رسانه های دیجیتال: یک انجمن و هزاران حاشیه

در ۱۳۹۰/۰۷/۲۳ , 11:26:25

برگردیم به اولین روزهای نمایشگاه رسانه های دیجیتال؛ در این زمان تقریبا همه متوجه آغاز به کار “انجمن بازی سازی” شده بودند و آن را کاملا مثبت پنداشته و می گفتند که در اسرع وقت عضو خواهند شد.

مدتی گذشت و کم کم شایعات و پیش داوری هایی که تنها از ما ایرانی ها بر می آید، آغاز شد. برای مثال این که موسسان انجمن سودای قدرت دارند و می خواهند بنیاد دیگری شوند. این که قرار است این انجمن بودجه بگیرد و این بودجه بین موسسان تقسیم شود و از این دست شایعات که معلوم نبود از کجا به ذهن دیگر بازی سازان خطور می کرد. در واقع بازی سازان از ساختار کلی یک “انجمن” باخبر نبودند. موسسان یک انجمن اصولا تنها بار سنگین تشکیل انجمن را به دوش می کشند و پس از آن همه چیز بر اساس انتخابات معین می شود. پس ممکن است هیچ کدام از ۹ نفری که برای تاسیس انجمن گام برداشته اند، در آینده نقشی در برنامه های انجمن نداشته باشند.

دیروز پنج شنبه، جلسه ای در غرفه ی انجمن با حضور دیگر بازی سازان تشکیل شد که بسیار هم جنجالی بود.

قبل از هر چیز لازم می دانیم که موسسین این انجمن را مورد نقد قرار دهیم؛ در حالی که اساس نامه ی این انجمن تکمیل نشده و در اختیار بازی سازان قرار نگرفته است، دعوت کردن دیگر بازی سازان برای پیوستن به انجمن، کاری غیر معقول است و مشخصا شبهات زیادی ایجاد می کند. از طرفی هیئت موسسین هدف انجمن را تا حدودی علمی و تخصصی دانستند تا بازی سازان اطلاعات و دانش فنی خود را به اشتراک گذاشته و به یکدیگر کمک کنند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا واقعا دیگر بازی سازان حاضرند اطلاعات با ارزش خود را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهند؟ استودیویی که سال ها هزینه کرده تا بار فنی خودش را بالا ببرد آیا حاضر است این دانش را منتشر کند؟ مسلما جواب مثبت نیست.

یکی دیگر از اهداف انجمن این طور بیان شد که اعضای آن به عنوان کارشناسانی باتجربه در امر کارشناسی بازی ها به بنیاد کمک کنند و در زمینه ی قیمت گذاری بازی ها نقش داشته باشند. در این جا باز هم سوالی برای دیگر بازی سازان پیش آمد، این بود که نکند پس فردا مافیا بازی و لابی گری در این سیستم نفوذ کند.

در جلسه ی دیروز تقریبا بیش تر بازی سازان به ماهیت انجمن شک داشته و آن را شفاف نمی دانستند. در صورتی که این انجمن بخواهد در آینده به اتحادیه تبدیل شود، مسلما باید با استفاده از انتخابات، ناظرانی مورد اعتماد انتخاب شوند تا عملکرد این انجمن برای همه مشخص باشد. وگرنه با توجه به جو موجود بعید به نظر می رسد این انجمن به آن هدفی که می خواهد برسد. چرا که اکنون دو دسته تشکیل شده است؛ موافقان انجمن و مخالفان آن! اگر قرار است این انجمن باعث متحد شدن بازی سازان شود باید بتواند جو موجود را به اکثریت موافق تغییر دهد.

با این حال تاکید می کنیم که پیش داوری کار درستی نیست، بازی سازان باید بدانند که با تشکیل این انجمن چیزی را از دست نمی دهند، بلکه شاید چیزی بدست آوردند.


19 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. اینارو ولش کن.با هزار بدبختی خودمونو رسوندیم نمایشگاه بعد رفتیم غرفه ی دنیای بازی .(واسه اطمینان بیشتر)از اقاهه میپرسیم دنیای بازی همینجاس؟درومده میگه رفتن ما جاشون اومدیم به همین سادگی به همین زیبایی.۲ ساعت رفت ۲ ساعت برگشت.

    ۰۰
    1. دوست عزیز این انجمن توسط خود بازیسازا تاسیس شده.
      موسسین انجمن:
      سید بهرام برقعی (شرکت رسانا افزار شریف )
      آرش جعفری (شرکت فن افزار شریف)
      مهدی خداشناس (موسسه فرهنگی هنری ، هنر سه بعدی پاسارگاد )
      پویا دادگر ( شرکت هنرهای پویا )
      مرتضی رضایی ( شرکت اسپریس پویانما)
      امیرحسین فصیحی ( شرکت فن افزار شریف )
      بابک کرباسی ( شرکت کهن دشت پارسه)
      فرزام ملک آرا ( شرکت توسعه گر شبیه ساز)
      حسن مهدی اصل ( شرکت سورنا پردازش آریا )

      ۰۰
    2. اینجور که معلومه این انجمن دوام چندانی نداره از همین الان که خبری نیست دارن میزنن تو سرو کله هم در ضمن اعضاش هم بازیسازن تو کارای مدیریتی سابقه ندارن پس سریع انجمنشون از هم میپاشه مخصوصا وقتی بخوان رقیب بنیاد ملی بشن

      ۰۰
  2. طمع !
    انجمن سینماگران … انجمن …… و حالا انجمن بازی سازی !!!!!!
    یه ضرب المثل انگلیسی میگه : وقتی نمیتونی چیزی رو از یاد مردم ببری ، ضایعش کن (خرابش کن) خلاصه ضرب المثلی یه چیزی تو همین مایه هاست .
    آقا ما تا زمانی که متولی فرهنگی نداشته باشیم همه این حرف ها کشکه .
    مسلمه که پس فردا مافیا بازی و لابی گری در این سیستم نفوذ میکنه . اصلا پس پسون فرداش این انجمن میاد میگه فقط بازی های بی کیفیت ما توی بازار به فروش برسند ، حق هم که هیچوقت با مشتری نبوده و نخواهد بود .
    واقعا ما چه جور مردمانی هستیم ، دست تو هر سوراخی میکنیم !!! فقط به خاطر طمع
    :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :arrow:

    ۰۰
  3. خشت اول چونهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج

    کلا ما ایرانی ها شروع کردنمون خوب نیست اشتباه بزرگمون هم همینه این آقایون به جای اینکه اول در مورد کارشون تحقیق وبررسی میکردن اومدن سریع یه انجمن درست کردن
    دقیقا این کارایی که داره تو صنعت بازی ایران انجام میشه آیندش وضعیت الان سینمای ایران هستش یعنی یه افرادی دور هم جمع میشن واسه خودشون انجمن یا اتحادیه ای درست میکنن واین طوری باند و باند بازی شروع میشه نیجه ی اینم این میشه که ما هیچ وقت پیشرفت که نمیکنیم هیچ بلکه کسانی هم که میخوان یه کارای انجام بدن جلوشو میگیرم
    به این آقایون توصیه میکنم هر چه سریع تر تکلیفشونو با بقیه سازندهها مشخص کنن تا این همه شایعه به وجود نیاد

    کلا من زیاد به این کار امید ندارم چون از همین اول راهو دارن اشتباه میرن

    ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر