خانه » رویدادهای بازی و سرگرمی زیبا اما به دور از انتظار | بررسی کنفرانس سونی در E3 ۲۰۱۷ × توسط حامد محمدپور در ۱۳۹۶/۰۳/۲۶ , 21:30:03 8 برای ما ایرانیها مراسم سونی از لحاظ زمان پخش بسیار با اهمیت است. باید در ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شده و به تماشای بزرگترین رویداد یک شرکت گیمینگ بنشینیم. البته این حرف منت نیست و یک طرفدار در هر نکتهای از جهان که هست به واسطه اقتضای جغرافیایی که در آن قرار دارد باید تلاش کند و به چیزی که برایش با اهمیت است بها داده و توجه کند. آن هم برای دیدن رویدادی مهم از طرف یک شرکت بزرگ و متخصص همچون سونی که سالهای قبل ما و مخاطبیناش را در این امر سیراب و هیجان زده کرده بود. قصد ندارم از همان ابتدای مطلب به منفیبافی از این مراسم بپردازم چرا که هر چه باشد مراسمی که از سونی در E3 امسال دیدیم، یک سروگردن از رقبای خود بهتر بود اما نکتهای که حائز اهمیت است، این مراسم در حد و اندازه و لایق نام سونی نبود. در ادامه با بررسی کنفرانس سونی E3 ۲۱۰۷ همراه دنیای بازی باشید. امسال سونی مراسم خود را با اجرای زنده گروهی نوازنده و ویدئویی از بسته الحاقی عنوان «آنچارتد ۴» با عنوان Uncharted 4: The Lost Legacy که پیشتر معرفی شده بود شروع کرد. ویدئو نمایش داده شده همانطور که انتظار میرفت بسیار عالی و پرجزییات بود و شخصیت «کلویی» را میبینیم که وارد یک ماجراجویی جدیدی شده است. سیستم گیمپلی بازی بسیار آشناست و با توجه به نمایش کوتاهی که از بازی دیدیم باید منتظر یک بازی با کیفیت بالایی باشیم. درست بعد از این نمایش، لوگوی استودیو «گوریلا گیمز» نمایان شده که شخصا انتظار رونمایی از یک قسمت جدید از مجموعه «کیلزون» بودم اما عنوان مد نظر، معرفی یک بسته الحاقی جدید برای عنوان موفق Horizon Zero Dawn خواهد بود. این معرفی زیاد طول نکشید و عنوان این بسته الحاقی «Horizon: Zero Dawn – The Frozen Wilds» نام دارد و قرار است به اضافه اندک تغییرات گیمپلی پنجرهای جدید از جزییات داستانی را بازگو کند. طبق عادتی که سونی در چند وقت اخیر گرفته است بلافاصله نوبت به بازی بعدی یعنی Days Gone رسید و برای اولین بار شاهد نمایشی از جزییات جدید و متفاوتی از گیمپلی این بازی هستیم. نکته حائز اهمیت در این نمایش استفاده از جو و اتمسفر آخرالزمانی است که تبدیل به تم آشنا و تکراری این روزهای صنعت بازی شده است. دنیای بازی، مملو از تلهها و مکانهای خطرناکی است که انسانها برای شکار همدیگر و البته نجات و فرار کردن از دست زامبیهای پر تعداد است که درست شده است. مکانیک گیمپلی نیز تقریبا آشنا بوده و مخاطبین را به یاد عناوینی همچون The Last Of Us میاندازد. وجود مخفی کاری و البته استفاده از امکانات طبیعی موجود در محیط از نکات مثبت و خوب بازی به حساب می آید که قابل توجه هستند. از نمایش عناوین فوق آقای «شاون لیدن» بر استیج حاضر شده و بعد از خوش آمد گویی به مهمانان و البته انداختن یک تیکه خوب به رقیب خود مایکروسافت، شروع به توضیحاتی درباره خانواده پلیاستیشن، عناوین و کیفیتی که قرار است منتشر شود کرده و حاضرین را به دیدن ادامه مراسم دعوت میکند. بعد از اتمام صحبتهای آقای لیدن، نوبت به نمایش Monster Hunter: World میرسد. بعد از مدتها این مجموعه به خانواده پلیاستیشن بازگشتهاند و نمایش بازی با کمبودهایی که داشت یک نمایش خوب و دلچسب بود که با توجه به شناختی که از «کپکام» و این مجموعه داریم مطمئنا با یک عنوان خوب و در خور توجه روبرو خواهیم بود. نوبت به گل سرسبد مراسم یعنی یکی از بمبهای امسال و آن هم نمایش و خبر بازسازی یکی از بهترین بازیهای تاریخ یعنی Shadow of the Colossus میرسد. نمایش ارائه شده نشان میدهد که سونی یک بازسازی ساده انجام نداده و اثر نهایی قرار است یک بازسازی باکیفیت باشد. بلافاصله نوبت بهنمایش عنوان بعدی یعنی Marvel vs. Capcom: Infinite میرسد. این نمایش بسیار کامل و پربار بود و جنبههای متفاوتی از بازی را به نمایش میگذارد که از نکات مهم آن حضور شخصیتها و قهرمانان مختلفی است که از مهمترین آنها نینجای معروف «استرایدر» است که جذابیت بازی را برای طرفدارانش دو چندان میکند. عنوان بعدی یک بازی نام آشنا اما متفاوت بود. استودیو Sledgehammer Games این بار با فضای «ندای وظیفه» را از کلیشهها دور کرده و به دوران جنگ جهانی دوم برده است. پیشتر اخبار مربوط به بازی را دنبال کرده و شنیده بودیم و اینبار شاهد نمایشی متفات از بخشهای بازی بودیم که ندای یک عنوان خوب را از بازی میدهد. در همین راستا نوبت به واقعیت مجازی و هدست VR میرسد و سونی در اولین اقدام خود عنوان Skyrim VR را معرفی میکند. بازی به کمک واقعیت مجازی با همان حس و حال همیشگی ارائه میشود و مخاطبین میتوانند از درون پنجره این دستگاه جدید وارد دنیای اسکایریم شوند. سونی در این بخش به معرفی چندین عنوان ریز و درشت برای هدست خود میکند و عناوینی همچون Moss که یک جورایی گل سرسبد عناوین VR به حساب میآمد. حال چیزی که همه انتظارش را میکشیدیم نمایش داده میشود. کریتوس کبیر را میبینیم که به همراه پسر خود سوار بر قایقی در حال پارو زدن است و این نمایش قصد دارد تا جنبههای جدیدی از گیمپلی، داستان و البته از بزرگترین مارهای تاریخ یعنی «مارمیدگار» را برای مخاطبین نشان بدهد. بخشهای مختلفی از بازی نمایش داده میشوند که نبردهای تن به تن و خشونت بی حد کریتوس را در مبارزات شاهد هستیم. گرافیک بازی بسیار عالی و در بالاترین جزییات قرار دارد و رنگپردازی و جزییات بسیار قابل توجه و شگفتانگیز هستند. تبر کریتوس همانند پتکی که «ثور» حمل میکند این قابلیت را دارد که دوباره از هرجایی به دست کریتوس بازگردد. حضور یک زن و اشاره به وضعیت پسر نشان میدهد که جنبههای داستانی با دقت بسیاری قرار است ما را شگفتزده کنند. مطمئنا انتظار برای منتشر شدن قسمت جدید از God of War طاقتفرسا و هیجانانگیز خواهد بود. عنوان بعدی همانطور که منتظرش بودیم اختصاص دارد به بازی جدید آقای «کیج» یعنی «دیتروید» که این بار نیز شاهد حضور یک شخصیت جدید و البته اتفاقاتی که میافتد هستیم. شخصیت جدید «مارکوس» نام دارد و در تلاش هست تا در اقدامی رباتها و هوش مصنوعیهای دیگر را بیدار کرده و بر علیه بشر شورش کنند. همین اتفاق باز پنجرهای جدید از تنوع انتخابهای بازی را نشان میدهد و باز شاهد تزریق احساسات به مخاطب برای مکث و فکر کردن به تصمیماتی که خواهد گرفت هستیم. نمایش بعدی اختصاص دارد به عنوان Destiny 2 و بازی علاوه بر نمایش و اشاره به جزییات جدیدی از بخش داستانی و اهمیتی که به آن داده شده باز شاهد محتوای انحصاری و البته بخش چندنفره هستیم که با پیشرفتهای زیادی مواجه شده است. در ادامه باز آقای لیدن بر استیج حاضر میشود و بعد از تشکر و قدردانی از حاضرین و قبل از خداحافظی، حاضرین را به دیدن آخرین نمایش کنفرانس دعوت میکند. نمایش انتهایی اختصاص دارد به یکی از مورد انتظارترین عناوین امروز یعنی «مرد عنکبوتی» که مطمئنا بسیاری از ما منتظر یک نمایش از گیمپلی آن بودیم. نمایش گیمپلی بازی باکیفیت و قابلیت بسیار بالایی شروع میشود و قدرتهای مرد عنکبوتی و انعطافی که در انجام قدرتهای مختلف خود دارد را بهنمایش میگذارد. انیمیشنهای رفتاری و حرکات بهخصوصاش زیبا کار شده است و بازی دارای صحنههای سینماتیک است که مخاطب باید از QTEهایی جهت رد کردن آنها و گذر از موانع استفاده کند. شهر بسیار بزرگ ظاهر شده است و اثر پیشرو نوید یک عنوان موفق در زمینه بازیهای ابرقهرمانی را میدهد. مرد عنکبوتی حسن ختامی بود بر کوتاهترین و کنفرانس سونی در طول تاریخ که با توجه به عناوینی که سونی در سبد خود دارد و انتظاری که از کنفرانس برای نمایش آنها میرفت، سونی نتوانست بهخوبی ظاهر شود و حتی در مراسم خود یک عنوان جدید در حد مگا بمب نیز معرفی نکرد. شاید این مراسم سونی دلیلی باشد بر کم توجی سونی به این رویداد مهم و نشان از قصد سونی به انتقال عناوین و خبرهای مهم خود به کنفرانس PSX است و یا سطح توقع بیش از حد ما مخاطبین است که در طول چند سال اخیر توسط سونی و نمایشهایی که در مراسم خود داشت تحت تاثیر قرار گرفته و توقعمان بسیار بالا رفته بود. در هر حال، نمایشی که از مراسم سونی شاهد بودیم، زیبا بود اما به دور از انتظار و تکراری بود. نویسنده حامد محمدپور من قهرمان نیستم، نبودم و نخواهم بود، من فقط یک قاتل پیر هستم که برای انجام کارهای کثیف استخدام میشم. E3 2017PlayStation Pro رویدادهای بازی و سرگرمی 8 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. مایکرو ضعیف عمل کرد ولی سونی هم قوی عمل نکرد (خودم فن سونیم) ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید و اما در مورد کنفرانس سونی ،این مراسم نسبت به مراسم پارسال خیلی ضعیفتر بود اما دلیلش ؟ دلیلش این بود که سونی تو مراسم امسال سورپرایز های بزرگ خیلی کمی داشت . برخلاف سال پیش که God و RE۷ و آنچارتد ، اسپایدرن من و DayGon رو برای اولین بار معرفی کرد ،امسال چیزای بزرگ زیادی رو نکردن و بدتر از همه اینکه بازم کلی بازی معرفی شده رو بدون تاریخ عرضه نشون دادن . ولی با تمامی این تفاسیر این کنفرانس چندین برابر کنفرانس خسته کننده ی مایکرو ارزش وقت گذاشتن رو داشت. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید من به شخصه اصلا طرفدار یوبی سافت نیستم اما بهترین کنفرانس های امسال یوبی سافت و بتسدا بودن . سونی و مایکروسافت و پی سی گیمینگ هیچ کدوم در حد انتظار نبودن ( از نظر من ) . ۲۰ برای پاسخ، وارد شوید کاملا موافقم :۲۴: ۰۰ با وجود جهت گیری کاملا واضح سایت که حمایت از سونیه باید گفت مسلما کنفرانس ماکروسافت قوی تر بود. سونی کم رنگ ظاهر شد تا به گفته ی یوشیدا بقیه رو آخر سال سر فرصت و بدون مزاحمت معرفی کنه تا تاثیر بهتری هم داشته باشه. ۰۴ برای پاسخ، وارد شوید کنفرانس امسال مایکرو یکی از ضعیف ترین و کسل کننده ترین مراسمی گیمینگیبود که من تا حالا دیده بودم. واقعا نمیدونم استدلالت چیه که میگی کنفرانس مایکرو قویتر بود :۱۲: :۱۲: :۱۲: اینا هلا هیچی نداشتن که نشون بدن . طرف اومده میگه این کنسول جدیده ماست . خوب داداش اوکی . بازیت کو ؟ انحصاریات کو ؟ اگه Anthem ، Assasin ۰۰ لطفا کامنت بالایی منو پاک کنید مرسی ۰۰ کنفرانس امسال مایکرو یکی از ضعیف ترین و کسل کننده ترین مراسمی گیمینگی بود که من تو این چند سال اخیر دیده بودم. واقعا نمیدونم استدلالت چیه که میگی کنفرانس مایکرو قویتر بود :۱۲: :۱۲: :۱۲: اینا عملا هیچی نداشتن که نشون بدن . طرف اومده میگه این کنسول جدیده ماست . خوب داداش اوکی . بازیت کو ؟ انحصاریات کو ؟ اگه Anthem ، Assasin و مترو نبودن واقعا مایکرو چی میخواست نشون بده .؟؟ :!: :!: :!: تاره اینا مولتی پلتفرمن باید کل مراسم رو Forza نشون میدادن ۱۰ نمایش بیشتر
و اما در مورد کنفرانس سونی ،این مراسم نسبت به مراسم پارسال خیلی ضعیفتر بود اما دلیلش ؟ دلیلش این بود که سونی تو مراسم امسال سورپرایز های بزرگ خیلی کمی داشت . برخلاف سال پیش که God و RE۷ و آنچارتد ، اسپایدرن من و DayGon رو برای اولین بار معرفی کرد ،امسال چیزای بزرگ زیادی رو نکردن و بدتر از همه اینکه بازم کلی بازی معرفی شده رو بدون تاریخ عرضه نشون دادن . ولی با تمامی این تفاسیر این کنفرانس چندین برابر کنفرانس خسته کننده ی مایکرو ارزش وقت گذاشتن رو داشت. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
من به شخصه اصلا طرفدار یوبی سافت نیستم اما بهترین کنفرانس های امسال یوبی سافت و بتسدا بودن . سونی و مایکروسافت و پی سی گیمینگ هیچ کدوم در حد انتظار نبودن ( از نظر من ) . ۲۰ برای پاسخ، وارد شوید
با وجود جهت گیری کاملا واضح سایت که حمایت از سونیه باید گفت مسلما کنفرانس ماکروسافت قوی تر بود. سونی کم رنگ ظاهر شد تا به گفته ی یوشیدا بقیه رو آخر سال سر فرصت و بدون مزاحمت معرفی کنه تا تاثیر بهتری هم داشته باشه. ۰۴ برای پاسخ، وارد شوید
کنفرانس امسال مایکرو یکی از ضعیف ترین و کسل کننده ترین مراسمی گیمینگیبود که من تا حالا دیده بودم. واقعا نمیدونم استدلالت چیه که میگی کنفرانس مایکرو قویتر بود :۱۲: :۱۲: :۱۲: اینا هلا هیچی نداشتن که نشون بدن . طرف اومده میگه این کنسول جدیده ماست . خوب داداش اوکی . بازیت کو ؟ انحصاریات کو ؟ اگه Anthem ، Assasin ۰۰
کنفرانس امسال مایکرو یکی از ضعیف ترین و کسل کننده ترین مراسمی گیمینگی بود که من تو این چند سال اخیر دیده بودم. واقعا نمیدونم استدلالت چیه که میگی کنفرانس مایکرو قویتر بود :۱۲: :۱۲: :۱۲: اینا عملا هیچی نداشتن که نشون بدن . طرف اومده میگه این کنسول جدیده ماست . خوب داداش اوکی . بازیت کو ؟ انحصاریات کو ؟ اگه Anthem ، Assasin و مترو نبودن واقعا مایکرو چی میخواست نشون بده .؟؟ :!: :!: :!: تاره اینا مولتی پلتفرمن باید کل مراسم رو Forza نشون میدادن ۱۰