TGC 2018 | مصاحبه با استودیو Trix Game، با آقای بوف بیشتر آشنا شویم

در ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ , 19:30:22
Tehran Game Convention, TGC, صنعت بازی ایران

این روزها بازار بازی‌های دانستنی و اطلاعات عمومی در «بازار» داغ است. تعداد زیاد این‌گونه عناوین باعث شده است که شاهد بازی‌های بی‌کیفیت نیز باشیم، ولی بعد از آشنایی با «مستر بوف» در TGC 2018 متوجه شدم که این بازی در این رقابت با دست پر وارد شده است. استودیو Trix Game امسال با بازی‌های خود از جمله مستر بوف در TGC شرکت کرده بودند و ما برای آشنایی بیشتر با کارهایشان با آن‌ها مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم؛ در ادامه همراه دنیای بازی باشید.

Tehran Game Convention, TGC, صنعت بازی ایران

استودیو Trix در چه سالی تاسیس شد و چه شد که به سمت بازی‌سازی روی آوردید؟ 

استودیو تریکس، سال ۹۴ تاسیس شد و در ابتدا کار اصلی ما تولید اپلیکیشن و پورتال‌های بزرگ تجاری و اداری بود. خلاقیت و انگیزه تیم ما باعث شد که ما در بازی‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم و خوشبختانه با بازی‌های آنلاینی که تا الان عرضه کرده‌ایم، توانستیم موفق ظاهر شویم.

از آخرین بازی‌تان یعنی مستر بوف برای ما بگویید.

بازی مستر بوف که تازه یک ماه است که منتشر شده،  یک عنوان جدید و هیجان‌انگیز است که کاربران را به چالش می‌کشد. بازی به سبک مسابقه و اطلاعات عمومی است. فرد می‌تواند از بین ۲۰ دسته‌بندی متفاوت، موضوع مورد نظر خودش را انتخاب کند و مسابقه را آغاز کند. گرافیک این بازی بسیار جذاب و دلنشین است و موسیقی خیلی خوبی برای آن تهیه شده است. ما در این عنوان همچنین از سیستم لیدربورد و جایزه نیز استفاده می‌کنیم.

در این سبک از بازی‌ها، شما یک رقیب قدرتمند به نام Quiz of Kings دارید. برنامه‌ شما برای این‌که بتوانید در این رقابت پیشرفت کنید و کاربران را جذب کنید چیست؟

ما به تازگی دسته‌بندی جام جهانی ۲۰۱۸ را مطرح کرده‌ایم که بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت. سوالات به‌روز فوتبالی که همه جوانان مطمئنا خیلی دوست دارند. طی یک بازه زمانی هفت تا ده ساعته سوالات بروز طرح می‌شد و در بازی قرار می‌گرفتند.  ما هر هفته یک لیگ داریم. تیم‌ها امتیاز می‌گیرند و در لیدربورد با هم رقابت می‌کنند.

Tehran Game Convention, TGC, صنعت بازی ایران

الان که می‌بینید طرفداران فوتبالی به بازی شما جذب شده‌اند، آیا قصد دارید که این بخش را گسترش دهید؟

نکته‌ای که نمی‌دانم جایز است اسم‌اش را در این ایونت بیاورم یا نه، ولی ما اتفاقا برنامه‌های جالبی در این‌‌باره داریم.  نسخه بوف بالیست‌های این بازی است که به‌زودی عرضه خواهد شد. آرت بازی نسبت به رقیبان‌اش کاملا متفاوت است و در یک فضای کاملا فوتبالی قرار دارد. ما می‌خواهیم در این بازی همانند دربی، هواداران استقلال و پرسپولیس با هم رقابت کنند و هر امتیازی که کاربران بگیرند در رتبه تیم‌شان تاثیرگذار خواهد بود.

یک مشکلی که گریبان‌گیر این‌گونه از بازی‌ها می‌شود، وجود سوالات عجیب و جواب‌های اشتباه است. آیا تریکس برای این مسئله راه‌حلی دارد؟ 

برای مثال ما برای بوف‌بالیست‌ها یک فراخوان دادیم و افراد حرفه‌ای در زمینه فوتبال را برای طراحی سوال جذب کردیم. درواقع ما با این افراد قرارداد می‌بستیم و برای سوالاتی که طرح می‌کردند، حق‌الزحمه دریافت می‌کردند. ما بسیار به سوالات‌مان اهمیت می‌دهیم و  سعی می‌کنیم که سوالات را طرح کنیم تا این‌که کپی کنیم. تک‌تک سوالات و جواب‌ها چک می‌شود و کاربر مستقیم نمی‌تواند سوالی را طرح کند.

البته، ما در فضای بازخوردمان استقبال می‌کنیم اگر کاربران پیشنهاد یا انتقادی داشته باشند. از آن‌جایی که حجم سوالات بالاست (۲۳ هزار سوال طرح شده) گاهی پیش می‌آید که ایرادی در سوالات باشد. اگر کاربران اطلاع بدهند، سریعا آن سوال بررسی و اصلاح می‌شود.

Tehran Game Convention, TGC, صنعت بازی ایران

عناوینی که اطلاعات عمومی کاربران را به چالش می‌کشد، می‌توانند در بحث آموزشی خیلی مفید واقع شوند. آیا قصد دارید که در این بحث هم وارد شوید؟

یکی از دغدغه‌های خودم که سال‌ها به عنوان مدرس در مدرسه و دانشگاه تدریس کرده‌ام نیز همین است. متاسفانه بچه‌هایی که کنکور دارند، نمی‌توانند از موبایل‌ استفاده کنند. ما این امکان را داریم که سوالات کنکور را در این اپ قرار دهیم و یک رقابت کشوری راه بندازیم. البته، بیشتر از این نمی‌توانم درباره برنامه‌هایمان صحبت کنم.

تا الان توانسته‌اید که بیش از ۲۰۰۰ کاربر جذب کنید، ولی چیزی که مهم‌تر از افزایش تعداد کاربران است، نگه‌داشتن آن‌هاست. چه کارهایی برای رسیدن به این مهم انجام می‌دهید؟ 

وقتی ما به بحث جام‌جهانی وارد شدیم، یوزر بسیاری جذب کردیم. ما دایم در حال تولید محتوای به‌روز هستیم. مرتبا تیم ما تمام بازی‌ها را با دقت تماشا می‌کنند و همچنین به دنبال این هستیم که موضوعات بیشتری به مستر بوف اضافه کنیم.

آیا قصد دارید که این بازی را در سطح جهانی نیز عرضه کنید؟

ما در همین ایونت با چند ناشر خارجی مذاکره کرده‌ایم که انشالله بتوانیم در زبان‌های مختلف، در حوزه‌های مختلف جغرافیایی دست به عرضه این بازی بزنیم.

نظرتان درباره TGC امسال چه است؟ آیا همایش‌هایی که برگزار شد، برای‌تان مفید بود؟

با این‌که تجربه اول من بود که در اینجا حضور داشتم،  به نظر من گیم در ایران به عنوان یک صنعت دیده نمی‌شود، بلکه ما یک خانواده‌ایم؛ ولی در TGC دیدم که ما در مسیر صنعتی شدن می‌توانیم پیش برویم. اعضای تیم ما بیشتر در همایش‌های مربوط به هنر، طراحی و تجارت شرکت کرده‌اند و بسیار از آنها راضی بودند.

یک انتقادی هم نسبت به TGC دارم. ما دوست‌های زیادی داریم که گیمر هستند و واقعا گیمر‌های حرفه‌ای هستند و همه آن‌ها به دنبال این هستند که چه‌جور می‌توانند TGC را ببینند، ولی متاسفانه این رویداد بازدید عمومی ندارد. از آن‌جایی که اکثر بازی‌سازان برای دیده‌شدن دچار مشکل هستند و هزینه‌ تبلیغات در ایران بسیار زیاد است، اگر فضایی وجود داشت که سازندگان با گیمرها مستقیم در ارتباط بودند و به صورت B2C نیز برگزار می‌شد، می‌توانست به سازندگان بازی که اکثرا تیم‌های مستقل هستند کمک کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر