حس شانسی قهرمان شدن | نقد و بررسی بازی Has Been Heroes
شرکت «فروزنبایت» (Frozenbyte) از زمان عرضه مجموعهی «تراین» (Trine) به شهرت بسیاری دست یافت و مدتی قبل جدیدترین بازی آنها با نام Has Been Heroes منتشر شد. این بازی در سبک روگلایک و با مبارزاتی تقریباً نوبتی دنبال میشود و از داستانی طنزآلود بهره میبرد. باید دید آیا بازی موفق بر برآورده کردن انتظارات شده است؟ با نقد و بررسی بازی Has Been Heroes همراه دنیای بازی باشید.
بازم مدرسم دیر شد
بازی در سرزمینی جریان دارد که پهلوانان آن بارها آن را از وجود شیاطین پاک کرده و صلح را برقرار کردهاند؛ اما گذر زمان باعث میشود تا همهی آنها پیر شده و دیار باقی را وداع گویند. بازی با در اختیار گرفتن کنترل یک دزد آغاز میشود که آرزو دارد دو قهرمان باقیمانده را از نزدیک ببیند. وی در نهایت موفق به انجام این کار شده و با آنها به ملاقات پادشاه میرود تا آخرین مأموریت خود را دریافت کنند. این مأموریت چیزی جز رساندن شاهزادههای دوقلو به مدرسه نیست. با این وجود، به محض حرکت متوجه خواهید شد یک موجود شیطانی دوباره ظهور کرده و بر سر راه شما قرار گرفته است و وظیفهی شما مبارزه با این موجود است.
پهلوانان هرگز نمیمیرند
روند بازی Has Been Heroes بهگونهای است که شخصیتهای اصلی پیوسته از سمت چپ به راست و دشمنان از راست به چپ میدوند و با یکدیگر مبارزه میکنند. هر یک از قهرمانها دارای قابلیتهای ویژهی خود هستند، به عنوان مثال در هر نوبت ممکن است تنها یک تا سه ضربه به دشمن وارد بکنند. از طرفی دشمنها نیز بسیار متنوع بوده و از این لحاظ هیچگاه تکراری نمیشوند و مبارزه با هر یک، استراتژی خاص خود را میطلبد.
هر یک از شخصیتهای اصلی یا دشمنان دارای دو نوار سلامتی و مقاومت هستند و تا زمانی که نوار مقاومت آنها خالی نشود، آسیب فیزیکی در سلامتی آنها تأثیری نمیگذارد. اولین نکتهی منفی در همینجا بهوجود میآید. درست است که با خالی کردن نوار استقامت و وارد کردن ضربه به دشمن، با وجود کم شدن طول آن دوباره نوار پر میشود اما این مورد برای قهرمانهای بازی صادق نیست، بهخصوص وقتی بدانید بعضی دشمنها با طول نواری بیش از ۲۰ به شما حمله میکنند و شما در حالت پیشفرض تنها دو نوار در اختیار دارید.
در بازی بیش از صدها نوع دشمن و آیتم با ویژگیهای خاص خود وجود دارند که تنوع خوبی به بازی بخشیدهاند؛ اما این موضوع در مورد آیتمها چندان فرقی به حال بازیکن ایجاد نمیکند. در بازی Has Been Heroes تمام محیطها، دشمنها، آیتمها، باس فایتها، نقشهها و تمامی موارد دیگر کاملاً تصادفی بهوجود میآیند. شاید این موضوع در ابتدا جالب به نظر برسد؛ اما اشتباهات عمدی یا غیر عمدی در طراحی به شدت آن را سخت کرده است.
برای به اتمام رساندن داستان بازی باید حدود ۶ بار بازی را انجام بدهید و به غول آخر برسید. با هر موفقیت در این کار، قهرمانی از جهان مردگان زنده میشود و طول مسیری که باید طی گردد افزایش مییابد و سختتر میشود. متأسفانه بازی در تصادفی بودن خود هیچ تعادلی ندارد و ممکن است در همان نقشهی اول و زمانی که هنوز هیچ قابلیت خاصی ندارید، بیش از ۳ دشمن با استقامت بالای ۲۰ به صورت همزمان به شما حمله کنند.
بدانید که حتی اگر یکی از قهرمانهای شما بمیرد بازی تمام میشود. با هر بار مرگ، نگهبان دروازه شما را دوباره زنده کرده و به ابتدای مسیر باز میگرداند و تمامی لوازم شما در ازای این کار از بین خواهند رفت. نکتهی منفی دیگر بازی همینجا خود را نشان میدهد؛ این که تمام صدها آیتمی که آزاد میکنید، هر چقدر هم کاربردی باشند، عملاً بیمصرف هستند؛ زیرا تمامی آنها را از ابتدا باید گردآوری کنید و در این تصادفی بازار احتمال به دست آوردن هیچگونه آیتم مفیدی وجود نداشته و حتی فروشندگان و مکانهایی وجود دارد که در ازای پول ممکن است صندوق پوچی را به شما تحویل بدهند.
همهی موضوعات بالا باعث میشود حتی بعد از چندین ساعت بازی و حرفهای شدن در آن، همچنان بیش از ۵۰ درصد موفقیت شما به بازی وابسته باشد و اعصاب شما را خرد کند. بخش تمرینی بازی نیز با وجود ساده بودن، آموزش خاصی به کاربران نمیدهد و آنها مجبور میشوند بیشتر نکات بازی و روند مناسب مبارزه را خودشان کشف کنند.
جهانی فانتزی
بازی در یک جهان فانتزی و تقریباً طنزبار در جریان است و به همین دلیل هیچ یک از شخصیتها در زمان صحبت، صدای مفهومی از گلوی خود خارج نمیکنند. این موضوع در مورد دشمنان نیز صدق میکند. در مقابل صدای محیط و جادوهای استفاده شده به خوبی طراحی شدهاند. موسیقی بازی نیز در ابتدا میتواند شما را جذب کرده و هیجان را بالا ببرد؛ اما بعد از شکستهای متعدد ترجیح میدهید به علت تکراری شدن و رو اعصاب رفتن، آن را دیگر گوش نکنید. گرافیک بازی در هر دو جنبهی فنی و هنری مناسب بوده و کاملاً بهینه است؛ بهگونهای که حتی با سیستمهای قدیمی، در مواقعی که بیش از ۲۰ دشمن در صحنه حضور داشته و افکت جادوهای مختلفی از عنصرهای مختلف به صورت همزمان اجرا میشوند افت فریمی مشاهده نمیگردد.
نتیجهگیری
شرکت فروزنبایت نتوانسته است انتظارات طرفداران را به شکل کامل در این بازی برآورده کند؛ بنابراین، اگر تاکنون با سبک روگلایک روبهرو نشدهاید ممکن است بازی Has Been Heroes به شدت شما را اذیت کند وشما را از پیشروی بیشتر در بازی منصرف کند، اما اگر از طرفداران سرسخت بازی هستید، ممکن است بتواند شما را سرگرم کند.