معجون خلاقیت و ابتکار | نقد و بررسی بازی Nex Machina: Death Machine
بازی کردن امروزه به یکی از رایجترین تفریحات برای بیشتر مردم دنیا تبدیل شده است، تمامی این افراد بازی میکنند تا فارغ از دنیای شلوغ بیرون مقداری آرامش بهدست بیاورند یا حداقل در دنیای مجازی تجربههای هیجان انگیزی داشته باشند. به همین علت چندین سبک متنوع بازی برای مخاطبان ایجاد شد و چندین میلیون مخاطب هر روز با هر دستگاهی که بتوانند به جمع بازیکنان جدید میپیوندند. اگر بازی کردن با اسمارت فونها را کنار بگذاریم به کنسولها و رایانههای گیمینگ میرسیم که هر دوی آنها برای بازی کردن ایجاد شدهاند. کنسول شما میتواند بازیهای سادهایی نظیر «آندرتیل» (Undertale) یا حتی «ماریو» (Mario) را اجرا کند و هم میتواند عناوینی سرآمدی همانند «هیلو» (Halo) و «آنچارتد» (Uncharted) را هم برایتان اجرا کند. اما از دیدگاه بنده، تنها چیزی که در صنعت ویدیو گیم اهمیت شایانی دارد سرگرمی است! بازی Undertale و یا حتی This War Of Mine هم میتواند شما را سرگرم کند و آنچارتد (Uncharted) و دیگر عناوین پرچمدار دیگر هم سرگرم میکنند ولی موضوع اصلی تجربه کردن آنها بسته به سلیقه شما دارد. یکی از بازیهایی که به راحتی میتواند یک تجربهی ناب و ساده را برای شما به ارمغان بیاورد عنوان Nex Machina: Death Machine است. بازی Nex Machina: Death Machine جدیدترین ساختهی استودیو پرآوازهی Housemarque است که در کارنامهی آنها عناوینی نظیر Resogun و یا حتی Alienation دیده میشود که هر دوی آنها جزو برترینهای سبک خودشان هستند. این استودیو در جدیدترین چالش خود مجددا یک عنوان Shot’em Up را برایمان تدارک دیده است که تجربهی بسیار دلچسبی را نیز به همراه خود دارد. برای نقد و بررسی این عنوان در ادامه با وبسایت تحلیلی، خبری دنیای بازی بمانید.
قطعاً کسی از عناوینی نظیر Nex Machina: Death Machine انتظارِ داشتن حتی متن کوتاهی از بخش داستانی ندارد و نخواهد داشت. در بازیهایی نظیر Nex Machina شما فقط سرگرمی خالص و گیم پلی ناب را در اختیار خواهید داشت و دیگر نیازی به چیز دیگری ندارید. در بازی Nex Machina شما کنترل یک سرباز کوچک را به عهده خواهید داشت که تیرهایی به رنگ آبی به انواع موجودات جهنمی موجود در بازی شلیک میکند و آنها به راحتی تار و مار میشوند! به راستی که این معجون ساده و خوش رنگ و لعاب Housemarque هیچ وقت در هیچ یک از عناوینش تکراری نخواهد شد. در بازی Nex Machina زاویه دوربین بازی ایزومتریک دید از بالا بوده و حس یک عنوان شبیه به Alienation را به بنده منتقل میکند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که این عنوان را تا به حالا تجربه کرده باشید بی شک به این نکته در طول تجربهی این بازی پی خواهید بود که این دو بازی چقدر به یک دیگر شباهت روایتی دارند. یک تبریک خاص باید به استودیو Housemarque گفت زیرا که مخاطبیناش اصلاً متوجه این موضوع نمیشوند که عناوینش چقدر به هم شباهت دارند و تنها در جزییات کوچکی در گیم پلی با یک دیگر تفاوت دارند! در این عنوان بر عکس Alienation و همانند Resogun سرعت گیم پلی بازی به قدری زیاد است که کوچکترین خطا از جانب شما باعث میشود یک Health از دست بدهید. در بازی وقتی دشمنان به صورت پشت سر هم و بدون وقفه برای شما ریسپاون (Respawn) میشوند تنها کاری که میتوانید انجام بدهید این است که شلیک کنید و به دنبال سپر (Shield) در مپ بگیردید، یا با استفاده از قابلیت Dash از گوشه و کنار موجودات بازی جا به جا بشوید و یک فضای خالی پیدا کنید. اگر سرعت گیم پلی بازی Resogun را با اصول گیم پلی بازی Alienation ترکیب کنید قطعاً نتیجهای شبیه به Nex Machina بهدست میآورید!
تنوع مسیر پیشروی بازی بسیار بسیار چشمنواز است و شما بعد از کشتن دشمنان سریعا باید به مرحله بعد رفته و اگر در هر مرحله کشته نشوید ۱۰۰۰ امتیاز بهدست میآورید. در بازی تنوع محیط به قدری است که به هیچ وجه به شما این اجازه را نمیدهد که در طول بازی از تجربهی این عنوان اندکی خسته شوید و حتی روند ساده و یکنواختی آن را حس کنید. در هنگامی که بازی در نقشه پشت سر هم و بدون وقفه موجودات جهنمی ریسپاون میکند ناگهان شاید متوجه یک انسان سردرگم شوید که باید او را نجات بدهید. برای این کار به شما مقداری امتیاز داده میشود که با آن میتوانید قابلیتهای بیشتری برای خودتان آزاد کنید. در کنار قابلیت سپر (Shiled) و Dashing شما میتوانید از قابلیت شمشیر که با نام Sword در بازی شناخته میشود هم نهایت استفاده را ببرید. نحوهی کارایی شمشیر به گونهای است که برای فاصلهی نزدیک تهیه شده و باید از آن برای استفاده در نبردهای نزدیک استفاده کنید. در هنگام مبارزات وقتی شما دشمنان بازی را از بین میبرید ممکن است آنها از جسد خودشان آیتمهای دیگری نظیر Powershot یا حتی Rocket Launcher خارج کنند که در هنگام مبارزات با باس فایتها یا حتی در هنگام شلوغی بیش از حد میتوانند نقش خیلی حیاتیای داشته باشند. مورد دیگری که کمی بازیکنان را ممکن است آزار بدهد این است که توزیع Helath در بازی بسیار کم است و شما باید همهی مقادیر آنها را از دست بدهید تا دوباره از آخرین مکانی که در آن بودهاید به بازی برگردید! در رابطه با قسمت شوتینگ بازی مشکلی در طول بازی متوجه نشدیم و در نسخهی پلی استیشن ۴ آنالوگها و طراحی خوب R2 و L2 به تجربهی روانتر بازی کمک شایانی کردهاند. تنها نکتهایی که شاید مقداری توانست ما را ناامید کند کوتاه بودن مراحل بازی بود که به سرعت و اگر در مرحلهای گیر نکنید تمام میشود و شاید با خودتان وقتی که مرحله آخر را به اتمام برسانید بگویید «ای کاش میتوانستم یک مرحله بیشتر Nex Machina بازی کنم!»
سازندگان Nex Machina با ایدهی ناب دیگری کار را تمام کردند و شما هم اکنون قادر هستید تا با دوستان خود در حالت کو-آپ (Co-Op) این بازی را تجربه کنید. بیشک تجربهی دلچسبی برایتان خواهد بود تا با کمک دوست خود، از پس باس فایتهای نفسگیر بازی بر بیایید! در پایان نکات قابل توضیح گیمپلی بازی، این نکته هم خالی از لطف نیست که بدانید سطح هوش مصنوعی (AI) بازی در سطح جالبی قرار دارد که ممکن است در بعضی از مراحل باعث شگفتی شما و در بعضی از مراحل دیگر باعث ناامیدی شما شود. که مورد اول در بیشتر مراحل حاکم است ولی در حملات باس فایتها و خلاقیت دشمنان جای کار بیشتری وجود داشت.
پیشتر از تنوع محیطی بازی گفتیم، اما حالا میخواهیم از خلاقیت استودیوی سازندهی بازی و گرافیگ هنری بازی برایتان بگوییم که واقعا بینظیر است! گرافیگ هنری بازی که شامل طراحی مراحل بازی است در سطح بسیار خوبی قرار دارد و تقریباً غیرممکن است کسی در طول تجربهی این بازی از این قسمت خسته شود. طراحی دشمنان بازی نیز بسیار خوب است و تنوع زیادی در آنها به چشم میخورد. باس فایتهای بازی هم نفسگیر و جذاب هستند و ممکن است برایتان چالشهای سختی باشند که بیشک میتوانید با مقداری هوشیاری و زیرکی آنها را هم پشت سر بگذارید. در اصل این گرافیک هنری بازی و طراحی مراحل بازی است که به کمک گیمپلی سرعتی بازی آمده و ما را در طراحی محیطهای کوچک گذاشته که راه فراری نداشته باشیم. موسیقی متن بازی هم بسیار گوش نواز و گیرا است و ریتم مناسبی با روند بازی دارد که به حس القای نبرد کمک بزرگی میکند. موسیقی متن بازی Nex Machina از آن قطعات ساده و پیش پا افتاده نیست و قطعاً میتواند حس هیجان را در طول بازی به میزان لازم به بازیکن منتقل کند.
در انتها باید گفت که بازی Nex Machina یک شوتر آرکید بینظیر است که میتواند ساعتها شما را به خودش مشغول کند. در این بازی تمام مکانیکهای یک بازی کامل در سبک آرکید رعایت شده است و هیجان ریسپاون پشت سر هم دشمنان به بازی هیجان وصف نشدنی میدهد. اگر هم Resogun را تجربه کرده باشید، میدانید که با یک بازی با همان سرعت رو به رو خواهید شد که سرعت و هیجان را برایتان به ارمغان میآورد؛ پس اگر از آن بازی خوشتان آمده، قطعاً این عنوان نیز شما را راضی خواهد کرد زیرا Nex Machina عنوانی به مراتب بی نقصتر از Resogun است.