷۴۰۰۰ تومان
    بعبارت دیگر تمامی هزینه های تولید شامل دستمزد افراد در روز معادل آن می شود.که من فکر می کنم هزینه تولید فقط همان دستمزد افراد باشد(بدون بیمه و بن کارگری و اضافه کاری!!!).بنابراین برای هر نفر که (تیم ده نفره) می شود روزی: ۷۴۰۰ تومان و حقوق ماهیانه هر فرد ۲۲۲۰۰۰ تومان
    دوستان عزیزم موضوع را کمی بازتر می کنیم.با من همراه باشید.
    قیمت بازی کوهنورد ۴۰۰۰ تومان است که یکصد هزار نسخه نشر شده است.که در هم ضرب کنید می شود چهارصد میلیون تومان! این یعنی چی؟ یعنی اینکه اگر تمام یکصد هزار نسخه فروش رود سود حاصل از فروش برای شرکت تبیان می شود:
    ۳۲۰۰۰۰۰۰۰=۸۰۰۰۰۰۰۰-۴۰۰۰۰۰۰۰۰ (سود حاصله سیصد و بیست میلیون تومان) که اگر درصد خواباندن پول در این راه را محاسبه کنیم بعید می دانم این مقدار گردد.حال سوال اینست اگر این بازی این مقدار فروش رود آیا از این سود درصدی هم به بازیسازان آن می دهند؟
    ۲-چرا برای بازی کوهنورد این قیمت نهایی در نظر گرفته شده است؟آیا با شما هم در تعیین این قیمت مشورت شده است؟ و اما دیدگاه من را مرور نمایید، این بازی باید چه مقدار بفروشد تا هزینه اولیه را بدست آورد: هشتاد میلیون تومان را بر چهارهزار تومان تقسیم کنیم می شود: فقط ۲۰۰۰۰ نسخه. به نظر من شرکت سازنده و سرمایه گذار این بازی آنقدر مطمئن نبوده که از این بازی نسخه زیادی به فروش رود بنابراین قیمت فروش چهار هزار تومان را برای آن در نظر گرفته است.در این سرزمین که بازیها را از طریق اینترنت و یا مبلغ هزار تومان برای هر دیسک می توان تهیه کرد قیمت چهارهزار تومان برای یک بازی ایرانی، در نظر بسیاری از افراد زیاد است!
    ۳-حال اگر فروش این بازی انتظارات را برآورده نکند،به نظر شما چه باید کرد تا شرکتها و بازیسازان متضرر نشوند و بازیسازان به کارشان ادامه دهند؟ و شرکتهای (حرفه ای تر) دیگر رغبت کرده تا وارد این عرصه گردند؟
    ۴-چرا این بازی با این حجم و مقدار و در این سبک(پلتفرمر و دوبعدی) باید سه سال طول بکشد؟ چرا باید بازیسازان ما در ابتدا پتک بر آهن نکوبیده باشند و دستانشان تاول نزده باشد و گرمای کوره ذوب آهن به آنها نخورده باشد و کمی عرق نریخته باشند و بعد قصد ساختن شمشیر را بکنند؟ بعبارت دیگر دارای تجربه کافی و وافی برای ساخت بازی باشند و بعد اقدام به ساخت بازیهای بزرگ و خوب را بگیرند تا سرمایه شرکتهای سرمایه گذار به هدر نرود و بستر اعتماد و اطمینان بیشتری گسترده گردد.
    ۵-آیا شما بعنوان سرمایه گذار بخش خصوصی(و بالفرض تجربه زیادی هم در بازیسازی نداشته باشید) حاضرید که سرمایه خود را در این شرایط حال حاضر به پای بازیسازان بی تجربه بگذارید و بعد از گذشت چند سال، به امید بازگشت سرمایه خود بمانید؟در این شرایط تا چند وقت دوام خواهید آورد؟
    ۶-اگر این بازی زمان کمتری را صرف تولید می کرد، آیا با توجه به کمتر شدن هزینه تولید، بر میزان درآمد دریافتی شما تاثیرگذار نبود؟آیا بازی با قیمت مناسبتری به فروش نمی رفت؟
    ۷-برای بخش بعد از تولید بازی، که شامل پشتیبانی از باگها و اشکالات بازی است، بسته های الحاقی بعدی و ارتباط نزدیکتر با مخاطبانتان و شنیدن نظرات خریداران بازی، چه تدبیری اندیشیده اید؟آیا سایت معتبر و کاملی برای ارائه خدمات خود در نظر گرفته اید؟
    ۸-در مورد نحوه عرضه و بسته بندی بازی کوهنورد چه نظری دارید؟
    ۹-در مورد حرکت و سمت و سویی که بازیسازان گرامی این سرزمین در پیش گرفته اند، چه نظری دارید؟آیا میزان آگاهی و دانش آنها نسبت به بازی و المانهای بازیسازی، در حد قابل قبولی است؟
    ۱۰-در صورت مناسب نبودن بازخورد و استقبال مخاطبان از بازیها خصوصا از بازی کوهنورد و تیره شدن اذهان آنها نسبت به بازیهای این سرزمین، چه دیدگاهی دارید و چه پیشنهادی را می توانید در جهت بهبودش ارائه دهید؟
    ۱۱-آیا بازی ساختن به هر طریقی و دست انداختن به هر سوژه و استفاده نادرست از قهرمانان کهن پارسی در بازیها، می تواند مفید باشد؟ (این خوب و شایسته است که شما به سمت بازی کوهنورد و ساخت بازیی متفاوت افتاده اید.خوشحالم که اسطوره و قهرمان کوهنوردی در این سرزمین نبوده و امیدوارم شما در جهت اسطوره شدن بازی کوهنورد گام بردارید.)
    ۱۲-نظر شما در ارتباط با این گفته یکی از بازیسازان این سرزمین چیست و چه پپیشنهادی به ایشان و دیگر بازیسازان می دهید؟ نقل قول: “ما اگه الان تو صنعت ساختمان و یا به قول استادم همبرگر فروشی فعالیت می کردیم سود بیشتری نصیبمون می شد.”
    ۱۳-آیا شما و تیم بازیسازیتان عاشق واقعی دنیای بازیها هستید؟ یا اینکه ما چون عشق مجنون را دیده ایم عشقهای دیگر به چشمانمان نمی آید.بعبارت دیگر در هر صنف و هنری باید طالب و علاقمند آن بوده تا با توجه به موانع موجود بتواند به راه خود ادامه داده و در جهت پیشرفت گام بردارد.نظر شما چیست؟
    ۱۴- آیا قرارداد محکم و درستی با شرکت تبیان که ناشر بازیست، منعقد کرده اید؟ آیا در این سرزمین قراردادی مابین بازیسازان و ناشران منعقد می گردد؟
    ۱۵-برای ما و همه مخاطبان از پیش تولید بازی کوهنورد و نحوه زمانبندی و برنامه ریزیش تا آنجا که ممکن است، شرح دهید؟
    ۱۶-آیا فرزند دلبندی دارید؟ و اگر جواب مثبت است، می تواند بازی کند؟ و اگر بازهم مثبت است آیا با کوهنورد بازی کرده است و نظرش راجب بازی کوهنورد چیست؟
    ۱۸-به نظر شما بازیها از چه ارکان مهمی تشکیل شده اند؟
    ۱۹-پیشنهاد شما به بازیسازان جوان و پرانرژی،که قدم در این راه گذاشته اند، چیست؟
    ۲۰-مشکلاتی که ممکن است بر سر راه گروه بازیسازی پیش آید، چیست؟
    ۲۱-کدام یک از موارد زیر درست بوده و بهتر نتیجه میدهد :
    *گروه یا شرکت بازیسازی با سرمایه خود اقدام به ساخت بازی کند و سپس برای عرضه اش با شرکتها سرمایه گذار قرار داد منعقد نماید.
    *شرکت بازیسازی توسط شرکت سرمایه گذاری خریداری شده و آنها در زیر پوشش آنها به فعالیت خود ادامه دهند.
    *شرکت بازیسازی، وامی را از شرکتهای دولتی گرفته و اقدام به ساخت بازی کند و بعد آنرا عرضه کند.
    *شرکت بازیسازی با سرمایه خودش اقدام به ساخت بازی کرده و در انتها نیز خودش آنرا عرضه کند.
    ۲۲-آنچه که در دل دارید و می توانید برای همه ما بگویید، چیست؟

    وبعد…
    از شما آقای فرهود فرمند دعوت می کنم تا به نشریه دنیای بازی یا سایت دی بازی آمده و آنچه که در دل! دارید را برای همه مخاطبان و طرفداران خود بگویید.بگویید که چه می گذرد، بگویید تا متوجه شوند و نگویند “من از بازیهای ایرانی خوشم نمی آید و …” بگویید و عمل کنید تا این بار منفی با بار مثبت عملکرد شما تبدیل به انرژی الکتریکی در مغز همه گیمرها و مسئولین ذی ربط گردد تا از آن پس شاهد روشنایی بیشتری در فضای تیره دنیای بازیها در این سرزمین گردیم.بخواهید تا نخواستند برای شما!!! و این مسیر رودخانه بازی را به سمت دریای واقعی که مادر آنست برسانید تا در طول مسیر به آبراهه ها و مردابها کشیده نشده و در جا نزند.شما بازیسازان و خصوصا نشریات بازی در این سرزمین مسئول هستید.شماهایی که از طریق دنیای بازیها برای خود اسم و رسمی پیدا کرده و از این طریق درآمد کسب می کنید پس به این دنیا نظری عمیقتر انداخته و آنرا مانند طفل خود بدانید.بدانید که اگر نخواهید بدانید، خواهید دانست که اگر این روند و سیاستهای فرهنگی(اسم گذاری توسط خودشان) در بین مسئولین و بالادستیها شکل گرفته و کهنه گردد دیگر سخت بتوان آن آب رفته به مردابها را به دریا بازگرداند.به فکر نسل های آینده که جای همه ما را در این دنیا خواهند گرفت باشید.اگر پایه های این هنر در این سرزمین بدرستی شکل نگیرد و بدست هر فرقه و دسته کارنابلد و غیرحرفه ای بیفتد(کسانی که حتی گیم پد با دستشان ملاقات نکرده است.) آنوقت ما گیمرها، همه شما را مقصر خواهیم دانست.
    باقی بقایتان!

    امید است به این سوالات که می تواند از طرف همه دوستان عزیزم در سایت دی بازی باشد،پاسخ دهید.
    با تشکر از شما بازیسازان گرامی و سایت پژدوگیم(آقای امید عسگری) و همه دوستان عزیزم!

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر