خوب، خستهکننده و دوباره خوب | بررسی کنفرانس Bethesda در E3 2018
طبق قولی که دادیم، پس از هر کنفرانس آن را همراه یکدیگر بررسی میکنیم و سومین کنفرانس E3 2018، طبق رسم چینش کنفرانسها در E3 چند سال اخیر، کنفرانس Bethesda بود؛ در ادامه با بررسی این کنفرانس همراه دنیای بازی باشید.
درود، پیش از اینکه به تماشای چهارمین کنفرانس بتسدا در نمایشگاه E3 2018 بشینیم، بررسی کردیم که چه سورپرایزهایی قرار است در این کنفرانس مطبوعاتی ببینیم و چه بازیهایی بهطبع قرار است نمایش داده شوند و چیزی در مورد آنها بشنویم. خوشبختانه میزان بالایی از این عناوین در پیشبینی این بنده حقیر درست از آب درآمد و عناوینی چون Fallout، Doom، Elder Scrolls Online، DOOM و Wolfenstein را در این کنفرانس دیدیم. البته، جای برخی عناوین هم خالی بود و شاید بد نمیشد اگر بتسدا به فکر گسترش این عناوین میبود. مثلا در این کنفرانس خبری از The Evil Within 2 یا Dishonored نبود (به جز ستایش Pete Hines از این عناوین که بهحساب نمیآید) و بهشخصه بهعنوان یکی از طرفداران سبک ترسناک منتظر ادامه داستان The Evil Within 2 بودم.
اگر کنفرانسهای بتسدا را مشاهده کرده باشید، میدانید که تقریبا همیشه این کنفرانسها با یک ویدئو مونتاژی مربوط به کارکنان و دستاندرکاران حاضر در شرکت بسزدا و استودیوهای آن شروع میشود. پس از آن یک لیستی از بازیها بهنحوی به بیننده و حضار نشان داده میشود تا پیش زمینهای برای مغز ماجراجویان فراهم کند. امسال هم مستثنی از این قاعده نبود و به همین نحو کنفرانس بتسدا شروع شد. چیزی که اول از همه نظر مرا جلب کرد حضور گیتار برقی و آلات موسیقی روی سن و پشت سر Pete Hines در ابتدای کنفرانس بود که باعث شد این سوال را از خودم بپرسم که چه برنامهای در راه است. بعد از شروع صحبتهای آقای هاینز و متلکی که او به والمارت کانادا برای لو دادن اطلاعات بازی RAGE 2 انداخت، جواب سوال قبلی را گرفتم. سرتان را درد نمیآورم، اگر به موسیقی متال خستهکننده(!) علاقه دارید، بروید و قسمتهای اول کنفرانس را ببینید. در تریلر RAGE 2، که بهتر است بیشتر روی آن تمرکز کنیم تا کنسرت عجیب بتسدا، دیدیم که محصول همکاری id Software (که احتمالا جنبه شوتر بازی را در دست داشته است) با Avalanche Studios (که بخش جهان-باز و ویژگیهای جالب دیگر این بازی را در دست داشته است) چه آشی شده است؛ آشی که به مزاق طرفداران شوتر پرسرعت و طرفداران دنیاهای آخرالزمانی خوش خواهد آمد. چیز بیشتری از این بازی برایتان نمیگویم زیرا اگر به نسخه اول بازی علاقه داشتید، احتمالا به این نسخه نیز علاقهمند خواهید شد. البته، این نسخه بازی بیشتر شبیه به یک ترکیبی از بازی Bulletstorm و Borederlands 2 بود که اگر این دو عنوان را تجربه کرده باشید، میدانید که ترکیب این دو ماده خطرناک قابلیت انفجار بالایی خواهد داشت.
شاید بهتر باشد اگر تمام مواردی که در مورد سری Elder Scrolls گفته شد را در یکجا جمعآوری کنیم تا علاقمندان بهراحتی بتوانند خبرهای مورد نظر خود را پیدا کنند:
آیتم اول در لیست بتسدا در مورد Elder Scrolls، بازی کارتی Elder Scrolls یعنی Legends بود و خبر عرضه این بازی روی Nintendo Switch، PlayStation 4 و Xbox One و چند ویژگی جدید به بازیکنان داده شد و تمام پروسه پیشرفت بازیکنان از پلتفرمهای فعلی بازی قابل انتقال به این پلتفرمهای جدید خواهد بود.
بعد از این بازی نوبت به ESO یا همان Elder Scrolls Online رسید که ظاهرا تا به الان ۱۱ میلیون بازیکن دارد. همانطور که طرفداران و بازیکنان این عنوان خبر دارند، محتوای اضافی جدید این بازی که Summerset نام دارد مدتی پیش عرضه شد و علاوه بر این محتوا، آقای Matt Firor اعلام کرد که محتوای جدیدی به نام Wolfhunter که تمی مبتنی بر گرگینهها دارد قرار است برای این بازی عرضه شود. همچنین بسته الحاقی داستانی به نام Murkmire نیز عرضه خواهد شد که شما را به منطقه Black Marsh خواهد برد.
و در آخر آقای Todd Howard بازی Elder Scrolls Blades را معرفی کرد که یک عنوان برای گوشیهای موبایل، PC و VR است و شامل سه بخش Arena (که در آن میتوانید با دیگر بازیکنان دوئل کنید)، بخش Abyss (که در آن شما به غارت دانجنها و مخفیگاههای زیرزمینی خواهید رفت) و بخش Town (که در آن شما به مرمت شهر خود و گرفتن ماموریت و انجام برخی از آنان و حتی سر زدن به شهرهای دیگر بازیکنان میپردازید) است.
ضمنا از نسخه بعدی سری DOOM که ناماش DOOM: Eternal است نیز رونمایی شد که ظاهرا قرار است جهنم روی کره زمین را به تصویر بکشد. از صحبتهای سازندگان این بازی فهمیدیم که قرار است دشمنان زیادتری نسبت به نسخه قبلی DOOM در این بازی (با سختی بیشتر) ببینیم. اطلاعات بیشتری به جز یک تیزر تریلر از این بازی داده نشد زیرا تا دو ماه دیگر بتسدا قرار است QuakeCon را برگزار کند و در آنجا اطلاعات بیشتری بهدست خواهیم آورد.
شاید از خودتان پرسیدید که دلیل گذاشتن عبارت «خستهکننده» در تیتر این مقاله چیست. دلیل این عبارت عنوان Quake Champions است که از زمان عرضه تا بهحال برای خیلی از طرفداران عنوان Quake و سبک شوتر پرسرعت آن آزاردهنده بوده است. اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه Quake یکی از پایهگذاران E-Sports یا همان مسابقات ورزشی دیجیتالی بوده است داده شد، ولی مجری این قسمت نگفت که چرا این بازی اینقدر خستهکننده بهنظر میآید؟ در ادامه گفته شد که قرار است یک نسخه آزمایشی از امروز تا یک هفته دیگر برای همه عرضه شود تا بتوانند این بازی را بهصورت رایگان تجربه کنند. اگر علاقهای به این بازی دارید، به وبسایت Quake مراجعه کنید.
پس از این بازی به سراغ PREY میرویم که شاید یکی از عناوین کمسروصداتر بتسدا باشد که در نسخهی آخر خود خوب درخشید؛ یک بسته الحاقی جذاب که قابلیت تکرار بالایی دارد برای این بازی عرضه شد (عرضه شد، به این معنی که این بسته الحاقی هماکنون قابل تجربه کردن است) که MoonCrash نام دارد و در آن باید از روی سطح یک قمر فرار کنید ولی هر بار که میبازید، تجربه شما تغییر خواهد کرد و دشمنان و چالشهای جدیدی بر سر راه شما قرار خواهد گرفت. سازندگان بازی به این بسته الحاقی لقب «بهطور بینهایت قابل تکرار» را دادند که باید دید آیا واقعا اینگونه است یا نه. ضمنا ویژگی +New Game و Survival Mode به این بازی بهصورت رایگان در قالب یک بهروز رسانی اضافه خواهد شد. ضمنا در یک عملیات بسیار زیرکانه، سازندگان این بازی حالت Prophunt از بازی معروف Garry’s Mod را کپی کرده و با برچسب Typhon Hunter به بازی خود چسباندند. این بخش قرار است روی VR نیز عرضه شود.
حال نوبت به عنوان بعدی Wolfenstein رسیده که ناماش Youngblood است. در این نسخه از ولفنشتاین، شما قرار است در نقش دو دختر دوقلو BJ و Anya بازی کنید. چون این دو شخصیت، شخصیتهای اصلی بازی هستند. این عنوان را میتوانید بهحالت Co-Op با فردی دیگر بازی کنید. البته، میتوانید آن را بهصورت تکنفره نیز تجربه کنید. ضمنا یک بازی به نام Wolfenstein: Cyberpilot برای VR در دست ساخت است که شما در آن میتوانید رباتهای نازی را هک کنید و آنها را به جان خودشان بیندازید.
۴۵ دقیقه پایانی کنفرانس بتسدا به کل در دست Todd Howard بود و او به معرفی بازی Fallout 76 (و ES: Blades و Starfield) پرداخت که عنوانی کاملا آنلاین خواهد بود که شما و چندتا (و نه چند صد یا چند هزارتا) از دوستانتان میتوانید داستان بازی را با یکدیگر تجربه کنید و به ماجراجویی در نقشه جدید بازی که در منطقه ویرجینیای غربی در آمریکا است، بپردازید. شاید برای بهتر توصیف کردن این بازی بتوان گفت که ترکیبی از فالاوت و Borderlands 2 را در این بازی میبینیم. ویژگیهای زیادی در این بازی وجود دارند؛ مثلا شما میتوانید در هر مکانی از بازی به ساختن مقرهای کوچک و بزرگ برای خود بپردازید و از آن دفاع کنید یا میتوانید با کمی مشقت کد پرتاب چند بمب هستهای که در نقشه بازی وجود دارند را بهدست آورید و از آن برای پیشبرد منافع خود استفاده و از مضرات آن سواستفاده کنید. در کل باید گفت که هنوز زود است تا در مورد این بازی قضاوت کنیم ولی بهشخصه خیلی هیجان زده هستم تا آن را با دوستان خود تجربه کنم. همچنین یک نسخه B.E.T.A. نیز عرضه خواهد شد تا بازخورد کلی بازیکنان نسبت به این تغییرات (کمی) بزرگ بازی محک زده شود.
بعد از معرفی این بازی و عنوان Elder Scrolls: Blades که پیشتر به آن اشاره شد، نوبت فرنچایز جدید بتسدا (بعد از ۲۵ سال) رسید که نامش Starfield است. آقای هاورد این عنوان را یک بازی «نسل بعدی» معرفی کرد و چیز زیادی هم از تیزر تریلر آن دستگیر ما نشد (به جز اینکه این بازی بهاحتمال زیاد یک عنوان علمی-تخیلی میباشد) و باید منتظر اطلاعات تکمیلی از سوی سازندگان باشیم؛ ولی احتمالا این بازی را بهزودی تجربه نخواهیم کرد.
و در آخر بتسدا چیزی که چند سال است بازیکنان درخواست آن را دارند به نمایش گذاشت: Elder Scrolls 6. البتهُ این کمی اغراق است و تنها چیزی که به نمایش گذاشته شد فقط یک ویدئو کوتاه از عنوان این بازی، در محوطهای زیبا که کوه و دریا و جنگل نیز داشت و یک آهنگ شبیه به آهنگ معروف نسخه Skyrim بود. البته، همین که بتسدا تائید کرد که این بازی در دست ساخت است برای ما خوشحالکننده است و تا مدتها ما را راضی نگاه خواهد داشت.
در مجموع کنفرانس بتسدا یکی از بهترین کنفرانسهای E3 2018 بود و امیدواریم که این رویکرد مثبت و عالی بتسدا در کنفرانسهای خود در نمایشگاه E3 دستخوش تغییرات منفی نشود و هر ساله از این شرکت بازیهای زیبا و هیجانانگیز ببینیم.