تجربهی بازیساز | گزارش کنفرانس GDX13
در دومین جمعهی دیماه، سیزدهمین کنفرانس تجربه بازیساز یا همان GDX13 به همت انستیتوی بازی ملی بازیسازی برگزار شد. هدف کنفرانس تجربهی بازیساز، گردهم آوردن بازیسازان و فعالان صنعت بازی ایران است که بتوانند از نزدیک تجربیات خود را با یکدیگر در میان بگذارند؛ در ادامه با گزارشی بر این کنفرانس همراه دنیای بازی باشید.
برنامه سیزدهمین رویداد تجربه بازیساز به شرح زیر بود:
- داستان ساخت بازی «پسر خوانده»
- جت رشد
- رونمایی از اپلیکیشن گیم آکادمی
- جشن تولد انستیتو
- اختتامیه مسابقه طراحی اسلحه برای بازی
- اهدای جوایز نفرات برگزیده
برای بخش ابتدایی و اصلی برنامه یا همان تجربه بازیساز، آقای زهتابی، مدیر پروژه بازی پسرخوانده و تیم پاییزان به روی صحنه آمد و از ماجرای ساخت بازی پسرخوانده و تجربهی چندین ساله خود و تیماش در حوزه بازیسازی برای شرکت کنندگان گفت. پس از پخش تریلر بازی، آقای زهتابی صحبتهای خود را با روند تولید بازی آغاز کرد و از چرایی ساخت این بازی گفت و در نهایت با آمار و ارقام، نتیجهی تولید این بازی را برای حاضران بازگو کرد.
آقای زهتابی از اولین پروژه خود با نام The Dark Pledge که توسط تیم رسپینا ساخته شده بود یاد کرد و سپس از پروژه بعدیشان که «ارتشهای فرازمینی» نام داشت حرف زد. بازی ارتشهای فرازمینی در سال ۹۲ و ۹۳ کار تولیدش انجام شد. سپس زهتابی برای ورود به ماجرای پسر خوانده، مقدمهای از مشکل اصلی بازیسازان ایرانی یعنی کمبود درآمد مطرح کرد. اینکه آیا این مشکل باعث میشود که بازیسازان بازار ایران را به کلی فراموش کنند و سمت بازارهای خارجی بروند؟ آیا میتوان یک بازی حرفهای در سطح شبکهی مانند Steam ساخت و پرداخت؟ او اشاره کرد که ساخت چنین بازیهایی اقلا ۳ الی ۴ سال میتوانند بازیسازان خود را بدون درآمد معطل خود کنند که برای حل چنین مشکلی نیاز به جریان درآمدی از سوی سرمایهگذار است که در ایران به شدت مشکل عدم اعتماد از سوی سرمایهگذار وجود دارد. آقای زهتابی با صحبتهای فوق کمکم وارد روند ساخت پسرخوانده شدند. او از بازی Magnis که در واقع ایده اولیهی بازی پسرخوانده بود صبحت به میان آورد. بعد از نتیجهگیری و بحث حول Local store و Local market، زهتابی بیان کرد که هدف اول پسرخوانده بازار ایران بود و کسب درآمد سریع برای سازندگانش.
در ادامه آقای زهتابی از خود بازی پسرخوانده یا Mafioso حرف زد. پسرخوانده یک بازی دو بعدی مولتیپلیر و شخصیتمحور است که برای گوشیهای همراه تولید شده است. این بازی جایزه بهترین طراحی هنری از رویداد MENA خاورمیانه را تصاحب کرد و همچنین رتبه دهم در بین پرطرفدارانترین نرمافزارهای کافه بازار را بهدست آورد. در ادامه پس از آقای زهتابی، طراح هنری و طراح بازی به نوبت با حاضرین تجربیات خود را درمیان گذاشتند. آقای فرید عطارزاده، طراح بازی پسرخوانده، از اهمیت مستندسازی در طراحی بازی و همچنین تلاش برای یادگیری گفت. در پایان نیز آقایان زهتابی و فرید عطارزاده به سوالات حاضرین پاسخ دادند.
پس از این بخش، آقای کامیار محبوبیان، مدیر عامل انستیتوی ملی بازیسازی به سخنرانی دربارهی رویکرد انستیتو در زمینه حمایت از بازیسازان داخلی و همچنین آموزش بنیادین بازیسازان پرداخت. بازی جت رشد از طرف مرکز رشد انستیتو در کنفرانس معرفی شد.
در پایان هم مراسم جشن تولد انستیتو و همچنین تقدیر از برگزیدگان مسابقه طراحی اسلحه برگزار گردید.