خانه » نقد و بررسی نقد بازی Rage – خشم زلال × توسط آرش حکیمی در ۱۳۹۰/۰۸/۱۶ , 09:10:40 99 برای ادای احترام به بازی خشم/ Rage و نقدی بر نقد بازی خشم/ Rage از دیدگاهم بر دیدگاه ایشان افزوده و امید دارم که از دایره منطق بدور نبوده و مفید واقع گردد. بازی خشم/ Rage را ترکیبی از بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 و مجازات/Doom و ولفنشتاین و لرزه/Quake دانسته اند که در اینصورت بازی ناب/Pure و nail’d را نیز بدان افزوده و اضافه می نمایم که این بازی ترکیبی از بهترین المانهای کشف شده در بازیهای اخیر بوده است. همان کاری که پیروان تاریکی/DarkSiders بخوبی انجام داد. اما بدون تردید در آن از بازی فوتبال یا شبیه سازی هواپیمایی جنگی نخواهید دید. باز هم بدون شک بودن یا نبودن این اجزای گیم پلی از بزرگی و جذابیت بازی خشم/ Rage کم نخواهد کرد. اما اگر منظور منتقد بازی از نظر سبک بازیها بوده باید عنوان کنم که بازی خشم/ Rage در سبک اکشن/تیراندازی/اول شخص/مدرن طبقه بندی شده در حالیکه بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 در سبک نقش آفرینی/اکشن/اول شخص طبقه بندی شده و بازی مجازات۳/Doom3 در سبک اکشن/تیراندازی/اول شخص/آینده نگرانه یا علم نگرانه طبقه بندی گشته اند. فلذا در المانهایی از سبکها با هم تفاوت دارند. بنابراین در رده بازی خشم/ Rage بازیهای مقاومت/ Resistanceو مسافت دور/ Far Cryقرار گرفته و در رده بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 بازیهای طومارهای کلیسا/ The Elder Scrollsو دروازه جهنم/ Hellgate قرار گرفته و در رده بازی مجازات۳/Doom3 بازیهای بحران/ Crysisو شوک زیست محیطی/ BioShockقرار می گیرد. بنابراین خرید لوازم جنگی و توسعه تیرها و اسلحه ها و انجام پازلها و بازیهای مختلف و خرید و توسعه لباسها و ابزار آلات دیگر آنرا در سبک نقش آفرینی قرار نمی دهد. بعبارت دیگر هر فرد ریش و سبیل داری با افراد ریش وسبیل دار دیگر ممکن است همکار باشند، اما هم دانش و هم حرفه نیستند.(کمی طنز) — کاراکتر اول بازی بسادگی و غیر احساسی با اتفاقات رخ داده روبرو گشته و این انتقادی بود که بعضی از منتقدین و دوستان به بازی گرد و غبار اتمی/ Fallout3گرفته بودند اما دیدیم که آن بازی بخوبی درخشیده و درون خود را همانند آفتاب فروزان بر روی بازیبازان گشوده و آنها را گرما بخشید. اما همه می دانیم که این سبک از بازیها در ادامه تشعشعاتی را از خود منتشر کرده و بازیباز را بهمراه خود کشیده و در داستان خود غرق می کنند. اولین عنوانهای فاینال فانتزی را یادتان می آید. کاراکترهای کوچک و پیکسل پیکسلی که با ورود یک سفینه و در خطر قرار گرفتن سیاره و واکنش کارتونی و خنده دار کاراکتر بازی، شروع بازی ر ا رقم می زد اما در ادامه و در روایت داستان کاری میکرد که بازیبازها همانند همان کاراکتر بازی دستها را بالا برده و فک پایینی از فک بالایی جدا شده و چشمها از آشیانه خودشان بیرون می آمدند! می خواهم بگویم چارچوبهای مختلفی برای روایت داستان و در پیش چشم مخاطبان قرار دادن، وجود دارد. بعلاوه در بسیاری از بازیها این احساسات واقعی و دراماتیک را شاهد نبوده و نیستیم. توجه داشته باشید بازی خشم/ Rage دارای کاراکتری صامت بوده و از ساختار روایی خاص خودش پیروی می کند. — اما… “دشمنان بازی به دلیل ابله بودن به سبک انسانهای اولیه حمله می کنند” این عبارتی است که در نقد بازی وجود دارد و این مفهوم را نیز می رساند که سبک زندگی انسانهای اولیه بدلیل ابله بودنشان است. واعجبا!!! اتفاقا دشمنان و موجودات تغییر شکل یافته این بازی از هوش مصنوعی خوب و حرکات جالبی برخوردار بوده و در برابر تیرهای شلیک شده واکنش زیادی از خود نشان می دهند. حتی بازی میدان نبرد۳/BF3 که از هوش مصنوعی و الگوریتمهای بکار رفته در آن داد سخن می دادند در عمل کم آورده و آنچه که فکر می کردیم از کار در نیامده و کاراکترهای مقابل براحتی در معرض تیر قرار می گرفتند. — آیا بازی اکشن با وجود ماشینها و موتورهایش طعم و بوی گیم پلیش اکشن تر می شود؟ تشابهی را از بازی میدان نبرد۳/ BF3 گرفته و آنرا بسط می دهم. اگر بازی با ورود ماشینها گیم پلیش اکشن تر می شود پس در بازی میدان نبرد ۳ در مر حله ای که در نقش کمک خلبان جت جنگی ظاهر می شویم با توجه به سرعت زیاد جت جنگی و اوج گرفتنش بر بالای ابرها، بازی نیز باید همان سرعت را در گیم پلیش حس کرده و به اوج ابرها صعود می کرد. لیکن در عمل دیدیم که جذابیتی که این مرحله در فضا سازیش ایجاد کرده بود، آنطور که باید نبوده و در انتها نیز از بازی ندای وظیفه: جنگاوری مدرن/COD:MW وام گرفته بود و فالمجموع در ارائه آنچه که می خواست ارائه دهد، ناکام ماند. می دانم آن دوستانی که موافق و رضایت زیادی از بازی کسب کرده اند از کجا ناشی شده است. چشمانی که خیره به گرافیک بصری و فنی بازی باقیمانده است. بازی اکشن، اکشن است و بالطبع گیم پلی خاص خود را در بطنش آبستن است. سبک “اکشن تر” نداشته و نداریم. بلکه بر اساس روایت داستان و روایت سینمایی و روایت آنچه که در بازی قرار است اتفاق بیفتد تندی و یا کندی پدید می آید. و با توجه به سرعت وسایل مورد استفاده بازی اکشن تر نشده و گیم پلی مورد استفاده در بازی همان شاخصه های اصلی خود را حفظ می کند. ماشینی برای رفت و آمد بین نقاط مخالف بازی و انجام مسابقات و در گیریها در اختیار بازیباز قرار گرفته که با قابلیت پیکربندی مختلف و قویتر شدن و تعمیر شدن را دارا بوده و با کنترل حرکتی به راحتی به اینور و آنور رفته و سرعتش بکمک نیتروها افزایش یافته و می توان با پرشهای مختلف اجسام معلق در هوا را گرفته و امتیازهای بیشتری را بدست آورد(گیم پلی). بخشی از روایت و انجام بازی بکمک این ماشینها اجرا شده و فضا سازی های متنوعی شکل می گیرد که می تواند روند یکنواختی را کاسته و جذابیت بیشتری به بازی بدهد. — بازی فوق بعنوان اکشنی بی نقص وشسته رفته معرفی گشته که بارها می توان آنرا بازی کرده و خسته نشد.اما با این حال آنرا فاقد نوآوری خاصی دانسته اند. بر اساس دیدگاه این حقیر، این بازی قطعا در نهادش چیزی را داشته و پرورانده که توانسته دل بسیاری از دوستان و منجمله منتقد عزیز این بازی را برباید. همچنین میدانیم که بازی چرخ دنده های جنگ/GOW نیز از المانهای گیم پلی بعضی از بازیهای گذشته اش سود برده و با ارتقا و بهتر کردنش کاری کرده که به دل بازیبازان خوش آمده، بطوریکه آنرا به شرکت حماسه/Epic متعلق می دانستند. بدون تردید جمع آوری و کنار هم چیدن این عناصر و استفاده بهینه و منطقی و جذاب از آنها از عهده هر شرکت بازیسازی بر نمی آید. این بازی همانند محیطش بزرگ و جذاب است. این بازی چیزی را در بطنش داراست و به بازیبازانش هدیه می دهد. فلذا اگر این بازی را فارغ از سبک با بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 مقایسه می کنید، بازی بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 برنده این رقابت است. — بار داستان در این سبک از بازیها بیشتر بر روی دوش گفتگوهای افراد مختلف، میان پرده های داستانی، بازگشت به گذشته / فلش بکها ، انیمیشنهای اول و آخر بازی، راوی و … افتاده و بر اساس اتفاقات مختلف روی داده بر طبق تصمیمات کاراکتر بازی و کاراکترهای دیگر(خطی و غیر خطی) به سرانجام می رسد. اما بار داستان بر روی دوش طراحی محیطها و عناصر فنی نیفتاده و نمی افتد. داستان و روایتش خصایص خاص خود را داشته و این محیط است که بر اساس داستان بازی طراحی و رنگ و لعاب می گیرد که حتی ممکن است این طراحی از لحاظ هنری و فنی بی عیب و نقص نباشد. ——————– درباره پیش نمایش بازی شیطان مقیم/Resident Evil: دوست عزیزم این بازی را “ترس پولساز” نامدهی کرده و سپس به پیش نمایش آن پرداخته اند. از دیدگاه من این بازی لیاقتی بیشتر از این تیتر و نامدهی را داراست در حالیکه این بازی همیشه در مسیر موفقیت و رشد گام برداشته و در ساختش وسواس و دقت زیادی را به خرج داده اند. بنابراین موفقیت مالی حاصله از آن نوش جانش! بنابراین آنرا “ترس ِ نوش جان ِ همه” نامدهی می کنم.(کمی طنز) — با تشکر از همه دوستان عزیز بخاطر مطالعه و درج دیدگاه! امید است دیدگاهم از جام منطق نوشیده باشد و در نهادش آموزههایی برا آموختن داشته باشد. فلذا در صورت نادرست بودنش از همگی عذر خواسته و از دوستان عزیز و منتقدین مجله خواستار رهنماییش را دارم. Hamedgh/حامد.ق.ت/ ۱۵ -۸-۱۳۹۰ نویسنده آرش حکیمی There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't. نقد و بررسی 99 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. ممنون حامد جان ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! ممنون از Rising عزیز! امیدوارم در تمامی مراحل زندگی همانند نامت، با پیشرفت روبرو شده و طلوعی بدون غروب داشته باشی! برخاستی بدون برجایی! با تشکر از شما! ۰۰ دوستان من یه جاش گیر کردم اون جایی که میگه همه ی پارت های اون ماشین رو پیدا کن من تا اخرین طبقه پایین میرم همه رو پپیدا میکنم غیر از یه دونه اون جا در اخرین طبقه فقط یه در وجود داره که وقتی نزدیکش میشی علامت تعجب میاد بقیه هم یه اتاقه که تقریبا خراب شده ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! درهایی که علامت تعجب دارند را کاری نداشته باش. محیط را بخوبی کاوش کن. از جداره یکی از دیوارها کپسول گازی را می توانی نشانه بروی تا دیوار فرو ریزد. و در جایی موتور ماشینی به دیوار آویزان است که بخشی از آنرا می توانی بر داری و در اینصورت برق متصل به درب قطع می گردد. روی میزها را خوب بگرد. تا همینجا به خاطرم مانده که ممکن است به درد شما بخورد. با تشکر از شما! ۰۰ با خسته نباشید به اقا حامد،چند نکته هست که باید متذکر شوم. ۱:در مورد این بازی خوب بودن و وسیع بودنش را همه می دانند.ولی به هنگامی که یک بازی خودش را مدعی ثابت می کند به عنوان یک بازی حرفه ای،باید المان های یک بازی عالی را دارا باشد تا در سبک خود به عنوان شاهکار از ان تلقی شود.اتفاقی که برای این بازی و fallout نیافتاد.با اینکه این همه روی ان دو کار شده بود،ولی به عنوان یک بازی حرفه ایhardcore نتیجه مطلوبی نداشت.و امتیازاتی که منابع مختلف به ان دادند پایین بود. ۲:هر اسمی را اگر به فارسی ترجمه کنیم،شاید معنی مورد نظر سازندگان،که معنی دقیق کلمه نبوده است را،نتوانیم معنا کنیم. ۳:در مورد بتلفیلد کاملا باهات موافقم.این بازی در صورت تقلیدی با چاشنی نو اوری بازی موفقی میشد،نه تقلیده صرف ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! (با تشکر از marcus_fenix عزیز که نامش یادآور لحظات خوبی بهمراه یکی از کاراکترهای مردانه و خوب در دنیای بازیهاست) ۱-بدون شک وسیع بودن یک بازی خوبی را برای آن بازی به ارمغان نمی آورد. در نوشتارم آورده ام ” این بازی همانند محیطش بزرگ و جذاب است” و منظوری که بر روی دوشش گذاشته بودم اینست که این بازی بزرگی و جذابیتی همانند بزرگی محیط و عظمت ساختش دارد که در برگیرنده کل بازیست. ۲-بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 در زمان خودش بهترین بازی شناخته شده و جوایز بسیاری را با خود به خانه برد. بدون تردید این بازی و سایر بازیهای سرچشمه، تاثیر فراوانی بر بازیها و فضای آینده اش خواهند گذاشت. بعنوان نمونه، حرکت و شیرجه به اطراف لارا کرافت عزیز در بازی مهاجم مقبره/Tomb Raider تاثیر زیادی در ساخت بازیهای بعدی از لحاظ تنوع حرکتی گذاشته است حتی اگر تقلید کاملی از المانهای دیگر بازی فوق نکرده باشند. ۳-بیشتر امتیاز دهی به بازیها سلیقه ای و ذهنی است و در برگیرنده المانهای امتیازدهی متنوعی است(منجمله کیفیت بسته بندی، میزان ارزش بازی نسبت به قیمت فروش – سایت گیم اسپات و سایر سایتها). ممکن است از پنج نقد جمع آوری شده ازطرف منتقدین یک سایت به اعداد ۸/۱۰ و ۷/۱۰ و ۹/۱۰ و ۸/۱۰ و ۷/۱۰ روبرو شده که میانگین آنها می شود: ۷.۸ از ۱۰ امتیاز بنابراین وجود یک سیستم کامل و منطقی برای امتیاز دهی می تواند در دقیقتر شدن آن مثمر ثمر واقع گردد. ۴-بله! بدون شک وجود المانهای جذاب و عالی می تواند در بالا بردن بازی موثر واقع گردند. این المانها در نظر افراد مختلف ممکن است متفاوت بوده و در نظرشان مهم جلوه گر نماید. اما نظرتان راجب بازی شطرنج چیست؟ این بازی گرافیک فنی و هنری و صدا و دیالوگ و داستان و محیطهای متنوع و اسلحه های گوناگون و عناصر نقش آفرینی/RPG بهمراه ندارد. بازی برزخ/Limbo یا بازی بزرگ سیاره کوچک/little Big Planet و یا …. نظرتان چیست؟ ۵-در مورد اسامی موافقم. ممکن است لپ مطلب را ادا نکند. که این ضعف با کوشش و تحقیق مجلات بازی و نوشتن ترجمه درست نام بازیها در آنها رفع خواهد شد تا جوی بر فراز آسمان دنیای بازیها برقرار گیرد همه گیر و قابل تنفس برای همه! اما به ترجمه نام بازیهای زیر دقت کنید که باری را در خود آبستن هستند که گاهی ذکاوت بازیسازانش را می رسانند. حیف است آنها را از دست بدهیم(مقاله ای راجب همین موضوع برای مجله بازینما نوشته بودم در جهت پاسخگویی به سوال سردبیرش): Gears of War : به معنی چرخ دنده های جنگی – آیا گیرز آف وار بهتر است؟ Civilization : به معنی تمدن – آیا سیویلیزیشن بهتر است؟ Fallout : به معنی گرد و غبار اتمی Assassin Creed : به معنی فرقه آدمکشها Crysis : به معنی بحران Prototype : نمونه اولیه BioShock : شوک زیست محیطی Amnesia : فراموشی یا ضعف حافظه Grim Fandango : رقص ترسناک اسپانیایی ۶-پیش بینی این حقیر در تاپیکهای قدیمی در این سایت و سایتهای دیگر درباره بازی میدان نبرد۳/BF3 درست از آب درآمد(فارغ از تعصب ایرانی بودن.) از دیدگاه من این بازی حتی به عنوانهای گذشته بازی ندای وظیفه/COD نیز نتوانسته چنگ اندازد و به احتمال فراوان یک RKO (ضربه تمام کننده رندی اورتون در کشتی کج) از بازی ندای وظیفه/COD خواهد خورد. شاید امتیازی که سایت گیم اسپات به آن داد بدور از سیاست بازی، و منطقی تر بوده باشد. به نظر من منتقدین به آن بازی امتیاز ۹ دادند تا به بازی ندای وظیفه: جنگاوری مدرن ۳/COD:MW3 امتیاز ۱۰ بدهند(طنز). می دانم که مخالفان زیادی برای نظرم وجود دارد. امید است یک نقد خوب در مجلات بازی خصوصا مجله دنیای بازی یا حتی سایت درج شود(در صورت رفع ممنوعیت). با تشکر از همه دوستان عزیزم! ۰۰ با تشکر از شما که با حوصله جواب می دهید.تمدن و تا حدودی چرخ دنده های جنگ می توانند بیان کننده ی نام انگلیسی خود باشند.اما در موارد دیگر مثلا فرقه اساسین ها درست است.چون واژه ادمکش نمی تواند بار معنایی که assassin دارد را بیان کند.و ان حماسه ساز کوی دوست:حاج گریم را می گویم،برای ادای احترام به شخص شخیصش هیچ گاه ترجمه نشود به است. در بازی هایی که بدان اشارت نمودید مثل شطرنج همان المان های خاصه ان است که ما را ترغیب به بازی کردن می کند. در اخر و با وجود عرضه mw3 باید به عرضتان برسانم،bf3 یک ۶۱۹ سخت از mw3 خورد. ۰۰ با سلام! (مارکوس عزیز) بسیاری از دوستان معنای Civilization/تمدن را نمی دانند.معنای شوک زیست محیطی/ BioShock فضای داستانی بازی را تا حدی معلوم می دارد. یا فراموشی یا ضعف حافظه / Amnesia حالات روحی گنگ و نامعلوم کاراکتر بازی را شرح می دهد. و … از دیدگاه من دانستن معنای لغات انگلیسی مفید و الزامیست. می توانی بدین نتیجه برسی که چرا در زبان پارسی و قوی ما، لغات عربی و فرانسوی و انگلیسی و … وارد شده و جا افتاده است. این بحث و گفتگو را مدتها قبل راجب نژاد “جن یا الف ” در بازیها با دوستان عزیز انجام داده بودیم. بدون تردید در این امر همکاری مجلات بازی و رسانه های دیگر نیز می تواند کمک زیادی بکند. — شناخت همین المانهای اساسی در بازیهاست که در کنار دانش های مرتبط با بازی می تواند باعث تولید یک بازی خوب و یا بررسی بازی گردد. بازی شطرنج چه دارد که بعد از قرنها هنوز هم سرپا ایستاده است بدون گرافیک بصری، بدون موسیقی دیجیتالی و … ؟ — ۶۱۹ را با RKO ترکیب کنی چی از آب در بیاد!!! بازی میدان نبرد۳ /BF3 بسیار سیاسی عمل کرده و آنچه که وعده داده بود را نتوانسته پوشش دهد. متاسفانه بازیهای امروزی …. بازی ندای وظیفه/COD آنقدر ها هم تند و دهن سوز نیست و تا حدی آنرا کنترل کرده است. و با طنزی که در آخر بازی عملیات سیاه/Black ops به اجرا در آورده بود نمایش خوبی از خود بجای گذاشته بود! — با تشکر از شما! ۰۰ شایعه: اطلاعات جدید GTA V به تازگی یک سری اطلاعات از یک مجله انگلیسی در مورد بازی GTA V به بیرون درز کرده که مهم ترین آن ها به این شرح است: بازی از نهایت قدرت کنسول های Xbox 360 و PS3 استفاده کرده و شهر آن چهار برابر بزرگتر از Liberty City در GTA IV است. میزان NPCها در یک منطقه بیش از ۱۰۰ نفر خواهد بود. این در حالیست که GTA IV تعداد خیلی کم تری از این رقم را داشت. همانند RDR در این بازی حیوانات هم وجود دارند. در بازی، هواپیما و جت هم وجود دارد که اگر بخواهید، می توانید آن ها را به برج ها بزنید! فضاهای داخلی زیادی به بازی اضافه شده اند. ماشین ها باک بنزین دارند و اگر بنزین شما تمام شود باید به پمپ بنزین رفته و آن را پر کنید. اگر هم باک شما پر باشد و دشمن به آن شلیک کند، ماشین به هوا خواهد رفت! تلفن همراه، همچنان در بازی وجود دارد. مینی گیم هایی مثل دارت، بولینگ و… در بازی وجود ندارند و بجای آن بسکتبال، باشگاه بدنسازی، مسابقات مچ اندازی و… در بازی وجود دارند. همانند GTA: San Andreas می توانید در بدن و موهای شخصیت خود تغییر ایجاد کنید. می توانید وارد یک ساختمان شوید، در را قفل کنید و با وسایلی مثل کمد، میز و… جلوی در سدی درست کنید. ————————————— البته سایت محترم اسم نشریه رو نگفته اند!! همینجوری توی بازی ماشین زیاد منفجر می شد حالا با یک گلوله به بک ماشین می ترکه ایتمهای زیادی برای واقعی کردن بازی هست رفتن چسبیدن به باک و پمپ بنزین و …! ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید دوست عزیز سعی کنید موقع نوشتن کمتر از کلمات و جمله بندی های پیچیده استفاده کنید. استفاده از این نوع سبک نوشتاری باعث می شه مخاطب هم از خوندن مطلب گریزان بشه و هم شما نتونید اونجوری که می خواید منظورتون رو به خواننده منتقل بکنید.ضمنا تا جایی که یادمه تنها نوع دشمن هایی که به طرف شما هجوم می آوردند موتانت هایی بودند که معمولا با سلاح سرد حمله ور می شدند سلاح سرد هم سلاحیه که برای استفاده ازش باید حمله کرد! ایرادی به هوش مصنوعی وارد نشده. باز هم ممنون از نقد خوبتون. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! Gamelancer عزیز! (آقای ر.ق به عشق تو و دوستانم مطلب زیر را ارائه می دهم) امیدوارم درست فهمیده و شما را اشتباه نگرفته باشم که در اینصورت مرا ببخشید. بخشی از حملات انجام شده از طرف دشمنان همانیست که شما فرمودید. و آنها هم بخوبی از آن استفاده کرده وشرمنده ما نمی شوند. دشمنان متنوع، حملات و واکنشهای متنوعی نیز داشته و دارند. برخی از آنها دور زن و برخی دیگر نزدیک زن بوده و تنوعی را پدید میآورند که تنها در حمله کردن خلاصه نشده و مقاصد خاصی را در خود دارند. اگر دقت کرده باشید دشمنان در صورت زخمی شدن یا قطع عضو، بدنبال سرپناه گشته و خود را اینور و آنور می کشند، این تنها یک المان از رفتار دشمنان در بازی بود. حتی در سرپناه گرفتن دشمنان سالم نیز شاهد تنوع هستیم در تغییر مکانها و موارد دیگر. اما آن مقاصد خاصی که ذکر کردم، چیست؟ … هوش مصنوعی مبحثی پیچیده و فرح بخش است. و الگورتیمهای پیچیده ای را برای آن میتوان کد نویسی کرد که در سطوح مختلفی اجرا می گردند. هر چه این سطوح و عمق پیش گویی بیشتر و عمیق تر باشد، محاسباتش بیشتر و نتایجش ثمربخش تر است. بنابراین الگوریتمهای پیچیده با کدهای فراوانش نیاز به کامپیوترهای پیشرفته و مجهزتر می باشد. گاهی یک تابع با چند IF/else تو در تو مواجه شده و گاهی ممکن است با کد بهینه ای به چندین دستور العمل کاهش یابد. همانطور که می دانیم هر رشته دستورالعمل/Thread در هر سیکل مورد پردازش پردازنده ها قرار گرفته و بالطبع هر چقدر این رشته ها بیشتر باشد پردازش آنها زمان بیشتر و سخت افزار بیشتری را طلب می کند. بنابراین ذهنتان را به اینجا کشانده و می کشانم که بررسی و حدس رفتار کاراکتر اصلی بازی از دید دشمنان، برای انجام عکس العمل متناسب و شایسته می تواند دستورالعملهای زیادی را برای آن دشمن لیست کرده و به پردازش درآورد. اگر کاراکتر پناه گرفته بود…، اگر در حال شلیک بود…، اگر نارنجک انداخت…، اگر با دست و پا ضربه زد…، اگر به پناهگاه دیگری رفت …، کجای بدن او خارج از پناهگاه قرار دارد(در صورت مختلف بودن نقاط مورد هدف)…، اگر فاصله اش نزدیک بود برای انداختن نارنجک و ….، از چه زاویه ای به او نزدیک شده ….، در صورت نزدیک شدن کاراکتر …، در صورت منهدم شدن پناهگاه و رفتن به جای دیگر…، جا خالی دادن متناسب با نوع حمله کاراکتر…، و …. که در مورد یک بازی اکشن/تیراندازی صدق کرده و درمورد بازی فوتبال که قضیه پیچیده تر است. این افعال دائما باید بررسی و پردازش شده و مورد انجام قرار گیرد. همین افعال دائما در مغز بازیباز نیز شکل گرفته و او با قدرت پردازش بالای مغز و حافظه بسیار بزرگ و قدرتمندش که در کاسه سرش و در فضای کوچکی قرار گرفته، در زمانی بسیار بسیار بسیار کم عکس العمل نشان می دهد. بنابراین ممکن است این عکس العملها با تاخیر همراه بوده و نتیجه مطلوبی را در پی نداشته باشد. بعلاوه با مهارتی که توسط بازیباز بدست می آید حرکات و افعال دشمنان کمی ساده تر و گاها ضعیف به نظر میآید. در بازی فیفا اگر دقت کرده باشید در درجات سختی بالا، بارها ممکن است باخته و خشمگین گردیم اما در صورت کسب مهارت براحتی می توانید در آن قهرمان شده و شادمان گردید. می خواهم بگویم هوش مصنوعی بسیاری از بازیها خوب عمل کرده و گاها از ظرافت خاصی بهره می برند. از این موضوع این مطلب را شیره گرفته و میخواهم بدین جا برسم که: بنابراین بازیسازان برای رفع این موارد و بهبود وضعیت از ترفندهای خاصی بهره می برند تا عملکرد دشمنان بهتر به نظر آمده و بازی نیز تنوع بیشتری بگیرد. در مبارزات آخر و غولهای قوی هیکل آخر مراحل، اگر دقت کرده باشید دشمنان ریز و درشت دیگری به کمک آنها آمده و بازیباز را با چالش بیشتری روبرو می کنند. این امر باعث پوشیده شدن بعضی ضعفها و بهبود عملکرد مبارزه آخر می گردد. مبارزه آخری که ممکن است آن هوشی مصنوعی که بازیباز انتظار داشته را نداشته و در موضع ضعیفتری قرار گیرد. سیستم زدن ضربات با نشان داده شدن جهت نما نیز بخشی از همین مورد را پوشش می دهد. بعبارت دیگر با زدن دکمه سمت چپ، با مشت به صورت دشمن زده و با زدن دکمه سمت راست با اسلحه او را سوراخ می کنیم و … این گیم پلی، با ایجاد جذابیت و تنوع به بازی، کاری میکند تا برای دشمنان از نوشتن الگوریتمهای پیچیده چشم پوشیده و تنوعی به حرکات آنها داده شود. بعبارات دیگر شما می توانید با مشت و لگد از نزدیک با زدن ضربات خاص با دشمنان درگیر شده، بدون آنکه نیاز به پیاده سازی الگوریتمهای حرکتی و ضربه ای بازی مبارزه خیابانی/Street Fighter باشید!!! در نتیجه در بازی شاهد صحنه هایی هستیم که موجودی از پایین با الگوی هوشی و ضربه ای خودش، حمله کرده و موجودی از بالای سر حمله کرده و موجودی از زیر زمین و موجودی بزرگ بعنوان مبارزه آخر با چند ضربه و جادوی خاص و قوی خودش بازیباز را پذیرایی می کنند و در نهایت ابری بر فضای بازی پدید می آید که صاعقه ای در بر دارد که بارانش بازیباز را خیس می کند. بعبارت دیگر توده ای از هوش مصنوعی در قالبهای مختلف اما یکپارچه پدید آمده که از الگوریتمهای گسسسته هوش مصنوعی شکل گرفته و پیوند می خورد. این عسلی!!! (مفهوم عسل) است که می توان از آن کندوی عسل گرفته و شیرینیش را از کل گرفت. امید است توانسسته باشم منظور خود را تا حد امکان شفاف بیان کرده و دیدگاهم از منطق بهره برده و مفید واقع گردد حتی یک کم! (حتی برای بازیسازان جوان) با تشکر از همه دوستان عزیزم! ۰۰ با سلام! کلامی آقای حکیمی از چشمه منطق نوشیده است. ضرب المثلها نیز دارای پشتوانه ای منطقی و داستانی غنی هستند. بنابراین منطقی با منطقی دیگر انطباق یافته و مقبول افتد. در هر روی همه ما برای بازتابش بهتر نیاز به صیقلی شدن داریم. امیدوارم… با تشکر از حکیمی عزیز و همه دوستان دیگر! ۰۰ ممنون حامد جان ..خیلی وقت بود که دلم برای متن های نقدی ناب شما تنگ شده بود ..کار خوبی کردی که دوباره به سایت برگشتی ..امید وارم بیشتر از این نقد و نوشته ها بزاری که همه استفاده ببرن.. خسته نباشی و همیشه موفق باشید . (بازم ایراد همیشگی ، یه عکسی هم توی متن هات بزار …خیلی بهتر میکنه خوندن رو ..اینطوری که نوشتی من خودم بعضی از خط ها رو دوبار خودندم !) ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! حسین براتی عزیز! سوالات خوبت را در میزگرد با آقای حقیقی دیده و پسندیدم. سوالات مناسب و آموزنده می تواند ذهن بازیسازان گرامی این سرزمین را به افقهای دیگری که بازیبازان می توانند رصد کرده، کشانده و آنها را رهنما باشند. در مورد مطلبم همانطور که در بالا نوشتم، نوشتارم “نقدی” بود بر “نقد” یکی دیگر از دوستان عزیز در مجله دنیای بازی، و قصدم این بود که در تاپیک “دنیای بازی شماره ۱۱۴ منتشر شد” درج کرده که موفق نشدم و اگر می دانستم مورد لطف آن حکیم عزیز قرار گرفته و در صفحه اول سایت قرار می گیرد بدون تردید زحمت بیشتری برایش کشیده و آبرومندانه تر و کاملتر ارائه میدادم. بنابراین نبود عکس را بر من ببخشای! امیدوارم پایان بازی چرخ دنده های جنگ/GOW مورد پسندت قرار گرفته باشد و از آن لذت برده باشی. این کلیف بی! این کلیف بی!! … این کلیف بی نقص!!! کارش درسته…. با تشکر از همه دوستان عزیزم! و به قول بهنام عزیز : همیشه شاد و همیشه خوش باشید ۰۰ تو بازی اونجا که میری داخل یه شهری که مسابقه میتونی بدی باید چکار کرد؟ ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید باید بری پیش شهر دار از همون در که وارد شهر میشی اگه بری به سمت رو بره رو میرسی به چند تا پله اگه از اونا بری بالا و مستقیم بری میرسی به یه در که یه ستاره هست روش اگه بری تو شهردار اون جاس ۰۰ الان واسه چی دیس لایک زدین ؟؟ ۰۰ “دوست عزیزم این بازی را “ترس پولساز″ نامدهی کرده و سپس به پیش نمایش آن پرداخته اند. از دیدگاه من این بازی لیاقتی بیشتر از این تیتر و نامدهی را داراست در حالیکه این بازی همیشه در مسیر موفقیت و رشد گام برداشته و در ساختش وسواس و دقت زیادی را به خرج داده اند. بنابراین موفقیت مالی حاصله از آن نوش جانش!” رزیدنت باز نیستی عزیزم :!: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید در بدترین حالتی که رزیدنت اویل بدن بیرون (کپکام)ادم می تونه ۵ تا ۶ بار بازیش کنه .چندتا تریلر تو نیوز فید فیسم اومده .ازش اون تصویری کم من دیدم از (اپریشن) خیلی زیبا پر هیجان بود واقعا نور پردازی خفنی داره . به هر حال بقیه بازیها مگه پولساز نیستن تازه هر سال یه نسخه میدن بیرون مثل مدرن پولساز.از مدرن ۱ تا الان چقدر پیشرفت داشته ولی بازم طرفداراش داره حتی اگه چیز جدیدی ارائه نده ولی واقعا رزیدنت اویل از اولین نسخه تا الان تغییرات داشته (گیم پلی ) و طرف داراش خوشحال کرده. (رزیدنت اویل با تو می مانم تا ابد :-D ) ۰۰ با سلام! بازی شیطان مقیم/RE چنان محکم قدم به دنیای بازیها گذاشته و جای پایش را محکم کرده که قطعا در تاریخ بازیها نامش خواهد درخشید. بنابراین بسیاری از بازیبازان چنان الفتی بدان گرفته که آنرا جزو برگزیدگان فکری و قلبی خود انتخاب کرده و احساس خاصی نسبت بدان دارند. بنابراین هر بازیبازی که حتی یکبار هم آنرا از سری اول تا زمان حالش رفته باشد خود را شیطان مقیم باز یا همان رزیدنت اویل باز می داند! حتی شما دوست عزیز! با تشکر! ۰۰ می دونی آقا حامد اگه از فرم نوشتاری که در متن به کار بردی دور بشی و مطالبت رو به زبان ساده ی امروزی که در کتاب ها مرسومه بنویسی خیلی بهتر میشه. به زبان ساده و روان بنویس وازجملاتی نظیر -امید است دیدگاهم از جام منطق نوشیده باشد و در نهادش آموزههایی برای آموختن داشته باشد :!: – استفاده کنی و لازم نیست در صورت شوخی کردن اعلام کنی که شوخی کردی. :wink: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید منم باهات موافقم ۰۰ با سلام! ممنون از لطف sparda عزیز! اگر دیدگاههای دیگران را به پیتزای خوشمزه و مزه اش تشبیه کنیم دیدگاههای مرا به عنوان سس خردل یا سس گوجه فرنگی در نظر بگیرید که باعث تنوع در مزه و رنگ بندی می گردد. با تشکر از شما و Play عزیز! ۰۰ با سلام خدمت دوستان . من یکی از کاربرای قدیمی هستم که خیلی وقت بود نتونستم بیام بینتون . این طور که دیدم خبری هم از دنیرو و … نیست . حالا امیدوارم با شما هم بتونم دوران خوبی داشته باشم .حامد جان نقدت خوب بود نمیدونم بار چندم هست که نقد می نویسی ولی خیلی خوب بود ولی می تونستی خیلی از جملات و موارد را طور دیگری بیان کنی . مطالبی که می خوام بگم زیاده پس بگذارید به مرور بگم . این طور که میبینم سایت خیلی تغییر کرده . امیدوارم ما را هم جزئی از خودتون بدونین برای ورود رخصت ….. :!: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید با سلام! (با تشکر از general amin عزیز) خوشحالم که قدمت را در بدو ورودت بر روی چشم مطلب این حقیر گذاشتی. خاک خوردگان این گود!، رخصت نمی طلبند کسوت و احترام طلبیده و می خواهند. ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است رفیق! موفق باشی و ما را هم در موفقیتت شریک گردان. — با تشکر از همه دوستان عزیزم! ۰۰ ممنونم . ان شاء الله دوره ی جدیدی رو با هم سپری خواهیم کرد . این رو بدون که چون برای ما ارزش قائل شدی و نقد نوشتی من هم وظیفه خودم دونستم نقدت رو کامل بخونم و نظر بدم. امیدوارم نقدهای بعدیت رو که می خونم از این هم بهتربشه … :wink: ۰۰ نمایش بیشتر
با سلام! ممنون از Rising عزیز! امیدوارم در تمامی مراحل زندگی همانند نامت، با پیشرفت روبرو شده و طلوعی بدون غروب داشته باشی! برخاستی بدون برجایی! با تشکر از شما! ۰۰
دوستان من یه جاش گیر کردم اون جایی که میگه همه ی پارت های اون ماشین رو پیدا کن من تا اخرین طبقه پایین میرم همه رو پپیدا میکنم غیر از یه دونه اون جا در اخرین طبقه فقط یه در وجود داره که وقتی نزدیکش میشی علامت تعجب میاد بقیه هم یه اتاقه که تقریبا خراب شده ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با سلام! درهایی که علامت تعجب دارند را کاری نداشته باش. محیط را بخوبی کاوش کن. از جداره یکی از دیوارها کپسول گازی را می توانی نشانه بروی تا دیوار فرو ریزد. و در جایی موتور ماشینی به دیوار آویزان است که بخشی از آنرا می توانی بر داری و در اینصورت برق متصل به درب قطع می گردد. روی میزها را خوب بگرد. تا همینجا به خاطرم مانده که ممکن است به درد شما بخورد. با تشکر از شما! ۰۰
با خسته نباشید به اقا حامد،چند نکته هست که باید متذکر شوم. ۱:در مورد این بازی خوب بودن و وسیع بودنش را همه می دانند.ولی به هنگامی که یک بازی خودش را مدعی ثابت می کند به عنوان یک بازی حرفه ای،باید المان های یک بازی عالی را دارا باشد تا در سبک خود به عنوان شاهکار از ان تلقی شود.اتفاقی که برای این بازی و fallout نیافتاد.با اینکه این همه روی ان دو کار شده بود،ولی به عنوان یک بازی حرفه ایhardcore نتیجه مطلوبی نداشت.و امتیازاتی که منابع مختلف به ان دادند پایین بود. ۲:هر اسمی را اگر به فارسی ترجمه کنیم،شاید معنی مورد نظر سازندگان،که معنی دقیق کلمه نبوده است را،نتوانیم معنا کنیم. ۳:در مورد بتلفیلد کاملا باهات موافقم.این بازی در صورت تقلیدی با چاشنی نو اوری بازی موفقی میشد،نه تقلیده صرف ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با سلام! (با تشکر از marcus_fenix عزیز که نامش یادآور لحظات خوبی بهمراه یکی از کاراکترهای مردانه و خوب در دنیای بازیهاست) ۱-بدون شک وسیع بودن یک بازی خوبی را برای آن بازی به ارمغان نمی آورد. در نوشتارم آورده ام ” این بازی همانند محیطش بزرگ و جذاب است” و منظوری که بر روی دوشش گذاشته بودم اینست که این بازی بزرگی و جذابیتی همانند بزرگی محیط و عظمت ساختش دارد که در برگیرنده کل بازیست. ۲-بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 در زمان خودش بهترین بازی شناخته شده و جوایز بسیاری را با خود به خانه برد. بدون تردید این بازی و سایر بازیهای سرچشمه، تاثیر فراوانی بر بازیها و فضای آینده اش خواهند گذاشت. بعنوان نمونه، حرکت و شیرجه به اطراف لارا کرافت عزیز در بازی مهاجم مقبره/Tomb Raider تاثیر زیادی در ساخت بازیهای بعدی از لحاظ تنوع حرکتی گذاشته است حتی اگر تقلید کاملی از المانهای دیگر بازی فوق نکرده باشند. ۳-بیشتر امتیاز دهی به بازیها سلیقه ای و ذهنی است و در برگیرنده المانهای امتیازدهی متنوعی است(منجمله کیفیت بسته بندی، میزان ارزش بازی نسبت به قیمت فروش – سایت گیم اسپات و سایر سایتها). ممکن است از پنج نقد جمع آوری شده ازطرف منتقدین یک سایت به اعداد ۸/۱۰ و ۷/۱۰ و ۹/۱۰ و ۸/۱۰ و ۷/۱۰ روبرو شده که میانگین آنها می شود: ۷.۸ از ۱۰ امتیاز بنابراین وجود یک سیستم کامل و منطقی برای امتیاز دهی می تواند در دقیقتر شدن آن مثمر ثمر واقع گردد. ۴-بله! بدون شک وجود المانهای جذاب و عالی می تواند در بالا بردن بازی موثر واقع گردند. این المانها در نظر افراد مختلف ممکن است متفاوت بوده و در نظرشان مهم جلوه گر نماید. اما نظرتان راجب بازی شطرنج چیست؟ این بازی گرافیک فنی و هنری و صدا و دیالوگ و داستان و محیطهای متنوع و اسلحه های گوناگون و عناصر نقش آفرینی/RPG بهمراه ندارد. بازی برزخ/Limbo یا بازی بزرگ سیاره کوچک/little Big Planet و یا …. نظرتان چیست؟ ۵-در مورد اسامی موافقم. ممکن است لپ مطلب را ادا نکند. که این ضعف با کوشش و تحقیق مجلات بازی و نوشتن ترجمه درست نام بازیها در آنها رفع خواهد شد تا جوی بر فراز آسمان دنیای بازیها برقرار گیرد همه گیر و قابل تنفس برای همه! اما به ترجمه نام بازیهای زیر دقت کنید که باری را در خود آبستن هستند که گاهی ذکاوت بازیسازانش را می رسانند. حیف است آنها را از دست بدهیم(مقاله ای راجب همین موضوع برای مجله بازینما نوشته بودم در جهت پاسخگویی به سوال سردبیرش): Gears of War : به معنی چرخ دنده های جنگی – آیا گیرز آف وار بهتر است؟ Civilization : به معنی تمدن – آیا سیویلیزیشن بهتر است؟ Fallout : به معنی گرد و غبار اتمی Assassin Creed : به معنی فرقه آدمکشها Crysis : به معنی بحران Prototype : نمونه اولیه BioShock : شوک زیست محیطی Amnesia : فراموشی یا ضعف حافظه Grim Fandango : رقص ترسناک اسپانیایی ۶-پیش بینی این حقیر در تاپیکهای قدیمی در این سایت و سایتهای دیگر درباره بازی میدان نبرد۳/BF3 درست از آب درآمد(فارغ از تعصب ایرانی بودن.) از دیدگاه من این بازی حتی به عنوانهای گذشته بازی ندای وظیفه/COD نیز نتوانسته چنگ اندازد و به احتمال فراوان یک RKO (ضربه تمام کننده رندی اورتون در کشتی کج) از بازی ندای وظیفه/COD خواهد خورد. شاید امتیازی که سایت گیم اسپات به آن داد بدور از سیاست بازی، و منطقی تر بوده باشد. به نظر من منتقدین به آن بازی امتیاز ۹ دادند تا به بازی ندای وظیفه: جنگاوری مدرن ۳/COD:MW3 امتیاز ۱۰ بدهند(طنز). می دانم که مخالفان زیادی برای نظرم وجود دارد. امید است یک نقد خوب در مجلات بازی خصوصا مجله دنیای بازی یا حتی سایت درج شود(در صورت رفع ممنوعیت). با تشکر از همه دوستان عزیزم! ۰۰
با تشکر از شما که با حوصله جواب می دهید.تمدن و تا حدودی چرخ دنده های جنگ می توانند بیان کننده ی نام انگلیسی خود باشند.اما در موارد دیگر مثلا فرقه اساسین ها درست است.چون واژه ادمکش نمی تواند بار معنایی که assassin دارد را بیان کند.و ان حماسه ساز کوی دوست:حاج گریم را می گویم،برای ادای احترام به شخص شخیصش هیچ گاه ترجمه نشود به است. در بازی هایی که بدان اشارت نمودید مثل شطرنج همان المان های خاصه ان است که ما را ترغیب به بازی کردن می کند. در اخر و با وجود عرضه mw3 باید به عرضتان برسانم،bf3 یک ۶۱۹ سخت از mw3 خورد. ۰۰
با سلام! (مارکوس عزیز) بسیاری از دوستان معنای Civilization/تمدن را نمی دانند.معنای شوک زیست محیطی/ BioShock فضای داستانی بازی را تا حدی معلوم می دارد. یا فراموشی یا ضعف حافظه / Amnesia حالات روحی گنگ و نامعلوم کاراکتر بازی را شرح می دهد. و … از دیدگاه من دانستن معنای لغات انگلیسی مفید و الزامیست. می توانی بدین نتیجه برسی که چرا در زبان پارسی و قوی ما، لغات عربی و فرانسوی و انگلیسی و … وارد شده و جا افتاده است. این بحث و گفتگو را مدتها قبل راجب نژاد “جن یا الف ” در بازیها با دوستان عزیز انجام داده بودیم. بدون تردید در این امر همکاری مجلات بازی و رسانه های دیگر نیز می تواند کمک زیادی بکند. — شناخت همین المانهای اساسی در بازیهاست که در کنار دانش های مرتبط با بازی می تواند باعث تولید یک بازی خوب و یا بررسی بازی گردد. بازی شطرنج چه دارد که بعد از قرنها هنوز هم سرپا ایستاده است بدون گرافیک بصری، بدون موسیقی دیجیتالی و … ؟ — ۶۱۹ را با RKO ترکیب کنی چی از آب در بیاد!!! بازی میدان نبرد۳ /BF3 بسیار سیاسی عمل کرده و آنچه که وعده داده بود را نتوانسته پوشش دهد. متاسفانه بازیهای امروزی …. بازی ندای وظیفه/COD آنقدر ها هم تند و دهن سوز نیست و تا حدی آنرا کنترل کرده است. و با طنزی که در آخر بازی عملیات سیاه/Black ops به اجرا در آورده بود نمایش خوبی از خود بجای گذاشته بود! — با تشکر از شما! ۰۰
شایعه: اطلاعات جدید GTA V به تازگی یک سری اطلاعات از یک مجله انگلیسی در مورد بازی GTA V به بیرون درز کرده که مهم ترین آن ها به این شرح است: بازی از نهایت قدرت کنسول های Xbox 360 و PS3 استفاده کرده و شهر آن چهار برابر بزرگتر از Liberty City در GTA IV است. میزان NPCها در یک منطقه بیش از ۱۰۰ نفر خواهد بود. این در حالیست که GTA IV تعداد خیلی کم تری از این رقم را داشت. همانند RDR در این بازی حیوانات هم وجود دارند. در بازی، هواپیما و جت هم وجود دارد که اگر بخواهید، می توانید آن ها را به برج ها بزنید! فضاهای داخلی زیادی به بازی اضافه شده اند. ماشین ها باک بنزین دارند و اگر بنزین شما تمام شود باید به پمپ بنزین رفته و آن را پر کنید. اگر هم باک شما پر باشد و دشمن به آن شلیک کند، ماشین به هوا خواهد رفت! تلفن همراه، همچنان در بازی وجود دارد. مینی گیم هایی مثل دارت، بولینگ و… در بازی وجود ندارند و بجای آن بسکتبال، باشگاه بدنسازی، مسابقات مچ اندازی و… در بازی وجود دارند. همانند GTA: San Andreas می توانید در بدن و موهای شخصیت خود تغییر ایجاد کنید. می توانید وارد یک ساختمان شوید، در را قفل کنید و با وسایلی مثل کمد، میز و… جلوی در سدی درست کنید. ————————————— البته سایت محترم اسم نشریه رو نگفته اند!! همینجوری توی بازی ماشین زیاد منفجر می شد حالا با یک گلوله به بک ماشین می ترکه ایتمهای زیادی برای واقعی کردن بازی هست رفتن چسبیدن به باک و پمپ بنزین و …! ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
دوست عزیز سعی کنید موقع نوشتن کمتر از کلمات و جمله بندی های پیچیده استفاده کنید. استفاده از این نوع سبک نوشتاری باعث می شه مخاطب هم از خوندن مطلب گریزان بشه و هم شما نتونید اونجوری که می خواید منظورتون رو به خواننده منتقل بکنید.ضمنا تا جایی که یادمه تنها نوع دشمن هایی که به طرف شما هجوم می آوردند موتانت هایی بودند که معمولا با سلاح سرد حمله ور می شدند سلاح سرد هم سلاحیه که برای استفاده ازش باید حمله کرد! ایرادی به هوش مصنوعی وارد نشده. باز هم ممنون از نقد خوبتون. ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با سلام! Gamelancer عزیز! (آقای ر.ق به عشق تو و دوستانم مطلب زیر را ارائه می دهم) امیدوارم درست فهمیده و شما را اشتباه نگرفته باشم که در اینصورت مرا ببخشید. بخشی از حملات انجام شده از طرف دشمنان همانیست که شما فرمودید. و آنها هم بخوبی از آن استفاده کرده وشرمنده ما نمی شوند. دشمنان متنوع، حملات و واکنشهای متنوعی نیز داشته و دارند. برخی از آنها دور زن و برخی دیگر نزدیک زن بوده و تنوعی را پدید میآورند که تنها در حمله کردن خلاصه نشده و مقاصد خاصی را در خود دارند. اگر دقت کرده باشید دشمنان در صورت زخمی شدن یا قطع عضو، بدنبال سرپناه گشته و خود را اینور و آنور می کشند، این تنها یک المان از رفتار دشمنان در بازی بود. حتی در سرپناه گرفتن دشمنان سالم نیز شاهد تنوع هستیم در تغییر مکانها و موارد دیگر. اما آن مقاصد خاصی که ذکر کردم، چیست؟ … هوش مصنوعی مبحثی پیچیده و فرح بخش است. و الگورتیمهای پیچیده ای را برای آن میتوان کد نویسی کرد که در سطوح مختلفی اجرا می گردند. هر چه این سطوح و عمق پیش گویی بیشتر و عمیق تر باشد، محاسباتش بیشتر و نتایجش ثمربخش تر است. بنابراین الگوریتمهای پیچیده با کدهای فراوانش نیاز به کامپیوترهای پیشرفته و مجهزتر می باشد. گاهی یک تابع با چند IF/else تو در تو مواجه شده و گاهی ممکن است با کد بهینه ای به چندین دستور العمل کاهش یابد. همانطور که می دانیم هر رشته دستورالعمل/Thread در هر سیکل مورد پردازش پردازنده ها قرار گرفته و بالطبع هر چقدر این رشته ها بیشتر باشد پردازش آنها زمان بیشتر و سخت افزار بیشتری را طلب می کند. بنابراین ذهنتان را به اینجا کشانده و می کشانم که بررسی و حدس رفتار کاراکتر اصلی بازی از دید دشمنان، برای انجام عکس العمل متناسب و شایسته می تواند دستورالعملهای زیادی را برای آن دشمن لیست کرده و به پردازش درآورد. اگر کاراکتر پناه گرفته بود…، اگر در حال شلیک بود…، اگر نارنجک انداخت…، اگر با دست و پا ضربه زد…، اگر به پناهگاه دیگری رفت …، کجای بدن او خارج از پناهگاه قرار دارد(در صورت مختلف بودن نقاط مورد هدف)…، اگر فاصله اش نزدیک بود برای انداختن نارنجک و ….، از چه زاویه ای به او نزدیک شده ….، در صورت نزدیک شدن کاراکتر …، در صورت منهدم شدن پناهگاه و رفتن به جای دیگر…، جا خالی دادن متناسب با نوع حمله کاراکتر…، و …. که در مورد یک بازی اکشن/تیراندازی صدق کرده و درمورد بازی فوتبال که قضیه پیچیده تر است. این افعال دائما باید بررسی و پردازش شده و مورد انجام قرار گیرد. همین افعال دائما در مغز بازیباز نیز شکل گرفته و او با قدرت پردازش بالای مغز و حافظه بسیار بزرگ و قدرتمندش که در کاسه سرش و در فضای کوچکی قرار گرفته، در زمانی بسیار بسیار بسیار کم عکس العمل نشان می دهد. بنابراین ممکن است این عکس العملها با تاخیر همراه بوده و نتیجه مطلوبی را در پی نداشته باشد. بعلاوه با مهارتی که توسط بازیباز بدست می آید حرکات و افعال دشمنان کمی ساده تر و گاها ضعیف به نظر میآید. در بازی فیفا اگر دقت کرده باشید در درجات سختی بالا، بارها ممکن است باخته و خشمگین گردیم اما در صورت کسب مهارت براحتی می توانید در آن قهرمان شده و شادمان گردید. می خواهم بگویم هوش مصنوعی بسیاری از بازیها خوب عمل کرده و گاها از ظرافت خاصی بهره می برند. از این موضوع این مطلب را شیره گرفته و میخواهم بدین جا برسم که: بنابراین بازیسازان برای رفع این موارد و بهبود وضعیت از ترفندهای خاصی بهره می برند تا عملکرد دشمنان بهتر به نظر آمده و بازی نیز تنوع بیشتری بگیرد. در مبارزات آخر و غولهای قوی هیکل آخر مراحل، اگر دقت کرده باشید دشمنان ریز و درشت دیگری به کمک آنها آمده و بازیباز را با چالش بیشتری روبرو می کنند. این امر باعث پوشیده شدن بعضی ضعفها و بهبود عملکرد مبارزه آخر می گردد. مبارزه آخری که ممکن است آن هوشی مصنوعی که بازیباز انتظار داشته را نداشته و در موضع ضعیفتری قرار گیرد. سیستم زدن ضربات با نشان داده شدن جهت نما نیز بخشی از همین مورد را پوشش می دهد. بعبارت دیگر با زدن دکمه سمت چپ، با مشت به صورت دشمن زده و با زدن دکمه سمت راست با اسلحه او را سوراخ می کنیم و … این گیم پلی، با ایجاد جذابیت و تنوع به بازی، کاری میکند تا برای دشمنان از نوشتن الگوریتمهای پیچیده چشم پوشیده و تنوعی به حرکات آنها داده شود. بعبارات دیگر شما می توانید با مشت و لگد از نزدیک با زدن ضربات خاص با دشمنان درگیر شده، بدون آنکه نیاز به پیاده سازی الگوریتمهای حرکتی و ضربه ای بازی مبارزه خیابانی/Street Fighter باشید!!! در نتیجه در بازی شاهد صحنه هایی هستیم که موجودی از پایین با الگوی هوشی و ضربه ای خودش، حمله کرده و موجودی از بالای سر حمله کرده و موجودی از زیر زمین و موجودی بزرگ بعنوان مبارزه آخر با چند ضربه و جادوی خاص و قوی خودش بازیباز را پذیرایی می کنند و در نهایت ابری بر فضای بازی پدید می آید که صاعقه ای در بر دارد که بارانش بازیباز را خیس می کند. بعبارت دیگر توده ای از هوش مصنوعی در قالبهای مختلف اما یکپارچه پدید آمده که از الگوریتمهای گسسسته هوش مصنوعی شکل گرفته و پیوند می خورد. این عسلی!!! (مفهوم عسل) است که می توان از آن کندوی عسل گرفته و شیرینیش را از کل گرفت. امید است توانسسته باشم منظور خود را تا حد امکان شفاف بیان کرده و دیدگاهم از منطق بهره برده و مفید واقع گردد حتی یک کم! (حتی برای بازیسازان جوان) با تشکر از همه دوستان عزیزم! ۰۰
با سلام! کلامی آقای حکیمی از چشمه منطق نوشیده است. ضرب المثلها نیز دارای پشتوانه ای منطقی و داستانی غنی هستند. بنابراین منطقی با منطقی دیگر انطباق یافته و مقبول افتد. در هر روی همه ما برای بازتابش بهتر نیاز به صیقلی شدن داریم. امیدوارم… با تشکر از حکیمی عزیز و همه دوستان دیگر! ۰۰
ممنون حامد جان ..خیلی وقت بود که دلم برای متن های نقدی ناب شما تنگ شده بود ..کار خوبی کردی که دوباره به سایت برگشتی ..امید وارم بیشتر از این نقد و نوشته ها بزاری که همه استفاده ببرن.. خسته نباشی و همیشه موفق باشید . (بازم ایراد همیشگی ، یه عکسی هم توی متن هات بزار …خیلی بهتر میکنه خوندن رو ..اینطوری که نوشتی من خودم بعضی از خط ها رو دوبار خودندم !) ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با سلام! حسین براتی عزیز! سوالات خوبت را در میزگرد با آقای حقیقی دیده و پسندیدم. سوالات مناسب و آموزنده می تواند ذهن بازیسازان گرامی این سرزمین را به افقهای دیگری که بازیبازان می توانند رصد کرده، کشانده و آنها را رهنما باشند. در مورد مطلبم همانطور که در بالا نوشتم، نوشتارم “نقدی” بود بر “نقد” یکی دیگر از دوستان عزیز در مجله دنیای بازی، و قصدم این بود که در تاپیک “دنیای بازی شماره ۱۱۴ منتشر شد” درج کرده که موفق نشدم و اگر می دانستم مورد لطف آن حکیم عزیز قرار گرفته و در صفحه اول سایت قرار می گیرد بدون تردید زحمت بیشتری برایش کشیده و آبرومندانه تر و کاملتر ارائه میدادم. بنابراین نبود عکس را بر من ببخشای! امیدوارم پایان بازی چرخ دنده های جنگ/GOW مورد پسندت قرار گرفته باشد و از آن لذت برده باشی. این کلیف بی! این کلیف بی!! … این کلیف بی نقص!!! کارش درسته…. با تشکر از همه دوستان عزیزم! و به قول بهنام عزیز : همیشه شاد و همیشه خوش باشید ۰۰
باید بری پیش شهر دار از همون در که وارد شهر میشی اگه بری به سمت رو بره رو میرسی به چند تا پله اگه از اونا بری بالا و مستقیم بری میرسی به یه در که یه ستاره هست روش اگه بری تو شهردار اون جاس ۰۰
“دوست عزیزم این بازی را “ترس پولساز″ نامدهی کرده و سپس به پیش نمایش آن پرداخته اند. از دیدگاه من این بازی لیاقتی بیشتر از این تیتر و نامدهی را داراست در حالیکه این بازی همیشه در مسیر موفقیت و رشد گام برداشته و در ساختش وسواس و دقت زیادی را به خرج داده اند. بنابراین موفقیت مالی حاصله از آن نوش جانش!” رزیدنت باز نیستی عزیزم :!: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
در بدترین حالتی که رزیدنت اویل بدن بیرون (کپکام)ادم می تونه ۵ تا ۶ بار بازیش کنه .چندتا تریلر تو نیوز فید فیسم اومده .ازش اون تصویری کم من دیدم از (اپریشن) خیلی زیبا پر هیجان بود واقعا نور پردازی خفنی داره . به هر حال بقیه بازیها مگه پولساز نیستن تازه هر سال یه نسخه میدن بیرون مثل مدرن پولساز.از مدرن ۱ تا الان چقدر پیشرفت داشته ولی بازم طرفداراش داره حتی اگه چیز جدیدی ارائه نده ولی واقعا رزیدنت اویل از اولین نسخه تا الان تغییرات داشته (گیم پلی ) و طرف داراش خوشحال کرده. (رزیدنت اویل با تو می مانم تا ابد :-D ) ۰۰
با سلام! بازی شیطان مقیم/RE چنان محکم قدم به دنیای بازیها گذاشته و جای پایش را محکم کرده که قطعا در تاریخ بازیها نامش خواهد درخشید. بنابراین بسیاری از بازیبازان چنان الفتی بدان گرفته که آنرا جزو برگزیدگان فکری و قلبی خود انتخاب کرده و احساس خاصی نسبت بدان دارند. بنابراین هر بازیبازی که حتی یکبار هم آنرا از سری اول تا زمان حالش رفته باشد خود را شیطان مقیم باز یا همان رزیدنت اویل باز می داند! حتی شما دوست عزیز! با تشکر! ۰۰
می دونی آقا حامد اگه از فرم نوشتاری که در متن به کار بردی دور بشی و مطالبت رو به زبان ساده ی امروزی که در کتاب ها مرسومه بنویسی خیلی بهتر میشه. به زبان ساده و روان بنویس وازجملاتی نظیر -امید است دیدگاهم از جام منطق نوشیده باشد و در نهادش آموزههایی برای آموختن داشته باشد :!: – استفاده کنی و لازم نیست در صورت شوخی کردن اعلام کنی که شوخی کردی. :wink: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با سلام! ممنون از لطف sparda عزیز! اگر دیدگاههای دیگران را به پیتزای خوشمزه و مزه اش تشبیه کنیم دیدگاههای مرا به عنوان سس خردل یا سس گوجه فرنگی در نظر بگیرید که باعث تنوع در مزه و رنگ بندی می گردد. با تشکر از شما و Play عزیز! ۰۰
با سلام خدمت دوستان . من یکی از کاربرای قدیمی هستم که خیلی وقت بود نتونستم بیام بینتون . این طور که دیدم خبری هم از دنیرو و … نیست . حالا امیدوارم با شما هم بتونم دوران خوبی داشته باشم .حامد جان نقدت خوب بود نمیدونم بار چندم هست که نقد می نویسی ولی خیلی خوب بود ولی می تونستی خیلی از جملات و موارد را طور دیگری بیان کنی . مطالبی که می خوام بگم زیاده پس بگذارید به مرور بگم . این طور که میبینم سایت خیلی تغییر کرده . امیدوارم ما را هم جزئی از خودتون بدونین برای ورود رخصت ….. :!: ۰۰ برای پاسخ، وارد شوید
با سلام! (با تشکر از general amin عزیز) خوشحالم که قدمت را در بدو ورودت بر روی چشم مطلب این حقیر گذاشتی. خاک خوردگان این گود!، رخصت نمی طلبند کسوت و احترام طلبیده و می خواهند. ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است رفیق! موفق باشی و ما را هم در موفقیتت شریک گردان. — با تشکر از همه دوستان عزیزم! ۰۰
ممنونم . ان شاء الله دوره ی جدیدی رو با هم سپری خواهیم کرد . این رو بدون که چون برای ما ارزش قائل شدی و نقد نوشتی من هم وظیفه خودم دونستم نقدت رو کامل بخونم و نظر بدم. امیدوارم نقدهای بعدیت رو که می خونم از این هم بهتربشه … :wink: ۰۰