خانه » پیش نمایش بازی ها
از ابتدای شکلگیری بازیها یا حتی قبل از آن، تصور خود به جای یک شخصیت فانتزی، کاری بوده است که شیفتگان خیالپردازی و علاقهمندان به جهانهای غیرعینی انجام میدادهاند. بازیهای ویدئویی، یکی از آن روشهای تازهای است که انسان میتواند از طریق آن، پا به جهانهای فانتزی بگذارد. در بازیهای نقشآفرینی این امر بیشتر به چشم میآید و در این مطلب، به یک بازی در همین سبک میپردازیم. با بخش پیشنمایشها در وبسایت دنیای بازی همراه باشید تا به پیشنمایش بازی Avowed بپردازیم.
استودیو Obsidian Entertainment در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۳ توسط گروهی از توسعهدهندگان با تجربه که پیشتر در استودیو Black Isle Studios کار میکردند، تأسیس شد. از اعضای این تیم، میشود به Feargus Urquhart و Chris Avellone اشاره کرد که سابقه کار در ساخت بازیهای مختلفی از جمله Fallout 2 را در کارنامه خود ثبت کردهاند. پس از بسته شدن Black Isle Studios، آنها تصمیم گرفتند که با تأسیس استودیو خود، به فعالیت در صنعت بازیهای ویدئویی ادامه دهند.
اولین پروژه بزرگ Obsidian، بازی Star Wars: Knight of the Old Republic II بود که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. سازندگان این بازی با گذر از چالشها و موانعی که پیش رو داشتند، توانستند تحسین بازیکنان و منتقدین را به دست بیاورند. این موفقیت، نخستین گامی بود که استودیو Obsidian را به سوی تبدیل شدن به یکی از پیشگامان ژانر نقشآفرینی سوق داد.
در سال ۲۰۱۰، این استودیو یکی موفقترین پروژههای خود، یعنی Fallout: New Vegas را منتشر کرد که هنوز هم به عنوان یک نقشآفرینی خیلیخوب از آن یاد میکنند. این بازی به قدری محبوب شد که برخی از طرفداران مجموعه Fallout، این بازی را بهترین نسخه مجموعه میدانند.
حال که با برخی از ساختههای این استودیو آشنا شدیم، کمی انتظارات مشخصتری نسبت به ساخته جدید آنها، یعنی Avowed داریم. در ادامه مطلب پیشنمایش Avowed، به داستان و جهان این بازی میپردازیم.
یکی از ویژگیهایی که قول یک داستان جذاب را در این بازی میدهد، جهانی است که سازندگان آن را شکل دادهاند. داستان بازی Avowed در جهان Pillars of Eternity، یعنی Eora جریان دارد که آن نیز یکی دیگر از ساختههای این استودیو به شمار میرود. به نظر میرسد که داستان اصلی این بازی ربط مستقیمی به مجموعه Pillars of Eternity ندارد و تنها جهان آن است که نقطه مشترک این دو بازی را شکل میدهد.
در جهان Eora، نژادهای مختلفی وجود دارند که برخی از آنها همان نژادهای همیشگی داستانهای فانتزی و برخی دیگر مختص به همین جهان هستند. یکی از نژادهایی که در این جهان از محبوبیت بالایی بهره میبرد، نژاد شبهخدا یا Godlike است. شبهخداها در واقع همان نژادهای دیگر سرزمین Eora هستند که از ابتدای تولد، یک ویژگی منحصر به فرد و خداگونه داشتهاند که در ظاهر آنها نیز قابل مشاهده است. از ویژگیهای مربوط به خدایان آتش گرفته تا طبیعت، همگی ویژگی منحصر به فرد خود را دارند.
چیزی که در بازی Avowed کمی موضوع را بحث برانگیز میکند، این است که بازیکن تنها حق انتخاب بین دو نژاد الف و انسان را دارد، اما نکتهای وجود دارد که داستان را پیچیده میسازد. طبق گفتهها و تریلرهای مرتبط به این بازی، به نظر میرسد که شخصیت بازیکن از ابتدا به عنوان یک شبهخدا ماجرا را آغاز میکند، اما اینکه قدرتهای او از کدام خدا نشأت میگیرد، همان چیزی است که داستان بازی را رازآلود پیش میبرد.
خلاصه داستان بازی، در مورد جزیرهای به نام Living lands شکل میگیرد که اهالی آن دچار یک بیماری مرموز شدهاند و بازیکن به عنوان یک نماینده از پادشاهی Aedyr، مأمور کشف دلیل آن و پاسخ به سوالاتی است که در رابطه با این بیماری شکل گرفتهاند. بازیکن با توجه به تصمیماتی که در این مسیر میگیرد، سرنوشت این جزیره و مردمش را شکل میدهد.
همانطور که پیشتر اشاره کردم، بازی Avowed یک عنوان نقشآفرینی است و به همین دلیل، تمام انتخابهای بازیکن و تصمیماتی که میگیرد، بر روند ماجراجویی او تأثیر میگذارند. تنوع در سیستم مبارزه، انتخابهای روایی و در نظر گرفتن عواقب احتمالی، از عناصری هستند که در یک بازی نقشآفرینی باعث تقویت حس ماجراجویی در بازیکن میشوند. با توجه به تریلرها و اطلاعات منتشر شده، به نظر میرسد که بازی Avowed از این دست ویژگیها برخوردار است. اما این ویژگیها چقدر وسیع هستند را در ادامه مطلب پیشنمایش بازی Avowed به آن پاسخ خواهیم داد.
در ابتدای معرفی شدن بازی Avowed، اخبار و شایعاتی وجود داشتند که نوید یک نقشآفرینی وسیع در حد و اندازه بازی The Elder Scrolls V: Skyrim را میدادند، اما با گذشت زمان مشخص شد که این بازی بسیار کوچکتر از Skyrim است.
البته باید به این موضوع اشاره کنم که در اوایل، سازندگان قصد داشتهاند که یک بازی با جهانی وسیعتر بسازند ولی بنابر دلایلی نظر آنها عوض میشود. به نظر میرسد که بازی Avowed، عنوانی با ارزش تکرار بالا اما تجربهای به نسبت کوتاهی باشد.
از ویژگیهایی که بازیکنان را ترغیب به تجربه دوباره بازی میکند، سیستم مبارزات و تأثیرگذاری آن بر جهان بازی است. به نظر میرسد که npcها و شخصیتهای فرعی، واکنش متفاوتی نسبت به سبک بازی بازیکن نشان میدهند و عواقب رفتار آنها به چگونگی سبک بازی شما بستگی دارد.
در بازی Avowed، بازیکن آزاد است به هر شکلی که میخواهد با شخصیتهای جانبی رفتار کند. اینکه رفتاری دوستانه نشان بدهد یا جنگ را پیشه کند، به خود او بستگی دارد. جالب است که بازیکن اختیار به قتل رساندن اکثر شخصیتهای بازی را دارد. این موضوع، آزادی عمل بالایی در بازی Avowed را نشان میدهد که هر بازی ویدئویی در سبک نقشآفرینی به آن نیاز دارد.
سیستم مبارزات جذاب و روان بازی، از ویژگیهای مثبت بازی Avowed است. بازیکن میتواند سبکهای مختلفی را برای مبارزه انتخاب کند؛ استفاده از سلاحهای مختلف گرفته تا تواناییهای منحصر به فردی که به واسطه درخت مهارتها به وجود آمدهاند. در تریلرهای بازی، پنج بخش مختلف در درخت مهارتها مشاهده میشود که یکی از آنها مختص به همراهان شما و چهارتای دیگر به توانایی بازیکن در مبارزه اختصاص داده شدهاند.
Fighter، Ranger و Wizard، سه کلاسی هستند که تا به حال در نمایشهای بازی دیدهایم، اما کلاسی که از مهارتهای آن بیخبر هستیم، Godlike است و همچنان مشخص نیست که چه بخشی از تواناییهای یک خدا را داشته باشیم.
جالب است که بدانید مهارتهای باز شده توسط بازیکن، بر دیالوگهای شخصیتهای فرعی اثر میگذارند و باعث ایجاد تنوع بیشتر در نحوه گفتوگو و پیشبردن داستان میشوند. به عبارت دیگر، برای برخی از دیالوگها Skill Check در نظر گرفته شده است. این ویژگی علاوه بر گسترش انتخاب بازیکن در دیالوگها، میتواند فرصتی برای بهبود کیفیت لولدیزاین بازی Avowed در مأموریتها باشد. امیدوار هستم که سازندگان به این ویژگی عمق داده باشند. لازم به ذکر است که بازیکن در صورتی که از سبک بازی خود خسته بشود، میتواند مهارتهایی که از درخت مهارتها باز کرده را دوباره به شکلی دیگر تنظیم کند.
بازیکن علاوه بر شخصی سازی سبک مبارزه، میتواند ظاهر خود را نیز با توجه به علایق خود بسازد. بازیکن حق انتخاب بین دو زاویه دوربین اولشخص و سومشخص را دارد و این موضوع سبب میشود که بتواند از ظاهری که برای شخصیت خود ساخته لذت ببرد.
از دیگر نکاتی که لازم است به آن اشاره شود، موتور گرافیکی این عنوان است. بازی Avowed با موتور Unreal Engine 5 ساخته شده و با هر نمایش جدیدی که از این بازی منتشر میشود، به وضوح پیشرفت بصری آن را میتوان مشاهده کرد. خروجی نهایی پروژه بازی Avowed که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده را در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۵ (۳۰ بهمن ۱۴۰۳) مشاهده کنیم.
به دلیل اینکه استودیو Obsidian تحت مالکیت مایکروسافت قرار دارد، بازی Avowed قرار است فقط برای پلتفرمهای Xbox Series X|S و PC منتشر شود. همینطور بازی در روز انتشار، روی سرویس Xbox Game Pass، در دسترس مشترکین این پلتفرم قرار خواهد گرفت. اگر که علاقهمند به خرید این بازی هستید، احتمالا بازی Avowed با برچسب قیمت حدودا بین ۶۰ تا ۷۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد.
بازی Avowed یکی از عناوین نقشآفرینی مورد انتظاری است که با توجه به تریلرها و اطلاعات منتشر شده، نوید تجربهای جذاب را در این سبک میدهد. انتخابهای روایی، سیستم مبارزات تأثیرگذار بر روند بازی و داستانی رازآلود، از عناصری هستند که در مسیر ماجراجویی بازیکن، او را همراهی خواهند کرد. امیدوار هستم که این بازی بتواند تجربهای جذاب را برای علاقهمندان سبک نقشآفرینی فراهم کند.
این بود از مقاله پیشنمایش بازی Avowed؛ سپاس از شما که در مطلب پیشنمایش بازی Avowed همراه وبسایت دنیای بازی بودید. نظر شما درمورد عنوان انحصاری تازه مایکروسافت چیست؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.