نقد بازی Rage – خشم زلال

در ۱۳۹۰/۰۸/۱۶ , 09:10:40

برای ادای احترام به بازی خشم/ Rage و نقدی بر نقد بازی خشم/ Rage

 

از دیدگاهم بر دیدگاه ایشان افزوده و امید دارم که از دایره منطق بدور نبوده و مفید واقع گردد. بازی خشم/ Rage را ترکیبی از بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 و مجازات/Doom و ولفنشتاین و لرزه/Quake دانسته اند که در اینصورت بازی ناب/Pure و nail’d را نیز بدان افزوده و اضافه می نمایم که این بازی ترکیبی از بهترین المانهای کشف شده در بازیهای اخیر بوده است. همان کاری که پیروان تاریکی/DarkSiders  بخوبی انجام داد. اما بدون تردید در آن از بازی فوتبال یا شبیه سازی هواپیمایی جنگی نخواهید دید. باز هم بدون شک بودن یا نبودن این اجزای گیم پلی از بزرگی و جذابیت بازی خشم/ Rage کم نخواهد کرد.

اما اگر منظور منتقد بازی از نظر سبک بازیها بوده باید عنوان کنم که بازی خشم/ Rage در سبک اکشن/تیراندازی/اول شخص/مدرن طبقه بندی شده در حالیکه بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 در سبک نقش آفرینی/اکشن/اول شخص طبقه بندی شده و بازی مجازات۳/Doom3 در سبک اکشن/تیراندازی/اول شخص/آینده نگرانه یا علم نگرانه طبقه بندی گشته اند. فلذا در المانهایی از سبکها با هم تفاوت دارند. بنابراین در رده بازی خشم/ Rage بازیهای مقاومت/ Resistanceو مسافت دور/ Far Cryقرار گرفته و در رده بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 بازیهای طومارهای کلیسا/ The Elder Scrollsو دروازه جهنم/ Hellgate قرار گرفته و در رده  بازی مجازات۳/Doom3 بازیهای بحران/ Crysisو شوک زیست محیطی/ BioShockقرار می گیرد.

بنابراین خرید لوازم جنگی و توسعه تیرها و اسلحه ها و انجام پازلها و بازیهای  مختلف و خرید و توسعه لباسها و ابزار آلات دیگر آنرا در سبک نقش آفرینی قرار نمی دهد. بعبارت دیگر هر فرد ریش و سبیل داری با افراد ریش وسبیل دار دیگر ممکن است همکار باشند، اما هم دانش و هم حرفه نیستند.(کمی طنز)

کاراکتر اول بازی بسادگی و غیر احساسی با اتفاقات رخ داده روبرو گشته و این انتقادی بود که بعضی از منتقدین و دوستان به بازی گرد و غبار اتمی/ Fallout3گرفته بودند اما دیدیم که آن بازی بخوبی درخشیده و درون خود را همانند آفتاب فروزان بر روی بازیبازان گشوده و آنها را گرما بخشید. اما همه می دانیم که این سبک از بازیها در ادامه تشعشعاتی را از خود منتشر کرده و بازیباز را بهمراه خود کشیده و در داستان خود غرق می کنند. اولین عنوانهای فاینال فانتزی را یادتان می آید. کاراکترهای کوچک و پیکسل پیکسلی که با ورود یک سفینه و در خطر قرار گرفتن سیاره و واکنش کارتونی و خنده دار کاراکتر بازی، شروع بازی ر ا رقم می زد اما در ادامه و در روایت داستان کاری میکرد که بازیبازها همانند همان کاراکتر بازی دستها را بالا برده و فک پایینی از فک بالایی جدا شده و چشمها از آشیانه خودشان بیرون می آمدند!

می خواهم بگویم چارچوبهای مختلفی برای روایت داستان و در پیش چشم مخاطبان قرار دادن، وجود دارد. بعلاوه در بسیاری از بازیها این احساسات واقعی و دراماتیک را شاهد نبوده و نیستیم. توجه داشته باشید بازی خشم/ Rage دارای کاراکتری صامت بوده و از ساختار روایی خاص خودش پیروی می کند.

اما…

“دشمنان بازی به دلیل ابله بودن به سبک انسانهای اولیه حمله می کنند” این عبارتی است که در نقد بازی وجود دارد و این مفهوم را نیز می رساند که سبک زندگی انسانهای اولیه بدلیل ابله بودنشان است. واعجبا!!!

اتفاقا دشمنان و موجودات تغییر شکل یافته این بازی از هوش مصنوعی خوب و حرکات جالبی برخوردار بوده و در برابر تیرهای شلیک شده واکنش زیادی از خود نشان می دهند. حتی بازی میدان نبرد۳/BF3  که از هوش مصنوعی و الگوریتمهای بکار رفته در آن داد سخن می دادند  در عمل کم آورده و آنچه که فکر می کردیم از کار در نیامده و کاراکترهای مقابل براحتی در معرض تیر قرار می گرفتند.

آیا بازی اکشن با وجود ماشینها و موتورهایش طعم و بوی گیم پلیش اکشن تر می شود؟ تشابهی را از بازی میدان نبرد۳/ BF3  گرفته و آنرا بسط می دهم. اگر بازی با ورود ماشینها گیم پلیش اکشن تر می شود پس در بازی میدان نبرد ۳ در مر حله ای که در نقش کمک خلبان جت جنگی ظاهر می شویم با توجه به سرعت زیاد جت جنگی و اوج گرفتنش بر بالای ابرها، بازی نیز باید همان سرعت را در گیم پلیش حس کرده و به اوج ابرها صعود می کرد. لیکن در عمل دیدیم که جذابیتی که این مرحله در فضا سازیش ایجاد کرده بود، آنطور که باید نبوده و در انتها نیز از بازی ندای وظیفه: جنگاوری مدرن/COD:MW وام گرفته بود و فالمجموع در ارائه آنچه که می خواست ارائه دهد، ناکام ماند. می دانم آن دوستانی که موافق و رضایت زیادی از بازی کسب کرده اند از کجا ناشی شده است. چشمانی که خیره به گرافیک بصری و فنی بازی باقیمانده است.

بازی اکشن، اکشن است و بالطبع گیم پلی خاص خود را در بطنش آبستن است. سبک “اکشن تر” نداشته و نداریم. بلکه بر اساس روایت داستان و روایت سینمایی و روایت آنچه که در بازی قرار است اتفاق بیفتد تندی و یا کندی پدید می آید. و با توجه به سرعت وسایل مورد استفاده بازی اکشن تر نشده و گیم پلی مورد استفاده در بازی همان شاخصه های اصلی خود را حفظ می کند. ماشینی برای رفت و آمد بین نقاط مخالف بازی و انجام مسابقات و در گیریها در اختیار بازیباز قرار گرفته که با قابلیت پیکربندی مختلف و قویتر شدن و تعمیر شدن را دارا بوده و با کنترل حرکتی به راحتی به اینور و آنور رفته و سرعتش بکمک نیتروها افزایش یافته و می توان با پرشهای مختلف اجسام معلق در هوا را گرفته و امتیازهای بیشتری را بدست آورد(گیم پلی). بخشی از روایت و انجام بازی بکمک این ماشینها اجرا شده و فضا سازی های متنوعی شکل می گیرد که می تواند روند یکنواختی را کاسته و جذابیت بیشتری به بازی بدهد.

بازی فوق بعنوان اکشنی بی نقص وشسته رفته معرفی گشته که بارها می توان آنرا بازی کرده و خسته نشد.اما با این حال آنرا فاقد نوآوری خاصی دانسته اند. بر اساس دیدگاه این حقیر، این بازی قطعا در نهادش چیزی را داشته و پرورانده که توانسته دل بسیاری از دوستان و منجمله منتقد عزیز این بازی را برباید. همچنین میدانیم که بازی چرخ دنده های جنگ/GOW نیز از المانهای گیم پلی بعضی از بازیهای گذشته اش سود برده و با ارتقا و بهتر کردنش کاری کرده که به دل بازیبازان خوش آمده،  بطوریکه آنرا به شرکت حماسه/Epic متعلق می دانستند. بدون تردید جمع آوری و کنار هم چیدن این عناصر و استفاده بهینه و منطقی و جذاب از آنها از عهده هر شرکت بازیسازی بر نمی آید.

این بازی همانند محیطش بزرگ و جذاب است. این بازی چیزی را در بطنش داراست و به بازیبازانش هدیه می دهد. فلذا اگر این بازی را فارغ از سبک با بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 مقایسه می کنید، بازی بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 برنده این رقابت است.

بار داستان در این سبک از بازیها بیشتر بر روی دوش گفتگوهای افراد مختلف، میان پرده های داستانی، بازگشت به گذشته / فلش بکها ، انیمیشنهای اول و آخر بازی، راوی و … افتاده و بر اساس اتفاقات مختلف روی داده بر طبق تصمیمات کاراکتر بازی و کاراکترهای دیگر(خطی و غیر خطی) به سرانجام می رسد. اما بار داستان بر روی دوش طراحی محیطها و عناصر فنی نیفتاده و نمی افتد. داستان و روایتش خصایص خاص خود را داشته و این محیط است که بر اساس داستان بازی طراحی و رنگ و لعاب می گیرد که حتی ممکن است این طراحی از لحاظ هنری و فنی بی عیب و نقص نباشد.

——————–

درباره پیش نمایش بازی شیطان مقیم/Resident Evil:

دوست عزیزم این بازی را “ترس پولساز” نامدهی کرده و سپس به پیش نمایش آن پرداخته اند. از دیدگاه من این بازی لیاقتی بیشتر از این تیتر و نامدهی را داراست در حالیکه این بازی همیشه در مسیر موفقیت و رشد گام برداشته و در ساختش وسواس و دقت زیادی را به خرج داده اند. بنابراین موفقیت مالی حاصله از آن نوش جانش!

بنابراین آنرا “ترس ِ نوش جان ِ همه” نامدهی می کنم.(کمی طنز)

با تشکر از همه دوستان عزیز بخاطر مطالعه و درج دیدگاه!

امید است دیدگاهم از جام منطق نوشیده باشد و در نهادش آموزههایی برا آموختن داشته باشد. فلذا در صورت نادرست بودنش از همگی عذر خواسته و از دوستان عزیز و منتقدین مجله خواستار رهنماییش را دارم.

Hamedgh/حامد.ق.ت/  ۱۵ -۸-۱۳۹۰


99 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

    1. جان!!!
      خداوکیلی کجای این بازی شبیه رد فکشنه
      از چه نظر گفتی شبیه اخه
      مثل این ک بگی فورزا و استارکرافت شبیه هم اند

      ۰۰
    2. منظورم این نبود که کلآ شبیه RedFaction هست
      اما از نظر محیط بازی مثل کوه هاش و جاده هاش و اینکه مراحل بازی رو باید بری پیش اینو اون ایناش شبیه RedFaction

      ۰۰
    3. با سلام!
      Dead Space عزیز! نام بازیی را بر روی خودت گذاشتی که من عاشقشم. این فضای مرده/ Dead Space واقعا یک فضای مرده است اما معلق کننده بازیبازان! زنده کننده ژانر ترسناک! زنده کننده بازیبازان عاشق!

      بازی Red Faction: Armageddon در سبک اکشن/تیراندازی/اول شخص/آینده نگرانه یا علم گرایانه است (بازی سال ۲۰۱۱) که داستانی خطی تر را دنبال می کند. و فضایی علم محور و عجیب و در عین جالبی را بازسازی می کند. از موتور گرافیکی و بازیسازی قدرتمندی از لحاظ فیزیک و مکانیک بازی سود می برد.من از این بازی لذت بردم. خصوصیت تخریب و بازسازی محیط واقعا عالی و جالب بود و سبک جالب و جدید اسلحه ها!
      بازی Red Faction: Guerrilla در همان سبک بوده اما بخش ماموریت گرفتنش بسیار بیشتر و فعالتر بود. این بازی هم المانهای جالب و منحصر بفردی را در خودش داشت. که به بازی خشم/Rage از این جهت شبیه است.
      از لحاظ محیطی و جاده ای شبیه بهم هستند. اما در بازی خشم/Rage از جزییات و زیبایی کاملتری سود بردیم. هر چند که این المان کافی برای بهتر شدن یک بازی نیست لیکن پیشرفتی چشمگیر در هنر بازیسازی محسوب می گردد.

      با تشکر از شما!

      ۰۰
    4. سلام حامد جان
      منم عاشق DeadSpace هستم و منتظر شماره سه شم
      با نظرت کاملآ موافقم منم از Rage خوشم اومد
      ولی شباهتش به RedFaction جالب بود
      من Red Faction: Armageddon رو متآسفانه بازی نکردم

      ۰۰
  1. سلامی دوباره به حامد عزیز
    واقعا ازنقد خوبت که به سبک دایمت سیکرست نوشته بودی خیلی ممنونم و امیدوارم هر چه بیشتر نقد بنویسی
    درضمن نحوه ی جدید دیدگاه گذاری رو به همه تبریک میگم
    ______________________________________
    هفته ی دیگر به استانبول میرسیم

    ۰۰
    1. با سلام!
      Chrome عزیز ممنونم. امیدوارم از تو نیز نقدهایی را در روزهای آینده ببینیم. خصوصا از بازی فرقه آدمکشها آنهم مستقیم از استانبول!
      نقدی که اراده دادم کامل نبوده بلکه نقدی بر نقدی دیگر بود.
      با تشکر از شما!

      ۰۰
    1. با سلام!
      Ezio عزیز! ممنونم.
      اما اگر منظورت از انتظار مرتبط با داستان بازیست باید بگویم این سبک از بازیها و نوع خاص روایتش، مستلزم گوش دادن و خواندن دیالوگهای فراوان افراد حاضر در بازیست. بنابراین یک روند روایتی خطی و سر راستی را شاهد نیستیم.

      با تشکر از شما!

      ۰۰
    1. با سلام!
      با تشکر از MG96 عزیز! که در میزگردهای قبلی با آقای فرمند نیز حضور داشت. و همیشه به فکر بازیهای این سرزمین هست و خواهد بود. امیدوارم در روزهای آینده خبرهای خوبی از بازیهای این سرزمین توسط شما بشنویم. راستی بنیاد بازیها قرار است دوره های دانشگاهی بازیسازی را راه انداخته و مدرک کارشناسی ارشد بدهد. امیدورام ارزش مدرکش واقعا تا همان حد باشد.
      با تشکر از شما!

      ۰۰
  2. این بازی همه چی اش خوب است از محیط ترسناکش(که ادم حتی می ترسد ۱ قدم برداردمثل:بایوشاک.هوای مرده۱.۲ )گرفته تا حس اکشن بودنش(مثل بازی های کال اف دیوتی)به نظر من تنها ایرادش (مثل بازی های بایوشاک و هوا مرده۱.۲ دد ایزلندو…………….)این است که کمک دست ندارد مثلا در لفت۴دید ۳ نفر کمک دست در کنار ما بودند ولی در این بازی فقط خودمون هستیم این اشکالی است که اگر در دیدایزلند بر طرف می شد این بازی را بسار زیبا می کرد داستانش هم مانند داستان فال اوت۳ بسیار زیبا است و اسلحه های گوناگونی مانند کال اف دیوتی در بازی است
    یکی از خوبی های بازی این است که بازی اول شخص است که این باعث ترسناک تر شدن بازی می شود
    با تشکر از جناب حامد که این مطلب را نوشتند ______________________________________________________
    cod team
    winner mw3
    bioshock:infinide

    ۰۰
    1. با سلام! (با تشکر از احسان صالحین عزیز)
      بله! این امکان بود که همانند بازی گرد و غبار اتمی/Fallout3 افرادی در حین بازی به شما کمک رسانده و از آنها سود برید. اما بدون تردید جان کارمک باهوش و کاردان! به تمامی جوانب اندیشیده و آنرا سنجیده است. تنها مطلبی را که میتوانم در این زمینه بگویم اینست که این فقدان نفر کمکی ضربه محکمی را به بازی نزده و آنرا از جذابیت نینداخته است بلکه می توانست بر جذابیتش اضافه نماید(از دیدگاه من).

      اول شخص بودن بازی، المان محکم و قابل استدلالی برای ترسناک شدن بازی نیست(از دیدگاه من) ایجاد حس دید ناظر کل(آنهم به درستی و با دقت) و استفاده از دوربین بر روی دست با ایجاد تکانهای فراوان و اضطراب زا تاثیر گذار باشد(در بعضی از فیلمهای جهان). بازی فضای مرده/Dead Space سوم شخص بوده اما جو ترسناکی دارد. بسیاری از فیلمها و بازیها، صحنه های ترسناک با حضور موجودات عجیب و ارواح خبیث ندارند اما جو و فضایی را که با داستان و المانهای دیگر ایجاد کرده اند، آنرا ترسناک و اضطراب انگیز می سازند. طریقه به تصویر کشیدن حوادث و سبک روایتش و ایجاد جو غافلگیری، تاثیر زیادی در بالاتر رفتن حس ترسناک شدن دارد. در شیطان مقیم۱ /RE صحنه پریدن سگهای زامبی شده از پنجره به درون هال را یادتان است؟ یا دنبال شدن توسط خدای انتقام/ Nemesis در عنوان سوم از همین بازی؟
      با تشکر از شما و همه دوستان عزیزم!

      ۰۰
  3. بازی زیبایه از لحاظ گرافیکی و توی در گیریاش ادم یکم کوچولو هیجان زده میکنه .من کلی پول جمع کردم کلی گلوله ساختم یک عالمه وینگ استیک درست کردم و کلی ماشین ار سی …… درست کردم بعد یهو دیدم بازی تموم شد . این همه ابزار درست کردم هیچ استفاده ای نکردم به امید اینکه مثلا یک مرحله خفن با غول خفن داره من همه این ابزارها رو باید یکجا توی اون مرحله خیالی استفاده بکنم اما ذهی خیال باطل(درجه سختش حتی یک ذره چالش برانگیز نبود) با نهایت نا امیدی به این نتیجه رسیدم (مای کامپیوتر باز کنم اون بالا گزینه ان اینیستال بزنم ریج انتخاب کنم برای همیشه پاک بشه بره) زیبا بود ولی خیلی نا امیدم کرد واقعا مستر جان کارمک اصلا بالا سر این بازی بوده یا فقط نقش دکور داشته

    ۰۰
  4. حامد جان خوشحالم که دوباره یکی از کاربران کاردرست دنیای بازی برگشته.فقط چندتا نکته رو متذکر میشم که برای پیشرفت کار خودت فکر کنم بهتر باشه:
    اول از همه اینکه در متن نوشتها دو عنصر ساده نویسی و تلخیص رو رعایت کنن.با برگشت دوباره تو من چشمام باز ضعیف شد :lol:
    در بعضی جاها احساس میکنم در توصیف خیلی از موارد مثال های نادرستی رو بیان میکنی.
    در متن نقدها و نوشته هات فقط و فقط به موضوع و بازی مورد نظر بپرداز
    من از تو انتظار بسیار بسیار بیشتری تا دارم.شما بسیار بزرگ تر و فهمیده تز من هستی ولی به نظرم اصلا کاری جایز و خوبی نیست که برای توصیف بزرگی یک عنوان بخواهیم سایر عنوان ها رو کوچیک کنیم.در مورد نقد ها و نظرات هم بارها گفتم هر نوشته ای نظر شخصی نویسندش هست و نظر مرجع و کلی نیست.شاید از نظر شما یک عنوان ضعیف و تقلیدی باشد و از نظر خیلی ها عالی و ناب باشه.در ضمن بازی عالی و خوب بازیی است که همه فاکتورها و المان های موفقی آمیز رو داشته باشه: مثل گرافیک زیبا و چشم نواز و استفاده از تکنولوژی های روز-موسیقی و صدا گذاری عالی و دقیق-گیم پلی جذاب و روان و در گیر کننده(هر چند از بازی های قبلی نشأت گرفته باشه)-داستان وروایت داستان عالی و زیبا.
    پس اگر بازیی یکی یا برخی از این عوامل رو نداشته باشه قطعا طیفی از گیمرها رو راضی و خشنود نمیکنه.به عنوان مثال شما یک بازی بسیار زیبا ولی با گرافیک وصدا گذاری چمتوسط انجام میدید و بسیار خشنود هستین ولی برخی دیگر به شدت تو ذوقشون میخوره و حمایت نمیکنن یا بلعکس شما یک بازی پیشرفته(از لحاظ تکنولوژی و تکنینک های روز انجام میدید و بسیار لذت میبرید در حالی که گروه مقابلی که طرفدار سایر فاکتورها و المان ها هستن به شدت ناراضی میشوند.پس لطفا نظر شخصی خودتونا نسبت به سایر بازی ها در یک نقد که مربوط به بازی دیگری است اعمال نکنید.هر بازی طرفداران و هواداران خاص خودشا داره و همه باید به سایر نظرات احترام بگذارند.من متحیر هستم که در بازیی شما میتوانید به راحتی با قنداق اسلحه صورت دشمنانتونا پایین بیاورید و در دقیقه ۱۷۵ تا دشمن بکشید!! ولی هیچ کس نمیگه که هوش مصنوعی دشمنان پاینن است ولی در بازی دیگر شما جرات ندارید ۲۰ ثانیه بصورت ایستاده وارد عمل بشید و بارها کشته میشید ولی به پایین بودن هوش مصنوعی متهم میشه(البته قبول دارم ومیپذریم که هر دو ورد ۱۰۰% ایراد هوش مصنوعی دارن ولی باید ایرادات هر دو گفته بشه).در زمینه وجود وسایل نقلیه در بازی ها هم بگم که در برخی بازی های انقدر این مساله (بر خلاف نظر نوبسنده) خوب کار شده که مو تن همگان سیخ میشه واز بازی های تخصصی اون سبک نظیر H.A.W.X یا ACECOMBAT بهتر کار شده و در ضمن رعایت آرمان ها هم شده ولی برخی اونا بد توصیف میکنن.
    در کل از شما انظار خیلی خیلی زیادی دارم.پس لطفا در نقد بازی ریج ۳ دست به تخریب سایر بازی ها نزنید.کما اینکه نویسنده دیگری در نقد بازی کامی در جنگل دست به تخریب ریج ۳ بزند!
    ______________________________
    Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۱ MEA Co. All rights reserved :arrow:
    انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

    ۰۰
    1. از غلط های املایی و نگارشی بیش ار حدم از همتون پوزش می طلبم :oops:
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۱ MEA Co. All rights reserved :arrow:
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    2. من نمی دونم چه مشکلی با این بتل دارن هی می کوبنش . من خودم هم هاوکس بازی کردم هم ایس کمبات اولا این دوتا بازی مربوط به هواپیما ست کل گیم پلیشون به همین مورد بستگی داره ولی بتل گیم پلیش فقط هواپیما نبوده شما از اون لحظه ای که می خوای اماده تک اف بشید شروع کن توی اون دوتا بازی به همین موارد ساده هم توجه نشده اول فلاپ رو چک میکنی بعد مسلسل بعد موشک بعد فلار. روی اسمان کلا هواپیما های ایرانی فلارشون محدود بود اگه نبود که فکر کنم اون مرحله تا ابد ادامه داشت و تازه اهمیت یک کمک خلبان اینجا مشخص میشه چه وظیفه ای سنگینی داره .هوش مصنوعی : هیچ بازی در این زمینه به تکامل نرسیده ولی از خیلی بازی ها بهتره . در گیریها : بازی مثل کال درگیریها از دو قدمیه یا لوله اسلحه ها تو مخ طرفه ولی توی بتل جنگ رو برات طراحی کرده توی جنگ واقعی اگه ایستاده باشی یک هدف خوب و راحت برای همه هستی ولی توی بتل باید دراز کش بری جلو حتی داخل ساختمونها . به محض اینکه صدای اولین تیرو شنیدی باید سنگر بگیری دراز بکشی موقعیت بررسی کنی اونم با دقت (دیگه خسته شدم اینقدر فن بازی دراوردم ) ۸-O

      ۰۰
    3. لطفا به مطلب :شیوه صحیح درج تصویر در مطالب ارسالی اون انتهاش مراجعه کن (تام کلنسی بازی و جنگل و غیره) بازم از بابت تام کلنسی بازی معذرت می خوام( ولی من یک انسان هستم نه حیوان) مربوط به این جناب سومونینگ

      ۰۰
    4. جواب داده شد.از مسئولین مرتبط هم خواسته میشه که به وضعیت این کاربر “Summoning” رسیدگی بشه.لفظ درستی بکار نبردن.همچنین در زمینه اسپم دادن.بنده جای این آقا از شما و تمامی دوستانی که بهشون توهین شده معذرت میخوام.(البته با سخت گیری و فشار نمیشه وضعیت موجود رو بهبود بخشید بلکه خود کاربران باید بخوان سطح موجود رو ارتقا بدند.)
      ______________________________
      Copyright © ۲۰۰۹-۲۰۱۱ MEA Co. All rights reserved :arrow:
      انجمن حقوق بگیران مایکروسافت

      ۰۰
    5. روزبه این اصلا مقایسه درستی نیست
      این سبک بازیه که تو هر دقیقه ۱۷۵ تا دشمن بکشی مثل این میمونه که بیای نیدفور اسپید بازی کنی بعد بگی یعنی چی که با این سرعت به دیوار خوردم بعد ماشین چیزیش نشد؟اینا به شعور مخاطب توهین کردن و…این سبک بازیه
      تا جایی که من میدونم هوش مصنوعی به معنای سختی نیست یعنی این که رفتار طبیعی از خودشون نشون بدن که تو مدرن رفتارشون خیلی طبیعی تره(مخصوصا تو اخرین درجه سختی تا دو متریشون نمیشه رفت)
      در مورد اون مرحله هم باید بگم من اصلا خوشم نیومد و اگر صدا گزاریش اونقدر خوب و طبیعی نبود ارزش یک بار رفتن رو هم نداشت
      ولی روزبه تو هم داری فن بازی در مییاریا!

      ۰۰
    6. با سلام!
      Alcatraz عزیز! به نکته خوبی اشاره کردی.
      درجه سختی بازی از لحاظ مردن زود هنگام یا دیر هنگام یا به هدف نشستن تیر یا به هدف نخوردن تیر یا تعداد دشمنان بیشتر یا کمتر، توسط بازیسازان میتواند دستکاری شود. البته یکسری از بازیها المانهای پیچیده تری نیز در خود جای داده اند. در مجموع امیدوارم توضیحاتم درباره هوش مصنوعی به دوستان دیگر، توانسته باشد کمکی کرده باشد.

      با تشکر از شما!

      ۰۰
    7. با سلام! (و با تشکر از ایکس نئون عزیز! که می دانم برای رساندن مقصودش مجبور شده تا سطور زیادی را راقم گردد همانند خودم! – دمت گرم)
      و اما…
      در مثل مناقشه نیست! هست؟ نیست.
      این ضرب المثل پاسخی است در جهت مرهم گذاشتن بر روی ناراحتی شما از مثالهای آورده شده، که برای رساندن مطلب به دیگران ذکر گردیده است. نوشتارت مرا یاد فیلم شوکران ساخته بهروز افخمی انداخت که در آن پرستاران را کمی خاکستری به نمایش در آورده بود. فردای آنروز پرستاران زیادی صدای اعتراض خود را بلند کرده و خواستار توضیح این بی حرمتی(از دیدگاه خودشان) شدند. اما فراموش کرده بودند که هر گردی گردو نیست. اگر پرستاری را فیلم کردند، پرستاران!!! را که فیلم نکردند.
      بی شک بازیها از مراحل مختلفی تشکیل شده و ارکان مختلفی در ساختش شریک هستند. ممکن است بازیی در مرحله پنجم و هفتم و … از جذابیت و ریتم خوبی نسبت به سایر مراحل برخوردار بوده و همچنین در ساخت موسیقی و روایت داستان از سایر ارکان ساخت بازی ضعیفتر عمل نماید(که حتی ممکن است در صورت داشتن گیم پلی قوی محسوس نگردد)، فلذا تعصب داشتن نسبت به بازی نمی تواند آنرا از مهلکه نجات داده و موفقش گرداند.

      در جایی فرموده ای:” در ضمن بازی عالی و خوب بازیی است که همه فاکتورها و المان های موفقی آمیز رو داشته باشه…”
      ///شرح من: به دیدگاهم در پاسخ به marcus_fenix عزیز مراجعه کن، شاید مقبول افتد!

      درجایی فرموده ای:” پس اگر بازیی یکی یا برخی از این عوامل رو نداشته باشه قطعا طیفی از گیمرها رو راضی و خشنود نمیکنه …” /// شرح من: انتخاب بازیها و خوش آمدن از آنها کاملا سلیقه ای بوده و مرتبط با المانها و اجزا گرافیکی و گیم پلی ندارد. بعبارت دیگر بسیاری از بازیبازها سبکی از بازی را پسندیده و در صورت نبود گرافیک هنری بالا، باز هم با آن ارتباط برقرار کرده و لذت می برند. بسیاری دیگر با انتخاب سبک مورد علاقه خود، گرافیک هنری بالا را نیز مد نظر قرار داده و طلب می کنند، بسیاری دیگر از بازیبازان ….
      اما کار منتقدین متفاوت بوده و جمیع نکات را در نظر گرفته و به نقد در می آورند. همین منظر کار آنها را مشکل کرده و جلب نظر تمامی مخاطبانشان را مشکل و غیر ممکن می کند. منتقدین، نقد خود را نوشته و سعی در ارائه درست و کامل آن دارند. بنابراین جلب نظر هواداران یا مخالفان بازی نباید در نقد آنها موثر باشد.

      در جایی فرموده ای:” در مورد نقد ها و نظرات هم بارها گفتم هر نوشته ای نظر شخصی نویسندش هست و نظر مرجع و کلی…” /// شرح من: نقد من نقدی بود بر نقد یکی از دوستان عزیز و گرامی! و نقد شما نقدی بود بر نقد این حقیر! و نقد دیگری نقدیست بر نقد شما …….. تا الی الآباد. بنابراین از این آتش برافروخته گرمایی که نصیب بازیسازان و منتقدین و من و شما و دیگران می شود، در جهت اعتلای یکدیگر و آموختن و درس گرفتن است!!! دیگر زمانه من از این بازی(یا هر اثری) خوشم می آید پس تو نباید نقدش(به تعبیر بعضی از دوستان “توهین”) کنی، گذشته است. حداقل در کشورهای صاحب تکنولوژی و دانش که اینگونه است هر چند که در این سرزمین قواعد بازی!!! فرق می کند.
      نقد اولی متعلق به آن دوست عزیز! نقدی بود بر یک بازی که بدون تردید آن بازی ساخته شده تا بازی شود، تا نقد شود، تا جایزه برنده شود، تا درآمد کسب کند، تا بازخوردهایش برگردانده شود. بازی برای دیگران ساخته می شود. بدون تردید برنده شدن بازی بتمن درسال ۲۰۱۱ و قرار گرفتن سایر بازیها در زیر نامش و برشمردن نقاط و ضعف بازیها برای اعلام نتایج توهینی برای سایر بازیهای ضعیف تر و بازنده نیست.
      منتقد باید بنویسد، باید آنچه را که از نظر دیگران پوشیده مانده و نمی دانند را بیان کرده و دریچه ای بزرگتر را برای سایر مخاطبان پدید آورد. بنابراین اثری را پدید می آورد که می تواند همان اثر نیز نقد گردد. اصلا لذت پدید آوردن یک اثر به چیست؟ به همین دیده شدن، خواند شدن، شنید شدن ، حس شدن، مزه شدن، ….و شدنهای دیگر!
      اگر از هواپیمای جنگی گفتم از سرعت و اوج گرفتنش در جهت رساندن این موضوع بودم که گیم پلی با وسایل نقلیه اکشن تر نمی شود. اوج نمی گیرد و چارچوب خودش را دارد. روند و ریتم بازی از قوانین و اسکلت طراحی بازی جداست.
      اما اگر نظر مرا در مورد بازی میدان نبرد۳/BF3 بطور مجزا بخواهی باید شکستش را در آنچه که ادعا می کرد، فارغ از تعصب و ایرانی گری اعلام کنم. این بازی حتی در داستانش(یادت میآید از دیالوگهای فراوان بازی می گفتند) نیز دارای ضعف بود(بازی خودش را داستانگو معرفی کرد). من تقریبا مطمئنم در طول بازی، آن فیزیک تخریب پذیر بودن محیط رنگ باخته و اثرش را از دست داده بود. مگر در سالهای دور فیزیک تخریب پذیر به کمک بازیهای شاهکار گذشته می آمد؟ آیا محیطی که از تهران طراحی کرده بودند تفاوتی با محیطهای دیگر در بازیهای جنگی داشت؟ و ….
      در مورد هوش مصنوعی نکته ای را که باید خاطر نشان کنم اینست: خط مرگ یا سلامتی بازه ای دارد که براحتی قابل تغییر توسط تیم سازنده می باشد. بعبارت دیگر کاراکتر اصلی را می توانی با دو تا شلیک به هلاکت برسانی یا با ده شلیک به هدف نشسته به هر جای بدنش!
      بنابراین اگر در برابر دشمنان با یک یا دو گلوله کشته شوید که دلیلی بر شهادت شما نیست(استعاره)!!! هوش مصنوعی برای دشمنان گاهی در جهت سبک بازی و خواست سازندگانش و نوع طراحی بازی پیش می رود. همانند بازی سم جدی/Serious Sam که دشمنانش با سرعت و حدت به سمت شما یورش می آورند و هوشی آنچنانی را بروز نمی دهند اما مجموع همان دشمنان با قابلیتهای حمله ای مختلف یک جو هوش مصنوعی بزرگ و متنوعی را پدیدی می آورند و آنرا در معرض بازیباز با آن هوش انسانی فراوانش قرار می دهند. دراینجا سوالی را مطرح می کنم به نظر شما اگر از بازی “سم جدی” مثال زدم در جهت توهین به آن و هوادارانش بود؟؟؟ نه نبود. نیست نگردد.
      در ارتباط با هوش مصنوعی آنچه که به نظرم مفید و درست می آمد را در پاسخ به دوست عزیزم “Gamelancer ” نوشته و امید دارم درست و با دانش همراه باشد.

      انتظار چیست! یعنی همانی که من و شما فهمیدیم و می خواهیم؟ بعبارت دیگر منتقدان خوب دیگر نباید و نمی تواند اشتباه کرده یا در ابراز احساسش از یک بازی دچار ضعف گردند؟ حتی به نقدهای خوب آن دوستان نیز، مخاطبانشان نقدی را وارد کرده اند و بازخوردش را دریافت داشته اند. اگر آنها به عشق من و تو و بازی می نویسند دیگران هم به عشق همینها می نویسند.
      متنی که دیدی نقدی بود بر بعضی از ارکان نقدنویسی یکی از دوستان عزیز! که بدون تردید در همین حد بوده و در حد و اندازه ای یک نقد کامل نبوده و از چارچوب نقد کلی اثر خارج است.

      امید است انتظارت از این حقیر درست و منطقی بوده و در حد و اندازه و قواره من بوده و همان کسی که در پهنه ذهنت طراحی و رنگ آمیزی کردی، باشم!
      با تشکر از همه دوستان عزیزم!

      ۰۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر