قلعه ای که ویران شد | نقد و بررسی Stronghold Crusader 2

Achamenian توسط Achamenian
در ۱۳۹۳/۰۷/۱۲ , 18:30:02

قلعه ای که ویران شد | نقد و بررسی Stronghold Crusader 2

 

حدود دوازده سال پیش بود که استدیوFirefly  از یکی از دوست داشتنی ترین عناوین استراتژیک رونمایی کرد و به راحتی توانست قلب بسیاری از گیمر ها را به تسخیر خود دربیاورد در ایران نیز باتوجه به عرضه نسخه فارسی و با استفاه از بهترین دوبلور ها،این عنوان توانست به یکی از مهم ترین بازی های استراتژیک برای چندین سال در ایران تبدیل شود. با  نقد و بررسی Stronghold Crusader 2 همراه باشید.

نسخه های متعددی از Stronghold  منتشر شدند که هیچ کدام نتوانستند به موفقیت نسخه Stronghold Crusader  برسند و حتی بازی را به دنیای غول ها و جادوگران بردند!!!

با توجه به موفقیت نسخه اول بازی،استدیو Firefly که وظیفه ساخت نسخه اول را نیز برعهده داشت با یک موتور گرافیکی جدید به نامVision شروع به ساخت نسخه جدید این بازی کرد.

پس از چندین تریلر و نمایش در نمایشگاه های بازی های ویدئویی سراسر دنیا،بالاخره این عنوان در چند روز گذشته منتشر شد.

StrongholdCrusader2_BoxArt

Stronghold Crusader II

سازنده: FireFly Studios

تاریخ انتشار: ۲۳ Sep2014

نسخه اول بازی دارای چند خط داستانی کوتاه بود که قبل از هر ماموریت،روایت تاریخی کوتاهی بیان می شد اما متاسفانه روایت تاریخی دیگر در این سری وجود ندارد و گیمر می تواند چهار مرحله داستانی را همراه با ریچاردشیردل یا صلاح الدین به پایان برساند که هر مرحله سخت تر از مرحله ی قبل است و اگر این بخش را به اتمام نرسانید،چیز خاصی از دست نداده اید.

بخش دیگری که در نسخه اول بازی وجود داشت مبارزه با چند پادشاه بود که هرچه به جلوتر می رفتید بر تعداد پادشاهان افزوده می شد و کار شما سخت تر می شد که این بخش با تغییرات کوچکی  در این نسخه وجود دارد(اما دیگر خبری از مرغ های دوست داشتنی که می توانستید با استفاده از آن ها ماموریت ها را بدون مبارزه رد کنید، نیست!) یکی از بخش های دوست داشتنی نسخه اول،درست کردن جنگ های وسیع و قلعه های مختلف بود که می توانستید جنگ های عظیم را خودتان با استفاده از چند سپاه مختلف به جود بیارید که متاسفانه در این نسخه محو شده است.

نقد و بررسی Stronghold Crusader 2

بی شک مهم ترین بخش هر بازی استراتژیک داشتن یک گیمپلی متنوع و سرگرم کننده است که نسخه اول به خوبی توانست این دو فاکتور مهم را فراهم کند اما مهم ترین مشکلات نسخه دوم در همین بخش است؛متاسفانه خبری از بسیاری مکانیزم ها و امکانات نسخه اول نیست و فقط چند تغییر کوچک مثبت داشته است(که وجودشان تاثیری بر روند گیمپلی ندارد.)

دیگری خبری از امکانات رفاهی برای مردم مانند شکنجه گاه ها و مکان های بازی کودکان نیست و این تنها بخش کوچکی از امکانات از بین رفته بازی است! در نسخه اول تنوع برجک ها و دیوار ها می توانست تا حدودی تفاوت میان پادشان مسیحی و مسلمان را نشان دهد(در این نسخه،گیمر باید در ابتدای بازی از بین سبک اسلامی یا مسیحی یک کدام را انتخاب کند و دیگر نمی تواند از قابلیت های دوطرف استفاده کند) قطعا محدود کردن مخاطب در یکی از مهم ترین بخش های بازی،نتیجه ای راضی کننده نخواهد داشت.

وضعیت زمانی بدتر می شود که از تعداد دشمنان نسخه اول کاسته شده است(شخصیت هایی مانند اسنیک و پیک و… دیگر وجود ندارند) هرچند که فقط یک شخصیت جدید اضافه شده است!!!

تنها قسمتی از بازی که پیشرفت کرده است،بیش تر شدن کلاس های سربازان است برای مثال سوارکار نیزه دار یا طبیب به کلاس های قبلی اضافه شده اند.

با یک آتش ممکن است یک امپراطوری نابود می شود
با یک آتش ممکن است یک امپراطوری نابود می شود

روند بازی نیز به مانند نسخه اول بر پایه سه اصل:۱- ساخت و ساز ۲- دفاع ۳- حمله  همچنان استوار است و ماهیت اصلی گیمپلی حفظ شده است و اگر نسخه اول را تجربه کرده باشید در مدت زمان کوتاهی می توانید اوضاع را در نسخه دوم کنترل کنید اما اگر مخاطب تازه این قسمت هستید می توانید از بخش آموزشی کوتاه بازی استفاده کنید که تا حدودی روند بازی را برای شما روشن می کند.

گرافیک بازی نیز پسرفت های بسیاری داشته و شاهد بافت های ضعیف و در بعضی مواقع طراحی های بسیار ضعیفی هستیم.

دیگر خبری از آن چهره قدرتمند ریچارد شیردل نیست و چهره جدید این شخصیت دوست داشتنی برای مخاطبان نسخه قبلی مایوس کننده است هرچند که چهره کسانی همچون wolf  تغییرات کمی داشته اند.

دیگر خبری از چهره قدرتمند ریچارد شیردل نیست!!!

کافیست نسخه اول بازی که دوازده سال پیش منتشر شده است را با نسخه جدید که با یک موتورگرافیکی جدید ساخته شده است را مقایسه کنید تا ضعف بافت ها و بی حوصلگی در این زمینه بیشتر نمایان شود.

اما یک اتفاق عجیب نبود حیواناتی مانند شیر است که در نسخه قبلی در بعضی نقشه ها قابل مشاهده بود! و فقط  سه نوع حیوان در این نسخه قابل مشاهده است(سگ،اسب و غزال)

البته نباید از باگ های گرافیکی عجیب و غریب بازی مانند کار نکردن کلید راست و چپ موس گذشت و حتی دیگر خبری از صحبت های مردم درباره ی شاه نیست و سازندگان سعی نکرده اند بر روی قسمت ارتباطات میان شاه و مردم و حتی شاهان کار بیشتری انجام بدهند.این موضوع به خوبی نشان می دهد که سازندگان با عجله در حال کار بر روی بازی بوده اند و سعی کردن بازی را در یک زمان مناسب در پاییز منتشر کنند تا در بین جنگ غول های دنیای گیم گرفتار میزان فروش کم نشوند.

 

درمجموع می توان گفت که تجربه نسخه اول بسیار لذت بخش تر از نسخه کنونی است و شما با یک عنوان متوسط روبرو هستید هرچند اگر استدیو سازنده وقت بیشتری را برای این عنوان صرف می کرد می توانست یکی از بهترین عناوین چند سال اخیر را عرضه کند.هرچند که تجربه این نسخه جدید می تواند ساعت ها شما را سرگرم کند.

 

نمره: ۷

 علیرضا میرزایی

 


66 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. در مورد وجود حیوانات وحشی شیر هم موجود شده و در نسخه های جدید ساخت لشکر های مختلف و … هم اضافه شده و البته بازی واقعی تر شده مثلا سبک اسلامی و مسیحی ولی در جنگ های صلیبی دو فقط میشد کلیسا ساخت یا تو حنگ جوی مسیحی بودی و برج اسلامی میساختی یا در جنگ های صلیبی ۱ گوشت رو باید حتما شکار میکردی اما در ۲ میتوتی پرورش بدی و اگر سبک اسلامی باشی گوسفند و مسیحی خوک که اینا نشون میده که بازی واقعی تر شده و شخصیت های زیادی به بازی اضافه شده البته در کل به پای جنگ های صلیبی ۱ نمیرسه اما تجربه دوش بد نیست

    ۴۰
  2. به جز نسخه دوم….با بقیه نسخه ها حال میکردم کلا بازی قشنگیه قلعه برای من ولی خب همون نسخه اولش از بقیه بهتر بودش……و یه سوال دربرای نقدتون…منظورتون از پسرفت گرافیکی چیه :\\\ خداییش گرافیکش و بافتاش قوین دیگ

    ۲۰
  3. نقد بسیار عالی بود. من که جزع خدایان بازی جنگ های صلیبی ۱ هستم گفتم برم دو رو هم بگیرم حتما خیلی خیلی باید باحال باشه. ولی وقتی بازی رو ریختم و وارد شدم. واقعااااااااااااااااااااااااااااااااااااا بازیش افتضاحه گرافیک که نگم برات اسن خونه ها تار انیمیشن سربازارو که هیچی حالم به هم خورد. من واقعا نمیدونم این چه بازی مضخرفی بود که ساختن واقعا به چه امیدی ساختنش؟؟؟ علکی ۳ گیگ از اینترنتمو دادم. دوستان اصلا این بازیو نگرید چون مضخرف ترین بازی بود که بازی کردم. فقط جنگ های صلیبی ۱ هرکی موافقه بکوبه لایکو. :-) :dislike:

    ۵۹
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر