نقد و بررسی بازی Middle-Earth: Shadow of Mordor | ارباب سایه‌ها

در ۱۳۹۳/۰۸/۱۵ , 21:00:58
بازی shadow of mordor

چالش بزرگی که در ساخت عناوین محیط-باز، همواره پیش روی بازی‌سازها قرار دارد، برقراری توازن و تعادل بین دو ویژگی مهم است: ایجاد یک تجربه‌ی شخصی و منحصر به فرد برای مخاطب از یک سو و دنبال کردن خط داستانی و پیشرفت مشخص در بازی از سوی دیگر مانند بازی بازی shadow of mordor . اگرچه این دو ویژگی در ظاهر با یکدیگر در تضاد هستند اما می‌توان بازی‌هایی را نام برد که دارای توازن یاد شده باشند. تازه‌ترین مثال برای این دسته از عناوین نیز دستپخت جدید Monolith است که Middle-earth: Shadow of Mordor نام دارد.

داستان بازی shadow of mordor گسترده و در عین حال محدود به انتخاب شما است و این همان راه حلی است که سازندگان بازی Middle-Earth: Shadow of Mordor برای چالش بزرگ پیش روی‌شان ارائه کرده‌اند. «تالیون» شخصیت اصلی بازی که در نگاه اول آدم را یاد «آراگورن» ارباب حلقه‌ها می اندازد، با همراهی یک روح اسرار آمیز که با هویتش در طول داستان بیشتر آشنا می‌شویم، به قصد گرفتن یک انتقام شخصی وارد سرزمین سیاه «موردور» می‌شود تا ارتش «سائرون» و فرماندهان قدرتمندش را تار و مار کند. البته موردور هنوز به آن مکان مرده و روح زده‌ای که در ارباب حلقه‌ها دیده‌ایم تبدیل نشده، چراکه وقایع بازی در فاصله‌ی زمانی بین هابیت و ارباب حلقه‌ها اتفاق می‌افتند.

بازی shadow of mordor
بازی shadow of mordor

در روزگاری که تمام سازندگان تلاش می‌کنند تا روایت شخصی خود از مجموعه‌های قدیمی را ارائه دهند و به قولی امضای پای اثر را ضمیمه آن کنند، پایبندی Monolith به ریشه‌های تالکینی بازی قابل تقدیر است. این وفاداری هم در بخش داستانی و شخصیت پردازی و هم در قسمت طراحی محیط‌ها نمود پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا حس بودن و ماجراجویی در «سرزمین میانه» به خوبی برای مخاطبین آشنا با دنیاهای تالکینی تداعی شود. کوهستان‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های پهناور موردور پر است از رازهای مخفی که برای کشف‌شان باید ساعت‌ها و روزها وقت بگذارید. تمام مناطق بازی با کیفیت بصری نسبتا خوبی طراحی شده‌اند و جلوه‌های گرافیکی نظیر انفجارها، بارش باران و نورپردازی‌های هنرمندانه، به غرق شدن مخاطب در این دنیای پهناور کمک می‌کنند. برای مشاهده نهایت کیفیت بصری بازی پیشنهاد می‌کنیم از یک رایانه شخصی قدرتمند استفاده کنید که انتخاب‌های بیشتری برای تنظیمات گرافیک در اختیارتان می‌گذارد.

داستان بازی shadow of mordor

با این حال اگر پس از چند ساعت گشت و گذار در دنیای بازی احساس افسردگی کردید به شما حق می‌دهیم! سازندگان، سرزمین میانه را بسیار تاریک‌تر و دلگیرتر از آنچه که تصور می‌کردیم ترسیم کرده‌اند. اگر چه در نیمه دوم بازی و با وارد شدن به سرزمین جدید، محیط‌ها کمی روشن‌تر و سرزنده‌تر می‌شوند، اما به طور کلی باید به این نکته اشاره کنیم که Shadow of Mordor در بین تمام فیلم‌ها، بازی‌ها و سایر آثاری که تا کنون سرزمین میانه را به تصویر کشیده‌اند از همه سیاه‌تر است.

بازی shadow of mordor
کیفیت بافت‌های اجزای محیط و افکت‌های تصویری برای بازی با این وسعت نقشه واقعا تحسین برانگیز است

بازی در بخش گیم پلی خود به طور مشخص پیرو دو عنوان Assassin’s Creed و Batman Arkham است. اما این به معنی عدم وجود نوآوری در Shadow of Mordor نیست. سیستم جدیدی که سازندگان آن را «نمسیس» نامیده‌اند (و در ادامه درباره‌اش خواهیم گفت)، شاید یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین مکانیزم‌هایی باشد که طی سالیان اخیر در یک بازی معرفی شده است. حرکات تالیون، نحوه بالا رفتنش از دیوارها و پرش‌هایش در هنگام عبور از موانع، بی‌درنگ شما را یاد شخصیت های سری Assassin’s Creed می‌اندازد. حتی انیمیشن‌های تالیون نیز در بیشتر موارد به طور دقیق یادآور عناوین آن مجموعه هستند. از سوی دیگر مبارزات خوش آهنگ بازی با الگوگیری محض از بازی‌های اخیر مجموعه Batman طراحی شده‌اند. حمله، جاخالی دادن، غلتیدن و اجرای ضربات ویژه از جمله حرکاتی‌اند که به صورت پی در پی و زنجیروار باید روی دشمنان خود که عموما اُرک‌های موردور هستند پیاده کنید.

صحنه‌های مبارزه معمولا به همین اندازه شلوغ هستند

ریتم مبارزات بازی شادو اف موردور بسیار مناسب است و و در صورت اجرای صحیح ضربات، اکشنی بی وقفه را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ درست مانند آنچه قبلا در سری Batman Arkham دیده‌ایم. برخی از دشمنان به طور معمول نابود نمی‌شوند و باید برای ضربه زدن به آنها ابتدا از روی سرشان با یک حرکت آکروباتیک بپرید و سپس از پشت ضربات خود را وارد نمایید. دسته‌ای دیگر از ارک‌ها هستند که ترجیح می‌دهند از راه دور و با کمان شما را مورد حمله قرار دهند. بهترین گزینه برای ناکار کردن این دشمنان استفاده از تیغ‌های پرتابی است. راستی یادتان باشد که همیشه ارک‌های خبرچین را آخر از همه گوشمالی بدهید، چون با شکنجه کردن آنها قبل از مرگ می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره فرماندهان ارتش سائرون، که دشمنان اصلی شما محسوب می‌شوند بدست آورید. همان‌طور که می‌بینید تنوع در روند مبارزات بازی مناسب و در نوع خود مثال زدنی است.

بازی شادو اف موردور
سیستم نمسیس

با اینکه مبارزات عالی داستان بازی shadow of mordor به تنهایی برای درخشش این عنوان کافی هستند، اما باید وجود سیستم نمسیس را بارزترین و حتی بهترین ویژگی بازی بنامیم. هر یک از فرماندهان ارک، دارای ظاهر و شخصیت مختص به خود هستند؛ همچنین هر کدام نقاط قوت و ضعف مشخصی دارند که باعث می‌شود در نبرد با آنها استراتژی‌های متفاوتی را در پیش بگیرید. برای مثال از بین بردن یک فرمانده ارک تنها با مخفی‌کاری امکان پذیر است، در حالی که دیگری را فقط از طریق مبارزه تن به تن می توان مغلوب کرد. به لطف همین سیستم نمسیس، تمام دشمنان شما در بازی دارای نام، رتبه و حتی حافظه (!) اختصاصی هستند. برای مثال اگر شما در صحنه‌ای از بازی با یک ارک مبارزه کنید اما او را نکشید، ممکن است در مراحل بالاتر دوباره با همان ارک روبرو شوید و این بار در کمال تعجب ببینید که او تاکتیک مبارزه‌اش را تغییر داده و بسیار قدرتمندتر از دفعه قبل شمشیر می‌زند. در واقع همان گونه که شما در بازی تراز گرفته و ماهر تر می‌شوید، دشمنان شما نیز بیکار نمی‌نشینند و برای شکست دادن شما مدام در حال تمرین هستند و گاهی هم ارتقای درجه پیدا می‌کنند. به این ترتیب نمسیس به پویا تر شدن دنیای بازی کمک قابل توجهی می‌کند و باعث می‌شود تا هرگز از مبارزه با ارک‌های موردور احساس خستگی نکنید.

هر کدام از فرماندهان ارک دارای ظاهر، شخصیت و حتی دیالوگ‌های اختصاصی هستند

بخش ارتقای مهارت‌های بازی تنوع و گستردگی قابل قبولی دارد. این ارتقاها را می‌توان به طور کلی در دو بخش مربوط به مبارزات و مخفی‌کاری دسته‌بندی کرد. تالیون پس از هر ارتقا به مهارت و توانایی جدیدی دست پیدا می‌کند که برخی از آنها برای مواجهه و غلبه بر فرماندهان ارک کاملا ضروری هستند. ضمنا پس از کشتن هر فرمانده آیتم‌های ارزشمندی نصیب‌تان می‌شود که می‌توانید به وسیله آنها سلاح‌ها یا زره خود را تقویت نمایید.

بررسی بازی shadow of mordor را می‌توان در زمانی حدود ۲۰ ساعت تمام کرد. اما برای تکمیل تمام ماموریت‌های فرعی و گرفتن همه‌ی آیتم‌هایش می‌بایست بسیار بیشتر از این‌ها در سرزمین میانه پرسه بزنید.

shadow of mordor بازی یک بازی محیط-باز خوش ساخت است که اگرچه برخی ویژگی‌های برجسته‌اش را باید تقلیدی بنامیم، اما به هیچ وجه نمی‌توانیم آن را عنوانی ضعیف یا حتی متوسط قلمداد کنیم. سیستم مبارزات جذاب، وجود ارتقاهای پیشرفته و از همه مهم‌تر سیستم نمسیس از جمله نکات مثبت برجسته‌ای هستند که بازی شادو اف موردور را به بهترین بازی ساخته شده در دنیای ارباب حلقه‌ها، و همچنین یکی از بهترین عناوین محیط-باز سالیان اخیر بدل می‌کنند. این بازی آنقدر خوب است که از حالا می‌توانیم برای انتشار ادامه‌اش لحظه شماری کنیم.

[select-faq faq_id=’294103′]

69 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
    1. نمیفهمم چی گفتم که دیسلایک :۲۳: میکنن…عقده دارین چرا این کارا رو با خودتون میکنین؟
      البته واضحه کیه :11:

      ۲۲
  1. به نظرم نمرات خیلی با دست باز به این بازی داده شده!
    وقتی به نیمه بازی میرسید دیگه انگیزه ای واسه ادامه بازی واقعاً نیست! مراحل یکنواخت میشه و داستان هم کشش لازم رو نداره! بازی شروع خیلی خوبی داره ولی بعدش دیگه سرگردم میشه!
    بعدش نبود سلاح های مختلف و کمبوهای جذاب واقعاً ملال آور هست. کلاً به نظر من بازی خوبی نبود اصن!

    ۰۳
  2. به جرئت میتونم بگم که جزء سه بازی آشغال زندگیم بود! حتی رتبه ۱ رو هم میتونه بگیره!! بی نهایت بی هویت!! بازی هیچی از خودش نداشت! فقط المان های بازی های دیگه به بدترین شکل ممکن پیاده سازی کرده بود! یه ترکیب چندش آور و نچسب از تمام ویژگی های بد چندین بازی!! دیگه چی میخواید؟ برید ۴تا ۹ دیگه هم به بازی بدید متاش به ۹۰ برسه!
    والا آدم متای این بازی ها رو با بازی های همدوره خودش مثل اویل ویثین مقایسه میکنه تا مغز استخونش میسوزه :۱۲:

    ۲۹
    1. اصلا استاد دقیقا یکی از دلایلی که من خیلی با نمرات این بازی مخالفم همینه!
      اگه حق این بازی با این همه ایراد ریز و درشت توی گیم پلی متای ۸۰ و خورده ای هست
      The Evil Within باید بالای ۹۰ بشه!
      وقتی میگم منتقدین از روی معده نظر میدن یه عده قبول نمی کنن!
      البته شما هم دیگه زدی بازی رو نابود کردی! انصافا به این بدی نبود!
      فکر کنم چون شما قبل از این که بخری تعریف بازی رو شنیدی و کلی هم پول بابتش دادی خیلی اعصابت خورد شده! :۲۴:

      ۰۲
    2. وقتی یه منتقد یه نمره میده زود نگیم چرا بهش این نمره داده ، باید نقدش رو بخونیم مشکلاتش چی بوده،
      مثلا اگر The Evil Within هم کپی RE4 باشه مشکلی نیست ، چون این بازی ۸ سال پیش منتشر شده ، ولی اساسین و بتمن تقریبا هر ساله منتشر میشه این برای گیمر ها جنبه تکراری داره

      ۰۰
  3. مشکل بزرگی که “سایه ی موردور” داره اینه که نه تنها بیشتر قسمت های بازی کپی بازیهای دیگه ست بلکه در کپی کردن المان ها ی بازی های دیگه هم فقط به ظاهر قضیه توجه شده .
    مثلا در نگاه اول قسمت اکشن بازی کاملا شبیه سری آرکامه ولی اون جزییات و دقتی که در سری آرکام هست به هیچ وجه در “سایه ی موردور ” دیده نمیشه .مکانیک ها یکسان هستند ولی به دلیل نبود طراحی مرحله و طراحی سناریو های گیم پلی متفاوت ،تقریبا همه مبارزات بازی یکسان و شبیه هم هستند ،تنها چیزی که در طول بازی تغییر می کنه تعداد بیشتر دشمنهاو اضافه شدن چند دشمن جدیده که اون هم به دلیل ساده بودن بیش از حد بازی (مخصوصا بعد از چند آپگرید مشخص) عملا تفاوتی در بازی ایجاد نمی کنه .حالا همین رو مقایسه کنید با بتمن که فقط با ۶ یا ۷ تا دشمن ،در یک مرحله ی”با دقت طراحی شده” هر برخورد و مبارزه ای به یک تجربه ی منحصر به فرد تبدیل میشد .
    مشکلات دیگه رو هم دوستان گفتند

    ۱۱
    1. ایول که دقیقا حرف من هم همینه!
      متاسفانه سازنده ها فکر نمی کردن که مکانیسم مبارزات سری آرکام اینقدر جزئیات داشته باشه
      راکستدی الکی و یهویی معروف نشد
      سیستم مبارزات آرکام فوق العاده بالانس شده و بهینه شده هست
      اما این جا فقط ظاهر قضیه همونه و اصلا اون ریزه کاری و بالانس آرکام رو نداره

      ۰۱
  4. این دوتا شاید قابل قیاس نباشند ولی آدم وقتی تریلر assassin creed میبینه و همینطور شخصیت پردازیش و کلی چیز های دیگش از این براش مزخرف میشه ،
    جالبه Nolan North و Troy Baker هم تو بازی بوده و عجیب شخصیت پردازیش این ضعیف بوده
    آخه Nolan North تو هر شخصیت بازی کرده شده آواتار های کاربران ،مثل اساسین کرید ، آنچرتد
    و همینطور Troy Baker که توی the last of us نقش Joel رو داشت

    ۰۰
    1. dlc هاش قراره به زودی منتشر شه ولی تاریخ عرضه ای فعلا براشون در نظر نگرفتن و در دست اماده شدن هست اولین dlc هم Lord of the Hunt هست

      ۰۰
  5. بازی خوبی بود…حال داد اما اخرش بد تموم شد…خیلی ساده بود…دلم می خواست اول یکم بجنگم…با چند دکمه ساده مرد…

    ۱۰
  6. به شدت با نقد و نمره مخالفم! به شدت!
    قبلا توی قسمت امتیاز آخرین بازی انجام شده توضیحات رو داده بودم. اینجا دوباره کپی می کنم که ببینید:
    “اول از همه بریم سر وقت گیم پلی. سیستم مبارزات این شکلی به طور کامل توسط راکستدی ابداع شده بود. که توی آرکام سیتی اوج اون رو دیدیم اما توی آرکام اوریجینز به دلیل این که توسط خود راکستدی ساخته نشده بود ایراداتی پیدا کرده بود که کاملا کم تجربه بودن سازنده رو نشون میداد. این ایرادات دقیقا توی این بازی هم دیده میشن.
    یکی از بزرگترین ایرادات هم زنجیر کمبو هاست. سیستم مبارزات آرکام سیتی طوری چیده شده بود که بازی تمام فرمان هایی که در مورد حمله ها داده میشه رو ذخیره کنه و کاراکتر اونها رو به ترتیب انجام بده مگر این که فرمانی داده بشه که با اون زنجیر کمبو مخالف باشه (مثلا دفاع در مواقع خطر) که در این صورت اون زنجیر شکسته میشد و زنجیر جدیدی شروع میشد. اما ایراد مشترک آرکام سیتی و شدو آو موردور اینه که زنجیر اولیه تا به پایان نرسه زنجیر جدید رو شروع نمی کنه و این در مواقع خطرناک مشکل ساز میشه. مطمئنا همه به این مشکل برخورد کردن که وقتی دارن با سرعت و پشت سر هم به یه دشمن ضربه می زنن وقتی یه نفر از پشت بیاد که بخواد شما رو بزنه شما نمی تونین تا لحظه های آخر به زدن ادامه بدین و وقتی دشمن دوم رسید سریع ذفاع کنید. در صورتی که این قابلیت توی ساخته های راکستدی وجود داشت. ایراد دیگه در مورد فوکوس کردن روی دشمن در موقع مبارزات هست که دو تا ایراد اساسی داره. یکی وقتی که فاصله از گروه دشمن زیاده همیشه دچار خطا میشه و دیگری وقتی دشمن خیلی نزدیک باشه اکثر مواقع فوکوس روی نفرات دور تر هست.هنگام ضربه زدن به شکل زنجیر وار به چند دشمن هم بعضی وقت ها این ایراد وجود داره که به صورت اتوماتیک فوکوس میره روی نفر بعدی و در صورتی که یکی از اون دشمن ها روی زمین باشه و شما بخواید فینیشر بزنید کاراکتر میره سمت نفر بعدی. این ایرادات توی سیستم مبارزات عینا توی آرکام اوریجینز هم وجود داشت. اما آرکام سیتی هیچ کدوم از این مشکلات رو نداشت
    بعد بریم سر وقت سیستم پارکور کاراکتر اصلی.پارکور به این شکلی که الان توی بازی ها وجود داره اولین بار توسط سری اساسینز کرید ابداع شد و از اون اول ایرادات زیادی داشت که به مرور زمان رفع شد تا همین آخرین نسخه که درفش سیاه بود انصافا مشکلات خیلی کمی توی این زمینه داشت و این نشون میده این سیستم فقط با تجربه ی زیاد درست میشه. شدو آو موردور هم توی این زمینه دقیقا وضعیت اولین اساسینز کرید رو داره. ایرادات زیادی که موقع تشخیص لبه به هنگام بالارفتن از دیوار وجود داره یا تشخیص لبه ی دیوار جدید وقتی روی لبه ی دیوار ها راه میریم (مخصوصا این دومیه خیلی پیش میاد) و ایراد دیگه هم تشخیص دشمن های زیر پای کاراکتر وقتی که کاراکتر بالای سر دشمن باشه هست.ایرادات این چنینی زیادی داره بازی. یکی دیگه شون مشکلات بالارفتن از لبه ها موقه سوار شدن پشت حیوانات داخل بازی هست.
    مطمئنا اگه سازنده ها متوجه این ایرادات بشن توی نسخه های بعدی می تونن اونا رو رفع کنن.
    ایرادات بعدی توی گرافیک بازی هست.توی نقشه ی اول کیفیت تکسچر های زمین و سنگ های ریز و توی نقشه ی دوم هم کیفیت درخت ها خیلی توی ذوق می زنه. اصلا ربطی به قدرت دستگاه هم نداره. این ایراد برای اونهایی که روی اولترا با پچ مخصوص بازی کردن هم وجود داره.( با استناد به یو-تی-یوب!)
    ایرادات بعدی هم در زمینه ی داستان هست. شخصیت پردازی روح آهنگر بزرگ به خوبی و آرام آرام هست اما بقیه یشتر هویج هستن! مثلا خود شخصیت اصلی که سعی شده شخصیت پردازی اون توی سکانس های فوق العاده کوتاه اول بازی و همچنین از طریق دیالوگ هایی که موقع لودینگ پخش میشه انجام بگیره. بقیه شخصیت ها هم گذشته شون در حد یکی دو تا دیالوگ هست و خیلی سریع وارد داستان میشن و به سرعت محو میشن.
    ایراد آخر هم بر پیکر سیستم نمسیس وارد هست. شاید سختگیرانه باشه اما مشکل اصلی این سیستم اینه که تا وقتی که ما داخل اون دست نبریم خود اورک ها تغییر شکل اساسی داخل اون ایجاد نمی کنن.در واقع این سیستم که باعث میشه این ادعا رو داشته باشه که اکوسیستم بازی زنده هست فقط در صورتی درست عمل می کنه که کاراکتر با اون در تعامل باشه و خودبخود تغییر بزرگی نمی کنه.
    یه ایراد دیگه هم که الان یادم اومد موقعی هست که باس های بازی اطراف ما هستن و اون اینه که هر اتفاقی براشون می افته دوربین برای مدت طولانی روی اونها قفل می کنه و این در مواقعی که در حال کشتن یه باس دیگه هستیم یا وقتی برای چند باس اطرافمون این اتفاق می افته خیلی اعصاب خورد کن میشه. یا این که هر وقت یه باس جدید میبینیم باید دوربین بره روی اونها و یه سری دیالوگ که بعد از یه مدت تکراری میشن رو گوش کنیم! اوایل اینها لذت بخش هستن اما کم کم باعث میشن احساس کنیم وقتمون داره تلف میشه! اگه این ها رو فقط برای باس های مهم قرار میدادن خیلی بهتر بود.(مثل وار چیف ها)”
    این متنی بود که قبلا نوشته بودم…
    با تشکر از نویسنده…

    ۴۱۳
    1. سیستم پارکور ایراد داره درسته ولی ایرادش قابل چشم پوشی، برای اینکه مثل بازی اساسین کرید انقدر نیاز حیاتی به پارکور نداری،
      سیستم نمسیس هم درست متوجه منظورت نشدم، شما اگر هم به این سیستم تعامل نداشته باشی باز هم اوروک ها دارند روال خودشون رو طی می کنند به خصوص زمانی که شما در موقع FT از گذر زمان استفاده کنید می بینید که بعضی ها کشته میشند و یا بعضی ها ارتقا پیدا می کنند.
      سیستم فوکوس هم خوب این طوری طراحی شده دیگه! باید خیلی روی زاویه دوربین و حرکات تالیون تسلط داشته باشید البته منم بعضی وقت ها منم ناخواسته روی یه نفر دیگه فینیشر می زدم.
      داستان هم می تونست بهتر باشه، بله! ولی هدف سازندگان بیشتر گیم پلی بوده تا داستان

      ۲۱
    2. دوست عزیز شما فن تالکین و دنیای سرزمین میانه هستین به خاطر اون دارین حمایت می کنین.
      گیم پلی بازی به شکل واضحی این ایراداتی که من گفتم رو داره. اگه اهل سری آرکام باشین متوجه میشین.
      وقتی یه جزئی از گیم پلی ایراد داره ایراد داره دیگه! حیاتی بودن یا نبودنش هم بستگی به نوع بازی کردن داره. اتفاقا اگه بخوایم از سیستم مخفی کاری استفاده کنیم سیستم پارکور غیر قابل اجتناب خواهد بود
      و وقتی بازی که این عنوان از روی اون الگو گرفته این ایرادات رو نداره برای این بازی اینها ایراد به حساب میاد.
      حالا اون سیستم نمسیس رو چشم پوشی کنیم ایرادات دیگه ی بازی اصلا قابل چشم پوشی نیستن
      تقصیر سازنده هم نیست. این سیستم گیم پلی فقط و فقط با تجربه درست میشه.یعنی باید نسخه های بعدی ساخته بشه تا این ایرادات رفع بشه…

      ۱۱
    3. بقیه ی بخش ها رو نخوندم ولی اون تیکه ی نمسیس چشمم افتاد…چرا تغییر بزرکی نمیکنه سجاد جان؟!بارها من شاهد بودم که یهو بهم نشون داد فلان کاپیتانی که تسخیر کرده بودم فلان جا توسط حیونات وحشی کشته شد!یا فلان کاپیتان فلانی رو کشت!درواقع شما متوجه نمیشدی ولی بازی یک هوش مصنوعی داینامیک و جهانی داشت و اتفاقا از مواردی بود که خیلی مورد تحسین قرار گرفت.

      ۴۰
    4. در مورد داستان هم وقتی داستان یه بازی سوم شخص اکشن/ادونچر که داره از یه دنیای غنی الهام می گیره ضعیف باشه یه ضعفه دیگه!
      بازی ورزشی یا ریسینگ نیست که بگیم داستان مهم نیست!

      ۰۰
    5. علی جان اون قسمت نمسیس کوچیک ترین دلیلم بود. حالا اون رو بیخیال بقیه رو بخون!

      ۰۰
    6. ا((یرادات بعدی هم در زمینه ی داستان هست. شخصیت پردازی روح آهنگر بزرگ به خوبی و آرام آرام هست اما بقیه یشتر هویج هستن! مثلا خود شخصیت اصلی که سعی شده شخصیت پردازی اون توی سکانس های فوق العاده کوتاه اول بازی و همچنین از طریق دیالوگ هایی که موقع لودینگ پخش میشه انجام بگیره. بقیه شخصیت ها هم گذشته شون در حد یکی دو تا دیالوگ هست و خیلی سریع وارد داستان میشن و به سرعت محو میشن.))

      کاملا با این حرفت موافقم شخصیت پردازی خیلی بد بود ….حالا اگه اسمشم شخصیت پردازی نزاریم میتونست خیلی بهتر باشه مثلا فوکوس رویه چند دشمن خاص بود و ما میرفتیم و دیگرانو برای کسب اطلاعات درباره ی اون فرد میکشتیم بعد میرفتیم سراغ باس فایت (که خود اون کسی که اطلاعات زیادی ازش داریم) اینطوری بنظرم خیلی بهتر بود تا اینکه یکی وارد داستان بشه و خیلی سریع بعد از کشتنش ازش بیرون بره

      ۲۱
    7. دوست عزیز بله بخوای از سیستم مخفی کاری استفاده کنی پارکور نیاز منده ولی آخه اونقدر ها هم مشکلی نداره، خیلی کم پیش بیاد پرش شما اون طور که می خوای در نیاد، نقشه ها و ساختمان ها هم طوری ساخته شدند که بتونید به خوبی از پارکور استفاده می کنید.
      داستان رو گفتم هم نمی گم ضعف نداره ، داستان بازی خیلی کوتاه و خلاصه و در قالب آیتم ها و یه سری ماموریت های جانبی بیان میشه. داستان هم می تونست به قول شما غنی تر باشه.
      در ضمن من فن تالکین هستم ولی واقعا چشمم رو به همه چی نمی بندم! چیزی ایراد داشته باشه میگم. منتها نظرات و طرز دیگاه آدم ها هم فرق می کنه

      ۲۰
    8. نه اصلا ویژگی انسان اینه! وقتی نسبت به یه چیز علاقه مند باشیم ایراداتش رو به خوبی نمی بینیم. هممون همین جوری هستیم و اصلا اجتناب ناپذیره! فقط کم و زیاد داره
      اما در مورد گیم پلی هم دیگه این ایراداتی بود که من دیدم! به کرات هم دیدم! یکی دو دفعه نبود که چشم پوشی کنیم. امکان نداشت یه دفعه من بخوام از روی طناب برم روی لبه ی دیوار و یه ایرادی پیش نیاد.یا با توجه به جهت دوربین از اون لبه ای که من می خوام بالا بره…
      حالا اگه شما میگی نبوده احتمالا من آپدیت نکردم بازی رو شما آپدیت کردی به خاطر اون بوده!

      ۱۰
    9. هر بازیی نمیتونه برای نسخه اولش سیستم پارکور خوبی بزنه نیاز به تجربه داره ، الان این اساسین کرید سازنده هاش فکر کنم همون سازنده های شازده ایرانی ۳ باشن که مال ۱۰ سال پیش هست

      ۰۰
    10. دوست عزیز، سجاد جان( اسمت سجاده دیگه) به شخصه نمی دونم چرا قصد داری نظرت رو تحمیل کنی؟! من ایراداتی بازی رو دیدم ولی انقدر برای من بزرگ به چشم نمیومد. شما خیلی بازی حال نکردی خوب دیگه این ربطی به من نداره.
      گفتم من چشمم رو به همه چی نمی بندم، اگه چیزی رو خوشم میاد دلیل نمیشه نکات منفیشو در نظر نگیرم. به عنوان مثال فیلم هابیت ۲ رو خیلی خوشم میاد اما ایراد هم می تونم بگیرم.

      ۲۰
  7. یک تجربه خوب..
    یک الهام گیری خوب از بتمن و اساسین… سیستم مبارزه دقیقا دلخواه من بود
    گرافیک بازی واقعا خوب بود.. نورپردازی و آنتی آلیزینگ خوب و تکسچرهای قابل قبول
    انیمشین های مبارزات و کاراکترها تو نسخه PS4 هیچ ایرادی نداشت
    فقط افت فریم نمیدونم چرا تو بعضی جاها (مثل وقتی که صحنه شلوغ میشد) داشتم
    داستان بازی که تضمین شده بود… صداگذاری اساطیر که جای هیچ بحثی نمیذاشت ولی انتظار دیالوگ های بهتری داشتم با توجه ب اقتباس قوی ای که داشت
    ساید کوئست های بازی اوایلش تنوع داره ولی بعد تکراری میشه
    موسیقی بازی یه چیز متوسط بود…
    مخفی کاری بازی نقطه ضعف کامل این اثر بود :۲۳:
    نمره واقعا لایقشه
    ممنون از نقد خوبتون :۱۵:

    ۳۰
  8. تشکر بابت نقد.
    یه نکته است…
    من حتی باکس آرت فیفا ۱۵ هم ندیدم دگ چه برسه بخوام اینو بازی کنم! :lol:
    کلا هیچ حس خاصی ندارم نسبت به آثار جدید! سرمون با مولتی طلوع و بتل گرمه! :lol:

    ۱۲
  9. والا بازیو هنوز تجربه نکردم ولی بازخورد ها مثبت بوده!اگه مبارات مانند بتمن و مخفی کاری مانند اسسینز کرید طراحی شده در ترکیب با جلوه های بصری بازی و دنیای سرزمین میانه معجون خوشمزه ای بنظر میرسه که حداقل من ازش لذت خواهم برد!
    با تشکر از نقد!

    ۳۰
    1. حالا انگار مخفی کاری اسسین چه چیز شاخیه مثلا
      به قول سعید خان آب دوغ خیاری تر از این ندیده بودیم :11:

      ۴۵
  10. سپاس!
    بازی که در مجموع خیلی خوب بود ولی یک نکته اینکه ( شاید فقط برا من صدق کنه!) بازی اصلا جس و حال ارباب حلقه ها رو نمی داد! دنیای ارباب حلقه ها حال و هوایی منحصر به فردی برای کن داره که این بازی از این جهت نتونست من رو راضی کنه! تک تک مکان های ارباب حلقه ها ۳۶۰ درجه فضا سازیش برام متفاوتتر از این بود!
    خلاصه اینکه بازی خوبی بود ولی ارباب حلقه هایی نبود :۲۴:

    ۲۰
  11. تجربه ی خوبی رو اراعه داد واقعا عالی بود اما چند تا نکته:
    ۱- مبارزات به طور شدیدی منو یاده بتمن مینداخت و همین موع لذت از مبارزه کردن میشد ولی مخفی کاری بازی میتونست بهتر باشه

    ۲- آپگرید سلاح ها به طور شدیدی اثر داره رو عملکرد مبارزات و جدا دمشون گرم :۱۵: پ.ن: این مورد درباره ی کمان صدق نمیکنه چون جدی من بیشترین آپگرید رو انجام دادم ولی زیاد تغییرات زیادی ندیدم :۲۳:

    ۳- تعداد مراحل فرعی بازی انقدر زیاد بود که حواس آدمو اصلا از داستان اصلی و مراحل داستانی پرت میکنه :۲۵:

    ۴- لول گرفتن دشمنا خیلی رو عملکردشون تاثیر نداره (به جز باس فایت های اخری که حتی یک پاور هم موجع به زیاد شدن شدید قدرتشون میشد :( )

    ۵- تعداد فن هایی که داخل بازی به گیمر داده میشه خیلی زیاده و همین موجع به لذت فوق العاده ایی از مبارزه کردن با دشمنا میشه (مخصوص اون قابلیته که مثلثو مربعو میگیری سرشو عین خیار میکنه :lol: )

    ۶- موسیقی بازی به شدت حماسی هست و یه حس خاصی رو موقع مبارزات و رفتن مراحل به گیمر القا میکنه ..پ.ن: ماکه داشتیم اخرای بازی همش حصینو زد بازی گوش میکردیم :lol: :lol:
    در کل بازی هستش که ارزش بازی کردنش بالاست نگران گرافیک هم نباشید رو ps4 هم بافت ها و هم گرافیک هنری بسیار عالی هستش
    در کل ۹/۱۰
    بابت نقد هم ممنون خیلی عالی بود

    ۱۶۰
  12. البته این بازی ایده هم داشت که همین سیستم Nemesis بود. ولی چیزهای احمقانه هم داشت مثلا این که وقتی می رفتی بالای دیوار کسی دنبالت نمیومد و فقط الکی نیزه پرتاب می کردن بهت. داستانش هم خیلی کشش نداشت به نظر من. ولی در کل بازی خوبی بود.

    ۱۶
  13. آشغال واقغی همچیشو از بتمن و اساسین کپی کرده بود. داستانش هم به شدت شخمی بود.
    هر کی گفت مبارزاتش سخته بزنید تو گوشش :lol:

    ۴۳۰
    1. مبارزاتش کپی نمی شد مشکل ساز می شد ” مثلا فکر کنید مبارزاتش اگه این سیستم نبود مثل اسکایریم یا ویچر ۲ بی روح می شد و اصلا نمی شد مثلا تو یه صحنه با این جذابیتی که الان middle of earth داره ۵۰ تا orc رو کشت ”

      مبارزاتش در مراحل بالاتر بازی به شدت سخت می شه چون علاوه بر کاپیتان های بازی تعداد زیادی orc ازشون با توجه به level اونا محافظت می کنن که بعضا شکست دادنشون غیر ممکن می شه و در هر حال با یه اشتباه ممکنه بمیری و یه orc دیگه level up شه

      ۶۰
  14. نقد بسیار خوبی بود ممنون . :*: :*: :*:
    من انتظار نداشتم این بازی موفق بشه ولی بعد از چند ساعت بازی کردنش فهمیدم چقدر بازیش جذابه نمیشه اسمشو تقلید گذاشت تقریبا یه الگو برداری از ۲ بازی بتمن و اساسینز کردن و باید گفت که الگو کردن عار نیست .

    ۶۰
    1. نه تا این حد ، من تریلر گیمپلیش دیدم درجا گفتم کپی از اساسین کریده ، هر چیزی یه حدی داره

      ۰۱۰
    2. اتفاقا مبارزات بازی کاملا مثل بتمنه دوست عزیز نه اساسینز کرید!لطفا لااقل درست تشخیص بدید! :۲۳: :lol:

      ۹۰
  15. بازیه خوبه من که از تموم کردنش لذت بردم البته یکسری نکات رو از اساسیتز و بتمن کپی کرده، ولی بازیه خدبیه،به نظر من نکته ی منفیش اینه که تمام مراحلش تقریبا یکسان هست و فقط باید یکی رو بکشی و…..

    ۲۲
  16. پست تر از اساسینز
    بی هویت تر از اساسینز
    ماقبل بتمن
    بی شخصیت تر از بتمن
    تعریف کلی من از این بازی
    نمره ۲ از سر کچلش هم زیاده
    اساسینز حاضرم الان کاورش ببینم ولی این بازی حاضر نیستم حتی سایه کاورش ببینم
    :11:

    ۶۷۳
    1. نمی فهمم بی هویت تر یعنی چی دیگه؟ یا مثلا بی شخصیت تر از بتمن؟ :۲۳: :11:

      ۱۷۰
    2. دقیقا سعید خان
      این بازی به نظر من واسه گیمرای کژوال واقعا جذاب و سرگرم کننده است

      ۴۱۴
  17. ممنون بابت نقد که از این بازی کردین
    من اگر بخوام به این بازی امتیاز بدم نمره ۵ میدم اینم زیادش هست ، چون گیم پلی بازی تقلید از Assassin’s Creed و Batman Arkham هست حالا یکمی متفاوت هم باشه ولی اصل کاریاش مثل هم هست ، مثلا توی سقطش کپی اساسین هست فرقش اینکه این بعدش ملق میزنه
    یعنی سازندگانش ایده نداشتن
    ، فقط داستان بازی خوبه ولی شخصیت اول بازی از نظر شخصیت پردازی شخصیت ضعیف بوده و خیلی بد طراحی شده

    ۴۴۱
    1. دلپاداش چه ربطی به تقلید داره ؟ الان خیلی از بازی های موفق هم از بازیهای دیگر الهام گرفتند ، پس این دلیل بد بودن نمیشه.
      موفق باشید.

      ۸۲
    2. الهام گرفتن یه چیزی دیگست ، کپی تا یه حد باشه مشکلی نیست ، ولی این رو همون بار اولیش ببینی میگی کپیه

      ۲۱۳
    3. کپی بده زمانی که بازی ارخودش هیچی نداشته باشه.این بازی قدم های بزرگی مثل سیستم نمسیس یا هوش مصنوعی داینامیک جهانی برداشته.پس واسه خودش هویت داره و نمیشه اونو یک کپی دونست.

      ۱۶۰
  18. تشکر
    واقعا بازی زیبایی بود.
    اون DLC که براش اومده،چطور بوده؟!ارزش داره دوباره ادامه بدیم بازی رو؟!
    ــــــــــــــــ
    کسی راهی میشناسه که بتونم ویدیو های این باز رو استخراج کنم؟! توی پوشه ی نصب شده ی بازی وجود داره ولی فرمت VIB هستند!

    ۱۰۰
    1. ۱۰۰درصد نکردم…ولی خب اکثر ماموریت فرعی هاش رو رفتم کالکتبل هارم کامل جمع کردم.

      ۸۴

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر