نقد و بررسی بازی Middle-Earth: Shadow of Mordor | ارباب سایهها
چالش بزرگی که در ساخت عناوین محیط-باز، همواره پیش روی بازیسازها قرار دارد، برقراری توازن و تعادل بین دو ویژگی مهم است: ایجاد یک تجربهی شخصی و منحصر به فرد برای مخاطب از یک سو و دنبال کردن خط داستانی و پیشرفت مشخص در بازی از سوی دیگر مانند بازی بازی shadow of mordor . اگرچه این دو ویژگی در ظاهر با یکدیگر در تضاد هستند اما میتوان بازیهایی را نام برد که دارای توازن یاد شده باشند. تازهترین مثال برای این دسته از عناوین نیز دستپخت جدید Monolith است که Middle-earth: Shadow of Mordor نام دارد.
داستان بازی shadow of mordor گسترده و در عین حال محدود به انتخاب شما است و این همان راه حلی است که سازندگان بازی Middle-Earth: Shadow of Mordor برای چالش بزرگ پیش رویشان ارائه کردهاند. «تالیون» شخصیت اصلی بازی که در نگاه اول آدم را یاد «آراگورن» ارباب حلقهها می اندازد، با همراهی یک روح اسرار آمیز که با هویتش در طول داستان بیشتر آشنا میشویم، به قصد گرفتن یک انتقام شخصی وارد سرزمین سیاه «موردور» میشود تا ارتش «سائرون» و فرماندهان قدرتمندش را تار و مار کند. البته موردور هنوز به آن مکان مرده و روح زدهای که در ارباب حلقهها دیدهایم تبدیل نشده، چراکه وقایع بازی در فاصلهی زمانی بین هابیت و ارباب حلقهها اتفاق میافتند.
در روزگاری که تمام سازندگان تلاش میکنند تا روایت شخصی خود از مجموعههای قدیمی را ارائه دهند و به قولی امضای پای اثر را ضمیمه آن کنند، پایبندی Monolith به ریشههای تالکینی بازی قابل تقدیر است. این وفاداری هم در بخش داستانی و شخصیت پردازی و هم در قسمت طراحی محیطها نمود پیدا میکند و باعث میشود تا حس بودن و ماجراجویی در «سرزمین میانه» به خوبی برای مخاطبین آشنا با دنیاهای تالکینی تداعی شود. کوهستانهای سر به فلک کشیده و دشتهای پهناور موردور پر است از رازهای مخفی که برای کشفشان باید ساعتها و روزها وقت بگذارید. تمام مناطق بازی با کیفیت بصری نسبتا خوبی طراحی شدهاند و جلوههای گرافیکی نظیر انفجارها، بارش باران و نورپردازیهای هنرمندانه، به غرق شدن مخاطب در این دنیای پهناور کمک میکنند. برای مشاهده نهایت کیفیت بصری بازی پیشنهاد میکنیم از یک رایانه شخصی قدرتمند استفاده کنید که انتخابهای بیشتری برای تنظیمات گرافیک در اختیارتان میگذارد.
داستان بازی shadow of mordor
با این حال اگر پس از چند ساعت گشت و گذار در دنیای بازی احساس افسردگی کردید به شما حق میدهیم! سازندگان، سرزمین میانه را بسیار تاریکتر و دلگیرتر از آنچه که تصور میکردیم ترسیم کردهاند. اگر چه در نیمه دوم بازی و با وارد شدن به سرزمین جدید، محیطها کمی روشنتر و سرزندهتر میشوند، اما به طور کلی باید به این نکته اشاره کنیم که Shadow of Mordor در بین تمام فیلمها، بازیها و سایر آثاری که تا کنون سرزمین میانه را به تصویر کشیدهاند از همه سیاهتر است.
بازی در بخش گیم پلی خود به طور مشخص پیرو دو عنوان Assassin’s Creed و Batman Arkham است. اما این به معنی عدم وجود نوآوری در Shadow of Mordor نیست. سیستم جدیدی که سازندگان آن را «نمسیس» نامیدهاند (و در ادامه دربارهاش خواهیم گفت)، شاید یکی از بهترین و خلاقانهترین مکانیزمهایی باشد که طی سالیان اخیر در یک بازی معرفی شده است. حرکات تالیون، نحوه بالا رفتنش از دیوارها و پرشهایش در هنگام عبور از موانع، بیدرنگ شما را یاد شخصیت های سری Assassin’s Creed میاندازد. حتی انیمیشنهای تالیون نیز در بیشتر موارد به طور دقیق یادآور عناوین آن مجموعه هستند. از سوی دیگر مبارزات خوش آهنگ بازی با الگوگیری محض از بازیهای اخیر مجموعه Batman طراحی شدهاند. حمله، جاخالی دادن، غلتیدن و اجرای ضربات ویژه از جمله حرکاتیاند که به صورت پی در پی و زنجیروار باید روی دشمنان خود که عموما اُرکهای موردور هستند پیاده کنید.
صحنههای مبارزه معمولا به همین اندازه شلوغ هستندریتم مبارزات بازی شادو اف موردور بسیار مناسب است و و در صورت اجرای صحیح ضربات، اکشنی بی وقفه را برای شما به ارمغان میآورد؛ درست مانند آنچه قبلا در سری Batman Arkham دیدهایم. برخی از دشمنان به طور معمول نابود نمیشوند و باید برای ضربه زدن به آنها ابتدا از روی سرشان با یک حرکت آکروباتیک بپرید و سپس از پشت ضربات خود را وارد نمایید. دستهای دیگر از ارکها هستند که ترجیح میدهند از راه دور و با کمان شما را مورد حمله قرار دهند. بهترین گزینه برای ناکار کردن این دشمنان استفاده از تیغهای پرتابی است. راستی یادتان باشد که همیشه ارکهای خبرچین را آخر از همه گوشمالی بدهید، چون با شکنجه کردن آنها قبل از مرگ میتوانید اطلاعات مفیدی درباره فرماندهان ارتش سائرون، که دشمنان اصلی شما محسوب میشوند بدست آورید. همانطور که میبینید تنوع در روند مبارزات بازی مناسب و در نوع خود مثال زدنی است.
با اینکه مبارزات عالی داستان بازی shadow of mordor به تنهایی برای درخشش این عنوان کافی هستند، اما باید وجود سیستم نمسیس را بارزترین و حتی بهترین ویژگی بازی بنامیم. هر یک از فرماندهان ارک، دارای ظاهر و شخصیت مختص به خود هستند؛ همچنین هر کدام نقاط قوت و ضعف مشخصی دارند که باعث میشود در نبرد با آنها استراتژیهای متفاوتی را در پیش بگیرید. برای مثال از بین بردن یک فرمانده ارک تنها با مخفیکاری امکان پذیر است، در حالی که دیگری را فقط از طریق مبارزه تن به تن می توان مغلوب کرد. به لطف همین سیستم نمسیس، تمام دشمنان شما در بازی دارای نام، رتبه و حتی حافظه (!) اختصاصی هستند. برای مثال اگر شما در صحنهای از بازی با یک ارک مبارزه کنید اما او را نکشید، ممکن است در مراحل بالاتر دوباره با همان ارک روبرو شوید و این بار در کمال تعجب ببینید که او تاکتیک مبارزهاش را تغییر داده و بسیار قدرتمندتر از دفعه قبل شمشیر میزند. در واقع همان گونه که شما در بازی تراز گرفته و ماهر تر میشوید، دشمنان شما نیز بیکار نمینشینند و برای شکست دادن شما مدام در حال تمرین هستند و گاهی هم ارتقای درجه پیدا میکنند. به این ترتیب نمسیس به پویا تر شدن دنیای بازی کمک قابل توجهی میکند و باعث میشود تا هرگز از مبارزه با ارکهای موردور احساس خستگی نکنید.
هر کدام از فرماندهان ارک دارای ظاهر، شخصیت و حتی دیالوگهای اختصاصی هستندبخش ارتقای مهارتهای بازی تنوع و گستردگی قابل قبولی دارد. این ارتقاها را میتوان به طور کلی در دو بخش مربوط به مبارزات و مخفیکاری دستهبندی کرد. تالیون پس از هر ارتقا به مهارت و توانایی جدیدی دست پیدا میکند که برخی از آنها برای مواجهه و غلبه بر فرماندهان ارک کاملا ضروری هستند. ضمنا پس از کشتن هر فرمانده آیتمهای ارزشمندی نصیبتان میشود که میتوانید به وسیله آنها سلاحها یا زره خود را تقویت نمایید.
بررسی بازی shadow of mordor را میتوان در زمانی حدود ۲۰ ساعت تمام کرد. اما برای تکمیل تمام ماموریتهای فرعی و گرفتن همهی آیتمهایش میبایست بسیار بیشتر از اینها در سرزمین میانه پرسه بزنید.
shadow of mordor بازی یک بازی محیط-باز خوش ساخت است که اگرچه برخی ویژگیهای برجستهاش را باید تقلیدی بنامیم، اما به هیچ وجه نمیتوانیم آن را عنوانی ضعیف یا حتی متوسط قلمداد کنیم. سیستم مبارزات جذاب، وجود ارتقاهای پیشرفته و از همه مهمتر سیستم نمسیس از جمله نکات مثبت برجستهای هستند که بازی شادو اف موردور را به بهترین بازی ساخته شده در دنیای ارباب حلقهها، و همچنین یکی از بهترین عناوین محیط-باز سالیان اخیر بدل میکنند. این بازی آنقدر خوب است که از حالا میتوانیم برای انتشار ادامهاش لحظه شماری کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
یکی از نکات منفی بازی اینه که ارک ها تو بازی خیلی زیادن
هر چند قدم دشمن جلوت ظاهر میشه.
البته این بازی ایده هم داشت که همین سیستم Nemesis بود. ولی چیزهای احمقانه هم داشت مثلا این که وقتی می رفتی بالای دیوار کسی دنبالت نمیومد و فقط الکی نیزه پرتاب می کردن بهت. داستانش هم خیلی کشش نداشت به نظر من. ولی در کل بازی خوبی بود.
آشغال واقغی همچیشو از بتمن و اساسین کپی کرده بود. داستانش هم به شدت شخمی بود.
هر کی گفت مبارزاتش سخته بزنید تو گوشش :lol:
مبارزاتش کپی نمی شد مشکل ساز می شد ” مثلا فکر کنید مبارزاتش اگه این سیستم نبود مثل اسکایریم یا ویچر ۲ بی روح می شد و اصلا نمی شد مثلا تو یه صحنه با این جذابیتی که الان middle of earth داره ۵۰ تا orc رو کشت ”
مبارزاتش در مراحل بالاتر بازی به شدت سخت می شه چون علاوه بر کاپیتان های بازی تعداد زیادی orc ازشون با توجه به level اونا محافظت می کنن که بعضا شکست دادنشون غیر ممکن می شه و در هر حال با یه اشتباه ممکنه بمیری و یه orc دیگه level up شه
نقد بسیار خوبی بود ممنون . :*: :*: :*:
من انتظار نداشتم این بازی موفق بشه ولی بعد از چند ساعت بازی کردنش فهمیدم چقدر بازیش جذابه نمیشه اسمشو تقلید گذاشت تقریبا یه الگو برداری از ۲ بازی بتمن و اساسینز کردن و باید گفت که الگو کردن عار نیست .
تقلید کردن از یک بازی موفق و به طور مناسب جزو محاسن یک بازی حساب میشه
نه تا این حد ، من تریلر گیمپلیش دیدم درجا گفتم کپی از اساسین کریده ، هر چیزی یه حدی داره
اتفاقا مبارزات بازی کاملا مثل بتمنه دوست عزیز نه اساسینز کرید!لطفا لااقل درست تشخیص بدید! :۲۳: :lol:
بازیه خوبه من که از تموم کردنش لذت بردم البته یکسری نکات رو از اساسیتز و بتمن کپی کرده، ولی بازیه خدبیه،به نظر من نکته ی منفیش اینه که تمام مراحلش تقریبا یکسان هست و فقط باید یکی رو بکشی و…..
البته هوش مصنوعیش هم در حد هویجه !!!!!
پست تر از اساسینز
بی هویت تر از اساسینز
ماقبل بتمن
بی شخصیت تر از بتمن
تعریف کلی من از این بازی
نمره ۲ از سر کچلش هم زیاده
اساسینز حاضرم الان کاورش ببینم ولی این بازی حاضر نیستم حتی سایه کاورش ببینم
نمی فهمم بی هویت تر یعنی چی دیگه؟ یا مثلا بی شخصیت تر از بتمن؟ :۲۳:
فک کنم بایوشاک رو از قلم انداختی استاد :/
دقیقا سعید خان
این بازی به نظر من واسه گیمرای کژوال واقعا جذاب و سرگرم کننده است
بابا استاد پرو! :۲۴: :lol:
ممنون بابت نقد که از این بازی کردین
من اگر بخوام به این بازی امتیاز بدم نمره ۵ میدم اینم زیادش هست ، چون گیم پلی بازی تقلید از Assassin’s Creed و Batman Arkham هست حالا یکمی متفاوت هم باشه ولی اصل کاریاش مثل هم هست ، مثلا توی سقطش کپی اساسین هست فرقش اینکه این بعدش ملق میزنه
یعنی سازندگانش ایده نداشتن
، فقط داستان بازی خوبه ولی شخصیت اول بازی از نظر شخصیت پردازی شخصیت ضعیف بوده و خیلی بد طراحی شده
دلپاداش چه ربطی به تقلید داره ؟
دلپاداش چه ربطی به تقلید داره ؟ الان خیلی از بازی های موفق هم از بازیهای دیگر الهام گرفتند ، پس این دلیل بد بودن نمیشه.
موفق باشید.
دلپداش : داداش
الهام گرفتن یه چیزی دیگست ، کپی تا یه حد باشه مشکلی نیست ، ولی این رو همون بار اولیش ببینی میگی کپیه
کپی بده زمانی که بازی ارخودش هیچی نداشته باشه.این بازی قدم های بزرگی مثل سیستم نمسیس یا هوش مصنوعی داینامیک جهانی برداشته.پس واسه خودش هویت داره و نمیشه اونو یک کپی دونست.
تشکر
واقعا بازی زیبایی بود.
اون DLC که براش اومده،چطور بوده؟!ارزش داره دوباره ادامه بدیم بازی رو؟!
ــــــــــــــــ
کسی راهی میشناسه که بتونم ویدیو های این باز رو استخراج کنم؟! توی پوشه ی نصب شده ی بازی وجود داره ولی فرمت VIB هستند!
با تشکر از نقد شما.
من که بسیار لذت بردم از این عنوان. :۱۵:
تا این جای کار که تجربه کردم من هم لذت بردم. :۱۵:
شما به کل تموم کردی؟!!!
۱۰۰درصد نکردم…ولی خب اکثر ماموریت فرعی هاش رو رفتم کالکتبل هارم کامل جمع کردم.