TGC 2017 | هزینه جذب مخاطب، باید از همان اول در هزینههای تولید دیده شود
در نشست «چالشهای یک ناشر بازی در حوزه جذب مخاطب و بازاریابی» مطرح شد: هزینه جذب مخاطب، باید از همان اول در هزینههای تولید دیده شود. در ادامه همراه دنیای بازی باشید.
نشست «چالشهای یک ناشر بازی در حوزه جذب مخاطب و بازاریابی» با حضور محمدمهدی بهفرراد مدیرعامل پیشگامان یاراکیش، سبحان فروغی مدیرعامل تپسل و آرش جعفری مدیرمحصول شرکت فنگیمز در حاشیه نخستین رویداد تجاری بینالمللی بازیهای رایانهای ایران TGC برگزار شد.
آرش جعفری مدیرمحصول شرکت فنگیمز در این نشسست گفت: در بسیاری از موارد ممکن است بازی خوبی برای عرضه داشته باشیم اما این بازیها در جذب مخاطب موفق نباشند.
وی افزود: جذب کاربر روشهای مشخص و معمولی دارد و بنابراین استفاده از روشهای غیر معمول ریسک زیادی داشته و باید اعتماد به نفس زیادی داشت تا از روشهای جدید استفاده کرد.
جعفری به بازیسازان جوان کشور توصیه کرد: در ابتدای راه بهترین روش جذب مخاطب این است که از کلید «بازی مشابه» استفاده کنیم و ببینیم آنها چه راهی رفتند و ما هم این راه را استفاده کنیم.
از خلاقیت در جذب مخاطب غافل نشوید
هرچند مدیرمحصول شرکت فنگیمز توصیه کرد بازیسازان روشهای بازیهای موفق را دنبال کرده و بیاموزند اما سبحان فروغی مدیرعامل تپسل به بازیسازان توصیه کرد از روشهای خلاقانه جذب مخاطب هم غافل نشوند.
فروغی گفت: بسیار خوب است که ببینیم بازیهای مشابه چه کاری برای جذب مخاطب انجام میدهند اما یادمان باشد کسی در بازار پیشگام میشود که از روشهای خلاقانه و جدیدی استفاده کنند.
مدیرعامل تپسل گفت: ما از بازیسازان مستقل در تپسل حمایت میکنیم و تلاش داریم هزینههای زیرساختی و تبلیغاتی آنها را کاهش دهیم.
وظیفه ناشر، جذب مخاطب است
محمدمهدی بهفرراد مدیرعامل پیشگامان یاراکیش نیز در این نشست گفت: در گذشته چالش ما و اکثر مشکلاتمان در بخش تولید بازی بود اما امروز دغدغه اصلی جذب مخاطب است.
وی افزود: کانالهای جذب مخاطب بسیار متنوع است. باید ببینیم محصول چیست، هدفمان چه خواهد بود و و براساس آن روش جذب مخاطب را بیابیم.
بهفرراد با بیان این که از همان ابتدای مراحل تولید بازی، باید هزینه جذب مخاطب را پیشبینی کرد گفت: تجربه ما نشان میدهد بهترین جا برای تبلیغ بازی، درون بازیهای دیگر است.
مدیرعامل پیشگامان یاراکیش گفت: دیگر زمان آن گذشته است که تنها به این موضوع نگاه کنیم روزی چقدر درآمد داریم. بلکه باید ببینیم به ازای هزینه نصب بازی برای هر کاربر، چقدر درآمد داریم و اگر این درآمد بیشتر بود، آن وقت ما موفق شدهایم.
وی افزود: برای انتشار بازی دو گزینه داریم. یکی این که سراغ ناشران برویم و یکی این که خود نقش ناشر را ایفا کنیم. در این باره باید این نکته را بگویم که هرکس که انگلیسی صحبت کرد و خارجی بود لزوما ناشر خوبی نیست. از وظایف اصلی ناشر این است که جذب مخاطب انجام دهد و اگر این کار را انجام ندهد، عملا حضور ناششر در پروژه بیفایده است.
مدیرعامل پیشگامان یاراکیش وعده داد: ما برای بهبود تجارت خود، قطعا از بازیسازان مستقل استقبال کرده و از آنها حمایت میکنیم.