در نقد و بررسی بازی میرمهنا چه گذشت؟

در ۱۳۹۰/۰۷/۱۷ , 13:04:39

بهنام آقاجانی برنامه نویس ارشد بازی “میرمهنا” در بلاگ شخصی خود آن چه واقعا در این مراسم اتفاق افتاد را نوشته است که ما نیز با توجه به اهمیت آن، بدون هیچ گونه تغییر در متن اصلی از آن استفاده می کنیم:

حدودا ۴ ماه از شروع انتشار بازی میرمهنا گذشت و بالاخره زمانی که خیلی منتظرش بودم تا بتونم دغدغه هام رو بیان کنیم رسید.

متأسفانه خیلی از خبرگزاری ها رو بررسی کردم، اما متأسفانه حتی خبرگزاری مثل خبرگزاری فارس هم ظاهراً نمی دونه چجوری باید یک مطلب رو درست درج کنه، که حتی اسم من رو « بهنامک آقاجانی » بنویسه و « کارشناس هنری » معرفی کنه، بعد هم بجای نقل قول حرفهای خودشون رو بنویسن. واقعاً همه کارهای ما حتی بازی ساختنمون جای تأسف داره.

از اونجایی که هیچ سایتی مطالب رو اونجور که باید و شاید انتقال نداد تصمیم گرفتم حداقل حرفهای خودم رو خودم بنویسم که کسی نتونه چیزی رو به من نسبت بده. بنابراین حرفهای خودم رو تحریر می کنم:

«لازم می دونم که در مورد سه نکته مهم که استدلال مشترکی برای تمام سئوالات نقد بازی میرمهنا هست بیان کنم

زمانی که برای گرفتن بازی آرش کمانگیر به بنیاد مراجعه کردیم، گفتند که توان فنی نداریم و قرار شد پروژه کوچکتری رو انتخاب کنیم. ما هم به پروژه بازی میرمهنا فکر کردیم و زمان برآوردی ما ۱۸ ماه بود. در همین جا لازمه آماری از یک بازی موفق ارائه بدم.

– در بازی Call of Juares II، تعداد ۱۵ نفر برنامه نویس فعالیت داشتند که از ۱۵ نفر ۵ نفر ارشد برنامه نویس بودند. غیر از این تعداد ۱۲ نفر برنامه نویس موتور بازی فعالیت داشتند در صورتیکه در بازی میرمهنا جمعاً سه برنامه نویس که ۲ نفر حدود ۸ ماه در پروژه فعالیت داشتند وجود داشت
– همینطور تعداد ۱۵ نفر Level Artist, Level Designer در بازی COJ فعالیت داشتند و این عدد در میرمهنا ۵ بود.
– تعداد ۹ نفر ۲D Artist & Concept که در بازی میرمهنا ۱ نفر بود.
– تعداد ۱۷ نفر ۳D Modeler, Animator که در بازی میرمهنا حدود ۷ نفر بود.
– این در حالیست که قیمت موتور بازی COJ حدود ۱۷۰،۰۰۰ دلار بوده و قیمت موتور بازی میرمهنا ۱۰۰۰ دلار بود.
– هر دو پروژه حدود ۲۰ ماه زمان تولید داشتند.

اما ظاهرا کارشناسان بنیاد تشخیص دادند که این اعداد و ارقام اشتباه است و زمان پروژه را از ۱۸ ماه به ۸ ماه تقلیل دادند. از تیم اکسپرتر حذف شد، تیم دیزاین نصب شد و بودجه هم…

مورد بعدی دیدگاه صنعتی در تولید بازی میرمهنا است.
بودجه پیشنهادی ما برای پروژه حدود ۱۱۰ میلیون برای ۱۸ ماه کار بود که بنیاد آن را به ۵۳ میلیون تعدیل کرد یه بهتر بگوییم تقلیل داد. از این ۵۳ میلیون ۸۰% مشارکت کرد که سهم پرداختی بنیاد ۴۳ میلیون تومان می شود. مالیات هم که ۳ میلیون تومان کم شد و شد ۴۰ میلیون تومان. با این حساب به توجه به حداقل تیم میرمهنا که ۱۳ نفر می بود به طور متوسط نفری ۴۰۰،۰۰۰ تومان در ماه در آمد ماهانه داشتند که ظاهراً مبلغ بسیار خوبی برای امرار معاش است. پس از ۸ ماه کار پروژه آماده شد اما خود تیم تمایل داشت آنرا ادامه دهد و با مذاکره ای با بنیاد تصمیم گرفته شد که به زمان پروژه افزوده شود. پس از ۴ ماه بنیاد ۱۰ میلیون متمم به پروژه اضافه کردند و کل مبلغ پرداختی به شرکت ۵۳ میلیون تومان شد. باقی هزینه موکول شد به فروش بازی که همان ۲۰% مشارکت شرکت بود. بازی حدود ۱۳۰ میلیون هزینه برداشت ( پس از ۲۰ ماه ) و بنیاد زحمت کشید و سود ۲۰% پروژه را به ۳۵% افزایش داد. بنابراین ۷۰ میلیون در نهایت به شرکت رسید که حقوق های ۵ ماه، ۷ ماه عقب افتاده تیم بود. از آنجایی که پروژه ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت پس ۱۳۰ میلیون تومان به بنیاد ملی بازیهای رایانه ای رسید. اگر ۵۳ میلیون پرداختی را کم کنیم، بنیاد ملی ۷۷ میلیون سود کرده است. اگر فرض کنیم که بنیاد برای رونمایی و مسائل این چنینی ردیف بودجه ای ندارد و فرض محال بگیریم که ۳۰ میلیون هزینه رونمایی بوده باشد پس حداقل بنیاد ۴۷ میلیون سود خالص کرده است. تصور کنید که ۵۰ میلیون سرمایه گذاری پس از ۲ سال حداقل ۵۰ میلیون سود خالص بدهد. و این جای سئوال دارد که زحمت واقعی را چه کسانی کشیده اند.

از طرفی همیشه بنیاد طوری ظاهر شده که انگار ضعیف است و توان کافی مالی ندارد. خیر، بنیاد بسیار از نظر مالی و اعتباری توانمند است. ساختمان بنیاد ملی اشتباه نکنم ۵ یا ۷ طبقه است. در یک طبقه و یک سالن یک خانم منشی، و نهایتاً دو تا سه کارشناس مشغول انجام وظیفه! هستند. این فضا معادل فضایی بود که تیم ۱۳ نفره میرمهنا در آن کار می کرد و به جرأت می توانم بگویم کل ساختمان بنیاد، فضای مناسب برای فعالیت ۱۰ تیم بازی سازی را دارد.

از طرفی بودجه های سالانه ۱ میلیارد، ۲ میلیارد!!!! کجا می رود و صرف چه می شود بسیار جای سئوال دارد. حتما اسرا پاسخ خوبی برای این سئوال است.

نکته آخر نقد پذیری تیم خواهد بود. ما همه اشتباهات پروژه را قبول داریم و همه نقد ها را کاملاً می پذیریم. اما در شرایط میرمهنا بهترین را انتخاب کردیم و برای تمامی مسائل و مشکلات اولویت قرار داده و به آن عمل کردیم. حدود فقط ۲۰ باگ که هر کدام شاید ۱ ماه نیاز به کار داشت برطرف نشد و حدود ۱۰۰۰ باگ ریز و درشت مرتفع شد تا محصول خوب باشد. اگر به من بگویند دوباره میرمهنا را بسازی بهتر می شود می گویم، خیر هیچ گاه بهتر نخواهد شد و تمامی تلاش خودم و تیم را برای تولید این بازی دیدم و امکان ندارد با شرایط موجود میرمهنا بشود پروژه بهتری از آن ساخت.

لازم به ذکر است که دیگر در ایران بازی نخواهم ساخت و برای همیشه این حرفه را ترک خواهم کرد، و فقط برای علاقه خودم بازیهای شخصی ( نه برای بازار ایران ) خواهم ساخت.»

در نهایت دکتر مینایی بیان داشتند که «همانطور که آقای آقاجانی نقدها را پذیرفت ما هم می پذیریم، نمی گوییم کار ما ایراد ندارد ولی جای بررسی بیشتر این موضوعات وجود دارد.»


43 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. به نظرم بنیاد به جا اینکه بیاد به ده تا بازی ۵۰ میلیون بده. بیاد به یه بازی ۵۰۰ میلیون بده. یه بازی خوب در حد جهانی تولید کنه. بهتره تا این که فقط بیاد به فکر آمار سازی برای اخر سال باشه تا به مدیران بالاسری گزارش بده که مثلا در دوران مدیریت من (منظورم آقای مینایی هستش) ۱۰۰ تا بازی تولید کردیم.

    ۰۰
    1. بنیادم مجبوره آمار بده. اگه بیاد آمار بده که فقط دوتا بازی ساخته. بهش میگن فقط دوتا بازی ساختی تو این همه سال ؟؟ کسی به کیفیت اثر گذاری بازی توجه نمیکنه.

      ۰۰
  2. یکی نیست بیاد بگه اخه از این جور چیزا مالیات میگیرن :!: اونم صنعتی که تازه داره ایستادن رو یاد میگیره کو تا راه رفتن :-| باز میگن ما به شرکت هایه خوصوصی بها می دیم این بنیا تاحالا فقط ضرر زده به این صنعت تنها کار مفیدشون همون برگزاری نمایشگاه بود که بازم با همت مجله ها با خود شرکت ها بوده :cry: :cry: :cry: دارم به حالمون گریه میکنم

    ۰۰
    1. البته اگه بخوان برا خودشون کاری بکنن تا دلتون بخواد خرج می کنن بدون مالیات بازی مختار نامه یه جا خوندم محدودیت بوجه نداره ۸-O

      ۰۰
  3. بیچاره بهنام اقاجانی
    ولی بچه ها میگم بریم یه بنیاد شریکی بزنیم!!!!!
    ۵۰ میلیون میدیدم به یه تیم بعد از ۲ سال ۵۰ میلیون سود خالص میکنیم !!!!!!!
    این چیزی که من خوندم اگه حقیقت داشته باشه که داره ما نباید به دنبال پیش رفت باشیم
    اقایه بهنام اقا جانی هم رفت و دیگه بازی نمیسازه این یعنی یکمی از بازی ساز هایه ما از دور خارج شد و از دور خارج شدن بازی ساز هایه خوب ما یعنی مرگ این عرصه تو ایران !!!!!!
    خداییش کی میخوایم مثل کشور هایه دیگه باشیم ؟؟؟؟؟؟؟
    سالیانه ۲.۵ میلیارد بودجه یه بنیاده که بس نیست از هر بازی ساز هم یه ۵۰ میلیونی میگیرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    کجا میره اون بوجه ؟؟؟؟؟؟
    سوال ها زیاده ولی حس نوشتن ندارم

    ۰۰
    1. دومیلیارد به نظرم اصلا بودجه زیادی نیست برای یه سازمان فرهنگی.الان شما ببین واسه فوتبال چقدر خرج میکنن. به نظرم چون سازمان مربوط به بازی ربط پیدا میکنه.مشکل از نوع نگاه به بازیه.الان همه کارشناس شدن درباره بازی نظر میدن ، اونم نظرات منفی. به نظرم وجود بنیاد خودش خیلی عجیبه تا حالا دوام اورده خودش خیلیه.

      الان فکر کردی بری ۵۰ میلیون سرمایه گذاری کنی بعدش به بازی مجوز ندن چی میشه؟ سرمایه ات دود میشه.

      ۰۰
  4. من ریاضیاتم اصلا خوب نیست واسه همین اصلا نفهمیدم چی به چی شد ولی این رو فهمیدم که میر مهنا بدون شک بدترین و افتضاح ترین بازی بود که تا الان انجام دادم.حیف ۵ هزار تومن پول که واسه این بازی دادم.. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

    ۰۰
  5. وای ۵۰ % سود خالص!!
    واقعا من نمی دونم چی بگم
    این همه پول که هیچ
    اون بودجه دو میلیاردی کجا میره!!!!؟؟؟؟
    لابد خرج بازی کامی در جنگل میشه
    واقعا این بنیاد اگه ۱۰% مفید باشه ۹۰% ضرر داره
    پس کجاس اون حامی بازی های رایانه ای که چپ و راست این صنعتو رو به جلو ببره؟؟؟؟

    ۱۰
    1. بله دقیقا خرج همون بازی کامی در جنگل میشه . ۱۰ بازی مثل کامی در جنگل بیان به بنیاد ازش پول بگیرن.هر بازی مثلا پنجاه میلیون میشه ۵۰۰ میلیون.

      به نظرم یه عده دارن این وسط سواستفاده میکنن.میرن بنیاد ۵۰ میلیون میگیرن یه یه بازی بی کیفیت میسازن تحویل میدن در حد ۲۰ ۳۰ میلیون . دیگه فروش بازی هم برای سازنده اهمیت پیدا نمیکنه سود میکنن. بنیادم دلش خوشه که داری از صنعت بازیسازی حمایت میکنه.

      ۰۰
    1. هیچی نولان جان شرایط کاریش از CIA هم مضخرف تره
      باید یه بازی بسازی که خیلی عالی باشه.
      موسیقیش زننده و غیر مجاز نباشه.
      توش هیچ زنی وجود نداشته باشه.
      توش عشق به دفاع مقدس موج بزنه.
      هرچی سود هم کرد بره تو جیب بنیاد برای حمایت از بازی های فوق العاده این صنعت و سفر های پر بار به خارج از کشور جهت پیشرفت سریع تر

      ۰۰
    2. و بالاخره باید یه جایی باشه که اگه مبلغ به۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰
      نرسید بتونن بگیرن اینقدرش بکنن دیگه….

      ۰۰
  6. این همه میگن از بازیسازای داخلی حمایت کنیم اینجوری حمایت میکنن ؟ زحمت یه نفر دیگه میکشه سودشو اینا ببرن ؟ این فقط یه نمونش هست که سازنده اثر دیگه تحمل نیاورده و حرف دلشو زده خیلیا هستن که به خاطر اینکه در آینده بتونن کارشونو ادامه بدن میسوزنو میسازن صداشونم در نمیاد

    ۱۰
  7. واقعا به آقای آقاجانی حق میدم دستتون درد نکنه وبهشون میگم که باید یاد بگیرید که روی پای خودتون وایسید چون اینجوریکه شما میگید معلوم میشه این بنیاد بیشتر به فکر نابود کردن صنعت گیم در ایرانه تا کمک به رشد و ترقیه اون.
    واقعا متاسفم برای یک چنین آدمهایی که حق این بازیسازان عزیز رو که اینهمه برای میرمهنا زحمت کشیدن رو به اسونی بالا میکشن و همه چی رو به اسم خودشون تموم میکنن.
    ——————————————————–
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت
    ۱۴ روز تا بهار دوم :arrow:

    ۰۰
    1. میگن کجاییند مردان بی ادعا….
      اینجایند بازی سازان و همه ی ملت عام ایران میشن مردان بی ادعا…که….بگذریم…

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر