طلوع جنگی تمام‌عیار | نقد و بررسی نسخه آزمایشی Dawn of War 3

در ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ , 17:00:15
Relic, پی سی گیمینگ (PC Gaming), شرکت سگا (SEGA)

یکی از عناوینی که مدت زیادی است خبری از آن نبود، مجموعه بازی Dawn of War است که طی اتفاقات ناگواری که برای ناشر آن، شرکت «تی‌اچ‌کیو» افتاد و سپس خرید حقوق مالکیت آن توسط شرکت «سگا»، روند ساخت آن به تاخیر افتاد. در ادامه با نقد و بررسی نسخه‌ی آزمایشی Warhammer 40,000: Dawn of War III از دنیای بازی همراه باشید.

اولین دیدار ما با عنوان به یادماندنی Warhammer 40,000: Dawn of War به سال ۲۰۰۴ برای رایانه‌های شخصی برمی‌گردد که این مسیری جدیدی بود برای سبک استراتژی هم‌زمان و طرفدارانی که ساعت‌ها پای آن وقت صرف کردند. چند سال بعد و در فوریه ۲۰۰۹، انتظار دوباره‌ی طرفداران برای دیدار با این بازی در شماره‌ی دوم به پایان رسید و Warhammer 40,000: Dawn of War II منتشر شد که عمدتا مورد توجه بسیاری از منتقدان هم قرار گرفت. زمانی که عناوینی چون «گروه قهرمانان» (Company of Heroes) و «آژیر قرمز» (Red Alert) در این سبک جولان می‌دادند، Dawn of War 2 با گیم‌پلی بسیار خوب همراه پیشرفت‌هایی نسبت به وارث‌اش، توانست خود را به همه اثبات کند.

مطلبی که در ادامه مشاهده می‌کنید، بررسی اجمالی پیرامون نسخه‌ی آزمایشی و پیش از انتشار بازی Dawn of War 3 است. خیلی سریع به این نکته اشاره می‌کنم که در نسخه‌ی آزمایشی فقط بخش چندنفره در دسترس است و برای دیدن خط داستانی بازی باید تا زمان انتشار صبر پیشه کرد.

داشتن قوی‌ترین سربازان هم در صورت نداشتن استراتژی و برنامه خود منجر به شکست خواهد شد!

قبل از این‌که به منوی اصلی بازی برسید، یک ویدئوی سینمایی بسیار زیبا را خواهید دید که در آن تقابل بین حزب‌های بازی نمایش داده می‌شود که در تلاش هستند به تصرف و گسترش قلمرو خود بپردازند. این بخش سینمایی کم و بیش شما را از بخش داستانی آگاه می‌کند. با ورود به صفحه‌ی مجلل منو، بازی به شما پیشنهاد می‌کند تا بخش آموزشی را بگذرانید. طبق سنت قدیم استودیو «رلیک»، با یک مرحله‌ی آموزشی بسیار خوب روبرو هستیم و تا جای ممکن توضیحات کلی که به شما در پیش‌برد بازی کمک کند برای‌تان شرح داده می‌شود؛ البته خاطر نشان می‌کنم، این بخش بیشتر به‌درد کسانی می‌خورد که با بازی آشنایی دارند و می‌خواهند به جزئیات جدید پی ببرند. اگر از کاربران جدید باشید، قطعا بعد از گذراندن این بخش در قسمت چندنفره دچار سردرگمی خواهید شد که به نظرم بخش آموزشی می‌توانست مفصل‌تر و بهتر هم باشد، اما در کل بخش آموزشی شامل ۳ قسمت می‌شود: بخش اول آشنایی با اصول اولیه، ساختمان‌ها و حمله به دشمن، مرحله بعد قسمت پیشرفته‌تری از سیستم مبارزه و گرفتن مناطق تحت سلطه‌ی «اورک‌ها» و در آخر هم آموزش ساخت آزمایشگاه و ارتقای اسلحه و نیروهای شما که نابودی پایگاه اصلی دشمن را نیز نمایش می‌دهد.

به رسم سنت همیشگی بازی، شما یک کارگر دارید که مسئولیت ساختمان‌سازی را دارد و در ادامه ساختمان‌هایی که سربازها و تجهیزات شما را می‌سازد خواهد ساخت. هر قسمت از ساختمان‌های اصلی، دارای منطقه‌ی امن است که اگر سربازان شما آسیب جدی دیده باشند، می‌توانید به آن‌ها نزدیک شوید و دوباره سلامت خود را باز‌یابی کنید. هم‌چنین بسته‌های سلامتی در گوشه و کنار منطقه وجود دارد که بسیار کاربردی هستند. بخش جذاب‌تر ماجرا موقع آمدن یکی از قهرمانان بازی، یعنی «گابریل آنجلو» با پتک قدرت‌مند خودش از گروه «اسپیس‌مارین» است؛ به واقع جز رلیک هیچ کسی نمی‌تواند این همه ابهت را در یک قهرمان جا دهد! با آمدن گابریل، سربازان شما هم انرژی بیشتری را در جنگ احساس می‌کنند. قهرمان ما از قدرت بسیار بالایی در سلامتی و حمله برخوردار است و هم‌چنین دو قابلیت مهم در حمله‌ی او بسیار کاربردی است، مثلا اگر حمله‌ی قدرت‌مند با پتک گابریل را برگزینید، دسته زیادی از ارک‌ها را با خاک یکسان می‌شوند. به علاوه این‌که، وقتی شما در فکر تصاحب یک ساختمان بزرگ و قدرت‌مند مثل برج‌های پلاسمایی هستید، می‌توانید از گابریل برای سرگرم کردن دشمنان استفاده کنید و با دیگر نیرو‌های به نابودی ساختمان بپردازید.

داشتن ساختمان‌های اصلی و رسیدگی به آن‌ها، بخشی از پیروزی شما را تضمین خواهد کرد.

مجموعه‌ای دستور ‌العمل برای مبارزه سریع‌تر در بازی وجود دارد که درواقع با صادر کردن آن، تمام تمرکز تیم روی هدف مورد نظر معطوف می‌شود؛ البته همیشه این گزینه مناسب نیست و درحالی که در خیال نابودی حریف هستید، یک گروه مثل یک بلا بر سر شما نازل شده و حالا باید به تیم‌ خود بفهمانید که اوضاع خطری است! خب بله، قطعا کسانی که با این مجموعه آشنایی دارند با حال و هوای این‌گونه حمله‌ها غریبه نیستند، شاید این مورد برای کسانی که تازه به عرضه Dawn of War پا گذاشتند کمی مشکل‌ساز شود.

با شروع بازی، شما در بخش چندنفره فقط به حالت VS Human دسترسی دارید، حالتی که شامل سه بخش ۱به۱، ۲به۲ و ۳به۳ است. همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید، در هر قسمت بسته به انتخاب نوع مسابقه می‌شود با حریف یک جنگ تمام‌عیار را ترتیب داد. هم‌چنین می‌توانید از دوستان خود کمک بگیرید و به صورت ۳ نفری وارد میدان شوید. در نسخه‌ی کامل بازی حالت VS AI هم وجود دارد که درحال حاضر غیرفعال است و می‌شود توانایی‌های خود را با هوش مصنوعی بازی بسنجید. بخش کمپین بازی همان‌طور که اشاره شد فعلا تا انتشار نسخه اصلی غیرفعال است. نقشه‌های قابل دسترس در بازی هم ۳ عدد است و درکنار آن به تعداد محدودی از سربازان و قهرمان‌های بازی دسترسی دارید. همین تعداد هم برای نمایش قدرت بازی Dawn of War 3  کافی است و کار کردن با هر واحد روند و کیفیت خاص خودش را دارا است؛ چه بسا طی ۳ الی ۴ روز بررسی تمامی سربازان کاری سخت باشد.

حتی با شروع بخش آموزشی، هنرهای استودیو رلیک کم‌کم خودشان را بروز می‌دهند! طراحی مراحل و محیط بازی مثل سابق بسیار پرجزئیات و خوب است، به شکلی که هرشخصی را مجذوب این بازی می‌کند. مناطق پر است از خانه‌های مخروبه، ساختمان‌های مدرن در حال توسعه، پایگاه‌های بزرگ ارتشی و دیگر مواردی که همگی زیبایی خاصی را مثل همیشه به Dawn of War 3 بخشیده‌اند. با این‌که هیچ نوع درایور بهینه‌سازی برای بازی عرضه نشده، اما کیفیت اجرایی بازی رضایت‌بخش است. دقت جزئیات بی‌نظیر و مثل همیشه قدرت طراحی مراحل حرف اول را می‌زند. گزینه‌ی تنظیمات گرافیکی بازی هم به مانند بقیه عناوین استراتژی، مخلوطی از گزینه‌های low تا max می‌شود که بسته به قدرت رایانه‌ی شما قابل تنظیم است؛ البته برای رسیدن به حداکثر تنظیمات باید سیستم بسیار قوی داشته باشید! موسیقی هم با توجه به این‌که بازی نسخه‌ی آزمایشی است زیاد قابل لمس نیست، اما صداگذاری کیفیت بالایی دارد و کسی که با شما صحبت می‌کند به همراه صدای سربازان و به خصوص قهرمانان بازی، حس حماسی بودن مبارزه را به درستی منتقل می‌کند. درمورد سرورهای بازی هم باید گفت با توجه به آزمایشی بودن آن، کیفیت قابل قبولی دارند و مشکل تاخیر یا لگ مشاهده نمی‌شود که این به خودی خود نکته‌ی بسیار مثبتی است. پیدا کردن مسابقه یا حریف نیز بسته به نوع آن بین ۱ تا ۳ دقیقه زمان خواهد برد.

اگر شما جزو افراد تازه وارد باشید، شاید با وارد شدن به بخش چندنفره سردرگم شوید که حالا باید چه کار کنید؟ خب در وهله اول سه قهرمان بازی از هر گروه که توانایی منحصر به فرد خود را دارند در اختیار شما قرار خواهد گرفت: به عنوان مثال نیروی اسپیس‌مارین شامل گابریل، «آیرون‌ماو» و «سولاریا» می‌شود و در کنار آن لیست سربازانی که می‌توان داخل بازی از آن‌ها استفاده کرد: اسپیس‌مارین، «الدار» و اورک هستند که قابلیت‌های منحصر به فرد خودشان را دارند. بعد از عبور از این مراحل، وارد قسمت اصلی، ساخت و ساز و تسخیر منطقه دشمن می‌شویم. برای به‌دست آوردن هزینه‌ی ساخت و ارتقا سربازان باید به مناطقی که در نقشه مشخص شده حمله و آن‌ها را قبل از رسیدن حریف تسخیر کرد. هر کدام از این مناطق به شما در بازه‌زمانی مشخص طلا و موجودی برای ارتقا دادن سربازان می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ساختمان‌ها، ساختمان تحقیقاتی است که در طول بازی می‌شود قدرت، سلامتی و سایر موارد سربازان را بالا برد. هم‌چنان که مشغول لذت بردن از ساخت سرباز و تجهیزات هستید، باید گروهی را نیز مامور نگهبانی مناطق مورد نظر کنید. هرچقدر منطقه بیشتری را تسخیر کنید، دشمن هم حریص‌تر شده و آن‌ها را از چنگ شما در می‌آورد؛ پس مراقب باشید! هرچقدر سیستم تحقیقات خود را توسعه دهید، موجودات قوی‌تری برای شما ساخته خواهد شد. حتی نباید از وسایل نقلیه نظامی بزرگ و قدرت‌مند قافل شوید. در کل سیستم مدیریت منابع، تولید ادوات نظامی و دفاع از ساختمان اصلی، خود کاری مشکل است که نیازمند تفکر، برنامه‌ریزی و حمله به موقع برای حفظ همه این موارد است.

Relic, پی سی گیمینگ (PC Gaming), شرکت سگا (SEGA)

در نهایت این مسابقه که امکان دارد حتی بیش ۱ تا ۳ ساعت به طول انجامد، به این شکل برنده‌ی خود را انتخاب می‌کند: آن شخصی که بهترین استفاده از منابع و سربازان ببرد و بتواند مقر اصلی حریف را با خاک یکسان کند، برنده مسابقه است. با تمام شدن هر مرحله نیز میزانی تجربه کسب می‌کنید و با بالا رفتن سطح قهرمانان، قابلیت‌های ویژه‌ای را برای آن‌ها می‌شود آزاد کرد. در بخش ۳به۳ رویه‌ی بازی کمی تیمی‌تر می‌شود و باید کاملا با نیروهای خودی هماهنگ باشید تا هر گروه سربازان خود را برای حمله و تسخیر با برنامه جلو ببرد، چرا که در طرف مقابل هم ۳ تیم قدرتمند حضور دارد که در تلاش است همان برنامه را برای رویارویی با شما به‌کار ببرد.

برای سخن پایانی لازم می‌دانم اشاره کنم که این بازی هم‌چنان مثل گذشته قدرت‌مند ظاهر شده، اما شاید برای تازه‌واردان کمی سخت و گُنگ به‌نظر برسد. طراحی مراحل، نقشه‌ها و سیستم مبارزه‌ی بسیار کارآمد از نکات خوب بازی است و این‌که اگر از طرفداران سبک استراتژی هم‌زمان هستید و مدت‌هاست دل‌تان برای چنین عنوانی لک زده، قطعا از خرید و تجربه‌ی Dawn of War 3 پیشمان نخواهید شد.


1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

  1. این بازی رو حتما باید تجربه کرد.
    اخ که چقدر دلم برای بازی استراتژی تنگ شده مخصوصا سبک قدیمی و با شمشیر و تیر کمون و … که عملا میشه گفت دیگه تولید نمیشه ( البته بجز سری بازی های total war که شخصا بازی هاش رو زیاد دوست ندارم و سبک استراتژی مورد علاقه من نیست) .
    امیدوارم بقیه عناوین قدیمی هم دوباره جون بگیرن .

    ۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر